ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نمایشگرهای تلفن های هوشمند شاید از این پس بتوانند شکستگی های خود را ترمیم کنند

به تازگی محققین در انگلستان خبر از توسعه ی موفقیت آمیز ماده ای با قابلیت خود ترمیمی داده اند و می گویند این ماده هم اکنون آماده ی استفاده در گستره ی وسیعی از محصولات ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۲ تیر ۱۳۹۴ | ۱۸:۰۰

به تازگی محققین در انگلستان خبر از توسعه ی موفقیت آمیز ماده ای با قابلیت خود ترمیمی داده اند و می گویند این ماده هم اکنون آماده ی استفاده در گستره ی وسیعی از محصولات همانند نمایشگر تلفن های هوشمند، لاک ناخن و... است.

بد نیست بدانید هدف اولیه از تحقیق در این زمینه پدید آوردن محصولی مناسب صنایع هوایی و به کارگیریش در بال های هواپیما بوده، اما آنچه که اکنون حاصل گشته ظاهرا می تواند بسیاری از صنایع را متحول کند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

ماده ی مذکور از چند ترکیب شیمایی مبتنی بر کربن به دست آمده و یک سطح را با میلیون ها گوی میکروسکوپی مرتبط به خود پر می نماید. وقتی چنین سطحی دچار ترک خوردن شود گوی های مورد بحث شکافته شده و یک مایع را آزاد می نماید؛ مایع اندک اندک در شکافی که پدید آمده جاری و آن را پر می کند، سپس یک واکنش شیمیای دیگر منجر به پلیمریزه و سفت شدن آن گشته و دو لبه ی شکاف مجدداً به یکدیگر متصل می شوند.

گفتنیست عملیات فوق به شکلی صورت می گیرد که مایع پر کننده حالتی تقریباً نامرئی پیدا نموده و ترک های پدید آمده عملاً دیگر قابل رویت نبوده یا دیدنشان بسیار دشوار خواهد بود.

همانطوری که در ابتدای مطلب نیز اشاره شد این تکنولوژی توسط گروهی از محققین در دانشگاه بریستول انگلستان خلق گشته و آنها ماه گذشته نتایج و نمونه ی حاصل از تحقیقات شان را به آکادمی سلطنتی علوم در لندن ارائه نموده اند.

یکی از اعضای این گروه تحقیقاتی در مصاحبه ای با ایندیپندنت ذکر کرده که برای پروژه ی خود از بدن انسان الهام گرفته اند، او می گوید پوست انسان بسیار لطیف و حساس بوده و وقتی دچار پاره‌گی و زخم می شود بدن خون ریزی را آغاز، سپس لخته های خون پدید آمده و در نهایت عملیات ترمیم صورت می گیرد. دقیقا همین الگو در راهکار و ماده ای که ابداع کرده ایم نیز در نظر گرفته شده است.

تیم تحقیقاتی فوق الذکر در برخی از گزارش های خود اشاره به ترمیم ۱۰۰ درصدی و کاملاً موفقیت آمیز تعدادی از سطوح نیز داشته اند.

گفته می شود کمپانی لورئال، که در زمینه ی تولید محصولات بهداشتی و آرایشی فعالیت دارد نیز مذاکراتی را آغاز نموده تا از این ماده ی جدید در برخی محصولات خود همچون لاک های ناخن استفاده کند. همچنین دور از ذهن نیست که از دستاورد یاد شده در صنایع رنگسازی هم بهره گیری شود، که در صورت محقق گشتن این مهم شاهد اتومبیل هایی خواهیم بود که در حین خش برداشتن بدنه شان به راحتی می توانند خش ها را برطرف کنند.

در حالیکه محققین دانشگاه بریستول تمرکز خود را بر روی صنایع هوایی قرار داده بودند، حالا ظاهراً نام های بزرگ دنیای تکنولوژی نیز به شدت به نتایج تلاش های آنها علاقه مند شده اند و تمایل دارند هر چه زودتر از آن در محصولات خود و خصوصاً نمایشگرهای گجت هایشان استفاده کنند.

در روزگاری که موبایل ها توان پردازشی بسیار بالایی دارند، باتری شان ظرف چند دقیقه بین ۳۰ الی ۶۰ درصد شارژ می شود، به نظر می آید به زودی باید منتظر دسته ای تازه باشیم که صفحه نمایش هایشان به راحتی قادر خواهند بود ترک های حاصل از شکستگی را ترمیم کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • LORD.SAJAD
    LORD.SAJAD | ۲۳ تیر ۱۳۹۴

    مگه میشه مگه داریم تکنولوژی به کجا داره میره..........خداکنه گسترش پیداکنه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی