ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با کارخانه ای که لامبورگینی ها در آن با دست به تولید می رسند آشنا شوید

در زمانه ای که ربات ها مشغول تصرف کارخانه های ساخت خودرو هستند، در سانتاگاتا بولونیزه ی ایتالیا، لامبورگینی همچنان مسیر پیشین خود را طی می کند. کمپانی لامبورگینی همواره جذاب ترین زبان طراحی را در میان ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۲ تیر ۱۳۹۴ | ۰۰:۰۱

در زمانه ای که ربات ها مشغول تصرف کارخانه های ساخت خودرو هستند، در سانتاگاتا بولونیزه ی ایتالیا، لامبورگینی همچنان مسیر پیشین خود را طی می کند.

کمپانی لامبورگینی همواره جذاب ترین زبان طراحی را در میان خودروهای مدرن داشته و در کنار این طراحی زیبا و چشم نواز، می توان گفت که بهترین تکنولوژی های فنی را در اتومبیل هایش قرار داده. تکنولوژی هایی که البته در خود خودروها دیده می شوند، چندان هم به کارخانه راه نیافته و این شرکت در حال حاضر استفاده ای بسیار اندک از ربات ها در کارخانه هایش می کند.

در عوض این سازنده ی خودروهای لوکس و گران قیمت، از روش هایی بسیار سخت در پروسه ساخت بهره می گیرد که اغلب زمان بسیار زیادی را طلب می کنند و معمولا نیز به واسطه دست انسان انجام می گیرند.

سانتاگاتا بولونیزه شهرستان کوچکی است که در ۳۵ کیلومتری شهر بولونیا واقع شده. این شهرستان همچنین فاصله بسیار زیادی با مارانلو ندارد؛ شهری که خودروهای «فراری» به تولید می رسند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا سری بزنیم به کارخانه واقع در شهر سانتاگاتا بولونیزه، جایی که خودروهای فوق سریع لامبورگینی متولد می شوند.

خانواده لامبورگینی

کارمندان لامبورگینی از ساعت ۸ صبح الی ۵ عصر در روزهای دوشنبه تا جمعه به کار در این کارخانه مشغول می گردند. هرچند که کارخانه مورد بحث به دلیل تقاضای بسیار زیاد مشتریان، کارمندان خود را در سه شیف نیز به کار می گیرد.

زمانی که در سانتاگاتا قدم می زنید، کارکنان لامبورگینی با یونیفرم های مشکی رنگ خود به سادگی قابل شناسایی هستند.

lamborghini-factory-tour_0039-w600
بر روی یونیفرم های مشکی رنگ کارکنان نوشته می شود که مشغول به کار در چه بخشی هستند. کلمه ایتالیایی Produzione در این تصویر گویای این مطلب است که شخص فوق، در خطوط تولید به کار مشغول است.

کمپانی مورد بحث، کارکنان را در کارخانه ی خود آموزش می دهد و به شدت نیز تلاش می کند تا آنها را تشویق به پیشرفت نماید. کارمندان لامبورگینی پس از رسیدن به مرحله ای عالی در کار خود، مرتبا با ارتقا شغلی مواجه می گردند. برای مثال کارمندی که اکنون درب های خودروی Huracan را نصب می کند را شاید شش ماه آینده، در حال نصب سیلندرهای مدل Aventador ببینید. زمانی هم که یک کارمند به اندازه کافی در این کارخانه کار نموده و با مدل های مختلف آشنایی پیدا کرده باشد، تبدیل به یکی از امتحان کنندگان خودروهای لامبورگینی در جاده های شهری می شود.

 دقت در مراحل ساخت

تحت تاثیر قرار دهنده ترین بخش از مشاهده کارخانه لامبورگینی جاییست که می بینید خودروها هنوز با دست سرهم بندی می شوند. صرفا دو ربات غول پیکر را در کل مجموعه خواهید یافت؛ یک ربات با پیکر فولادین خودروها را در خط تولید قرار داده و دیگری نیز آن ها را در صورت نیاز وارونه نگه می دارد. در نتیجه ی همین موضوع، کارخانه ای که در موردش صحبت می کنیم بسیار ساکت و جادار تر از آنچه فکر می کنید است.

بدنه و سایر اجزای فلزی مربوط به بدنه اصلی به شکل از پیش آماده و رنگ شده به کارخانه لامبورگینی می رسند و درون محافظ هایی پلاستیکی قرار گرفته اند.

بدنه ی مدل Huracan برای مثال در آلمان و توسط شرکت آئودی تهیه می شود چرا که بیشتر از آلمینیوم تشکیل شده تا فیبر کربن. این در حالیست که بدنه مدل Aventador توسط کارخانه ای ایتالیایی به نام Imperiale رنگ کاری می شود؛ کارخانه ای که برای بدنه ی هر خودرو، یک کارمند را موظف به رنگ کاری می کند تا در نهایت با نتیجه ای بهتر رو به رو شود.

زمانی که بدنه ها به کارخانه لامبورگینی رسیدند، ابتدا محافظ های پلاستیکی از روی آنها برداشته شده و کاورهایی بر روی آنها قرار می گیرد تا رنگشان آسیب نبیند. سپس بدنه، به خطوط تولید منتقل می شود.

هر مدل Aventador در مدت ۹۰ دقیقه و در ۱۲ جایگاه مختلف به تولید رسیده و این در حالیست که مدت زمان ساخت هر Huracan به میزان ۴۰ دقیقه بوده و ۲۳ ایستگاه مختلف را در راه تکمیل شدن خود طی می کند. خطوط تولید این دو مدل کاملا متفاوت و از هم جدا هستند؛ از سوی دیگر در هر جایگاه نیز یک نمایشگر قرار گرفته که به کارمندان کمک می کند تا بتوانند زمان خود را به شکل بهتری مدیریت کنند.

در کارخانه ی لامبورگینی نمی توانید بخش ریخته گری را پیدا کنید و می توان گفت موتور های دوربالا و قدرتمند ۱۰ و ۱۲ سیلندر درون کارخانه تولید نشده و از سوی تامین کنندگان خارجی آماده می شوند و سپس در کارخانه مورد بحث به خودرو متصل می گردند. لازم به ذکر است که اتصال موتورها به بدنه نیز به شکل کامل توسط دست انجام می گیرد.

در یک کارگاه، تمام اجزای داخلی اتومبیل های لامبورگینی تولید می شوند؛ از صندلی و روکش هایشان گرفته تا دستگیره های به کار رفته در درب ها. سپس این اجزای مختلف نیز به خط تولید فرستاده می شوند تا در خودروها جای گیرند.

lamborghini-factory-tour_0138-970x647-c-w600
کارکنان در حال انجام آخرین مراحل ساخت Huracan.
lamborghini-factory-tour_0980-970x647-c-w600
خودروهای مدل Huracan آماده برای مراحل تست سه گانه.

lamborghini-factory-tour_0138b-970x647-c-w600

lamborghini-factory-tour_0979-970x647-c-w600

lamborghini-factory-tour_0965-970x647-c-w600
در این کارخانه صرفا دو ربات وجود دارند؛ یکی بدنه خودروها را به خط تولید آورده و دیگری در صورت لزوم آنها را وارانه می کند.
lamborghini-factory-tour_0973-970x647-c-w600
بدنه Huracan، آماده برای ارسال به خط تولید جهت سرهم بندی سایر قطعات.
lamborghini-factory-tour_0993-970x647-c-w600
بدنه ها به شکل از پیش‌ آماده و رنگ شده برای لامبورگینی ارسال می شوند.

lamborghini-factory-tour_0962-970x647-c-w600

lamborghini-factory-tour_0963-970x647-c-w600
خودروی Huracan در خط تولید.
lamborghini-factory-tour_0994-970x647-c-w600
تابلویی که در قسمت فوقانی خطوط تولید Huracan وجود دارد.
lamborghini-factory-tour_0998-970x647-c-w600
درب ها نیز از پیش رنگ شده و آماده هستند. تمام اجزای جانبی و لوازم الکتریکی در مراحل بعدی ساخت به آنها اضافه می شوند.
lamborghini-factory-tour_0986-970x647-c-w600
نمایشگری که به کارمندان کمک می کند زمان خود را بهتر مدیریت کنند.
lamborghini-factory-tour_0057-970x647-c-w600
مدل Aventador Roadster.

lamborghini-factory-tour_0068-970x647-c-w600

lamborghini-factory-tour_0047-970x647-c-w600
موتور Aventador Roadster

lamborghini-factory-tour_0064-970x647-c-w600

lamborghini-factory-tour_0130-970x647-c-w600
کارمندان در حال آماده سازی موتور Aventador

lamborghini-factory-tour_0132-970x647-c-w600

lamborghini-factory-tour_0018-970x647-c-w600
بدنه ی موتور ۶.۵ لیتر و ۱۲ سیلندر لامبورگینی. (سرهم بندی نشده)
lamborghini-factory-tour_0024-970x647-c-w600
یکی از کارمندان لامبورگینی در حال آماده شدن برای سرهم بندی ابتدایی موتور است.
lamborghini-factory-tour_0026-970x647-c-w600
سایر اجزای موتور از جمله پیستون ها، آماده برای نصب شدن.
lamborghini-factory-tour_0964-970x647-c-w600
سیستم سوخت رسانی، خنک کننده و باک بنزین.
lamborghini-factory-tour_0114-970x647-c-w600
صندلی های تکمیل شده در انتظار برای ارسال به خط تولید.
lamborghini-factory-tour_0120-970x647-c-w600
کارمندی در حال ساخت صندلی Aventador.

lamborghini-factory-tour_0080-970x647-c-w600

lamborghini-factory-tour_0082-970x647-c-w600
چرم با رنگ های مختلفی که لامبورگینی آنها را در بخش داخلی خودروها مورد استفاده قرار می دهد.
lamborghini-factory-tour_0008-970x647-c-w600
کارمندان در حال تست یک خودرو با لیزر و دروبین های مخصوص.

lamborghini-factory-tour_0350-970x647-c-w600

زمانی که پروسه ساخت یک خودرو تکمیل می شود، قبل از تحویل اتومبیل به خریدار خوش شانس، نوبت به مراحل تست سه گانه می رسد. در مرحله اول، به واسطه لیزر و دوربین هایی ویژه، تمام اجزا مورد بررسی قرار می گیرند تا مشخص گردد هر قسمت به شکل کاملا دقیق در جای مناسب قرار گرفته. (از قسمت های مختلف موتور گرفته تا اجزای بدنه.)

در تست دوم اما خودروها به مدت ۴۰ دقیقه با سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت بر روی یک Dyno (تردمیلی مخصوص خودروها) مورد آزمایش قرار می گیرند تا در صورت مشاهده هر گونه نقص فنی، بازبینی های لازم انجام گردد.

در مرحله ی سوم نیز خودروها یک در یک تست ۳۵ الی ۵۰ کیلومتری به دست رانندگانی سپرده می شوند تا در جاده های عمومی و شهری مورد بررسی قرار گیرند.

«سنت» حرف های زیادی در کارخانه لامبورگینی می زند و از سال ۱۹۶۳ به بعد نیز همه ی خودروهای تولید شده به دست این کارخانه، در جاده های زیبای سانتاگاتا بولونیزه مورد آزمایش قرار گرفته اند. با این همه، هنوز هم ساکنان این شهرستان کوچک به به این موضوع عادت نکرده اند و هر زمان که یکی از این گاوهای خشمگین زوزه کشان در جاده ها می تازد، محو زیبایی اش می شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (45 مورد)
  • امید
    امید | ۲۲ تیر ۱۳۹۴

    کارخانه لامبورگینی ، پس از سال 2012 به اینور توسط فولکس واگن ، بزرگترین غول خودروسازی اروپا خریداری شد و مدیر کل این شرکت استفان وینکلمن از طرف فولکس واگن قرار داده شد ، ازون زمان تا حالا طراحی و ذوق ایتالیایی و مهندسی المانی این محصول رو خیلی موفق گردوند ، محصولی مثل اونتادور و هوراکان رو تولید کردن حالا هم دارن یه شاسی بلند اوروس میزنن ، ولی از طرف طرفدارای سوپر اسپرتیا که ایتالیاییا کلا خیلی توشون هستن ( فراری ، مازراتی ، بوگاتی ، پاگانی ، لامبورگینی ، آلفارومئو ، زاگاتو و .... ) خیلیا از این حرکت ناراحت شدن یعنی اصالت یه ماشین عوض شد مثل بوگاتی که اونم تقریبا دیگه آلمانی شده ، تنها کمپانی سوپر اسپرت ساز دنیا که همه کاراشو فعلا داره خودش انجام میده همین شرکت فراری هستش که دوستان به عنوان موتور تراکتور ازش یاد کردن ، فراری پر افتخار ترین تیم فرمول 1 دنیاس و اتومبیلهای این برند به عنوان گرونترین اتومبیلهای کلکسیونی دنیا معرفی میشن و فرق فراری با بقیه برندها اینه که فراری خریدارشو انتخاب میکنه حتی اگه خیلیپولدار هم باشید ، اگه از فراری تا حالا خرید نکرده باشید باید منتظر تایید فراری باشید و اما داستان آقای فروچیو لامبورگینی ، ایشون یک فراری مدل 250 GT داشتند که دوست داشتن این اتومبیل سریعتر بره و میرن به آقای انزو فراری میگن این تغییرات رو برای من رو اتومبیلم انجام بده که سریعتر بره ، و آقای فراری به ایشون میگن ما برای هر شخصی کاستومایزیشن نداریم ، که ایشون ناراحت میشن و میرن و استارت کارخونه لامبورگینی ازینجا میخوره ، با اینکه طرفدار فراری هستم و خیلی این اتو مبیل رو دوست دارم ، اما از لامبورگینی به عنوان یک برند ایتالیایی بسیار لذت میبرم.
    ولی لطفا فراری رو با لامبورگینی اصلا مقایسه نکنید.

  • sorush
    sorush | ۲۲ تیر ۱۳۹۴

    محبوب ترین برند اتوموبیل از نظر بنده
    ممنون

  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۲۲ تیر ۱۳۹۴

    تور سفر به شهر سانتاگاتا بولونیزه هست؟ برای خودم و دوستام میخوام.
    :D

  • احمد
    احمد | ۲۲ تیر ۱۳۹۴

    اون جوون مشهدی خوب لامبورگینی ساخت
    قاعدتا به پای اینها نمیرسه ولی واقعا کار بزرگیه!

  • V For Vandeta
    V For Vandeta | ۲۲ تیر ۱۳۹۴

    این هم پراید با قابلیت تبدیل شدن به قطعات متساوی و غیر متساوی . فیلم ترانسفورمر که یادتون ساخته مایکل بی از رو همین پراید کش رفتن حق کپی رایت هم خوردن نامردا البته پراید یه فرق اساسی با اونا داره که بعد از تقسیم شدن به تکه های همینجوری باید با جارو و بیل باید بیایی جمعشون کنی قابلیت خود جمع شوندگی رو هنوز فعال نکردن . با بیست میلیون دیگه انتظار داری چقدر امکانات بدن بهت والا به قران ......

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی