ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی نزدیک به Turing Phone؛ عجیب ترین موبایل اندرویدی که در سال جاری خواهید دید

«در حال ورود به عصری هستیم که کاربران تلفن های هوشمند، بیش از هر مورد دیگری به امنیت خود اهمیت می دهند.» این جمله را SYL Chao، مدیر عامل «صنایع رباتیک تورینگ» در حال معرفی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۸ تیر ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

«در حال ورود به عصری هستیم که کاربران تلفن های هوشمند، بیش از هر مورد دیگری به امنیت خود اهمیت می دهند.»

این جمله را SYL Chao، مدیر عامل «صنایع رباتیک تورینگ» در حال معرفی موبایلی به نام Turing Phone به زبان می آورد؛ یک تلفن هوشمند اندرویدی بسیار خاص که در واقع می خواهد امنیت و مقاومت بالایی را در کنار حس زیبایی شناختی، برای کاربر به ارمغان بیاورد.

موبایل مورد بحث، به هیچ عنوان با تلفن های هوشمند عادی قابل مقایسه نیست؛ نه جک هدفونی وجود دارد و نه اتصال microUSB. برای شارژ کردن آن البته پورتی خاص در نظر گرفته شده که صرفا شباهت بسیار زیادی به اتصال MagSafe از اپل دارد.

Chao، مدیر عامل شرکت یاد شده اما معتقد است که می تواند شما را به چنین موبایلی علاقه مند نماید. با دیجیاتو همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به عجیب ترین موبایل اندرویدی که در سال جاری به تولید رسیده است.

اول از همه باید به ظاهر توجه داشت، جایی که بدنه Turing Phone از فلز مایع ساخته شده؛ عنصری که گفته می شود از تیتانیوم و یا استیل، مقاومت بیشتری داشته و به سختی می توان بدنه ی چنین موبایلی را نیز با دست خالی خم کرد.

Chao باور دارد که حتی ظاهر این موبایل هم به شکل ویژه ای، خاص است چرا که استفاده از فلز مایع، حالتی آینه مانند به آن داده. وی در این خصوص می گوید: «همواره یک متریال به بازار می آید که راه را برای نسل آینده موبایل ها باز می کند.»

turing6_2040.0-w600
درصورتی که به طرح Beowulf علاقه پیدا کنید، می توانید آن را در سه رنگ بنفش، مشکی و طلایی داشته باشید.

جدا از ظواهر امر، در حال نزدیک شدن به دوره ای برای تلفن های هوشمند هستیم که هر کمپانی در واقع امنیت، رمزگذاری و حفاظت از داده های کاربرانش را خود بر عهده خواهد گرفت و این مهم را نیز به اولویت اول خود بدل خواهد ساخت.

در دروه ی فعلی و حتی پس از افشاگری های اسنودن، باز هم به نظر می رسد کاربران بسیاری به امنیت خود اهمیت چندانی نمی دهند. در میان کلیدهای عمومی و کلید های خصوصی (جهت رمزنگاری داده ها)، تورینگ فون از یک کلید رمزنگاری مصنوعی بهره می گیرد.

به این معنا که به جای تصدیق رمزنگاری توسط شرکای شخص ثالث، کمپانی Turing Robotics در واقع خود با کاربرانش به شکل سر به سر ارتباط برقرار خواهد کرد. نکته بسیار جالب اینکه الگوی تصدیق غیر متمرکز حتی به شکل آفلاین نیز در دسترس است چرا که همه موارد به واسطه رمزگذاری کلید خصوصی (private key) در خود موبایل شکل می گیرند.

Chao اذعان دارد: «استفاده از چنین الگویی، به شکل کامل نحوه کاربری از یک موبایل هوشمند را تغییر می دهد.»

چنین الگویی در واقع برای منابع خارجی، ورود و نفوذ به این سیستم امنیتی و داده های اپلیکیشن های تورینگ را بسیار مشکل خواهد کرد؛ هر چند که Chao باور دارد هیچ سیستم امنیتی در جهان غیر قابل نفوذ نیست: «اگر آنها بیایند و ۱۰.۰۰۰ نفر متخصص را برای شکستن مرزهای امنیتی سیستم ما به کار گیرند، مشخصا پیروز خواهند شد.»

turing1_2040.0-w600
سنسور اثر انگشت تورینگ فون که در لبه ی سمت چپ موبایل قرار گرفته. جایی که در قیاس با گلکسی اس ۶ و آیفون ۶ چندان هم برای استفاده راحت به نظر نمی رسد.
turing10_2040.0-w600
صنایع رباتیک تورینگ ادعا می کند که دقت سنسور اثر انگشت به شکل کامل با نمونه به کار گرفته شده در موبایل های اپل و سامسونگ رقابت می کند.

تورینگ فون از اندروید ۵.۱ بهره می گیرد و سازنده ی این موبایل به شکل کامل اجازه دسترسی کاربر به گوگل پلی و اپلیکیشن هایش را نیز می دهد. این در حالی است که شرکت مورد بحث پوسته و رابط کاربری اختصاصی خود را که هنوز از شمایل جالبی برخوردار نیست را نیز بر روی اندروید ۵.۱ قرار داده و اذعان دارد که این رابط کاربری در آینده و زمانی که محصول نهایی گردد، بهبود های بسیاری پیدا خواهد کرد. با این حال مشتریان، احتمالا خواهند خواست تا لانچر مورد علاقه شان را بر اندروید ۵.۱ موجود در تورینگ فون نصب کنند.

turing11_2040.0-w600
Turing می خواهد این رابط کاربری را بر اندروید ۵.۱ قرار دهد.
turing9_2040.0-w600
Chao می گوید طراحی رابط کاربری هنوز نهایی نشده است.
turing8_2040.0-w600
رابط کاربری به حرکات شما حساس است.

به واسطه فناوری نانو، تورینگ به شکل کامل در برابر برخورد با آب و مایعات مقاوم گشته و مایعات نخواهند توانست به اجزای داخلی این موبایل دسترسی پیدا کنند. در نتیجه خریدار موبایل مورد بحث به راحتی می تواند آن را با خود به استخر برده و مورد استفاده قرار دهد.

زمانش رسیده کمی هم در خصوص اجزای داخلی و سخت افزار آن برایتان بگوییم؛ تورینگ فون از یک چیپست اسنپدراگون ۸۰۱ بهره برده که کلاک پردازنده آن نیز نهایتا تا ۲.۵ گیگاهرتز بالا می رود. نمایشگر، ۵.۵ اینچ بوده و از رزولوشن ۱۰۸۰p برخوردار است که البته در برابر پرچمداران امروز دنیای تلفن های هوشمند حرف زیادی برای گفتن ندارد اما از کیفیت بدی هم برخوردار نیست. به طور کلی می توان گفت که کیفیت نمایشگر تورینگ به پای نمایشگر به کار گرفته شده در محصولات اعلای سامسونگ نمی رسد اما اگر سخت گیری را کنار بگذارید، می تواند راضیتان کند.

turing5_2040.0-w600
زبان طراحی مشخصا با آنچه از سوی سازندگان بزرگ دیده اید، تفاوت بسیاری دارد.

در بخش پشتی این موبایل، می توان یک دوربین ۱۳ مگاپیکسل را به همراه یک باتری غیر قابل تعویض ۳۰۰۰ میلی آمپری دید. اگرچه تورینگ فون از چیپ NFC بهره می گیرد اما سازنده اش در ایده عجیب دیگری، قصد دارد نوعی پول پنهان دیگر (مشابه با بیت کوین) را رواج دهد که البته این بار، نام خود را نیز بر آن نهاده و Turing Coin صدایش می زند.

مدیر عامل تورینگ اذعان دارد گروهش موبایلی عالی را ساخته و اگر کاربران ارزش آن را درک کنند، بسیار موفق خواهد بود. هرچند که با توجه به توضیحاتی که تا به اینجای کار مطالعه کردید، احتمالا پیش خود می گویید که کل پروژه در حد یک رویاست.

turing4_2040.0-w600
شاسی و قسمت های براق، از فلز مایع ساخته شده اند.

با این حال Chao باور دارد که موبایلش خریدار دارد و حتی می خواهد به زودی یک فروشگاه فیزیکی را در شهر نیویورک برای فروش همین اسمارت فون تاسیس کند. با این حال، به نظر می رسد چنین محصولی بیشتر رقیبی برای ساخته های شرکت Vertu باشد تا موبایل های هوشمند رایج؛ هرچند که Chao با اعتماد به نفس، این موضوع را نیز رد کرده و می گوید آن را به تولید انبوه خواهد رساند.

اگر به تورینگ فون علاقه مند شده اید، بد نیست توجهی به قیمت آن نیز داشته باشید؛ نمونه ۱۶ گیگابایتی با قیمت ۶۱۰ دلار، ۶۴ گیگابایت با ۷۴۰ دلار و نمونه های ۱۲۸ گیگابایتی با قیمت ۸۷۰ دلار از ۳۱ جولای برای خرید در دسترس خواهند بود. لازم به ذکر است که در ابتدای راه، صرفا ۱۰ هزار عدد تورینگ فون به تولید خواهد رسید.

turing3_2040.0-w600
خبری از microUSB نیست. پورت این موبایل شباهت زیادی به مگسیف از اپل دارد.

بارزترین مشخصه موبایل مورد بحث، امنیت بالای آن است اما باید از طرفی نیز در نظر داشت که خود گوگل نیز اکنون بر مشکلات اندروید به خوبی واقف بوده و حال به شکل روزانه تیم های امنیتی بسیاری را برای بالا بردن امنیت این پلتفرم محبوب متمرکز کرده است.

در این میان، تورینگ به عنوان یک کمپانی کاملا ناشناخته می خواهد به واسطه بالا بردن امنیت اندروید، جای خود را در دل کاربران باز کند. مشکل البته صرفا ناشناخته بودن هم نیست؛ همانطور که گفتیم، نه از جک هدفون در این موبایل خبری است و نه از پورت microUSB. همین دو انتخاب، بهره گیری از چنین محصولی را برای کاربر مشکل ساز خواهند کرد. با توجه به تمام این مشکلات اما، استفاده از چنین موبایلی، برای عاشقان گجت های جدید و البته عجیب، می تواند به عنوان یک سرگرمی جذاب به شمار آید.

turing13_2040.0-w600
هر سه نمونه تورینگ فون در روز ۳۱ جولای به فروش می رسند.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • S Galaxy S6 edge
    S Galaxy S6 edge | ۳۱ تیر ۱۳۹۴

    چه قدر مزخرررررررف
    عههههه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی