ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل استایلوسی را طراحی کرده که می تواند بافت سطوح را تشخیص دهد

اپل پتنت مربوط به استایلوسی را به ثبت رسانده که می تواند ظاهر و حس یک سطح بافت دار را تشخیص دهد. در اسناد مربوط به این پتنت از قلمی سخن به میان آمده که مجهز ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

اپل پتنت مربوط به استایلوسی را به ثبت رسانده که می تواند ظاهر و حس یک سطح بافت دار را تشخیص دهد. در اسناد مربوط به این پتنت از قلمی سخن به میان آمده که مجهز به تعدادی حسگر تصویری است و می تواند خصوصیات فیزیکی هر سطحی که روی آن کشیده می شود را شناسایی کند.

این سطوح با استفاده از لنز شفافی تشخیص داده می شوند که در راس استایلوس قرار گرفته و سپس اطلاعات مربوط به آن از طریق دوربینی که در داخل بدنه قلم جای گرفته دریافت خواهند شد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

در مرحله بعد داده های دریافت شده توسط استایلوس ذخیره می شوند تا در موقعیت های آتی به کار برده شوند یا اینکه برای استفاده در یک اپلیکیشن طراحی به تبلت یا کامپیوتری که با آن جفت شده اند انتقال می یابند؛ این بدان معناست که یک هنرمند یا طراح گرافیک می تواند از آن سطح در آثار خود استفاده نماید.

این استایلوس همچنین به شما امکان خواهد داد که جزئیات و خصوصیات مربوط به یک مجسمه یا نقاشی را دریافت نمایید و سپس آنها را به کامپیوتر خود انتقال بدهید. پتنت مذکور قطعا موارد مصرف متعددی نیز در دنیای واقعی دارد که از آن جمله می توان به طراحی با استفاده از سیستم های کامپیوتری و نقشه نگاری سه بعدی اشاره کرد.

skitch (1)

از قلم مذکور همچنین می توان برای ایجاد بازخوردهای لمسی در بازی ها و مواردی از این دست استفاده نمود و برای نمونه تدابیری را اتخاذ کرد که موبایل کاربر پس از برخورد دست او با سطح شروع به لرزش کند.

به این ترتیب کاربر قادر خواهد بود که بافت یک لباس خاص در سایت های فروش آنلاین را «حس» کند و با اطمینان خاطر بیشتری خرید خود را انجام دهد.

rumble pack

باز هم مانند همیشه باید یادآور شویم اپل همه محصولاتی که پتنت شان را به ثبت می رساند تولید نمی کند اما ظاهرا در مورد ساخت یک استایلوس جدید کاملا مصمم است و عدم علاقه استیو جابز مرحوم به این قطعه سخت افزاری نیز تاثیری در این موضوع ندارد.

اگر خاطرتان باشد جابز در کنفرانس سال 2007 میلادی ایده افزوده شدن استایلوس به محصولات اپل را مورد تمسخر قرار داد:

جابز در حالی که جمعیت با خنده خود او را همراهی می کرد، پرسید: چه کسی استایلوس نیاز دارد؟! اگر دستگاه شما استایلوس داشته باشد ممکن است آنها را در جایی بگذارید و گمش کنید. پس هیچکس به استایلوس نیزی ندارد.

اما اپل پیشتر از این نیز پتنت های متعددی را برای این محصول که می تواند برای طراحان گرافیک و کاربران آیپد مفید باشد، به ثبت رسانده بود. ماه گذشته این شرکت از ثبت پتنی خبر داد که امکان اتصال مغناطیسی دستگاه های مختلف به آیپد را میسر می کند.

در این پتنت، علاوه بر استایلوس و نگهدارنده آن، از یک کیبورد، دوربین، کارت خوان، سیستم آنتن و دستگاه ذخیره سازی داده سخن به میان آمده که به صورت مغناطیسی به آیپد متصل خواهند شد. گفتنی است که این پتنت در اصل در ماه فوریه (یعنی حدودا شش ماه پیش) به ثبت رسید و هفته گذشته به روزرسانی شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • جبالی
    جبالی | ۱۱ مرداد ۱۳۹۴

    سلام
    فقط من یک توضیحی بدم: جابر این حرف رو زمانی گفته بود که چیزهایی به نام پاکت پی سی توی بازار بود و هنوز اسمارت فون واقعی نداشتیم. گوشی هایی با برند آی میت و کیوتک در بازار ایران به عنوان مثال که در اصل ساخت اچ تی سی بودند و ریبرند شده این دو شرکت. سیستم عامل اونها ویندوز سی ای یا ویندوز موبایل. در ظاهر بسیار جذاب ولی در عمل پراشکال. چرا؟ چون سیستم عامل اونها به جای اینکه از صفر و برای کار با صفحه کوچک تلفن همراه یا کامپیوتر جیبی طراحی شده باشه, انگار نسخه کوچک شده ویندوز 98 یا ایکس پی بود, منوی استارتی که با قلم میزدی و بارش میکردی و چیزی شبیه به راست کلیک با نگه داشتن قلم و .... در مقایسه با اونها کار با انگشت و روی صفحه آیفون با سیستم عاملی که رابط کاربری بینهایت ساده ای داشت, چیز فوق العاده ای بود...
    برگردیم به صحبت جابز؛ بله واقعا برای کار با موبایل استفاده از استایلوس چیز بیخودی بود و هست! تصور کنید برای هر کاری که با گوشی انجام میدید مجبور باشید دائما از قلم استفاده کنید! اما یک استایلوس حرفه ای و برای مقاصد طراحی مسلما موضوع متفاوتیه.
    اینها رو ننوشتم که بگم جابز خدا بوده! که البته ایرادهای بسیاری داشته مثل همه آدمهای دیگه, اما انصافا حداقل در این یک مورد جابز حق داشته :)

  • Morteza
    Morteza | ۱۱ مرداد ۱۳۹۴

    ایده جالبیه و میتونه کارای حرفه ای و کارای بامزه زیادی باهاش انجام داد
    تیتر نوشته ساخته ولی متن میگه پتنت کرده فقط

  • محمد
    محمد | ۱۱ مرداد ۱۳۹۴

    اخه چرا عکس استیو رو می زارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • وحید
    وحید | ۱۱ مرداد ۱۳۹۴

    چه ربطی به جابز داره که عکسشو گزاشتید؟؟

    • نام
      نام | ۱۱ مرداد ۱۳۹۴

      آخه جابز از استایلوس متنفر بود و می گفت بدرد نمی خورد.وحالا.....کجایند آرمان ها جابز؟

  • Siamak Gol
    Siamak Gol | ۱۱ مرداد ۱۳۹۴

    خیلی خوبه...
    یادمه اچ‌تی سی هم روی پروژه ای کار میکرد که با لمسِ صفحه.. حس های متفاوتی داشته باشیم... حس پوستِ کروکودیل!! یا پارچه و پوست و این چیزا....
    این حس های مصنوعی هم چند وقت دیگه فرارگیر میشن...بویایی و لامسه تو راه ان... شنوایی که همون روشِ القایی به استخون گوش هم اجرایی شد..

مطالب پیشنهادی