ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

6 عادت غیر معمول افراد فوق العاده خلاق

دکتر تراویس بردبری، عمده زمان خود را صرف نوشتن کتاب ها و مقالاتی می کند که سبب خلاق نگه داشتن کمپانی ها می شود. وی به بیش از 75 درصد شرکت های برتر دنیا مشاوره ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۹ تیر ۱۳۹۴ | ۱۳:۰۰

دکتر تراویس بردبری، عمده زمان خود را صرف نوشتن کتاب ها و مقالاتی می کند که سبب خلاق نگه داشتن کمپانی ها می شود. وی به بیش از 75 درصد شرکت های برتر دنیا مشاوره ارائه می دهد و کتاب ها و مقالاتش در 150 کشور دنیا به بیش از 25 زبان مختلف ترجمه شده.

وی این بار سعی دارد راه کارهایی ارائه دهد که نه آنقدرها عجیب و غریب اند و نه قابل پیش بینی. برای مثال، یوشیرو ناکاماتسو، خالق دیسک های فلاپی در آب شیرجه می زده و آنقدر در عمق باقی می مانده تا مغزش از اکسیژن خالی شود و در همان آن، ایده هایش را روی پد مخصوص زیر آبی اش یادداشت می کرده.

دکتر بردبری دنبال ارائه چنین راهکارهایی به ما نیست اما برخی از عادات در عمده افراد خلاق مشترک است و برای رسیدن به زندگی خلاقانه تر، بهتر است این چند نکته را در گوشه ذهن خود داشته باشیم.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا به توصیه وی، این 6 راهکار را مروری کنیم.

زود از خواب بیدار شدن

همه افراد موفق زود از خواب بیدار شدن را در دستور کار خود قرار نمی دادند. برای مثال، کافکا تمام شب را بیدار می ماند و مشغول تفکر و نوشتن کتاب هایش بود.

اما سحرخیزان عمده جمعیت خلاقان را تشکیل می دهند. بنجامین فرانکلین، هاوارد شولتز و ارنست همینگوی همگی سحرخیزان موفقی بودند که البته دلیل سحرخیزی برای هر کدام متفاوت بود. فرانکلین به این دلیل زود از خواب بیدار می شد تا برنامه روزانه خود را تنظیم کند در حالی که شولتز برای ارسال ایمیل های روحیه دهنده به کارکنانش زنگ تلفن همراه خود را در ساعات ابتدایی روز تنظیم می کند.

همینگوی نیز هر روز 5 صبح از خواب بیدار می شد تا نوشتن را آغاز کند. وی می گوید در این ساعت هیچ کس نیست که مزاحم تان شود و هوا نیز خنکای خاص خود را دارد بنابراین به راحتی کار خود را آغاز می کنید.

ترفند هر روز صبح زود از خواب بیدار شدن به این شرط است که از چرت های وسط روز بپرهیزید و روزانه این کار را انجام دهید، مهم نیست چقدر خسته هستید. کم کم، ساعتی که به رخت خواب می روید از ساعت 3 شب به 10 شب می رسد و از طرفی دیگر بهترین ساعات روز برای کار، تفکر و ایجاد خلاقیت را حفظ می کنید. چند روز ابتدایی بسیار سخت و خسته کننده است اما پیش از اینکه خودتان متوجه شوید، این چند روز می گذرد و تبدیل به یکی از سحرخیزان می شوید.

تمرین مداوم

شواهد بسیاری وجود دارد که ورزش کردن منجر به ایجاد خلاقیت می شود. حس خوب فیزیکی، شما را در موقعیت فکری مناسبی قرار می دهد. در تحقیق استنفورد، 90 درصد افرادی که ورزش می کردند، خلاق تر بودند.

بنابراین عجیب نیست که افراد موفق، ورزش و تمرین را در برنامه هر روز خود می گنجانند. Kurt Vonnegut هر روز پیاده روی و شنا می کرد. بتهوون و چایکوفسکی، از موسیقی دانان شهیر جهان نیز پیاده روی هر روزه خود را فراموش نمی کردند.

برنامه ریزی متقن

برخی می گویند برای اینکه خلاق باشید باید زندگی بدون برنامه ای داشت و هر کاری را انجام داد اما زندگی افراد موفق چیز دیگری می گوید. در حقیقت، این افراد برنامه روزانه خود را با دقت بسیاری تنظیم می کنند. ویلیام جیمز، روانشناس آمریکایی می گوید ما تنها زمانی می توانیم ذهن مان را برای افکار و اعمال پیشرفته آماده کنیم که برنامه ریزی متقنی داشته باشیم.

کار روزانه تان را حفظ کنید

خلاقیت زمانی شکوفا می شود که برای خودتان خلق کنید، نه برای دیگران. ایجاد خلاقیت، زمانی که معاش شما تحت تاثیر آن قرار دارد بسیار مشکل می شود (و شروع به فکر کردن می کنید که کدام یک را مخاطبین تان بیشتر می پسندند). شاید به همین دلیل است که بسیاری از افراد موفق، به ساعات کاری در طول روز پایبند بودند و هستند. بسیاری از آن ها، از جمله استفن کینگ که معلم مدرسه بود، موفقیت های شان را زمانی به دست آوردند که هنوز بین ساعات 9 صبح تا 5 ظهر کار می کردند.

کار روزانه سبب می شود تا از لحاظ امنیت مالی خیال تان راحت باشد و از آن پس به فکر کارهای خودتان باشید. لیست کسانی که از این ترفند برای موفق شدن استفاده کردند بسیار طویل است. برای مثال Jacob Arabo زمانی که در یک مغازه جواهر فروشی کار می کرد، شروع به طراحی های خاص خود نیز کرد. یا فیلیپ گلس که حالا موزیسین موفقی است، قبلا لوله کش بوده. بنابراین کاری که برای تامین معاش می کنید، جلوی خلاقیت شما را نمی گیرد، بلکه ذهن شما را آزاد تر نیز می کند.

کار کردن در هر زمان و هر مکان را بیاموزید

عمده افراد عادی فقط در یک مکان کار می کنند و معتقدند که نمی توان همزمان چندین کار را در مکان های مختلف به ثمر رساند. در یک مکان ماندن واقعا خوب نیست، تحقیقات نشان می دهد که عوض کردن محیط کار می تواند به بهره وری بیشتر منجر شود.

E.B. White نویسنده Charlotte's Web به درستی می گوید: "نویسنده ای که در انتظار فرصتی ایده آل می نشیند تا کار را آغاز کند، در حسرت نوشتن یک کلمه روی کاغذ خواهد مرد". این گفتار در مورد هر کار خلاقانه ای صحیح است. اگر منتظرید تا زمان درست و حال خوش فرا برسد، آن زمان هیچ وقت نخواهد آمد.

استیو جابز، اپل را در گاراژ خانه پدری خود راه انداخت و جی کی رولینگ، ایده اولین کتاب هری پاتر را درون قطار و روی یک تکه دستمال کاغذی نوشت. وقتی که تفکر خلاقانه ای دارید، صبر نکنید، هر چه زودتر آن را اجرا کنید. یادداشت و حفظ بارقه های ایده ای که به ذهن تان رسیده می تواند آغازگر اتفاقی بزرگ باشد.

هیچ وقت کارهای تان را به تعویق نیاندازید

مادامیکه قلب تان می تپد، شما قدرت این را دارید که ایده های جدید بدهید و اجرای شان کنید. شاید همه شان ایده های بزرگی نباشند، اما بزرگ ترین دشمن خلاقیت، عدم فعالیت و سستی است.

اگر تکلیفی برای هفته آینده داشته باشید آیا آن را به شب آخر موکول می کنید یا زودتر انجامش می دهید؟ باور داشته باشید که ویرایش و اصلاح تکلیف انجام شده امکان پذیر است، اما کاغذ سفید را نمی توان ویرایش کرد. همیشه فرصت برای اصلاح وجود دارد، فقط کافی است آن را پیاده کنید و روی آن پیشرفت حاصل شود.

یکی از راه های خلاق ماندن، حرکت رو به جلو است. حتی اگر شروع بسیار بدی داشته باشید، با پیشرفت در کار می توانید اصلاح شان کنید. اما اگر کاری انجام ندهید، چون هنوز ایده به بلوغ رسیده ای ندارید، مطمئن باشید هیچ گاه ایده تان را پیاده نخواهید کرد.

همه در کنار هم

تجربه من را بخواهید، به شما می گویم که اگر واقعا دوست دارید خلاق باشید، باید در مورد آن جدیت به خرج دهید. این 6 راهکار را امتحان کنید و ببینید که چه حاصل خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • pariya
    pariya | ۲۱ تیر ۱۳۹۴

    برای موفق بودن باید متفاوت بود

    نه پا به پا دیگران حرکت کنیم و انتظار موفقیت داشته باشیم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی