ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل می خواهد با هوش مصنوعی نقطه پایانی بر ارسال ایمیل های ناخواسته و اسپم ها بگذارد

در حال حاضر اخبار در زمینه هوش مصنوعی به ۲ دسته تقسیم می شوند، بخش اول گزارشهایی است که در آنها متخصصین کامپیوتر و فن شناس (تکنولوژیست) ها نگرانی خود را در مورد خطر های احتمالی از کنترل خارج ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۰ تیر ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

در حال حاضر اخبار در زمینه هوش مصنوعی به ۲ دسته تقسیم می شوند، بخش اول گزارشهایی است که در آنها متخصصین کامپیوتر و فن شناس (تکنولوژیست) ها نگرانی خود را در مورد خطر های احتمالی از کنترل خارج شدن این فناوری در آینده، ابراز می کنند. دسته دوم اما اخباری هستند که در مورد یافتن استفاده های بدیع و تازه و ورود هرچه بیشتر اما با احتیاط این تکنولوژی پیشرفته به زندگی امروز بشر منتشر می شوند.

خبری که گوگل اخیرا در مورد استفاده از یادگیری ماشینی برای حذف اسپم از سرویس Gmail خود منتشر کرده نیز از جمله مواردی است که در دسته دوم قرار می گیرد.

برای بررسی بیشتر این خبر و تغییرات اعمال شده در سرویس ایمیل گوگل، در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

بخش پالایش سرویس Gmail در حال حاضر به خوبی از پس حذف ایمیل های ناخواسته بر می آید و به گفته Sri Harsha Somanchi مدیر محصول تیم جیمیل، مکانیزم های مورد استفاده توسط این گروه موفق شده میزان اسپم های ارسالی در این سرویس را تا ۰.۱ درصد و تشخیص های غلط در زمینه را نیز به سطح ۰.۰۵ درصد برساند.

آمار فوق نسبت به میزان ۱ درصدی تعداد ایمیل های ناخواسته دریافتی در سال ۲۰۱۲ پیشرفت نشان می دهد، اما حتی دریافت ۱ اسپم هم آنقدر موضوع ناخوشایندی است که تیم توسعه دهنده به این سطح از موفقیت هم بسنده نکرده و اعلام کرده است برای هرچه بهتر شدن آن و رسیدن به سطح بی نقص، از یک الگوریتم پیچیده تر مبتنی بر «شبکه عصبی مصنوعی» استفاده خواهد کرد تا با کمک آن بتواند ایمیل های مشکوک را تشخیص داده و نشانه گذاری کند، خصوصا ایمیل هایی که برای فرار از تشخیص توسط الگوریتم های فعلی مورد بهینه سازی قرار گرفته اند.

این سیستم جدید همچنین با استفاده از «سیگنال های یادگیری ماشینی» قادر است تا کلاهبرداری به روش فیشینگ را نیز تشخیص دهد، روشی که آن سارقین با شبیه سازی صفحات پرداخت اینترنتی و جا زدن خود بجای بانک ها و ارسال لینک های جعلی برای کاربر، تلاش می کنند مشخصات کارت بانکی و رمز آن را بدست بیاورند.

دلیل استفاده از یادگیری ماشینی در این سیستم تازه این است که الگوریتم پالایش سرویس جیمیل، با در نظر گرفتن اینکه کاربر کدام ایمیل ها را به بخش Thrash می فرستد و از دریافت کدام پیام ها استقبال می کند، بتواند بین ایمیل هایی که با تمایل کاربر و عضویت وی در خبرنامه ارسال شده اند و پیام های ناخواسته تمایز قائل شود.

این شرکت همچنین برای رساندن تشخیص های اشتباه به پایین ترین سطح ممکن، بخشی را نیز به نام Postmaster Tools راه اندازی کرده که مدیران خبرنامه ها و ارسال کنندگان ایمیل در تعداد بالا می توانند با استفاده از آن پیام های ارسالی خود را برای عاری بودن از هرگونه ایراد بررسی کرده و بازخورد کاربران را نیز پس از دریافت پیام ها دریافت کنند. این ابزار همچنین امکان می دهد در صورتی که کاربر ایمیل دریافتی را به عنوان اسپم نشانه گذاری کند، ارسال کننده از این موضوع مطلع شود.

گوگل البته تنها شرکتی نیست که از هوش مصنوعی برای بهتر کردن سرویس های خود استفاده می کند و در موارد دیگر، بطور مثال و بر اساس گزارش مجله Wired مهندسین توییتر نیز درحال بررسی روشهایی هستند که با استفاده از آنها بتوانند از هوش مصنوعی برای حذف پیام های ناخواسته کمک بگیرند.

فیس بوک نیز شرکت دیگر حوزه تکنولوژی است که از سال ۲۰۱۳ هوش مصنوعی را برای بهبود بخش News Feed کابران خود بکار گرفته و اخیرا نیز با استفاده از همین فناوری ابزاری ساخته که با نگاه کردن به ظاهر اجسام و یادگیری از آن، در عملکردی شبیه به درک انسان، قادر است تصاویر تازه ای خلق کند که تشخیص واقعی نبودن برخی از آنها بسیار مشکل است.

همه اینها نشان می دهد هرچند برخی نگرانی ها در زمینه خطرات استفاده بیش از حد از هوش مصنوعی قابل درک هستند، اما این فناوری در صورت استفاده صحیح می تواند در بهبود تجربه آنلاین کاربران تاثیر بسزایی داشته باشد و تلاش شرکت های حوزه تکنولوژی برای تحقیق هرچه بیشتر در این زمینه و یافتن استفاده های تازه، نوید آینده ای روشن را به کاربران اینترنت و سرویس های مجازی می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ap
    ap | ۲۰ تیر ۱۳۹۴

    گوگل و مایکروسافت و یاهو شرکت های دزدی هستند که کارشون دزدی اطلاعات مردم هست
    .
    گوگل اندروید رو و مایکروسافت ویندوز رو از ایده های اپل دزدیدند
    دلیل اینکه مایکروسافت و گوگل تا حالا دوام اوردند اینه که اپل بهشون
    این اجازه رو داد
    وقتی اپل سال های اینده موتور جست و جوی خودش رو راه اندازی کنه اون موقع است که مردم جهان خواهند فهمید معنای واقعی
    جست و جوی هوشمند چیه...
    گوگل هم باید بره واسه خودش بوق بزنه :)
    عده ای مهمل باف هم از شدت سوزش میان از اندروید دزدی حمایت میکنند
    .
    منتظر سال 2020 باشید که اپل ماشین های برقی هوشمند رو
    به معنای واقعی کلمه از نوع اختراع کنه
    و شرکت های مفت خور مثل بی ام و تویوتا نیسان دایملر و ....
    به چند ماه نکشیده بر شکست بشند
    .
    همونطور که الان هم خبر هایی از برشکستگی بسیاری از
    ساعت سازان سوئیسی به گوش میرسه
    .

مطالب پیشنهادی