ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساخت دستگاه های غول پیکر مکنده هوا برای حذف دی اکسید کربن از جو

یک شرکت کانادایی قصد دارد با استفاده از فن های غول پیکر خود به مقابله با مشکل گرم شدن دمای زمین برود. این کمپانی که Carbon Engineering نام دارد اعلام کرده مشغول ساخت ماشین هایی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۸:۰۰

یک شرکت کانادایی قصد دارد با استفاده از فن های غول پیکر خود به مقابله با مشکل گرم شدن دمای زمین برود.

این کمپانی که Carbon Engineering نام دارد اعلام کرده مشغول ساخت ماشین هایی است که با عبور دادن هوا از یک مایع جاذب، دی اکسید کربن موجود در آن را تصفیه می کند و در نهایت یا به کلی آن را از بین می برد یا اینکه به نوعی سوخت تبدیلش می کند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

البته این فرایندی است که توسط درختان نیز انجام می گیرد با این همه قرار است که شرکت مورد بحث دستگاه های فن را در بخش هایی نظیر بیابان ها بسازد که امکان کاشت درخت در آنها وجود ندارد.

گفتنی است پیشتر نیز تکنولوژی هایی برای دریافت دی اکسید کربن موجود در توده های دود ساخته شده بود که قبل از رسیدن آن به جو و آلودن کردنش، این کار را انجام می داد. اما شرکت Carbon Engineering در نظر دارد دی اکسید کربن موجود در هوا که به خاطر تساعدات اتومبیل ها و هواپیماها به آن راه یافته را استخراج نماید.

دیوید کیث رئیس شرکت انجام دهنده پروژه پاکسازی هوا در این رابطه اظهار نمود: «ما باید برای افزایش بی رویه سطح دی اکسید کربن در جو زمین کاری کنیم.»

اما عملکرد این دستگاه نیز به نوبه خود جالب است که در ادامه توجه شما را به آن جلب می کنیم:

carbon-capture-diagram

  • فن ها هوا را از بخش جانبی دستگاه به داخل می کشند و آن را به قسمتی تحت عنوان تماس دهنده هدایت می کنند و در آنجا هوا را با مایع جاذب دی اکسید کربن که به سمت پایین جریان دارد ترکیب می کنند.
  • آب و هوا در بخشی متشکل از صفحات چسبیده به هم از PVC راه راه به همدیگر می رسند. زمانی که هوا در داخل این صفحات (که لایه ای از مایع جاذب سطح رویشان را پوشانده) جریان پیدا می کند، گاز CO2 به نوعی نمک به نام کربنات تبدیل می شود. ترتیب و چیدمان این صفحات به گونه ایست که بیشترین میزان از هوای آلوده به دی اکسید کربن را که با مایع تماس پیدا می کند تسویه می کنند.
  • مایع حاوی نمک سپس با استفاده از نوعی تکنولوژی خاص فراوری شده تا دی اکسید کربن خود را باز یابد. شرکت ارائه دهنده این فناوری اعلام کرده که در تلاش است نسخه دیگری از این سیستم را بسازد که انرژی کمتری را مصرف می کند.
  • مایع جاذب گاز CO2 سپس به قسمت تماس دهنده دستگاه باز می گردد و جریانی از دی اکسید کربن فشرده تولید می گردد که یا می توان آن را به کلی نابود کرد یا اینکه با هیدروژن ترکیبش کرده و سوخت فسیلی بیشتری را از آن ساخت.

شرکت کانادایی ارائه دهنده این فناوری پیش تر نمونه اولیه ای از آن را ساخته بود (که تصویرش را در پایین مشاهده می کنید). این دستگاه می تواند تصاعدات کربنی را از حدود 14 الی 15 وسیله نقلیه به خود جذب کند که البته Carbon Engineering امید دارد این تعداد با ساختن نمونه جدیدتری از آن به 20 هزار برابر افزایش پیدا کند.

به این ترتیب دستگاه مذکور قادر خواهد بود سالانه تصاعدات کربنی 300 هزار خودرو را تصفیه نماید.

carbon-capture-prototype

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • sorush
    sorush | ۱۴ مرداد ۱۳۹۴

    کسی میدونه انرژی مورد نیاز این دستگاه از چه طریقی تولید میشه؟
    اگر سوخت های فسیلی باشه,باعث تسریع گرم شدن هوا میشه

  • رها
    رها | ۱۲ مرداد ۱۳۹۴

    شبیه سریال فرینج شد!

  • ح
    ح | ۱۱ مرداد ۱۳۹۴

    اون وقت چه طوری گیاها اکسیژن تولید کنن ؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی