ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آینده تبلت ها «آیپد-گونه» است

در دنیای تکنولوژی که این روزها بیش از هر زمان دیگری درهم و شلوغ شده، پیروزی و موفقیت ها همواره به شکلی روان از سوی شرکتی به شرکت دیگر در جریان بوده اند. ایسوس زمانی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۳۱ تیر ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

در دنیای تکنولوژی که این روزها بیش از هر زمان دیگری درهم و شلوغ شده، پیروزی و موفقیت ها همواره به شکلی روان از سوی شرکتی به شرکت دیگر در جریان بوده اند.

ایسوس زمانی با نوت بوک های Eee PC، جهان کامپیوترهای شخصی را رهبری می کرد و بلک بری نیز با BBM، فرمانروای پیام رسان ها بود. از طرف دیگر نباید نوکیا را فراموش کرد که روزی تاج و تختی با شکوه در قلمرو موبایل ها برای خود بنا کرده بود و حال دنبال سرپناهی چینی برای زنده ماندن می گردد.

موفقیت ها همانطور که گفتیم، در جریان بوده اند و هیچکدامشان هم برای مدت مدیدی، پایدار نمانده اند. در این میان و در دنیای تکنولوژی اما یک استثنا وجود داشته است؛ استثنایی به نام «آیپد».

زمانی که نمونه اولیه آیپد در سال ۲۰۱۰ معرفی شد، لقب بهترین تبلت ساخته شده را از آن خود نمود؛ این لقب، هنوز هم در اختیار آیپد است. در سال های پس از عرضه ی تبلت اپل اما همواره شاهد حضور نمونه های مشابهی از آیپد بوده ایم که از سوی سازندگان مختلف به تولید رسیده اند اما این بار، سامسونگ با Galaxy Tab S2، کپی کاری را به نهایت رسانده است.

آیپد و تبلت جدید سامسونگ از یک اندازه برخوردار هستند، متریال ساختشان شباهت زیادی با هم دارد و حتی نسبت تصویر نیز در محصول جدید کره ای ها، ۴ به ۳ شده؛ به مرحله ای وارد شده ایم که دیگر رقابتی در کار نیست، بلکه صرفا تقلید است. با دیجیاتو همراه باشید.

image

پرسش های بی پاسخ بسیاری حول محور تبلت ها وجود داشتند، تا اینکه در نهایت آیپد از راه رسید و شکاف میان لپ تاپ و موبایل های هوشمند را پر کرد. در آن زمان البته باز هم اگر آیپد را انتخاب می کردید، به معنای آن بود که یک پلتفرم «موبایل» را به جای پلتفرمی که بر کامپیوترهای شخصی اجرا می شد برای خود برگزیده بودید.

مایکروسافت و HP در آن زمان تصمیم گرفتند تا همچنان تبلت های خود را با پلتفرم ویندوز ارائه دهند اما اپل به سوی تولید آپید با سیستم عاملی بهینه شده از آیفون رفت که در آن زمان نامش هنوز «iPhone OS» بود.

نتیجه این شد که شرکت ساکن کوپرتینو، بازی را برد. پس از آن اما پرسشی به نام اندازه و ابعاد تصویر مطرح گشت. گفته می شود اپل نمونه هایی اولیه از تبلت خود تا سایز ۱۵ اینچ را نیز تولید کرده اما در نهایت، آن را با استاندارد کمتر از ۱۰، در واقع ۹.۷ اینچ توسعه داد. بالاخره به بخشی می رسیم که اپل از ابتدای کار، بهترین تصمیم را گرفته بود اما قدردانش نبودیم؛ این شرکت فرمت و نسبت تصویر مربعی شکل ۴ به ۳ را انتخاب کرد و نمونه های عریض تر همانند ۱۶:۹ و ۱۶:۱۰ را کنار گذاشت. ابعاد تصویر عریض تر اگرچه برای تماشای ویدیو و فیلم های سینمایی بهتر هستند اما در کل، آیپد در این بازی نیز برنده شد.

سامسونگ امسال به سوی استفاده از ابعاد تصویر ۴ به ۳ حرکت کرده و این موضوع، به ما نشان می دهد که به طور کلی چشم انسان به تصویر مربع مانند در تبلت ها، علاقه بیشتری دارد؛ حال چه این محصولات با برند اپل به فروش رسند و چه با برندی کره ای همچون سامسونگ. از طرف دیگر سرفس پرو ۳ و سرفس ۳ از مایکروسافت، از نسبت تصویر ۳ به ۲ بهره می برند که در واقع چیزی میان نسبت های عریض ۱۶ به ۹ و ۴:۳ اپل است.

در سرزمین اندروید، تبلت نکسوس ۹ از HTC اگرچه با مشکلاتی رو به روست اما باز هم می توان آن را به عنوان یکی از بهترین تبلت ها نام برد و علت این موضوع نیز صرفا نسبت تصویر ۴ به ۳ ی آن است. حتی اکنون که HP برای تبلت بسیار بزرگ و ۱۲ اینچی خود به نام  Slate Pro از همین نسبت تصویر استفاده کرده، می توان گفت کار کردن با آن، دوست داشتنی تر از تبلت هایی مشابه با چنین اندازه نمایشگری شده است.

nexus9-png.0 (1)-w600

مشکل تبلت ها با نمایشگر عریض این است که به شدت بر تماشای فیلم و ویدیو تمرکر نموده اند. بله، مشخصا تماشای یک فیلم با حاشیه سیاه اندک در طرفین، لذت بخش خواهد بود اما در وب گردی چطور؟ با چنین نمایشگری، تجربه کاربری در همه امور، به جز تماشای ویدیو بسیار پایین خواهد آمد. در حالت landscape، یک نمایشگر عریض تر از حد معمول دارید و در حالت portrait نیز همین نمایشگر، بسیار باریک خواهد بود.

همین مشکلات زمانی که بخواهید یک کتاب الکترونیکی را مطالعه کنید و یا به تماشای تصاویر مشغول گردید، باز هم نمود پیدا خواهند کرد. در حالی که همه ی این کارها را می توانید به خوبی با آیپد انجام دهید، چرا که این تبلت از نسبت تصویر ۴ به ۳ برخوردار بوده و مربع-مانند است.

اپل پیشبینی کرده بود که در آینده، (که زمان حال ماست) تبلت ها چگونه باید باشند و برای استفاده در چه مواردی، بهترین کارایی را عرضه نمایند؛ از همین روست که استانداردهای این شرکت برای تبلت ها هنوز هم عالی به نظر می رسد.

آیفون اما از طرف دیگر، به تنهایی می تواند بیانگر این موضوع باشد که اپل، شرکتی است که دیر به خود می جنبد. کمپانی ساکن کوپرتینو پس از رقبای اندرویدی به سراغ توسعه آیفون هایی بزرگ تر از ۴ اینچ رفت و سپس نسبت تصویر ۱۶ به ۹ را نیز برای موبایل هایش در آغوش کشید؛ نسبتی که اکنون تبدیل به یک استاندارد جامع در میان موبایل های هوشمند شده است. در خصوص آیپد اما، اپل از همان ابتدا بهترین نسبت تصویر را برایش انتخاب کرده بود و از زمان عرضه اولین آیپد تا کنون نیز، همواره شاهد بوده ایم که کم کم، رقبا به سوی استفاده از فرمول آیپد روی آورده اند.

nokia_n1_perspectives_-_app.0-w600

هر زمان که رقیبی قدر برای آیپد معرفی گشته، از نسبت تصویر ۴ به ۳ استفاده نموده. TouchPad ها از HP که از همین نسبت تصویر استفاده می کردند، نتوانستند موفق شوند چرا که پلتفرم نارسی داشتند. به جز همین موضوع، عالی بودند. نکسوس ۹، تبلت N1 از نوکیا، Jolla Tablet، و البته Mi Pad که شیائومی رسما آن را از روی آیپد مینی کپی کرده بود، همه از نسبت تصویر ۴ به ۳ بهره می برند.

حال بالاخره سامسونگ هم وارد این بازی شده و دیگر تلاش نمی کند از آیپد متفاوت باشد. گویا وارد زمانه ای شده ایم که همه تولید کنندگان در حال اعتراف به این موضوع هستند که آیپد، بهترین فرم فکتور برای ساخت یک تبلت است و نیازی به متمایز بودن نیست؛ همین سناریو، اندکی ترسناک است.

آیپد همواره در میان تبلت ها برنده بوده و شاید بتوان دلیل این موضوع را چنین عنوان کرد که سایرین، به شکل پیوسته تلاش داشته اند راه متمایز شدن از آن را پیدا کنند، که همین موضوع سبب گم شدنشان گشته.

سازندگان به جای رقابت با آیپد، باید تمرکز خود را بر روی تولید محصولاتی بهتر قرار دهند. حال Galaxy Tab های سامسونگ، اگرچه اصیل نیستند اما می توان اذعان داشت که جذاب تر از پیش شده اند.

اپل و سامسونگ اکنون در یک مسیر صحیح برای توسعه تبلت هایشان گام بر می دارند اما هنوز هم شرکت هایی پیدا می شوند که راه پیشین اشتباه خود را دنبال می کنند. برای مثال، تبلت های Kindle Fire از آمازون هنوز هم از نسبت تصویر ۴ به ۳ بهره نمی گیرند و احتمالا هیچگاه نیز نخواهند گرفت. در حالی که مایکروسافت نیز همچنان تلاش دارد دسته بندی محصولات هیبریدی را گسترش دهد؛ محصولاتی که قلم و کیبورد اکنون جزیی اصلی برای ورود اطلاعات در آنها به حساب می آید.

تصمیمات اینچنینی و عدم قبول واقعیت و عدم توجه به خواسته مشتری، باعث می گردد تا انتخاب کاربران در آینده محدود تر شود. خریداران، پیشتر تصمیم خود را گرفته و استانداردهایشان را نیز تعیین کرده اند. استانداردی که بیش از هر زمان دیگری، «آیپد-گونه» است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (49 مورد)
  • سینا شریفان
    سینا شریفان | ۴ خرداد ۱۳۹۶

    اولین تبلت کار اپل بود حالا هم پنجاه درصد سهم بازار تبلت داره که حرفی واسه گفتن نمی مونه

  • parsa p
    parsa p | ۲ مرداد ۱۳۹۴

    اینایی که ایپد دارن یا کلا از محصولات اپل استفاده میکنن چقدر پولتونا به رخ میکشید :/
    الان اگه بدونی قیمت تبلت های خوب اندرویدی با اپل خیلییی کمه
    مثلا کسی که 2 تومن پول میزاره نمیتونه 300 دیگه بزاره اپل بگیره؟ (مثاااله ها نمیگم این قیمت هست یا نیست)
    بابا پول پول پول میکنید , نمیگم اپل بده اما هی نیاید طوری حرف بزنید که انگار اینایی که از اپل بد میگن یه مشت بدبخت بیچاره هستن .

  • دیوی
    دیوی | ۱ مرداد ۱۳۹۴

    من فقط گفتم یکم تو نگارش متن دقت نکنید پستمو دیجاتو حذذذذذف نکرد ...یعنی آزادی و انتقاد پشمک حاج یداله

  • علی مح
    علی مح | ۱ مرداد ۱۳۹۴

    هرکی پول آیپد نداره میاد پشت سر اپل حرف مفت میزنه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی