ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نمایشگرهای منعطف، ایده بزرگ سامسونگ برای کنار زدن آیفون 7

سامسونگ به خوبی از این حقیقت آگاه است که برای باز پس گرفتن سهم خود از بازار محصولات موبایل و به طور مشخص اپل، باید هرچه سریع تر کار خارق العاده ای انجام دهد. آیا ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۵ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

سامسونگ به خوبی از این حقیقت آگاه است که برای باز پس گرفتن سهم خود از بازار محصولات موبایل و به طور مشخص اپل، باید هرچه سریع تر کار خارق العاده ای انجام دهد. آیا نبرد بعدی پرچمداران میان آیفون 7 و گلکسی S7 سامسونگ خواهد بود؟ این امر در صورتی تحقق می یابد که این شرکت کره ای بتواند عجیب ترین طرح مفهومی خود یعنی یک موبایل تاشو را به حقیقت بدل کند.

از زمانی که سامسونگ تکنولوژی نمایشگر منعطف خود را در نمایشگاه CES 2013 رونمایی کرد تا به امروز حدودا دو سالی می گذرد و اگر خاطرتان باشد در نمایشگاه CES 2011 یعنی حدودا چهار سال پیش هم ایده کلی ساخت این نمایشگرها را مطرح کرد.

در آن دوران، این غول فناوری کره ای، موبایل های متعددی را رونمایی کرد اما هیچکدامشان انعطاف پذیری یا خمیدگی وعده داده شده را نداشتند. چه اتفاقی افتاده؟ تلفن هوشمند کاملا انعطاف پذیری که این شرکت در CES 2013 معرفی کرد، کجا رفته است؟

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا به واکاوای این ماجرا بپردازیم.

در ماه های پس از معرفی این موبایل، اینطور به نظر می آمد که همه شرکت ها به سمت ایده ساخت تلفن های همراه منعطف جذب شده اند؛ در ادامه، هم نوکیا و هم الجی فناوری های فوق العاده ای را در این حوزه ارائه دادند و باب را برای ورود هرچه بیشتر این فناوری به بازار گشودند.

اما طولی نکشید که تکنولوژی مذکور به دست فراموشی سپرده شد تا اینکه چند جوان جین پوش آیفون های خود را داخل جیب هایشان قرار دادند و همان داستان خم شدن موبایل پیش آمد که باقی ماجرا را خوب می دانید.

samsungflexibleamoledphone

همانطور که احتمالا در نطق معرفی این موبایل مشاهده کرده اید، بخش اعظمی از آن سخنرانی به معرفی نمایشگرهای «منعطف» و نمایش تعدادی از نمونه های اولیه ساخته شده از این نمایشگرها اختصاص یافته بود.

نکته مهمی که در این نطق اهمیت پیدا می کند آن است که نمایسگرهای «منعطف» آنطور که سامسونگ از آنها سخن می گوید طیف وسیعی از انواع نمایشگر را در بر می گیرند که هم اکنون نیز این شرکت مشغول ساختشان است و مواردی از قبیل «نشکن»، «خمیده»، «تاشو» و «رول شونده» همگی در این گروه جای می گیرند.

با نگاهی به محصولات رونمایی شده از سوی این کمپانی کره ای ظرف دو سال گذشته در خواهید یافت که تنها محصولات اصطلاحا «منعطف» سامسونگ که به صورت تجاری درآمدند، گلکسی نوت اج، گلکسی S6 اج و گلکسی Round هستند که همگی شان نیز در زیرگروه «خیمده ها» جای می گیرند.

اما نمایشگرهای تاشو چطور؟ دوسال پیش نمونه های اولیه نمایشگرهای خمیده و تاشو در مرحله مشابه ای به سر می بردند که انواع خمیده به مرحله تولید رسیدند اما هنوز هم که هنوز است خبری از تلفن های هوشمند همراه با نمایشگر تاشو از سوی این کمپانی نیست.

البته روشن کردن اینکه سامسونگ در حال حاضر دقیقا در کدام مرحله از تولید تکنولوژی مذکور به سر می برد مساله ایست بس دشوار و شاید غیر ممکن اما اگر نمایشگرهای تاشو صرفا مدل های مفهومی بوده باشند و قرار نباشد که به مرحله تولید انبوه برسند آنگاه می توان موبایل های تاشو را صرفا ایده ای خام در ذهن مهندسان سامسونگ خواند نه دستگاهی که کار می کند و قرار است به صورت انبوه وارد بازار شود.

چانگ هون در انجمنی که نوامبر سال گذشته با حضور سرمایه گذاران سامسونگ در نیویورک برگزار گردید، اظهار داشت: «ما تا پایان سال آینده ظرفیت تولید نمایشگرهای منعطف خود را به 30 الی 40 هزار عدد در ماه می رسانیم.» وی در ادامه گفت: «سامسونگ در نظر دارد که تا پایان سال، محصولی با یک نمایشگر منعطف را در اختیار کاربران قرار دهد اما هنوز هیچیک از امکانات و مشخصات آن نهایی نشده اند.»

واژگان مورد استفاده توسط چانگ هون در این سخنرانی اهمیت زیادی دارد: او از لغت ابهام آمیز «منعطف» در صحبت های خود استفاده کرد که طبق آنچه در ابتدای متن به آن اشاره شد در برگیرنده چهار نوع پنل نمایشگر می شود.

از همین رو مشخص نیست که او در صحبت هایش به گلکسی S6 اج اشاره داشته یا هر دستگاه دیگری. در هر صورت احتمال عرضه یک موبایل کاملا تاشو از سوی سامسونگ تا پیش از سال نوی میلادی بسیار بعید به نظر می آید.

جالب است بدانید که خبرنگار فوربز د رادامه مصاحبه ای با مدیران سامسونگ انجام می دهد تا به نوعی ابهامات را از سخنان چانگ هون رفع کند اما باز هم حرف های آنها همان میزان ابهام را در خود داشت.

آنها اظهار داشتند: «Samsung Display در زمینه توسعه و تولید پنل نمایشگرهای منعطف کار می کند. پنل های منعطف این شرکت برای انواع مختلفی از دستگاه های الکترونیکی تولید می شوند و شرکت ها نیز می توانند از این پنل ها برای تولید محصولات خود بهره بگیرند، با این همه در رابطه با سوالی که شما مطرح کردید، هنوز هیچ چیز مشخص نیست.»

اما تنها نکته ای که می توان از این پاسخ دریافت این است که «سامسونگ دیسپلی برای انواع مختلفی از دستگاه ها، پنل منعطف تولید می کند.» و «انواع» مختلف یعنی این شرکت مشغول تست نمایشگرهای یاد شده برای یک محصول متفاوت است.

تنها نشانه دیگری که از ساخت یک نمایشگر تاشو توسط سامسونگ خبر می دهد از اظهار نظر یکی از مقامات سامسونگ که نامی هم از وی به میان نیامده، قابل استنباط است. این مقام رسمی در مصاحبه اش با Business Korea  اظهار داشت: «صنعت باور دارد که تجاری سازی اسمارت فون های تاشو تا سال 2016 میلادی عملیاتی خواهد شد.»

این اطهار نظر بسیار کوتاه است و اطلاعات اندکی را در خود دارد. نکته دیگر اینکه نام منبع خبر نیز ذکر نشده و در این جمله به جای «سامسونگ» از عبارت «صنعت» استفاده گردیده است.

از طرفی، این احتمال هم می رود که این مقام رسمی صرفا در مورد آینده صنعت اظهار نظر کرده باشد یا حتی منظورش این بوده که ساخت نمایشگرهای تاشو هنوز هم امکان پذیر است.

خبرنگار Forbes از مقامات سامسونگ سوال کرده که آیا نمونه اولیه به نمایش در آمده در CES صرفا یک مدل مفهومی بوده که به آرامی هم به دست فراموشی سپرده شده یا اینکه برنامه های دیگری برای تولید انبوه آن وجود دارد که آنها نیز در پاسخ اظهار داشتند: سامسونگ دیسپلی در حال توسعه انواع مختلفی از نمایشگرهای منعطف نظیر انواع تاشو و رول شونده است. آنها ادامه دادند که همکاری نزدیکی نیز با شرکای خود در زمینه تولید موبایل دارند اما تاکنون هیچ چیز در مورد یک محصول نهایی و جدول زمانی معرفی آن عنوان نشده است.

بنابراین آنطور که به نظر می آید این ایده به کلی از بین نرفته است. سامسونگ به شکلی فعال روی تولید و ساخت نمایشگرهای تاشو و رول شونده کار می کند. اما چرا از زمان برگزاری نمایشگاه CES تاکنون هیچ حرفی در مورد این محصولات به میان نیامده و اطلاعات و عکسی هم از آنها به فضای مجازی درز نکرده است؟

به طور معمول، زمانی که یک شرکت مشغول توسعه و ساخت فناوری های نوین و مبتکرانه ای می شود، روزنامه نگاران و خبرنگاران کنجکاو را به سمت تحقیقاتی که در این حوزه انجام داده یا بیانیه های قبلی اش در رابطه با آن رهنمون می کند. اما در مورد سامسونگ و نمایشگرهای تاشوی آن این اتفاق رخ نداد و خبرنگاران در مقابل با اظهاراتی مبهم روبرو شدند. علت چیست؟

یکی از دلایل می تواند این باشد که محصول در دست توسعه آنچنان نامتعارف و عجیب است که مطرح کردن هرگونه تاریخ برای معرفی و ارائه آن می تواند ریسک بالایی را برای این شرکت به دنبال داشته باشد.

برای نمونه فروش پایین پرچمداران این شرکت که از سال 2013 میلادی آغاز شد احتمالا سامسونگ را بر آن داشته تا تصمیمات آتی خود را با احتیاط بیشتری به مرحله عمل برساند: این شرکت در ادامه موبایل های گلکسی S6 و گلکسی S6 Edge را معرفی کرد که در نظر منتقدان خوش درخشیدند اما فروششان کمتر از میزان برآورد شده قبلی بود.

از همین رو سامسونگ احتمالا تصمیم گرفته که در مورد عرضه موبایل های تاشوی خود مجددا فکر کند و به نوعی بی گدار به آب نزند. حال این سوال مطرح می شود که آیا این شرکت می تواند تنها اندکی پس از عرضه دو موبایل یاد شده، یک موبایل پیشرفته و متفاوت دیگر را به بازار ارائه کند؟

samsung-galaxy-s6-edge

حتما تایید خواهید کرد که چشم بادامی های کره ای باکی از اجرای ایده های جدید و متفاوت در محصولات تولیدی شان ندارند (موبایل های گلکسی S6 Edge و گلکسی نوت در دوران خودشان محصولاتی انقلابی بودند). مساله دیگری که چندان هم دور از ذهن به نظر نمی رسد این است که سامسونگ هنوز هم به یک طرح عملیاتی برای تولید این موبایل ها دست پیدا نکرده (حال تولید قطعات تاشو نیز دشواری های خود را دارد).

از همین رو، چالش اصلی پیش روی این شرکت کره ای تولید محصولی است که علاوه بر همراه داشتن ابتکار و نوآوری، کاملا برای کاربران آشنا باشد و از کار کردن با آن احساس راحتی کنند.

در هر صورت، اینکه شرکت کره ای مورد بحث پشت صحنه مشغول به کار است یا اینکه به کلی ایده ساخت نمایشگرهای تاشو را فراموش کرده، مساله ایست که گمانه زنی های زیادی در رابطه با آن وجود دارد.

الجی یکی دیگر از غول های کره ای است که با معرفی موبایل جی فلکس ورودش را به این عرصه رسما اعلام نمود و ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که هر دوی این کمپانی ها مرتبا در گفته هایشان بر اهمیت فناوری نمایشگرهای منعطف تاکید کرده اند.

از همین رو می توان اینطور نتیجه گرفت که کره ای ها مشغول کار روی جدول زمانی مشابه ای هستند و تمام تلاش خود را به کار گرفته اند که یکدیگر را از عرصه رقابت در حوزه نوآوری های مربوط به نمایشگر حذف نمایند.

سوال دیگری که مطرح می شود که آیا موبایل گلکسی S7 به کلی تاشو خواهد بود؟ آیا تا پایان امسال خبرهای دیگری در مورد پروژه جدید تیم طراحی سامسونگ و تلاش آن برای کنار زدن اپل خواهیم شنید؟ تردیدی نیست که این کمپانی کره ای مشغول ساخت محصولی کاملا متفاوت است که پیشتر نیز اطلاعاتی را در مورد آن مطرح کرده بود اما اینکه S7 این خصوصیات انقلابی را درخود دارد یا خیر مساله ایست نامعلوم.

با در نظر داشتن گرایش و میل شدید این شرکت به پیشرفت، نبود اطلاعات در مورد کاری که هم اکنون مشغول انجامش است مساله ای کاملا عجیب به نظر می آید. اما اینکه سامسونگ و رقیب کره ای اش یعنی الجی تمام اهتمام خود را به کار گرفته اند تا فاصله شان را با آیفون زیاد کنند و در عین حال برای بدست آوردن سلطه بر بازار محصولات تاشو با هم بجنگند کاملا بر همگان روشن است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (30 مورد)
  • BIOHAZARD
    BIOHAZARD | ۶ مرداد ۱۳۹۴

    فقط یک چیز میتونم بگم و اون اینکه ایفون گوشی نمیشه که بخواد خودش رو با اندروید بگیره مزخرفترین سیستم عامل رو داره ایفون چرته

  • محسن
    محسن | ۶ مرداد ۱۳۹۴

    منکه خواستم اینبارایون بخرم منصرفم کردن وسامسونگ اس 6 ایدج گرفتم خدایی هرچی میگردم وبرنامهاش ومنوی توپش تمام نمیشه سرتاپا امکاناته.ایفون فقط توی امنیت حرف اوله ولی سامسونگ مخصوصا6 نشون اونایی که ایفون همجوره داشتن ودارن دادم حال کردن.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی