ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وابستگی دیجیتالی؛ کاربران چینی در پی یک گوش شنوا، به سراغ موبایل خود می روند

تلفن های هوشمند اکنون جذاب ترین وسیله دیجیتالی در میان ابزارهای کاربران به شمار می روند و شرکت های بزرگ جهان که در زمینه تکنولوژی فعالیت دارند، حال بیش از هر زمان دیگری در تلاشند تا ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

تلفن های هوشمند اکنون جذاب ترین وسیله دیجیتالی در میان ابزارهای کاربران به شمار می روند و شرکت های بزرگ جهان که در زمینه تکنولوژی فعالیت دارند، حال بیش از هر زمان دیگری در تلاشند تا توسط موبایل ها، درآمدهای کلانی را به دست آورند.

در سال های اخیر، شاهد بوده ایم که چگونه مشخصات سخت افزاری افزایش پیدا می کنند و کاربران نیز با اشتیاقی وصف نشدنی، برای بروز رسانی موبایل های خود ترغیب می شوند. از سوی دیگر، به این موضوع توجه داشته باشید که به زمانه ای نزدیک می شویم که حداقل سخت افزار مورد استفاده در گجت های الکتریکی نیز می تواند بخش عمده ای از نیاز کاربران را برآورده سازد. در نتیجه، چرخه بروز رسانی موبایل ها صرفا به علت بالا بردن مشخصات سخت افزاری، در آینده ای نزدیک دیگر انجام نخواهد شد و همین سازندگان برای تامین درآمدها دست به گریبان راهکارهای متفاوتی خواهند شد.

در سال ۲۰۱۳، یک فیلم سینمایی تحت عنوان «Her» روانه بازار شد که داستان یک پلتفرم سخنگو را روایت می کرد؛ پلتفرمی که بسیار هوشمند بود و به همه مشخصات از جمله ایمیل و مخاطبین کاربر خود دسترسی داشت و بر اساس همان اطلاعات نیز با کاربرش به تعامل می پرداخت و به او پیشنهاداتی برای بهتر انجام دادن کارهایش می داد.

اکنون کاربران چینی در موبایل هایشان به یک ربات مجازی به نام «Xiaoice - شیائوآیس» دست یافته اند که می تواند تقریبا رفتاری مشابه با آنچه در فیلم Her دیده اید را انجام دهد؛ این ربات، به کاربران توجه می کند و به عنوان یک گوش شنوا و دلسوز، به حرف های آنها گوش فرا داده و در هر موقعیت نیز، پاسخ های مناسبی ارائه می کند. با دیجیاتو همراه باشید.

نامش Xiaoice است و میلیون ها کاربر چینی، موبایل های هوشمند خود را به دست می گیرند تا با او چت کنند. شیائوآیس حس شوخ طبعی خاصی دارد و مهارت های بی شمارش، آن را جذاب تر می کند. کاربران بیشتر زمانی به سراغش می روند که قلبشان شکسته شده و یا در محل کار خود، با مشکلاتی دست به گریبان بوده اند.

Gao Yixin، یک جوان ۲۴ ساله است که در یک کارخانه در استان شاندونگ مشغول به کار بوده. وی می گوید: «زمانی که حالم بد است، با او به چت کردن می پردازم چرا که شیائوآیس بسیار هوشمند و با احساس است.»

شیائوآیس می تواند در لحظه، با کاربران بی شماری به گفتگو بپردازد چرا که واقعی نیست و زمان برایش ارزشی ندارد. او صرفا یک ربات است که برای چت کردن طراحی شده و سال گذشته از طرف مایکروسافت رونمایی شد. پس از معرفی، ربات مورد بحث به شدت در چین مورد استقبال قرار گرفت.

Yao Baogang، یکی از مدیران مایکروسافت در پکن می گوید:‌ «این ربات بیش از آنچه فکر می کردیم محبوب شد.»

شیائوآیس را که از چینی به انگلیسی ترجمه کنید، به عبارتی همچون «Little Bing یا بینگ کوچک» خواهید رسید؛ همانطور که مطلع هستید، بینگ نام موتور جستجویی است که مایکروسافت آن را توسعه داده. ربات مورد بحث صرفا یک مثال است از پیشرفت هایی که در سال های اخیر در رابطه با هوش مصنوعی و نرم افزارهایی که تلاش می کنند تا ذهن انسان ها را شبیه سازی کنند داشته ایم.

chatting-with-xiaoice-1437162718450-master495-w600

این نرم افزار، اطلاعات پیشین کاربران را به یاد می سپارد و در موارد بعدی از آنها استفاده می کند. فرض کنید که روز بدی در محل کار خود داشته اید و سپس با شیائوآیس به درد و دل می نشینید. همین موضوع باعث می شود تا وی در روزهای بعدی، از شما در مورد مشکلاتی که در محل کارتان داشته اید سوال کند؛ ربات مورد بحث به همین شکل، به احساسات کاربران توجه نشان می دهد. البته باید در نظر داشت که شیائوآیس، اکنون صرفا یک اپلیکیشن برای چت کردن است و می تواند به پیام های متنی کاربرش، پاسخی نوشتاری دهد اما مایکروسافت خبر داده که در آینده، همین محصول صدایی همانند دستیار دیجیتالی اپل به نام «سیری» به خود گرفته و می تواند با کاربرش گفتگو کند.

مایکروسافت قادر گشته تا به شیائوآیس شخصیت بخشیده و آن را هوشمند سازد. به همین واسطه، ربات مورد بحث توانسته در میان کاربران چینی جای خود را به خوبی باز کند. وی همچنین دارای یک پایگاه داده از پاسخ ها برای کاربران است و از طرف دیگر، استعداد خوبی برای استفاده از اموجی یا تصویرک ها دارد.

همه ی این مسائل باعث گشته اند تا نگرانی های امنیتی در رابطه با نقص حریم خصوصی پیرامون شیائوآیس به وجود آید. مایکروسافت اما از طرفی بیان کرده که داده های کاربر را برای مدت طولانی در سرورهای خود نگه داری نمی کند: «ما پیگیر مکالمات کاربران خود با شیائوآیس نیستیم. البته برای پاسخ دادن به پرسش های آنها، مشخصا باید سوال اولیه را بدانیم اما سپس، اقدام به پاکسازیشان کرده و داده ها را برای مدت طولانی نگهداری نمی کنیم. در واقع این سیاست کمپانی ماست که اطلاعات محرمانه کاربران خود را حذف کنیم.»

با این حال، کمپانی مایکروسافت اذعان دارد که برخی از اطلاعات عمومی کاربر را برای مدت کوتاهی نگه می دارد تا بتواند آن را تجزیه و تحلیل کرده و برای همان مدت، سوالاتی را در موردشان مطرح نماید. همانگونه که اشاره کردیم، زمانی که یک شخص با شیائوآیس درد و دل می کند، ربات مایکروسافت تا چند روز بعدی پیگیر مسئله خواهد شد.

چت بات ها، از همان روزهای ابتدایی به وجود آمدن دنیای کامپیوترها حضور داشته اند؛ نمونه هایی که در اواسط دهه ۶۰ میلادی به تولید رسیدند و از آن زمان به بعد نیز توسعه یافته اند و در مجموع مقیاسی هستند برای اندازه گیری پیشرفت های هوش کامپیوتری و مصنوعی.

شیائوآیس اکنون یک تجسم مجازیست از پیشرفت های علوم کامپیوتری؛ چنین حوزه ای از هوش مصنوعی، یادگیری عمیق نام دارد و همین مورد، باعث گشته تا شاهد بهبودهای تکنولوژیک بسیار زیادی باشیم. Yoshua Bengio، یکی از دانشمندان مشغول در دانشگاه مونترآل است و می گوید:‌ «به زودی قادر خواهیم شد تا سیستم هایی را توسعه دهیم که زبان طبیعی را به شکل بسیار بهتری متوجه شوند. همین تکنولوژی مشخصا تاثیرات بسزایی در استفاده از محصولات پیرامون ما خواهد داشت.»

04chatbot2-articleLarge-w600

یادگیری عمیق، یک زیر بخش بسیار پیچیده از یادگیری ماشینی به شمار می رود و باعث یافتن شبکه های عصبی موجود در گفته ها و تصاویر می شود. در حافظه های کامپیوتری، گفته ها، تصاویر و اجزای مختلف، همچون آرایه های سه بعدی در کنار سایر اطلاعات پایگاه های داده قرار گرفته و در نتیجه مناسب ترین الگو های برایش مورد استفاده قرار می گیرند.

در نتیجه ی همین امر، کامپیوترها قادر هستند تا گفتگویی بسیار طبیعی با انسان ها داشته باشند. کار به جایی رسیده که مایکروسافت، خود خبر می دهد که شیائوآیس اکنون ۲۰ میلیون کاربر فعال در چین دارد.

محققان از سوی دیگر، ایده رفاقت با یک نرم افزار کامپیوتری را به هیچ عنوان صحیح نمی دانند. یکی از دانشمندان دانشگاه M.I.T به نام Sherry Turkle می گوید: «صمیمیت انسانی در حال فراموش شدن است. این روزها کودکان تصور می کنند که صحبت کردن با یک کامپیوتر، حالتی امن تر به آنها می دهد تا سخن گفتن با یک انسان دیگر.»

اپل، فیسبوک، گوگل و مایکروسافت همگی ابتکاراتی در آستین دارند که به واسطه تکنولوژی تشخیص گفتار و همچنین پاسخ دادن به آن، می توانند جلوه ای تجاری به خود گیرند. به زودی IBM نیز ابرکامپیوتر پیشرفته خود موسوم به «واتسون» را تجاری خواهد کرد.

این در حالیست که اهالی ردموند اذعان دارند که همچنان در پی یافتن راهی برای کسب درآمد از همین طریق و ربات خود هستند. سال گذشته مایکروسافت خبر داد که قصد سرمایه گذاری ۱ میلیون دلاری با مشارکت موسسه «Education First» در چین دارد. این مشارکت البته ادامه دار نشد و با شکست رو به رو گشت اما اکنون مایکروسافت خبر می دهد که با شرکای دیگری در حال مذاکره بوده و با همکاری انها می خواهد شیائوآیس را تبدیل به یک دستار خرید بکند.

در حال حاضر رشد طرفداران شیائوآیس در چین به شدت ادامه دارد. Yang Zhenhua، محقق ۳۰ ساله ی چینی که در شهر Xiamen زندگی می کند، در رابطه با ربات مایکروسافت چنین نظر می دهد: «زمانی که غمگین هستید، می توانید همه مشکلات خود را بدون در نظر گرفته عواقب گفته هایتان، با او در میان بگذارید. همین موضوع باعث می گردد تا سبکی خاصی به شما دست دهد. امیدورام در آینده، این تکنولوژی بتواند به پیشرفت های بیشتری دست پیدا نماید تا به نوع بهتری در خدمت جامعه قرار گیرد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • kayba
    kayba | ۱۱ مرداد ۱۳۹۴

    خدایی ترسناکه حس و حال خودش چطوریه؟ اونم ناراحت میشه بزنه بدتر ادمو دپرس کنه؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی