ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مقایسه وان پلاس 2 و گلکسی S6؛ ارزان قیمت چینی و گران بهای کره ای

بعد از ماه‌ها گمانه‌زنی و شایعات، سرانجام OnePlus پرچمدار جدیدش، به نام OnePlus2 رونمایی کرد. نسخه اولیه این موبایل اگر خاطرتان باشد به خاطر امکانات خوب و قیمت پایینش لقب قاتل پرچمدارهای سال 2014 را ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۶ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۲:۱۴

بعد از ماه‌ها گمانه‌زنی و شایعات، سرانجام OnePlus پرچمدار جدیدش، به نام OnePlus2 رونمایی کرد. نسخه اولیه این موبایل اگر خاطرتان باشد به خاطر امکانات خوب و قیمت پایینش لقب قاتل پرچمدارهای سال 2014 را به خود اختصاص داده بود و حالا نسخه دوم از این محصول از راه رسیده و شرکت سازنده آن را قاتل پرچمدران سال 2015 خوانده.

برای بررسی صحت این ادعا هنوز باید صبر کنیم. اما می‌توان انتظار داشت که این دستگاه نسل کنونی پرچمداران را به دردسری جدی بیاندازد. از این رو شاید مقایسه بهترین پرچمدار اندروید یعنی سامسونگ گلسی اس 6 با نسخه جدید وان پلاس خالی از لطف نباشد.

در ادامه این مطلب توجه شما را به مقایسه صورت گرفته میان این دو محصول به نقل از سایت Android Authority جلب می کنیم. با دیجیاتو همراه باشید.

oneplus-2-launch-aa-69-of-931-840x473

وان‌پلاس جدید بخش زیادی از زبان طراحی نسخه قبلی را به ارث برده. اما تغییرات و اصلاحات کوچکی هم روی آن انجام شده که تغییرات با جنس مواد سازنده آغاز می‌شود؛ برای نمونه در وان‌پلاس 2 از قاب فلزی و استیل ضد زنگ استفاده شده.

قاب پشتی دستگاه نیز علاوه بر مدل مشکی رنگ ساخته شده از این جنس، در قالب مواد مختلفی شامل کولار، بامبو، چوب بلسان بنفش و چوب زردآلو نیز عرضه می گردد و جالب است بدانید که این بار تعویض این قاب ها به مراتب ساده تر از فرایند تعویض در مدل سال قبل انجام می شود و به ابزارهای دیگر برای این منظور نیازی نخواهد بود. خبر خوب اینکه همه این کاورها از همان روز نخست عرضه محصول، موجود و قابل خریداری خواهند بود.

oneplus-2-launch-aa-62-of-931-840x473
تغییر بزرگی که از همان ابتدا به چشم می آید، دکمه هوم دستگاه است که مانند بسیاری از موبایل های عرضه شده در بازار یک اسکنر اثر انگشت را در خود جای داده است.

قابلیت جدید دیگر، لغزنده هشدار است؛ بخشی که به شما اجازه می‌دهد اولویت‌های مربوط به نوتیفیکیشن‌ها را (همه، بر اساس اولویت، هیچ‌کدام) بدون نیاز به خارج کردن موبایل از حالت قفل مشخص نمایید.

این قابلیت بسیار مفید به نظر می‌رسد اما باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا وقتی دستگاه در جیب قرار دارد، این نوار هشدار می‌تواند حرکت کرده و تنظیمات دستگاه را تغییر دهد؟ که البته امید می روند چنین مشکلی وجود نداشته باشد.

oneplus-2-launch-aa-64-of-931-840x473
اما در طرف دیگر، سامسونگ گلکسی اس 6 قرار دارد. دستگاهی که تغییرات بزرگی را در کیفیت ساخت تجربه نموده و بدنه‌ای تماما ساخته شده از فلز و شیشه‌ دارد.

اما این تغییر، پیامدهایی را نیز برای پرچمدار امسال سامسونگ به دنبال داشته؛ برای مثال  در این محصول دیگر خبری از باتری قابل تعویض و یا افزایش میزان حافظه از طریق درگاه کارت حافظه نیست. هر چند تغییر برای سامسونگ کاملا لازم بود.

علیرغم این تغییر عمده، گلکسی اس 6 همچنان ظاهر و شمایل محصولات سامسونگ را حفظ نموده؛ دکمه هوم این موبایل که در واقع حکم امضا را برای موبایل های سامسونگ دارد همچنان در جای قبلیش است و اپلیکیشن های کلیدی پرچمدار قبلی نیز همچنان وجود دارند. علاوه بر این، شکل و شمایل دکمه های پاور و لغزنده تغییر صدا که به ترتیب در سمت راست و چپ دستگاه جای گرفته اند همچون سابق است.

oneplus-2-launch-aa-70-of-931-840x473

وان پلاس 2 قطعا از لحاظ اندازه بزرگ تر است و در نتیجه از نظر قابل حمل بودن می توان گفت که پرچمدار سامسونگ بهترین است. اما کاربران وان پلاس 2 نیز با قطر 9.85 میلیمتری و وزن 175 گرمی آن، سنگینی بیشتری را در دستان خود احساس خواهند کرد و دیگر نگران سر خوردن یا لغزیدن دستگاه در دستانشان نخواهند بود.

oneplus-2-launch-aa-60-of-931-840x473

وان پلاس 2 همانطور که پیشتر در خبرها آمده بود همچون مدل سال قبل خود دارای یک نمایشگر 5.5 اینچی است و در نتیجه همان رزلوشن و تراکم پیکسلی 401 را دارد که این خبر می توان برای آنها که انتظار یک صفحه نمایش Quad HD را داشته اند، اندکی ناامید کننده باشد، اما همین رزلوشن 1080p نیز می تواند احتیاجات کاربران امروزی را رفع کند و در سطح استاندارد قرار دارد.

زوایای دید نمایشگر این موبایل فوق العاده اند و همانطور که پیش بینی می شد از نمایشگر In-Cell با زاویه دید 178 درجه و روشنایی 600 نیت در ساخت آن بهره گرفته شده و از این لحاظ می توان گفت که وان پلاس 2 تمامی رقبای خود را از میدان به در می کند چراکه عملکرد دستگاه در فضاهای باز در سطح قابل قبول و مطلوبی قرار دارد.

oneplus-2-launch-aa-66-of-931-840x473

نمایشگر موبایل Galaxy S6 با ابعاد 5.1 اینچ در قیاس با رقیب خود کوچک تر است اما از طرفی هم رزلوشن Quad HD دارد که تراکم پیکسلی آن را به 577 ppi می رساند. از همین رو می توان گفت که برتری سامسونگ در این بخش کاملا بر رقیب چینی اش محرز است و با افزودن تکنولوژی Super AMOLED به نمایشگر گلکسی S6، هرآنچه برای ایجاد یک تجربه دلنشین در تماشای محتوی نیاز بوده است را برای کاربران خود به ارمغان آورده است.

نکته دیگر اینکه سامسونگ قطعا می داند چطور بهترین رنگ هایی واقعی را در نمایشگر پرچمدار خود ایجاد نماید و آنچنان وضوح و شفافیت تصویری را ایجاد کرده که آن را به حق، برتر از رقیب چینی اش قرار می دهد.

اما علیرغم این نکته که نمایشگر سامسونگ یکی از برترین ها در دنیاست، گیمرها و کاربران علاقمند به مشاهده رسانه، قطعا از ابعاد بزرگ تر نمایشگر وان پلاس 2 برای داشتن یک تجربه بهتر استقبال می کنند و حتی ممکن است که نمایشگر بزرگ این موبایل را به وضوح و تراکم پیکسلی بالای نمایشگر گلکسی S6 ترجیح دهند.

oneplus-2-launch-aa-63-of-931-840x473

موبایل وان پلاس دو از نسخه 2.1 چیپست اسنپدراگون 810 بهره می برد که سرعت کلاکی برابر با 1.8 گیگاهرتز دارد و مجهز به پردازنده گرافیکی Adreno 430 و سه یا چهار گیگابایت رم (بسته به حافظه داخلی دستگاه) است که آن را در زمره معدود موبایل های بهره مند از چهار گیگابایت رم قرار می دهد.

علیرغم برخی اظهار نظرها مبنی بر گرم شدن بیش از اندازه این چیپست، وان پلاس مدعی شده که این اتفاق در مورد نسخه 2.1 آن رخ نخواهد داد و علت را هم پایین آوردن سرعت کلاک این چیپست عنوان کرده و این شرکت حتی اظهار داشته که اسنپدراگون 810 بهترین چیپست در دنیا است که صحت داشتن یا نداشتن این مساله نیز در تست های عملی دستگاه در آینده روشن خواهد شد.

oneplus-2-launch-aa-68-of-931-840x473

اما در سوی دیگر پرچمدار سامسونگ قرار دارد که یک چیپست هشت هسته ای اگزینوس 7420 را همراه با سه گیگابایت رم در خود جای داده است. در واقع کمپانی کره ای سازنده این محصول تصمیم گرفت که خوبی های چیپست اسنپدراگون را کنار بگذارد و در عوض تراشه ساخت خود را در پرچمدران امسالش به خدمت بگیرد که این نیز اقدامی جسورانه و قابل توجه است. این موبایل از رابط کاربری TouchWiz UI بهره می برد که عملکردی بدون اختلال را از خود به نمایش می گذارد.

هر دوی این دستگاه ها همانطور که می دانید بدنه ای یک دست دارند و این یعنی از لحاظ سخت افزاری نیز شباهت های زیادی میان این دو وجود دارد؛ برای نمونه هر دوی این محصولات فاقد حافظه داخلی قابل ارتقاء هستند مدل وان پلاس 2 در قالب دو نسخه 16 و 64 گیابایتی (با رم 3 یا 4 گیگابایت) عرضه می شود و این در حالی است که کهکشانی سامسونگ یک مدل 128 گیگابایتی هم دارد.

هر دوی این دستگاه ها همچنین دارای یک اسکنر اثر انگشت هستند که موقعیت قرارگیری و جایگذاری شان نیز یکی است (هر دو در زیر دکمه هوم قرار گرفته اند). حسگر اثر انگست موبایل Galaxy S6 دقت بسیار بالایی دارد و امید می رود که موبایل وان پلاس 2 نیز همین عملکرد را داشته باشد.

oneplus-2-launch-aa-71-of-931-840x473

تغییر سخت افزاری بزرگ دیگر در موبایل وان پلاس 2 به پورت USB Type C آن مریوط می شود که با این احتساب می توان آن را نخستین موبایل اندرویدی بهره مند از این نوع پورت خواند. یکی دیگر از تغییرات خوشایند ایجاد شده در این موبایل لغزنده یا اسلایدر هشدار آن است که در سمت چپ دستگاه قرار داده شده و عملکردی سه مرحله ای دارد که برای دریافت اعلان ها بدون نیاز به قفل گشایی نمایشگر مورد استفاده قرار می گیرد.

در مورد باتری دستگاه هم باید بگوییم که این موبایل از یک باتری بزرگ 3300 میلی آمپر ساعتی بهتره می برد که در مقایسه با باتری 2550 میلی آمپر ساعتی موبایل گلکسی  S6 ظرفیت بیشتری دارد.

عمر باتری Galaxy S6 بالاتر از حد میانگین قرار دارد اما از این لحاظ هم نمی توان پرچمدار سامسونگ را استثنایی خواند و اینکه وان پلاس از لحاظ عمر باتری چه عملکردی را از خود نشان می دهد، مساله ایست که جز با گذشت زمان مشخص نخواهد شد.

oneplus-2-launch-aa-59-of-931-840x473

در مورد امکانات تصویر برداری این دو موبایل نیز باید بگوییم که موبایل Galaxy S6 دارای یک دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال هوشمند است و علاوه بر این یک دوربین جلویی 5 مگاپیکسلی نیز برای آن در نظر گرفته شده که لنز آن زاویه دید 90 درجه دارد.

اما سامسونگ به اینها اکتفا نکرده و مجموعه ای از امکانات سودمند دیگر را نیز به دوربین این موبایل افزوده است؛ مثلا اینکه با زدن دو ضربه پشت سر هم روی صفحه هوم موبایل می توانید اپلیکیشن دوربین آن را ظرف تنها 0.7 ثانیه باز کنید.

علاوه بر این، دوربین عقب این دستگاه هم یک ویژگی جدید به نام فوکوس خودکار دنبال کننده یا tracking autofocus دارد که اشیاء و اجسام در حال حرکت (نظیر ماشینها یا کودکان در حال بازی) را دنبال می کند.

اپلیکیشن دوربین نیز همان امکانات دوست داشتنی سابق را دارد، هرچند تغییراتی در مد اچ دی آر آن رخ داده که مورد توجه بسیاری قرار گرفت؛ این وضعیت به صورت خودکار و هر زمان که دوربین تشخیص دهد فعال می گردد و علاوه بر این، یک مد دستی یا منوآل نیز برای فعال کردن آن در نظر گرفته شده است.

oneplus-2-launch-aa-73-of-931-840x473

یکی از مشخصه های اندک ناامید کننده موبایل OnePlus One عملکرد دوربین آن بود که شرکت سازنده امید دارد با ارائه نسل دوم از این محصول این مساله را نیز رفع نماید.

این دستگاه از همان دوربین 13 مگاپیکسلی بهره می برد با این همه گشودگی دهانه لنز آن به f/2.0 افزایش داده شده و علاوه بر این، لرزشگیر اپتیکال و سیستم فوکوس خودکار لیزری نیز برای آن در نظر گرفته شده که می توانند دنیایی از تفاوت را ایجاد کرده و کیفیت عکس ها را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشند.

فوکوس خودکار لیزری این دوربین نیز امکان تغییر فوکوس دوربین را ظرف تنها 0.3 ثانیه و بدون نیاز به لمس نمایشگر فراهم می کند. وان پلاس 2 همچنین امکان ضبط ویدئو با کیفیت 4K را دارد و حتی می تواند عکس هایی با فرمت RAW بگیرد.

البته هنوز برای اظهار نظر در این رابطه کمی زود است و نمی توان تا تست عملی عملکرد دوربین در رابطه با آن نظر داد، با این همه روشن است که قابلیت های دوربین این موبایل به میزان زیادی نسبت به نسخه سال قبلش بهبود یافته است.

oneplus-2-launch-aa-65-of-931-840x473

موبایل وان پلاس دو از سیستم عامل اکسیژن بهره می برد که بر پایه اندروید 5.1 موسوم به آبنبات چوبی طراحی شده و مملو از ویژگی ها و خصوصیات اندروید و زبان طراحی متریال است. این محصول همچنین برخی قابلیت های ویژه هم دارد که از آن جمه می توان به ژست های حرکتی روی نمایشگر خاموشش اشاره کرد. برای نمونه با دوبار اشاره روی آن می توان نمایشگر را روشن کرد یا با ترسیم حرف O روی آن، دوربین دستگاه را گشود. همچنین می توان با کشیدن دو خط عمودی مستقیم با استفاده از دو انگشت خود موسیقی را پخش یا متوقف کرد.

با کشیدن < یا > نیز می توان ترک های موسیقی را به قبلی یا بعدی تغییر داد. به لطف لامپ LED تعبیه شده روی دستگاه هم می توان یک رنگ خاص را برای نوع خاصی از نوتیفیکیشن ها تعیین کرد.

مد ویژه ای هم برای استفاده از دستگاه در محیط های کم نور در نظر گرفته شده که مشاهده محتوی نمایشگر را بهتر می کند و علاوه براین وضعیتی به نام Shelf نیز برایش در نظر گرفته شده که در واقع یک ویجت بزرگ است و همه اپلیکیشن ها و شماره تماس های پر استفاده شما را در بر می گیرد.

oneplus-2-launch-aa-67-of-931-840x473

اما باز می گردیم به گلکسی S6، این محصول از نسخه 5.0 اندروید بهره می برد و رابط کاربری Touchwiz برایش در نظر گرفته شده. این رابط کاربری ظاهری مشابه به قبل دارد و تنها پاره ای تغییرات از لحاظ زیبایی در آن اعمال گردیده.

البته باید تاکید کنیم که تغییرات بصری ایجاد شده در این رابط کاربری چندان هم زیاد نیستند و شمار اپلیکیشن های از پیش نصب شده روی دستگاه نیز کاهش چشمگیری در قیاس با نسخه پیشینش دارد که به سادگی هر چه بیشتر آن منتهی گردیده.

همانطور که مشاهده کردید هیچیک از این دستگاه ها از لحاظ امکانات و قابلیت ها نسبت به دیگری برتری ندارد با این همه، موبایل وان پلاس 2 به خاطر قیمت پایینش می تواند مورد توجه بسیاری از کاربران قرار بگیرد.

قیمت این موبایل کمتر از نصف رقیب کره ای اش است و با در نظر داشتن امکاناتش می تواند رقیبی جدی برای گلکسی S6 باشد.

البته اگر دوست دارید که وان پلاس 2 را داشته باشید باید بگوییم که خرید آن با همان سیستم دعوتنامه ای امکان پذیر است که این بار شرکت سازنده وعده داده نسبت به گذشته به شکل بهتری مدیریت خواهد شد. لذا بدون در نظر داشتن این مشکل، می توان موبایل وان پلاس 2 را با قیمت مناسبش (389 دلار برای مدل 4 گیگابایتی و 329 دلار برای نوع 16 گیگابایتی) محصولی فوق العاده خواند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (32 مورد)
  • صبا
    صبا | ۲۲ مهر ۱۳۹۴

    گوشی خوبی هست خسته شدیم از بس فقط سامسونگ و آیفون ، درسته که اونا قوی هستن ولی چند سال مگه میخوایم گوشی رو نگه داریم .

  • سعید۱۳۶۷
    سعید۱۳۶۷ | ۳۱ مرداد ۱۳۹۴

    سلام
    دوستان عزیز بنده عاشق اندروید هستم .اکثر گوشیهای اندرویدی رو بررسی کردم .از پرچمداران سامی تا ایفون و اچ تی سی .الان هم خودم وان پلاس وان دارم
    باور کنید تو مقایسه شخصی خودم بین اس پنج و وان پلاس وان .هیچ ضعفی از وان پلاس در برابر اس پنج نبود. باور کنید شرکت های معروف فقط با تبلیغات دارن فروش میکنن. وان پلاس چون قیمت پایین داره بد نیست ، فقط به دلیل عدم فروش با واسطه قیمت تمام شدش پایینه.
    .در ضمن برای اینکه من ثابت کنم وان پلاس وان خودم کمتر از این کره ای ها نیست .ب هرکس از دوستام که میگفت گوشیت چیه میگفتم نوت ۴ . جالب واکنش دوستانم، میگفتن عجب گوشیه نوت ۴ خیلی خوبه چه صفحه ای. بعد ک میگفتم این فلان مدل است .سکوت میکردن .
    باور کنید گوشیهای پرچم دار دارن خیلی پیشرفت میکنن تو دنیا و بیشتر چین.
    در اخر بگم که سامسونگ فقط پول تبلیغاتشو میگیره. و بس

  • Reza
    Reza | ۷ مرداد ۱۳۹۴

    چه بد قابلیت کوییک شارژ یا همون شارژ سریع نداره ولی کمتر از سه ساعتو بیست دیقه شارژ میشه ولی خوب نیس موتورولا موتو ایکس استایل عالیه از هر لحاظ یه نگاهی بندازید

  • sadra
    sadra | ۶ مرداد ۱۳۹۴

    حالا این تو ایرانم واقعاً قیمتش کمتر از نصف اس ۶ میشه؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی