ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

صنعت دوربین دستگاه های موبایل تحت سلطه کدام شرکت هاست؟

نوع تکنولوژی به خدمت گرفته شده در دوربین همواره یکی از مهم ترین خصوصیات مورد نظر کاربران دستگاه های موبایل بوده و فناوری های به کار رفته در نسل تازه پرچمداران حکایت از آن دارند که ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۰ تیر ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

نوع تکنولوژی به خدمت گرفته شده در دوربین همواره یکی از مهم ترین خصوصیات مورد نظر کاربران دستگاه های موبایل بوده و فناوری های به کار رفته در نسل تازه پرچمداران حکایت از آن دارند که چندی است شرکت ها، تمرکز ویژه ای را روی کیفیت ماژول دوربین محصولات خود گذاشته اند.

از همین روی، شاید بد نباشد اگر نگاهی بیاندازیم به حسگر دوربین محصولات موبایل و اینکه کدام شرکت ها برترین ها را می سازند و کدامیک عنوان محبوب ترین ها را دارند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

سونی

با یکی از بزرگ ترین ها شروع می کنیم. این شرکت تاریخچه ای طولانی در حوزه حسگرهای تصویری دارد و تا سال ها، عنوان طلایه دار در حوزه تکنولوژی دوربین های موبایل را به خود اختصاص داده بود. براساس آمار و ارقام منتشر شده، سونی در سال 2014 میلادی 40 درصد از سهم حسگرهای تصویری محصولات موبایل دنیا را در اختیار داشت.

سنسورهای این شرکت تاکنون در تبلت ها و تلفن های هوشمند متعددی مورد استفاده قرار گرفته اند و در پاره ای از موارد نیز کل ماژول توسط آن تولید شده. برای توضیح بیشتر در ان رابطه باید بگوییم که حسگرهای تصویری مسئولیت تبدیل نور به اطلاعات دیجیتالی را بر عهده دارند که در واقع همان تعداد مگاپیکسل ها، ابعاد پیکسل ها، تراکم آنها و نرخ فریم ها را مشخص می کنند. ماژول دوربین نیز، خصوصیاتی نظیر فوکوس، گشودگی دهانه لنز و مواردی از این دست را تعریف می کند.

حسگرهای Exmor سونی در تعداد زیادی از موبایل های پیشرفته به خدمت گرفته شده است.
حسگرهای Exmor سونی در تعداد زیادی از موبایل های پیشرفته به خدمت گرفته شده اند.

حسگرهای تصویری پیشرفته سونی با نام Exmor RS ارائه می گردند که جدیدترین مدل این سری سنسور 21 مگاپیکسلی IMX230 از نوع BSI است که در جدیدترین تلفن های هوشمند دنیا به خدمت گرفته شده. حسگر IMX240 سونی نیز در فبلت نوت 4 و برخی از مدل های S6 به خدمت گرفته شده و از IMX234 نیز در تلفن هوشمند G4 الجی بهره گرفته شد.

اما حسگرهای تولیدی این شرکت صرفا در بازار محصولات پیشرفته به خدمت گرفته نمی شوند، برای نمونه سنسورهای 8 و 13 مگاپیکسلی سونی در میان تولید کنندگان چینی تلفن های هوشمند اقتصادی طرفداران زیادی دارد. هوآوی و آپو از جمله شرکت هایی هستند که از حسگر  IMX214 این شرکت ژاپنی در موبایل های تولیدی خود بهره می گیرند.

jadval1

اما سونی علاوه بر تولید سخت افزار اصلی حسگر، اقدام به ارائه تکنولوژی های فوکوس خودکار فازی (PDAF)، اچ دی آر درون حسگر و مد عکسبرداری سریع نیز برای حسگرهای خود نمود و از این طریق نامش را در صدر شرکت های فعال در این عرصه نگه داشت.

کسب و کار سونی در زمینه تولید حسگرهای عکاسی به قدری برای آن اهمیت دارد که حتی در نظر گرفته برای نخستین بار از سال 1989 میلادی، سهام جدیدی را در بازارهای بورس عرضه کرده و با جذب سرمایه چند میلیارد دلاری از این طریق، ظرفیت تولید خود در این بخش را افزایش دهد.

OmniVision

آمنی ویژن یکی دیگر از نام های مطرح در حوزه تولید حسگرهای تصویری است اما محصولات این شرکت غالبا در تلفن های هوشمند اقتصادی و میان رده مورد استفاده می گیرند تا پرچمداران.

حسگرهای تولیدی آمنی ویژن تنها 1.79 دلار قیمت دارند که در مقایسه با انواع 7 دلاری تولید شده توسط سونی کاملا ارزان قیمت محسوب می گردند. از همین رو انتظار می رود که این شرکت بیشتر در بازار روز به رشد اسمارت فون در کشورهای چین و هند مورد استقبال قرار گیرد.

جالب است بدانید که طبق شایعات، حسگرهای آمنی ویژن بعضا در تلفن های پیشرفته نیز مورد استفاده قرار می گیرند که از آن جمله می توان به نسل جدید موبایل One M8 از اچ تی سی اشاره نمود. این شرکت همچنین تا پیش از آنکه سونی به یکی از شرکای اپل تبدیل شود، حسگرهایش را در اختیار اهالی کوپرتینو نیز قرار می داد.

jadval2

چندی پیش، آمنی ویژن حسگر تصویری 23.8 مگاپیکسلی خود با نام OV23850 را برای اسمارت فون ها معرفی کرد که مجهز به سیستم فوکوس خودکار فازی و قابلیت ضبط ویدئو با کیفیت 4K بود.

آمنی ویژن همچنین برای آنکه از بازار محصولات پیشرفته عقب نماند حسگر 13 مگاپیکسلی خود با نام PureCel را معرفی کرد که با پیکسل های 1.3 میکرونی خود اندکی از انواع قبلی بزرگ تر بوده و در محیط های پرنور عملکرد بهتری را از خود به نمایش می گذارد.

OmniVision-PureCel-S

احتمالا پس از شنیدن نام این فناوری و آشنایی با خصوصیات آن به یاد ایده التراپیکسل اچ تی سی افتاده اید که آمنی ویژن نیز در طراحی آن نقش داشت.

توشیبا

توشیبا یکی دیگر از بزرگان صنعت دوربین موبایل است که سابقه ای طولانی در این حوزه دارد. شاید حسگرهای تولیدی این شرکت در موبایل های پیشرفته به کار گرفته نشوند اما باید به اطلاع تان برسانیم که سنسور 41 مگاپیکسلی مورد استفاده در دوربین Nokia 808 PureView محصول همین شرکت است.

این کمپانی چندی است که تمام تلاش خود را به کار گرفته تا اندازه و میزان مصرف انرژی حسگرهای تصویری اش را به میزان زیادی پایین بیاورد. کمپانی مذکور همچنین حسگری به نام T4K82 را رونمایی کرد که قابلیت ضبط تصاویر اسلوموشن با نرخ 240 فریم بر ثانیه را نیز دارد.

توشیبا به طور کلی حسگرهای 8 و 13 مگاپیکسلی برای تلفن های هوشمند تولید می کند و بعضا سنسورهای 20 مگاپیکسلی اش هم به بازار محصولات پیشرفته ارائه می گردند. برای نمونه حسگر BSI T4KA7 توشیبا در دوربین اصلی موبایل One M9 به خدمت گرفته شده است.

گفتنی است که همچون سونی، توشیبا نیز فناوری فوکوس خودکار فازی اش را به حسگرهای تولیدی اش افزوده و تکنولوژی عمق سنج سه بعدی مختص به خود را دارد. این شرکت برای بهبود ویدئوهای اسلوموشن ضبط شده همچنین تکنولوژی دیگری به نام Bright Mode را ارائه نموده.

ماژول های دوربین توشیبا که برای پروژه آرا ساخته شده اند.
ماژول های دوربین توشیبا که برای پروژه آرا ساخته شده اند.

اما این کمپانی ژاپنی از تولید کنندگان چینی موبایل هم غافل نبوده و گوشه چشمی هم به آنها داشته و حسگرهای تولیدی اش را در اختیار آنها نیز قرار داده. بازارهای خودرو و پزشکی از دیگری صنایعی هستند که توشیبا برای رشد بیشتر خود به آنها رجوع کرده و چندی پیش نیز تعدادی ماژول را برای پروژه آرا تولید کرد.

SK Hynix

هاینیکس یک تامین کننده نیم رسانا در کره جنوبی است و از جمله بازیگران اصلی در بازار دوربین اسمارت فون های اقتصادی محسوب می گردد. این شرکت نیز درست مانند رقبایش طیف گسترده ای از حسگرها را تولید می کند و سنسورهای 8 و 13 مگاپیکسلی آن در محصولات متعددی مورد استفاده قرار گرفته اند، اما هاینیکس نیز مانند رقبایش تصمیم گرفته که بیشتر روی بازار چین تمرکز کند.

گفتنی است که این شرکت کره ای پیشتر دوربین های پایین رده ای را برای موبایل های مقرون به صرفه سامسونگ تولید کرده بود. سال گذشته هاینیکس اعلام کرد که مشغول ساخت یک حسگر پیشرفته 21 مگاپیکسلی شده اما نکته مهم در رابطه با فعالیت های این شرکت آن است که تاکنون دست به نوآوری و ابتکار عمل خاصی در این حوزه نزده و بیشتر دنباله رو رقبایش بوده و محصولات تولیدی آن صرفا به خاطر قیمت پایین شان مورد توجه شرکت های تولید کننده قرار می گیرند.

سامسونگ

بسیاری از تکنولوژی های کلیدی تلفن همراه مدیون و مرهون زحمات و تلاش های سامسونگ است و این شرکت در کنار بسیاری فناوری های دیگر، دستی هم در صنعت حسگرهای تصویری دارد. شاید مقیاس فعالیت های سامسونگ در این زمینه با وسعت کارهای سونی قابل مقایسه نباشد، با این همه، این شرکت کره ای همه تلاشش را برای گسترش کسب و کار خود در حوزه حسگرهای تصویری و ماژول های دوربین به خدمت گرفته.

Samsung-Galaxy-S5-camera-645x327

این کمپانی طیف گسترده ای از حسگرها را در لیست محصولات تولیدی اش دارد که از آن جمله می توان به انواع FSI و BSI اشاره کرد. تکنولوژی پیشرفته به خدمت گرفته شده در این سنسورها از پیکسل ISOCELL بهره می گیرد که با کاهش تداخل پیکسل های رنگی، نویز تصاویر را به میزان زیادی کاهش می دهد.

jadval3

برخی تصورشان این است که سامسونگ صرفا در بازار محصولات پیشرفته فعالیت دارد در حالی که اینطور نیست و حسگرهای میان رده آن هم اکنون با قیمت تنها 1.93 دلار به فروش می روند. همانطور که گفته شد سامسونگ طیف گسترده ای از حسگرها را در سبد کالاهای تولیدی اش دارد که از آن جمله می توان به انواع 1.3 مگاپیکسلی برای موبایل های اقتصادی تا مدل های 16 مگاپیکسلی اشاره کرد که در تلفن هوشمند گلکسی S6 به خدمت گرفته شده. لازم به یادآوری است که شرکت مذکور حتی ماژول کامل حسگرهایش را هم خودش می سازد.

همانطور که گفته شد، حسگرهای تولیدی این شرکت در موبایل های Galaxy S5 و پرچمداران S6 نیز به خدمت گرفته شد، منتها به خاطر پایین بودن ظرفیت تولید، سامسونگ تصمیم گرفت که از حسگرهای سونی و خودش به صورت تلفیقی در پرچمدارن امسالش بهره بجوید.

جالب است بدانید که بررسی های دقیق انجام شده روی موبایل های بهره مند از حسگرهای سونی و انواع مجهز به محصولات سامسونگ حاکی از تفاوت های قابل توجهی میان آنها بود، با این همه درک این تفاوت ها به سادگی هم امکان پذیر نیست و این نشان می دهد که سامسونگ به خوبی توانسته خود را به رقبای قدری چون سونی برساند.

الجی

درست مانند سامسونگ، الجی نیز هم در زمینه تولید قطعات فعالیت دارد و هم خود محصولات و چندی است که با دستاوردهای قابل توجهش در زمینه دوربین خبر ساز شده.

LG Innotek بخشی از این شرکت است که روی تولید قطعه تمرکز دارد و دوربین فوق العاده موبایل G4 نیز حاصل تلاش های همین واحد است. با این همه، این شرکت برخلاف رقیب کره ای خود در زمینه تولید قطعات حسگر دوربین فعالیت ندارد و در مقابل کار طراحی ماژول را انجام می دهد.

دوربین های پیشرفته این شرکت همگی از حسگر Exmor سونی بهره می برند و به تازگی نیز با دوربین پیشرفته G4 با گشودگی دهانه لنز f/1.8 نامش را در صدر جدول برترین های این حوزه قرار داده. گفتنی است که نور ورودی به این حسگر در حدود 80 درصد بیشتر از میزانی است که ماژول دوربین G3 با گشودگی دهانه لنز f/2.2 دریافت می کند و باید بگوییم که G4 بیشترین گشودگی دهانه لنز را در میان اسمارت فون های عرضه شده به بازار تا به امروز دارد.

lg-g4-review-aa-11-of-34-710x399

در کنار این، تیم های تحقیقاتی الجی نیز مشغول توسعه قطعات سخت افزاری مکمل برای ماژول های دوربین این شرکت هستند. کمپانی مورد بحث همزمان با رونمایی از موبایل G3 از سیستم فوکوس خودکار لیزری خود پرده برداشت و پرچمدار امسال آن نیز همراه با تکنولوژی تصحیح رنگ مادون قرمز ارائه گردید که عملکرد دوربین را در محیط های کم نور بهبود می بخشد.

همانطور که گفته شد، الجی در زمینه تولید حسگرهای تصویری فعالیت نمی کند و به همین خاطر نگرانی خاصی در این حوزه ندارد و از همین رو می تواند زمان بیشتری را صرف بهبود دیگر قطعات مربوط به ماژول دوربین نماید که خوشبختانه این تلاش ها به تولید طرح های جالب تر و عملیاتی تر آن برای دوربین انجامیده است.

اچ تی سی

این شرکت نیز درست مانند الجی فعالیتی در زمینه تولید حسگرهای تصویری ندارد و در مقابل تلاش هایی را برای طراحی ماژول های دوربین مختص به خود انجام داده.

htc-one-m9-vs-htc-one-m8-3-710x399

کمپانی مذکور از عبارت التراپیکسل برای توصیف حسگرهای بزرگ تر 2.0 میکرون پیکسلی خود بهره گرفت که در اصل از حسگرهای ST Microelectronics و آمنی ویژن خصوصا VD68969  و  OV4688 در ساخت آن استفاده شده بود.

این شرکت همچنین تجربه کارگذاری حسگرهای دوگانه را روی محصولات خود از جمله One M8 دارد که در آن از حسگر 2.1 مگاپیکسلی  OV2722 برای جمع آوری اطلاعات بیشتر در رابطه با عمق تصویر بهره گرفته می شود.

اما تکنولوژی دوربین های این شرکت علیرغم آنکه ایده های مبتکرانه ای را در خود دارد ظاهرا نتوانسته با آهنگ تند رقابت در این حوزه همگام شود و محصول آن در تست های عملکرد صورت گرفته و مقایسه های انجام شده با رقبایش پایین ترین امتیاز را کسب کرده.

آینده از آن کیست؟

البته شرکت های دیگری نیز در بازار تولید حسگرهای دوربین موبایل فعالیت دارند که یا سنسور می سازند و یا اینکه ماژول های لنز مختص به خود را تولید می کنند. برای مثال شرکت چینی OnePlus لنز مختص به خود را برای اسمارت فونش تولید کرد.

تردیدی نیست که سامسونگ و سونی جایگاه پایدار و امنی را در بازار حسگرها خواهند داشت اما تقاضا برای حسگرهای CMOS به میزان قابل توجه ای به بازار تلفن های هوشمند وابسته است.

رشد قابل توجه موبایل های با حاشیه سود پایین، تقاضا برای عرضه حسگرهای ارزان قیمت را افزایش داده و این یعنی آینده خوبی برای شرکت هایی چون توشیا و آمنی ویژن پیش بینی می شود.

در بازار محصولات پیشرفته نیز انتظار می رود که شرکت های تولید کننده با اعمال پاره ای تغییرات و بهبودهای اندک در صدد متمایز ساختن خود از رقبایشان برآیند. ایده هایی نظیر حسگرهای تصویری دوگانه، گشودگی بیشتر دهانه لنز و فوکوس خودکار لیزری از جمله تکنولوژی هایی هستند که گهگاه از سوی شرکت ها و با هدف ایجاد تمایز ارائه می گردند اما کیفیت تصویر نهایی تا حدود زیادی به فضای محدودی وابسته است که برای گنجاندن حسگرها در دستگاه های موبایل در نظر گرفته می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (39 مورد)
  • RASUL
    RASUL | ۳۰ شهریور ۱۳۹۷

    سلام دوستان
    چند وقته یه سوال بدجور ذهن من رو مشغول کرده
    چرا نسبت تصویر دوربین گوشی های سامسونگ از یه مدلی به بعد همه چهار به سه «4:3» شدن؟
    به نظر من اصلا جالب نیست؛ مگه نسبت تصویر شونزده به نه «16:9» چه مشکلی داشت؟

  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۲۲ تیر ۱۳۹۴

    ای کاش از Carl Zeiss هم اسمی می بردین. هر چند دوران اوجش مربوط به گوشی های سابق نوکیا بود و الان چندان خبری ازش نمیبینم.

  • BOZORG# از این ادمای تو خالی پر سر و صدا حالم ...
    BOZORG# از این ادمای تو خالی پر سر و صدا حالم ... | ۲۱ تیر ۱۳۹۴

    (((( جالب است بدانید که بررسی های دقیق انجام شده روی موبایل های بهره مند از حسگرهای سونی و انواع مجهز به محصولات سامسونگ حاکی از تفاوت های قابل توجهی میان آنها بود، با این همه درک این تفاوت ها به سادگی هم امکان پذیر نیست ))))
    حالا سامسونگیا بیان بگن سامی ماژول هاش بهتر از سونیه :)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی