ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مایکروسافت چگونه حکمرانی دنیای کامپیوترهای شخصی را در اختیار گرفت؟

چیزی تا هفتم مرداد ماه باقی نمانده و مایکروسافت بالاخره در این تاریخ ویندوز 10 را عرضه می کند؛ از همین رو شاید بهتر باشد که نگاهی کوتاه داشته باشیم به تاریخچه شرکتی که صنعت ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳۰ تیر ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

چیزی تا هفتم مرداد ماه باقی نمانده و مایکروسافت بالاخره در این تاریخ ویندوز 10 را عرضه می کند؛ از همین رو شاید بهتر باشد که نگاهی کوتاه داشته باشیم به تاریخچه شرکتی که صنعت کامپیوتر دنیا را برای همیشه تغییر داد.

در ادامه تعدادی عکس را از تیم مایکروسافت و سیستم عامل مبتکرانه آن در اختیارتان قرار خواهیم داد و از دوران فعالیت گیتس و آلن در Albuquerque گرفته تا استعفای گیتس از سمت مدیر عاملی مایکروسافت و به طور خلاصه کلیه اتفاقات رخ داده در 25 سال نخست از آغاز به کار این شرکت را از نظر می گذرانیم.

با دیجیاتو همراه باشید.

تولد مایکروسافت

image

شرکت مایکروسافت در تاریخ 15 فروردین 1354 شمسی در Albuquerque نیو مکزیکو تاسیس شد. بنیانگذاران این شرکت پل آلن دانشجوی دانشگاه ایالتی واشنگتن و بیل گیتس دانشجوی دانشگاه هاروارد بودند که دوستی شان از سال های کودکی آغاز شده بود و هر دو تحصیلات خود در دانشگاه را نیمه تمام رها کرده و به سراغ علاقه شان یعنی کامپیوتر رفتند.

در جستجوی جایی برای کار کردن

image (1)

این ساختمان متروکه نخستین دفتر اصلی مایکروسافت در Albuquerque بود. آنها از سال 1975 میلادی تا 1979 را در این ساختمان سپری کردند و چون افراد متخصص حاضر نمیشدند برای کار کردن به نیومکزیکو مهاجرت کنند، تصمیم گرفتند که به منطقه Bellevue در واشنگتن نقل مکان نمایند.

نخستین کامپیوتر ساخته شده توسط این دو نفر

image (2)

نکته جالب این است که مایکروسافت در اصل اولین شرکت تاسیس شده توسط این دو نفر نبود و نخستین همکاری مشترک گیتس و آلن Traf-O-Data نام داشت که در سال 1972 میلادی ساخته شد؛ کامپیوتری که اطلاعات را از کانترهای ترافیکی سطح شهر دریافت می کرد و آنها را در اختیار مهندسان ترافیک قرار می داد. این همکاری با موفقیت زیادی روبرو نشد اما مسیر را برای شکل گیری مایکروسافت هموار کرد.

نخستین محصول مایکروسافت

image (3)

نخستین محصول مایکروسافت نسخه ای از زبان برنامه نویسی بیسیک بود که برای «ریزکامپیوتر» Altair 8800 ارائه گردید که در سال 1975 میلادی وارد بازار شد و در واقع یکی از نخستین نسخه های دستگاهی به شمار می رفت که این روزها تحت عنوان کامپیوتر شخصی یا PC از آن یاد می شود. آلن و گیتس ایده ساخت این دستگاه را پس از مطالعه در مورد آن در مجله Popular Mechanics گرفتند.

داستان عکس های بازداشت بیل گیتس

image (4)

مایکروسافت فعالیت خود در بازار بیسیک را برای مدتی ادامه داد و رشدی آرام اما مستمر را تجربه کرد. در همین دوران (حدودا سال 1977) بود که گیتس به خاطر یک خلاف کوچک در حین رانندگی دستگیر شد و این عکس ها نیز به همین جریان مرتبط می شوند.

رشد شرکت

image (5)

تا سال 1978 میلادی، شمار کارکنان مایکروسافت از یازده نفر فراتر نرفت. عکسی که در بالا می بینید با این توضیح دست به دست می شد که «آیا در این شرکت سرمایه گذاری می کردید؟» علت هم روشن است، صرفا به چهره های این افراد نگاه کنید!

MS-DOS

image (6)در سال 1980 و در حالی که هنوز مدت زمان زیادی از نقل مکان مایکروسافت به واشنگتن نگذشته بود، IBM به فردی نیاز داشت که بتواند یک سیستم عامل را برای کامپیوتر شخصی آتی اش طراحی کند. در این لحظه بود که مایکروسافت با MS-DOS (برگرفته از عبارت Microsoft Disk Operating System) قدم به میدان گذاشت.

جالب است بدانید که مایکروسافت خودش ام اس داس را توسعه نداده بود و در عوض مجوز آن را از یک تولید کننده کامپیوتر به نام Seattle Computer Works خریداری کرده بود. در هر صورت کامپیوتر شخصی IBM ساخته شد که بر بازار حکم براند و مایکروسافت نیز سیستم عامل مورد نیاز آن را تامین می کرد.

ملحق شدن بالمر به تیم

image (7)

در سال 1980 میلادی یک اتفاق مهم دیگر نیز برای مایکروسافت رخ داد: بیل گیتس یکی از هم کلاسی های سابق خود در هاروارد به نام استیو بالمر را به استخدام درآورد. این استخدام بعدها اهمیت بالایی پیدا می کند. در سال 1983 میلادی، آلن به خاطر ابتلا به لنفوم هوچکین (گونه ای از سرطان خون) مایکروسافت را ترک کرد.

عرضه عمومی سهام شرکت

image (8)

در سال 1986 میلادی و درست هم زمان با جدی گرفته شدن مایکروسافت از سوی دنیای تکنولوژی و رسانه ها، سهام این شرکت به صورت عمومی عرضه شد که این اتفاق حداقل 350 میلیون دلار را برای بیل گیتس به ارمغان آورد.

ویندوز 1.0

image (9)

در سال 1985 میلادی، یعنی کمی پیش از عرضه سهام مایکروسافت به صورت عمومی، این شرکت ویندوز 1.0 را عرضه کرد. این نسخه از ویندوز در اصل به عنوان نوعی اینترفیس گرافیکی برای MS-DOS عرضه شد تا استفاده کاربران از آن را راحت تر کند.

سود مایکروسافت برای نخستین بار میلیاردی می شود

image (10)

در سال 1987 میلادی، ویندوز 2.0 عرضه گردید که نسبت به نسخه اولیه خود تغییرات اندکی در آن اعمال شده بود اما هنوز هم بهترین نسخه از راه نرسیده بود: ویندوز 3.0 همان سیستم عاملی بود که می توانست نام مایکروسافت را به خانه ها وارد نماید. در سال 1990 میلادی، مایکروسافت نامش را به عنوان نخستین شرکت نرم افزاری که فروش سالانه ای برابر با یک میلیارد دلار داشته به ثبت رساند.

Minesweeper و Solitaire

نسخه 3.1 ویندوز دو سال بعد از ویندوز 3.0 یعنی در سال 1990 میلادی ارائه گردید و ظرف دو سال نخست از عرضه اش، دو میلیون نسخه از آن به فروش رفت. ویندوز 3.0 همچنین عرصه ظهور نخستین بازی های کلاسیک ویندوز چون Minesweeper و Solitaire بود.

آفیس مایکروسافت وارد بازار شد

image (11)

ویندوز 3.0 تنها محصول ارائه شده مایکروسافت در سال 1990 میلادی نبود: نخستین نسخه از آفیس مایکروسافت نیز حدودا در همان زمان عرضه گردید و این اولین باری بود که ورد، پاور پوینت و اکسل به دنیا معرفی گردیدند و سلسله ای به راه افتاد که پادشاهی آن تا 26 سال به طول انجامید.

سال های طلایی و رقابت گیتس و جابز

image

در این برهه مایکروسافت سلطان بلامنازع کامپیوترهای شخصی بود. IBM استانداردهای لازم برای سازگاری PCها را تعریف کرده بود و ویندوز مایکروسافت روی تمامی آنها اجرا می شد.

تنها رقابت با اپل وجود داشت که سری کامپیوترهای مکینتاش آن اگرچه جمع اندکی از کاربران را با خود همراه کرده اما توانسته بود وفاداری آنها را به خود جلب نماید. گیتس و جابز در ادامه به دوستانی خوب برای هم بدل گردیدند اما در آن زمان رقبای کاری جدی هم مجسوب می شدند.

ویندوز 95

image (1)

این نسخه از ویندوز بهبودی قابل توجه برای سیستم عامل مایکروسافت محسوب می شد و تا پیش از رونمایی آن یعنی در تاریخ 24 اوت 1995 میلادی جنجال های خبری زیادی در رابطه با آن بر پا شد و جالب است بدانید که برخی از مردم حتی برای بزرگداشت ویندوز 95 مهمانی برگزاری می کردند.

در تیزرهای تبلیغاتی تهیه شده برای این سیستم عامل و البته دکمه استارت آن که بعد تحولی عظیم را برپا کرد، از آهنگ «Start Me Up» گروه موسیقی Rolling Stones استفاده شد.

موج اینترنت

image (2)

گیتس در یادداشتی تحت عنوان «موج اینترنت» که برای کارکنانش نوشته بود از اینترنت تحت عنوان منبع عظیم تغییرات در بازار یاد کرده بود و ویندوز 95 را نیز دروازه باشکوه برای ورود به این بازار خوانده بود.

ویندوز 95 حاوی یک نسخه آزمایشی از Microsoft Network بود که نوعی سرویس اینترنتی و رقیبی جدی برای شرکت AOL به شمار می رفت. مرورگر اینترنت اکسپلورر مایکروسافت نیز بعدها در آپدیتی که برای ویندوز 95 ارائه گردید به این نسخه از ویندوز اضافه شد.

پرونده های حقوقی

image (8)

طرح های جالب . جدید مایکروسافت در حوزه اینترنت دردسرهای بزرگی را در سال 1998 میلادی برای این شرکت به وجود آورد؛ برای نمونه وزارت دادگستری آمریکا پرونده ای را علیه این شرکت گشود و در آن مدعی شد که مایکروسافت با گنجاندن یک مرورگر اینترنتی و همچنین ISP در ویندوز 95 سعی در ایجاد نوعی انحصار دارد.

سرانجام گیتس مجبور شد که بخشی از کدهای خود را در اختیار توسعه دهندگان سوم شخص قرار دهد و امکان دستیابی دیگران به اطلاعاتش را فراهم نماید.

بالمر به سمت ریاست مایکروسافت منصوب می شود

image (7)

در سال 1998 میلادی دو اتفاق مهم رخ داد: مایکروسافت ویندوز 95 را عرضه کرد و آپدیتی کوچک را برای آن عرضه نمود که امکانات این سیستم عامل در حوزه اینترنت را افزایش می داد و دوم اینکه استیو بالمر (همکلاسی قدیمی گیتس) به سمت ریاست مایکروسافت منصوب گردید.

MSNBC و کوچک شدن ویندوز

image (6)

در اواخر دهه 90 میلادی، مایکروسافت فعالیت هایش را در حوزه های گوناگون توسعه داد. در سال 1996، این شرکت با همراهی NBC یک شبکه خبری مشترک به نام MSNBC را راه اندازی کرد که تا امروز به فعالیت های خود ادامه داده است. این شرکت همچنین ویندوز CE را عرضه کرد؛ نسخه ای از ویندوز که برای دستیارهای دیجیتالی شخصی و دیگر کامپیوترهای کوچک ساخته شده بود (بیش از یک دهه قبل از عرضه آیفون).

بالمر به سمت مدیر عاملی منصوب شد

image (4)

در 13 ژانویه سال 2000، گیتس سمت مدیرعاملی را به بالمر سپرد و در عوض تحت عنوان شغلی «معمار ارشد نرم افزاری» به فعالیت خود ادامه داد.

دوران بالمر

image (3)

بالمر بین سال های 2000 تا 2014 میلادی بر صندلی مدیر عاملی این شرکت تکیه زد و در این دوران تغییرات زیادی را در بازار احساس نمود که از آن جمله می توان به شکوفایی مجدد اپل، ظهور گوگل و سقوط کامپیوترهای شخصی اشاره نمود که همگی تاثیری قابل توجه را بر فعالیت های این شرکت گذاشتند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (28 مورد)
  • pouya
    pouya | ۳۱ تیر ۱۳۹۴

    منم ميخوام يه ويندوز جديد بنويسم، فقط گاراژ گير نياوردم، شما جايي رو سراغ نداريد؟

  • [ ]
    [ ] | ۳۱ تیر ۱۳۹۴

    حیف این تاریخچه که ناقص تموم شد
    قرن 21 برای مایکروسافت سال های طلایی رقم زد

  • BuBo
    BuBo | ۳۱ تیر ۱۳۹۴

    به نظرم مطلب کمی بود برای تاریخچه مایکی و این که خوب توضیح نداده بود. البته میدونم منبع داشت.
    به نظرم واسه تارخچه مایکی کم بود یا اصلا به تیتر نمیخورد.
    همون طور که تا اول فیلم استیو جابز رو یکی برام گذاشت گفتم به نظرم کم کاری کردن واسه این شخصیت، یه فیلم گروه C. لببت تا آخرشم دیدم.
    یه فیلم میسازن با اون پشتوانه و کار به اسم boy hood بعد برای جابز چنین فیلم سر سرکی و ساده ای میسازن.
    یه فیمل سیاسی به اسم هابیت میسازن با اون مقدار time سه قسمت دو ساعته بعد یه فیلم سر سرکی ...
    بسه نگم بهتره

    • Divan Greedy (thankyouaj)
      Divan Greedy (thankyouaj) | ۳۱ تیر ۱۳۹۴

      خوب فیلم استیو جابز چه ربطی به بقیه داره ، hobbit یه فیلم تخیلی که کلی جزئیات و ... داخلش داره / boy hood که داستان خیلی زیبای خودش رو داره / طرف اومده بود از استیو جابز خدا بسازه و کلی مسئول درپیت هم دور خودش جمع کرده بود و کوچکترین مشورتی هم با افراد نزدیک جابز نکرده بود

  • mortezaall(mutd)
    mortezaall(mutd) | ۳۱ تیر ۱۳۹۴

    البته به سختی به اینجا رسیده...
    ...
    این ویندوز دیفندر هم حل شد مشکلش و الآن مثل لامبورگینی کار می کنه....خیلی عالی شده..
    ...
    این ۱۰ روز کی تموم میشه...؟

    • Divan Greedy (thankyouaj)
      Divan Greedy (thankyouaj) | ۳۱ تیر ۱۳۹۴

      8 روز

      • mortezaall(mutd)
        mortezaall(mutd) | ۳۱ تیر ۱۳۹۴

        واقعا اینجا که با تخفیف و عفو و بخشش...راه نداره ۹ روزه...
        :)

  • Mr. Android
    Mr. Android | ۳۱ تیر ۱۳۹۴

    اگر اپل سیاست انحصار رو دنبال نمیکرد الان ماکروسافتی وجود نداشت

    • نوید
      نوید | ۳۱ تیر ۱۳۹۴

      دیگه خیلی زیاده رویه بگیم ماکروسافتی وجود نداشت!

    • abolfazl_eslami
      abolfazl_eslami | ۳۱ تیر ۱۳۹۴

      تو پدر کشتگی داری با مایکی خداییش تو واقعا می تونی بگی سیستم عاملی کاربردی تر از ویندوز وجود داره نکنه اندروید در کل لطفا تشنج ایجاد نکن برای بچه ها

      • نوید
        نوید | ۳۱ تیر ۱۳۹۴

        البته بستگی داره کاربرد چی باشه
        لینوکس تو یه زمینه و مک هم تو زمینه خودش از ویندوز جلوتره

        • R3D R4N9ER
          R3D R4N9ER | ۳۱ تیر ۱۳۹۴

          بحث لینوکس جداست چون خیلی آزادی عمل میده و کلا هدفش خیلی فرق میکنه.
          ولی مک با ویندوز دیگه سلیقه ی شخصیه ولی خوب گستردگی ویندوز بیشتره و هیچ وقت لنگ نمیزاردتون.

        • abolfazl_eslami
          abolfazl_eslami | ۳۱ تیر ۱۳۹۴

          دقیقا دوست من من همیشه لینوکس رو بخاطر سبکیش دوست دارم و مک رو بخاط زیباییش ولی من با ویندوز بزرگ شدم اولین چیزی که جلوی چشمم دیدم لوگوی ویندوز بود و از همه مهمتر من نیاز به نرم افزار محتوایی دارم مثل افیس فتوشاپ تری دی مکس که همشون در ویندوز گنجانده شده پس به من حق نمی دید که بگم ویندوز خوبه

    • Divan Greedy (thankyouaj)
      Divan Greedy (thankyouaj) | ۳۱ تیر ۱۳۹۴

      بهتره گفته بشه اگر توی اون سال ها مایکروسافت سرمایه گذاری و کمک به اپل نمی کرد ، الان اپل وجود نداشت و البته اون قرارداد پنج ساله

    • R3D R4N9ER
      R3D R4N9ER | ۳۱ تیر ۱۳۹۴

      اگر هم مایکروسافت و اپل جنگی پتنتی علیه گوگل همین الان شروع کنن،اندرویدی وجود نخواهد داشت که شما بخوای باهاش نام کاربری بزاری.
      به علاوه روجوع کن به Mac World 1997 ببینم بازم میتونی بگی اگر اپل جدی میگرفت مایکروسافت نبود یا اینجای میای برعکس حرفت رو میگی.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی