ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران با متصل نمودن مغز تعدادی موش، موفق به ساخت نوعی کامپیوتر طبیعی شدند

سال هاست که دانشمندان روی اینترفیس های مغز-به-مغز کار می کنند. میگوئل نیکوللیس از عصب شناسان مرکز پزشکی دانشگاه دوک است که در این حوزه فعالیت های زیادی را انجام داده و به خاطر تحقیقاتش ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۲ تیر ۱۳۹۴ | ۰۸:۳۰

سال هاست که دانشمندان روی اینترفیس های مغز-به-مغز کار می کنند. میگوئل نیکوللیس از عصب شناسان مرکز پزشکی دانشگاه دوک است که در این حوزه فعالیت های زیادی را انجام داده و به خاطر تحقیقاتش در این زمینه به خوبی شناخته می شود.

تیم تحت سرپرستی وی اخیرا شبکه ای از مغزهای متصل به هم متعلق به موش ها را ایجاد کرده اند که تحت عنوان Brainet از آن یاد می شود. در این شبکه الکترود های میکروسکوپی مستقیما در داخل ناحیه کورتکس مغزی این جوندگان کار گذاری شده و هر کدام به صورت آنی اطلاعات را با دیگری تبادل می کردند و از این طریق نوعی کامپیوتر اورگانیک یا طبیعی را به وجود آوردند.

این موش ها موفق شدند که با همراهی هم برخی مسائل محاسباتی را حل کنند که از آن جمله می توان به پردازش تصویر و ذخیره سازی و یادآوری اطلاعات اشاره نمود.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

نیکوللیس نخستین بار مغز سه میمون را به یکدیگر متصل نمود و با استفاه از آنها توانست بازوی یک میمون مجازی را حرکت دهد. روش کار به این صورت بود که هر حیوان در یک اتاق جداگانه قرار داده می شد اما مغز های آنها با یکدیگر ارتباط داشت و می توانستند براساس آنچه در مانیتور مقابل به خود می دیدند اطلاعاتشان را با یکدیگر مبادله نمایند.

این حیوانات پس از انجام مجموعه ای از آزمایشات و تجربیات (دانشمندان نخست آنها را در گروه های دوتایی قرار داده و سپس تلاش کردند که ذهن هر سه آنها را به هم متصل نمایند) موفق شدند بازوی حیوان مجازی را به سمت هدف مورد نظر خود حرکت دهند.

هر زمان که این سه میمون وظیفه محول شده را به درستی و با موفقیت انجام می دادند، به آنها آب میوه جایزه داده می شد. بر اثر گذشت زمان و با تمرین و ممارست این حیوانات هماهنگی بیشتری با یکدیگر پیدا کردند.

monkey-brain-interface (1)

این پژوهشگران در مرحله بعدی به ایده «ابر مغز» دست پیدا کردند و آزمایشات خود در این رابطه را روی گروهی از موش ها دنبال نمودند. در این مرحله موش ها به صورت دو به دو در گروه هایی جای داده شدند و زمانی که یکی از این گروه ها مساله ای را حل می کرد فعالیت مغزی آنها از طریق شبیه سازی الکتریکی به گروه دیگری انتقال داده می شد.

گروه دوم به محض دریافت سیگنال های الکتریکی برای حل مساله، به شکلی آسان تر موفق به حل آن می شدند. گروه های متصل به هم موش ها یاد گرفتند که الگوهای فعالیت مغزی را تشخیص دهند و از این طریق فعالیت ها و وظایف محول شده خود را به بهترین شکل ممکن به انجام برسانند و زمانی که یک محرک خاص به آنها داده می شد فعالیت هایشان را با یکدیگر یکسان سازی نمایند.

در یکی از تست ها، نوعی محرک الکتریکی به این موش ها داده شد که به افزایش و کاهش دما و فشار هوا ارتباط پیدا می کرد و براساس همین کلیدها و محرک ها، موش ها توانستند شانس بارش باران را با دقت 41 درصد پیش بینی کنند.

نتایج حاصل از این آزمایشات نشان داده که عملکرد موش ها به صورت گروهی به مراتب بهتر از عملکردشان در حالت تک نفره و مجزا است.

نیکللیس در جریان آزمایشات خود دریافت که موش ها روشی را برای تقسیم حجم کاری پیدا می کنند و به این ترتیب امکان آنکه یکی بیشتر از دیگری تحت فشار قرار بگیرد وجود نخواهد داشت.

این آزمایش همچنین می تواند به عنوان روشی برای مطالعه رفتارهای اجتماعی در میان حیوانات مورد استفاده قرار گیرد. پژوهشگران بر این باورند که این دستگاه محاسباتی می تواند عاقبت در درمان بیماران صرعی و افرادی که پیشتر یک سکته را پشت سر گذاشته اند موثر واقع شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • حمیدرضا
    حمیدرضا | ۲۲ تیر ۱۳۹۴

    خیلی جالب بود، دقیقا من توی سایت نارنجی یه بار یه نظر گذاشتم درباره این ایده که از مغز موجودات به عنوان کامپیوتر استفاده بشه در آینده!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی