ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

راهکار جدید محققین MIT ممکن است هزینه ساخت ابر کامپیوترها و ارائه خدمات ابری را بسیار کمتر کند

بسیاری از سرور ها و همچنین ابر کامپیوترهای کنونی برای اینکه بتوانند امور محوله ی خود را به شکلی کامل، قابل قبول و البته سریع و روان به سرانجام برسانند نیازمند حافظه های رم با سرعت ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۲ تیر ۱۳۹۴ | ۱۱:۰۰

بسیاری از سرور ها و همچنین ابر کامپیوترهای کنونی برای اینکه بتوانند امور محوله ی خود را به شکلی کامل، قابل قبول و البته سریع و روان به سرانجام برسانند نیازمند حافظه های رم با سرعت های بسیار بالا هستند.

البته نباید از خاطر برد که به کارگیری حافظه های مذکور هزینه ای نسبتاً بالا را در پی دارد و همین موضوع سبب می گردد شرکت های مختلف در تجهیزات خود محدودیت هایی را قائل شده و لذا سرورها و سوپر کامپیوترهایشان از لحاظ عملکرد خطوط قرمزی داشته باشند.

در همین راستا اکنون تعدادی از محققین دانشگاه MIT مدعی هستند که در پاسخ به مشکل بالا به راهکاری تا حدودی منطقی و مقرون به صرفه دست یافته اند که می تواند برخی از کاستی های پیشین را رفع و رجوع نماید.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

این محققین شبکه ای از سرورها ساخته اند و بنا را بر این گذاشته اند تا در شبکه مورد بحث حافظه های فلش کندتر و البته ارزان تر را جایگزین حافظه های رم پر سرعت نمایند.

نکته ی کلیدی در راه حل یاد شده این است که به جای واگذاری تمامی امور به پردازنده، حافظه های فلش -یا به شکل ویژه کنترلر این نوع حافظه ها- برخی از داده ها را پیش پردازش می کنند. هر چند بدین شکل نمی توان به سرعتی که توسط حافظه های رم مهیا می شود دست یافت ولی باز هم برای بسیاری از تسک های سنگین چنین شیوه ای منطقی و مقرون به صرفه خواهد بود.

گفتنیست یکی از آزمایش های به عمل آمده حکایت از این دارد که ۲۰ سرور بهره مند از ۲۰ ترابایت حافظه ی فلش، عملکردی برابر با ۴۰ سرور دارای ۱۰ ترابایت حافظه ی رم پرسرعت داشته اند.

همانطور که اشاره شد نباید از خاطر برد نتایج تحقیقات محققین MIT در همه ی موارد و همه جا کاربردی نیست، اما کماکان می توان از آن برای برخی از امور سنگین و نیازمند پردازش های زیاد در دیتا سنترها، مثل رنک بندی (امتیاز دهی) صفحات وب، استفاده برد.

به زبان ساده تر نباید انتظار داشته باشید با چنین روشی قادر گردید کامپیوترهای شخصی و خانگی خودتان را سریع تر کرده و توان پردازشی آنها را بیشتر نمایید، ولی به یقین دیتا سنترها و ارائه دهندگان خدمات ابری می توانند به آن به چشم یک شیوه عملی و مقرون به صرفه بنگرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • محسن
    محسن | ۲۲ تیر ۱۳۹۴

    نمیدونم چرا دیجیاتو یه مطلب نمینویسه درباره اینکه اگه تحریما لغو بشه چه تاثیری روی دنیای تکنولوژی ایران میذاره

  • على
    على | ۲۲ تیر ۱۳۹۴

    حکایت از این دارد که ۲۰ سرور بهره مند از ۲۰ ترابایت حافظه ی فلش، عملکردی برابر با ۴۰ سرور دارای ۱۰ ترابایت حافظه ی رم پرسرعت داشته اند.

    اینجوری واضح نیست، برای اینکه تفاوتش مشخص بشه باید یدونه متغیر میذاشتن، مثلا تعداد سرور ها رو ثابت میذاشتن میگفتن با رم متفاوت بازده چقدر کمتر یا بیشتره.

    • m
      m | ۲۲ تیر ۱۳۹۴

      راس ميكي... اينام شدن محقق اخه؟

    • ahmad
      ahmad | ۲۲ تیر ۱۳۹۴

      خب عزیز متغیرات رو برابر کن یهنی 40 رو تقسیم بر دو کن میشه 20 سرور با 5 ترابایت حافظه رم یا مثلا 20 سرور فلش رو در دو ضرب کن

    • Metal
      Metal | ۲۲ تیر ۱۳۹۴

      احتمالا اونها فرض كردند بقيه متغيرها ثابت است
      البته من مخالف اين روش هستم به ٢ دليل
      يك : سرعت رم بيشتر است
      دوم : درست هست كه قيمت رم بيشتره ولي طول عمر بيشتري دارد تا حافظه فلش
      و اينكه نسبت رم به قدرت دستگاه اشتباه بوده وگرنه حافظه فلش بدرد نميخوره و توي آمارها عجايب زيادي نهفته است...

    • Farzad Ive
      Farzad Ive | ۲۲ تیر ۱۳۹۴

      20*20=400
      40*10=400

مطالب پیشنهادی