ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تولید نوعی قطره چشمی که پژوهشگران را یک گام دیگر به درمان آب مروارید نزدیک تر می کند

در حدود 51 درصد از موارد نابینایی در سطح دنیا به آب مروارید مربوط می شود و به همین خاطر براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، اصلی ترین و رایج ترین عامل این نوع ناتوانی آب ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۲:۰۰

در حدود 51 درصد از موارد نابینایی در سطح دنیا به آب مروارید مربوط می شود و به همین خاطر براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، اصلی ترین و رایج ترین عامل این نوع ناتوانی آب مروارید است.

در اغلب مواقع، آب مروارید (یا همان توده های پروتئینی موجود در عدسی چشم که باعث تاری دید می شوند)  به خاطر کهولت سن در افراد رویت می شود اما جهش های ژنتیکی ارثی نیز می تواند در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد.

در حال حاضر تنها راه برای درمان آب مروارید برداشتن عدسی حاوی توده های پروتپینی و جایگزین نمودن آن با یک لنز شفاف مصنوعی است که از طریق جراحی امکان پذیر خواهد بود.

اما خبر خوشحال کننده اینکه دانشمندان اخیرا به راهکاری جایگزین برای عمل جراحی آب مروارید دست یافته اند که ناراحتی های کمتری برای بیمار به دنبال دارد و آن چیزی نیست جز نوعی قطره چشمی.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

شاید تا تست عملی این نوع قطره روی چشم انسان زمان زیادی باقی مانده باشد با این همه آنطور که از آزمایشات صورت گرفته می توان دریافت این قطره توانسته از شدت آب مروارید در سگ ها بکاهد.

لینگ ژائو از دانشگاه سیچوان چین به همراه جمعی از همکاران خود به دنبال علتی برای تولد نوزادان همراه با بیماری مادرزادی آب مروارید بودند که دریافتند در برخی از آنها جهش های ژنتیکی رخ داده و چشمشان توانایی ساخت مولکولی به نام lanosterol را که در داخل عدسی تشکیل می شود ندارد.

زمانی که دانشمندان قطره lanosterol را روی چشم سگ هایی که به خاطر کهولت سن از آب مروارید رنج می بردند مورد آزمایش قرار دادند دریافتند قطره مذکور به میزان زیادی شفافیت چشم این حیوانات را افزایش داده و ظرف شش هفته، آب مروارید چشم آنها را از بین می برد.

البته در نظر داشته باشید که این نتایج در سطح اولیه هستند و در واقع این نخستین باری است که از قطره lanosterol برای درمان آب مروارید استفاده شده است. گفتنی است که پژوهشگران همچنان در مورد چگونگی و چرایی موثر بودن این قطره تردید دارند؛ سوال اینجاست که اگر اغلب انسان ها به صورت طبیعی lanosterol را تولید می کنند آنگاه چرا باید برخی از افراد به آب مروارید مبتلا شوند؟

البته پاسخ های بسیاری برای این سوال وجود دارد و دانشمندان نیاز دارند که آزمایشات بیشتری را در این رابطه انجام دهند و عاقبت این قطره را روی انسان تست کنند تا دریابند که آیا استفاده از lanosterol به این شکل می تواند روشی بدون خطر و موثر برای درمان آب مروارید باشد یا خیر؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی