ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با JP5mini آشنا شوید؛ تبلتی که به صورت ویژه برای زندانیان آمریکایی طراحی شده

شرکت JPay اقدام به طراحی تبلتی ویژه و مبتنی بر لینوکس کرده که گفته می شود در آینده نزدیک ممکن است توسط ۲ میلیون زندانی مورد استفاده قرار گیرد که هم اکنون در زندان های ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۵ تیر ۱۳۹۴ | ۰۸:۳۰

شرکت JPay اقدام به طراحی تبلتی ویژه و مبتنی بر لینوکس کرده که گفته می شود در آینده نزدیک ممکن است توسط ۲ میلیون زندانی مورد استفاده قرار گیرد که هم اکنون در زندان های ۳۴ ایالت کشور آمریکا به سر می برند.

این کمپانی قبلاً نیز شصت هزار دستگاه از تبلت دیگری با نام JP4 را تولید نموده، ولی مدل جدید ساخته شده توسط آنها، یعنی JP5mini، دارای یک ویژگی منحصر به فرد و کلیدی بوده و قادر است به اینترنت متصل گردد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

JP5mini با قیمتی ۷۰ دلاری محصولی کاملاً اقتصادی به حساب می آید که به نمایشگری ۴.۳ اینچی و ۳۲ گیگابایت حافظه ی داخلی تجهیز شده و صرفاً به کاربرش اجازه می دهد موسیقی گوش داده، ایمیل ارسال کرده و یا به ویدئو چت بپردازد.

تبلت مورد بحث در اصل از یک نسخه ی بسیار محدود گشته ی اندروید بهره می گیرد که کاربری آن به شکلی کاملاً کنترل شده درآمده. JPay می خواهد با این محصول به زندانیان فرصت دهد تا از دنیای بیرون آگاه شده و با آن در ارتباط باشند تا وقتی دوران محکومیت شان به سر رسید بتوانند به راحتی به جامعه بازگردند و از آن نگریزند.

طراحی یک دیوایس دیجیتالی و خصوصاً یک تبلت برای زندان ها امری بسیار چالش برانگیز به حساب می آید و باید در حین آن بر مشکلات بسیار خاص و منحصر به فردی غلبه کرد. مثلاً باید اطمینان حاصل نمود ابداً امکان استفاده از محصول نهایی به عنوان یک سلاح وجود ندارد و یا کسی نمی تواند از آن برای وارد کردن چیزی به زندان بهره گیرد.

در همین راستا مدیر عامل JPay به وب سایت تک کرانچ گفته ما در طراحی JP5mini به سراغ بدنه ای یکپارچه از جنس پلی کربنات رفته ایم تا امکان استفاده ابزاری از آن، برای جا به جایی اشیا ممنوع از بیرون به داخل زندان یا برعکس را به صفر برسانیم. ضمناً یک بوت لودر امن نیز پیاده سازی کرده ایم تا اطمینان حاصل شود که قابلیت نصب سیستم عامل دیگری وجود ندارد.

JP5mini در مقابل آب و ضربه هم به صورت کامل مقاومت دارد و از تست های مرتبط به این موضوعات سربلند بیرون آمده. البته سخت افزار آن چندان چنگی به دل نمی زند که در ازاء هفتاد دلار هزینه اش چندان مسئله ی عجیبی به نظر نمی رسد، مثلاً به عنوان پردازنده یک واحد دو هسته ای نسبتاً ضعیف به کار بسته شده.

هدف از به کارگیری یک نسخه محدود اندروید که در اصل از آن با عنوان یک توزیع لینوکس یاد می گردد نیز این بوده که کارمندان زندان بتوانند ارتباطات زندانیان را به صورت کامل تحت نظر داشته و از هر نوع پیش آمدی جلوگیری به عمل آورند.

با این تبلت هر فرد قادر خواهد بود ۳۵ ساعت موسیقی گوش داده و ۱۲ ساعت هم ویدئو ببیند و در کنار همه ی این بحث ها JPay به دنبال راه اندازی فروشگاهی ویژه است که به زندانیان امکان خرید اپ و بازی می دهد.

باید منتظر ماند و دید این طرح و دیوایس مرتبط به آن تا چه حد می توانند بر روی جامعه ی هدف خود اثر گذار و مفید باشند و آیا اصلاً در این زمینه موفقیتی نصیبشان خواهد شد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • reza_mohammadi
    reza_mohammadi | ۲۶ تیر ۱۳۹۴

    در زندان های ایران هم ملیله و منجق هسته خرما میدن زندانیا کاردستی درست کنن! موسیقی هم که حرامه! تاز ناز نفس خودشون! کنسرت زنده میذارن!
    دستگاهی که واسه زندانی ها تولید میشه 32 گیگ حافظه داخلی داری اون وقت واسه ما یعنی آدمای دنیای آزاد بیرون هنوزم که هنوزه دیوایس هایی با 4 گیگ حافطه داخلی میزنن و بهونشونم ارزون بودنشونه! بعد حرف بزنی میگن خب کارت حافظه خارجی بکیر و اضاف کن! اما در عمل من واسه نصب یه بازی دیتا دار مثا آسفالت 8 مجبور میشم کل برنامه ها و فایلهام رو گاک کنم چون در حالت عادی نمیشه دیتای بازی رو تو کارت خارجی دخیره کنم! و وای از اون 16 گیگ هایی که کارت حافطه و اوتی جی هم ساپورت نمیکنن که دلمو خون کردن!

  • Max
    Max | ۲۵ تیر ۱۳۹۴

    اتفاقا زندانیای امریگا خیلی هم خوبن با هم کاری ندارن چون دوربین انجا زیاد و کاملا تحت کنترول من تو اتاقم همش از زندان امریکا هم بدتر خوش بحالشون

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی