ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اینتل: بازه زمانی قانون مور دستخوش تغییر شده، استراتژی تولید نیز دگرگون گشته

اینتل امروز اعلام کرده که نسل بعدی پردازنده هایش یعنی چیپ های "اسکای لیک"،  در نیمه ی دوم سال جاری و با وقفه ای شش ماه نسبت به زمانبندی پیشین تولید و روانه ی بازار خواهند ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۵ تیر ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

اینتل امروز اعلام کرده که نسل بعدی پردازنده هایش یعنی چیپ های "اسکای لیک"،  در نیمه ی دوم سال جاری و با وقفه ای شش ماه نسبت به زمانبندی پیشین تولید و روانه ی بازار خواهند شد. بدین ترتیب این دومین باریست که قانون مور مورد تخطی واقع گشته و بازه ی دو ساله ی آن اجرایی نمی گردد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

سال پیش هم ارائه ی پردازنده های ۱۴ نانومتری Broadwell با تاخیری مشابه روبرو شد و حتی تراشه های Haswell هم مطابق برنامه ی زمانی شان به دست کاربران نرسیدند. کمپانی ساکن سانتا کلارا در این رابطه اظهار داشته، مشکل باز می گردد به تولید چیپ های ۱۰ نانومتری و دشواری های متعددی که در ساخت ترانزیستورها تحت این تکنولوژی وجود دارد.

بازه زمانی مورد اشاره در قانون مور ۶ ماه افزایش پیدا کرده است.

برایان کرزنیچ، مدیر عامل اینتل، می گوید شرایط به گونه ای شده که دیگر بازه ی زمانی دو ساله مورد اشاره در قانون مور اجرایی نیست و این بازه ۶ ماه افزایش پیدا کرده است؛ به زبان دیگر اکنون هر ۲.۵ سال یکبار تعداد ترانزیستورهای روی یک تراشه با مساحت ثابت دو برابر می شوند.

برای اینکه وقفه ای در به روز رسانی محصولات رخ ندهد اینتل تصمیم گرفته در آینده پیش رو چیپ های "Kaby Lake" را بر مبنای معماری ۱۴ نانومتری و مشابه اسکای لیک وارد بازار کند. کرزنیچ توضیح می دهد امید داریم با این تغییر در نقشه ی راه ضمن ارائه ی توان بیشتر پردازشی و قابلیت های بهتر، روند حرکت و انتقال به فناوری ۱۰ نانومتری نیز به شکلی صحیح تر و کم دردسر تر اجرایی شود.

تا به امروز اهالی سانتا کلارا از استراتژی با عنوان "تیک-تاک"‌ پیروی می کردند تا قادر باشند قانون مور را به درستی اجرایی کنند. در هر تیک (یک بازه زمانی ۱۲ ماهه) پروسه ی تولید پردازنده ها مورد بازنگری قرار گرفته، بهبود یافته و کوتاه تر می شد و سپس در تاک (یک بازه زمانی ۱۲ ماهه) زمان صرف دگرگونی طراحی و معماری تراشه ها می گشت. مدیر عامل اینتل بر این باور است که استراتژی مذکور تغییر یافته و حالا بدل به "تیک-تاک-تیک" شده است.

ضمناً موفق ترین تولید کننده ی پردازنده در جهان، تائید نموده که تقاضا برای کامپیوترهای دسکتاپ از آنچه که انتظار می رفته بیشتر کاهش پیدا کرده و پیش بینی می گردد این وضعیت تا پایان سال بدتر نیز بشود. البته این گمانه زنی نیز مطرح است که شاید ویندوز ۱۰ قادر باشد اوضاع را قدری دگرگون نماید.

کرزنیچ می گوید در نسل بعدی سیستم عامل مایکروسافت قابلیت های کاملاً جدیدی همچون Windows Hello وجود دارند که برای کاربران جذاب خواهند بود و شاید بر همین مبنا شرایط عوض شود. گفتنیست امروز اینتل در کنار توضیحات بالا گزارش مالی خود از سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵ را نیز منتشر کرد که به لطف موفقیت واحدهای دیتا سنتر، اینترنت اشیا و تولید حافظه، این شرکت توانسته بود به درآمدی ۱۳.۲ میلیارد دلاری دست پیدا نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • HasanHoseinPoor
    HasanHoseinPoor | ۲۶ تیر ۱۳۹۴

    فقط اینتل نیست که پرداشگر میسازه ... IBM و اپل و شرکت های دیگه هم هستند
    همین چند وقت پیش بود که IBM گفت به تولید چیپ های 7 نانومتری دست پیدا کرده پس نسبت به 14 نانومتری دو برابر شده و تو گوشی ها هم ایفون نسل جدیدش هر سال دو برابر قبل قدرت پردازش داره که

    • BOZORG# از این ادمای تو خالی پر سر و صدا حالم ...
      BOZORG# از این ادمای تو خالی پر سر و صدا حالم ... | ۲۶ تیر ۱۳۹۴

      اون پردازنده قراره تا سال 2019 اماده شه و هنوز کامل نیست پروژه ش

    • reza_mohammadi
      reza_mohammadi | ۲۶ تیر ۱۳۹۴

      اپل تو طراحی دستی داره اونم محدود و بر مبنای آرم ! خودش که از محصولات اینتل استفاده میکنه!

  • LORD.SAJAD
    LORD.SAJAD | ۲۵ تیر ۱۳۹۴

    افرین به دزذی ادامه بده هروز یه سوکت وارد بازار کن و کلی پول به جیب بزن اب هم از اب بهم نمیخوره................من خودم طرفدار اینتلم ولی دزده سوکت جدید مادربرد سی پی یو جدید پول بیشتر برای اینتل.

  • پویان
    پویان | ۲۵ تیر ۱۳۹۴

    وقتی رقیب نباشه شیلنگ تخته تحویل مردم میده
    فقط اسم پردازنده هاش عوض میشه،کارایی همونه
    امیدوارم ای ام دی دوباره به بازار برگرده

مطالب پیشنهادی