ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ایمپلنت های جدید چشم، یک فرد کم بینا را قادر به دیدن کرد

Ray Flynn، یک پیرمرد بازنشسته بریتانیایی از مشکلات بینایی رنج می برد. وی 80 سال سن دارد و پس از این همه سال زندگی، طبیعی است که مشکلات کم کم خود را نشان دهند. وی ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۱:۰۰

Ray Flynn، یک پیرمرد بازنشسته بریتانیایی از مشکلات بینایی رنج می برد. وی 80 سال سن دارد و پس از این همه سال زندگی، طبیعی است که مشکلات کم کم خود را نشان دهند. وی اولین شخصی است که ایمپلنت چشمی جدیدی را دریافت کرده و قادر به دیدن شده است.

دور تا دور چشم سمت راست آقای Flynn، یک دستگاه پیچیده شده که این قطعه، به صورت مصنوعی، نقش نور را بازی کرده و اعصاب را فریب می دهد. این دستگاه به صورت وایرلس یا بی سیم، با عینکی که وی روی صورت می گذارد کار می کند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

فلین از بیماری دژنراسیون ماکولا (AMD) رنج می برد، این بیماری که در میان افراد مسن شایع است و طی آن، قسمت زرد شبکیه که بخش حساس به نور چشم انسان به حساب می آید، کم کم قدرت و کارایی خود را از دست می دهد و در نتیجه به صورت تدریجی، بینایی از بین می رود. دژنراسیون ماکولا در سراسر جهان، علت نابینایی 5 درصد نابینایان است.

AMD تاثیر ناگواری روی بینایی فلین گذاشته، به حدی که او تنها قادر است پیرامون خود را با وضوح اندک مشاهده کند. وی در مصاحبه ای گفت: "موقع خرید نمی توانم اعداد را از روی کارتم ببینم تا پرداخت کنم و اگرچه باغبان مشتاقی بودم اما حالا فرق میان علف و گل را نمی فهمم."

اما حالا وی پذیرفته که بخشی از پروژه سازمان تحقیقاتی کلینیکی منچستر باشد تا Argus II Retinal Prosthesis System را مورد آزمایش قرار دهد. طی این پژوهش قرار است پنج شخص این سیستم که توسط کمپانی آمریکایی Second Sight ساخته شده را امتحان کنند. فلین پس از چهار ساعت جراحی، حالا اولین شخصی است که از Argus II بهره می برد.

Argus II با القای تحریکات الکتریکی به ناحیه صدمه خورده از شبکیه، اعصاب را تحریک می کند. اما برای اینکه بینایی امکان پذیر شود، فلین باید عینک مخصوصی در برابر چشمانش قرار دهد که یک دوربین روی آن قرار گرفته. تصاویر دریافت شده توسط دوربین، به صورت بی سیم به ایمپلنت دور چشم ارسال می شود تا اطلاعات موجود در محیط به زبان بدن ترجمه شوند. در این مرحله، الکترودهای مخصوص، شبکیه و سیستم اعصاب را فریب می دهند تا مغز بتواند محیط را شبیه سازی کند.

دو هفته پس از جراحی، فلین با نگاه کردن به یک سری نوارهای سیاه و سفید روی صفحه یک کامپیوتر آزمایش را شروع کرد. با سیستم Argus II، وی قادر به این بود تا تشخیص دهد این نوارها چه زمانی در حالت افقی، عمودی و مورب قرار گرفته اند.

اگرچه فلین قادر به دیدن همه چیز به گونه ای که سال ها پیش می دید نیست، وی حالا می تواند از پس مشکلات بزرگی که گریبان گیر وی می شوند بر آید. با وجود موفقیت این پروژه، محققین امید دارند تا این دستگاه به راه حلی بهتر تبدیل شود اما با قیمت تمام شده 230 هزار دلار، بعید به نظر می رسد بازنشستگان علاقه ای به استفاده از آن داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • محمدرضا پورمیرزایی M.R.P
    محمدرضا پورمیرزایی M.R.P | ۱ مرداد ۱۳۹۴

    من گزارش تصویریشو دیدم و باید بگم تحت تاثیر قرار گرفتم! فردی هم که این عمل روش انجام شده یک پیرمرد مهربان( از دید ظاهری) بود و یک لکه وسط دید بیناییشو گرفته بود! واقعا وقتی دیدم چه مشکلی داره از سلامتی خودم خوشحال شدم. این دستگاه هم کارش اینجوریه که با تحریک سیستم های عصبی چشم کاری میکنه پیام هایی که دستگاه میگه رو به مغز بفرسته! ولی بینایی طرف رو بر نمیگردونه(بصورت نرمال) فقط دیدنو براش بهتر میکنه ینی میتونه تشخیص بده حتی با چشم بسته!
    جالب اینجاست عمل جراحیش در حالت عادی 200 هزار دلاره!!!

مطالب پیشنهادی