ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

«راه شیری-۲» از چین مجدداً برترین ابر رایانه جهان شد

ابر کامپیوتری چینی Tianhe-2 برای پنجمین بار پی در پی موفق شده عنوان قدرتمند ترین سوپر کامپیوتر حال حاضر جهان را به خود اختصاص داده و در صدر فهرستی که توسط وبسایت Top500 منتشر می گردد بایستد. ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۳ تیر ۱۳۹۴ | ۱۷:۳۰

ابر کامپیوتری چینی Tianhe-2 برای پنجمین بار پی در پی موفق شده عنوان قدرتمند ترین سوپر کامپیوتر حال حاضر جهان را به خود اختصاص داده و در صدر فهرستی که توسط وبسایت Top500 منتشر می گردد بایستد.

گفتنیست ابر کامپیوتر یاد شده که نام آن به فارسی معادل «راه شیری-۲» محسوب می گردد، توانی معادل ۳۳.۸۶ پتافلاپ بر ثانیه داشته و می تواند در هر لحظه (ثانیه) چندین کوآدریلیون محاسبه را به سرانجام رساند.

در ادمه با دیجیاتو همراه باشید.

فهرستی که بوسیله Top500 منتشر می شود توسط محققین در سراسر جهان تهیه گشته و حاوی اسامی برترین ابر رایانه های کنونی دنیاست. گردآوری این فهرست از سال ۱۹۹۳ آغاز شده و هر ساله دو بار تنظیم می گردد.

تیم Top500 به شکل معمول برای به دست آوردن توان محاسباتی دقیق سوپر کامپیوترها از ابزار بنچ مارک گیری با عنوان لینپک استفاده می نمایند که در سال ۱۹۷۹ توسعه یافته.

ابر رایانه ها عمدتاً توسط دولت ها و موسسات تحقیقاتی و با هدف انجام پردازش ها و محاسبات بسیار سنگین و دقیق مورد بهره برداری واقع می شوند. چنین کامپیوترهایی می توانند عملکرد سلاح های هسته ای، تغییرات اقلیمی کره زمین، آیرودینامیک بودن مدلهای جدید هواپیماها و موارد دیگری از این دست را شبیه سازی کنند. هر چند نباید از خاطر برد ساخت این ابزارها به شدت هزینه بر بوده و برای به کار گیریشان حجم عظیمی از انرژی الکتریکی نیاز است.

در رده ی دوم سوپر کامپیوترهای کنونی جهان "Titan" ایستاده که در اختیار لابراتوار ملی Oak در ایالات متحده قرار دارد و از توان محاسباتی برابر با ۱۷.۵۹ پتافلاپ برخوردار است.

عربستان سعودی نیز موفق شده تا ابر رایانه "شاهین ۲" متعلق به یکی از دانشکده های خودش با قدرت محاسباتی ۵.۵۴۶ پتافلاپ را در فهرست ۵۰۰ نمونه ی برتر فعلی جای دهد.

با ۲۳۱ سوپر کامپیوتر، ایالات متحده در زمینه ی توانمند ترین ابر رایانه ها پیشتاز است، البته این عدد در ماه نوامبر سال قبل برابر با ۲۳۳ و در نوامبر ۲۰۱۳ برابر با ۲۶۵ بوده. پس از آمریکایی ها اهالی اروپا ۱۳۰ جایگاه را به خود تخصیص داده اند و ژاپن و چین نیز به ترتیب صاحب ۴۰ و ۳۷ ردیف از جدول هستند.

شرکت های HP، IBM و Cray بزرگترین و قدرتمند ترین نام های عرصه ی ابر رایانه ها محسوب می شوند و ۸۶.۴ درصد از این ابزارها به پردازنده های اینتل اتکا دارند.

Top500 می گوید سوپر کامپیوترها در دوره ای دچار جهش بسیار زیادی شدند ولی حالا سرعت افزایش توان شان قدری کم گشته تا جایی که چند سیستم برتر طی سال های گذشته، هنوز هم جایگاه خودشان را حفظ نموده و تنها یک نام جدید قادر شده تا در بین ۱۰ نام صدر جدول ظهور پیدا کند.

با وجود کند شدن رشد قدرت ابزارهای مورد بحث، کماکان آنچه که امروز در اختیار جهانیان قرار دارد دارای توان فوق العاده یست؛ شایان ذکر است که مجموع قدرت محاسباتی ۵۰۰ عنوان برتر فعلی به ۳۶۱ پتافلاپ می رسد در حالیکه این عدد سال گذشته برابر با ۲۷۴ پتافلاپ بوده.

محققین خاطر نشان کرده اند که تنها شاهین ۲ در سال ۲۰۱۵ مونتاژ شده و ساخت مدلهای برتر همچون راه شیری-۲ به سال های ۲۰۱۳ و یا قبل از آن باز می گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Kiarash Manson
    Kiarash Manson | ۲۴ تیر ۱۳۹۴

    این چینی های شیطون تو ابر کامپیوتر از آمریکا هم جلو زدن! البته خب! ابر کامپیوترش چــــیـــــنـــیــه دیگه!

  • AK_007
    AK_007 | ۲۳ تیر ۱۳۹۴

    هادسون کجاس پس؟!

  • على
    على | ۲۳ تیر ۱۳۹۴

    قرض بدن به ایران رقم های اختلاس رو باش محاسبه کنیم :)

  • سامان
    سامان | ۲۳ تیر ۱۳۹۴

    رفتم تو سايت Cray، بروشور يكي از سوپر كامپيوترهايش را ديدم. نوشته بود مصرف برق هر كابينت ايستاده تا حدود 38 هزار وات ميتونه باشه!

مطالب پیشنهادی