ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چگونه رابطه بهتری با همکارانمان داشته باشیم؟

اغلب ما در حدود یک سوم از زندگی خود را در محیط کار سپری می کنیم بنابراین منطقی خواهد بود اگر همان میزان انرژی را صرف بهبود روابط کاری مان نماییم که در زندگی شخصی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۰

اغلب ما در حدود یک سوم از زندگی خود را در محیط کار سپری می کنیم بنابراین منطقی خواهد بود اگر همان میزان انرژی را صرف بهبود روابط کاری مان نماییم که در زندگی شخصی خود صرف می کنیم.

مطالعات متعدد نشان می دهند که یکی از عوامل کلیدی تاثیر گذار در ایجاد شادی، داشتن یک دوست در محیط کار است. اما این مساله صرفا کار کردن شما را لذت بخش نخواهد کرد و علاوه بر این باعث می شود که ارتباط بهتری با اطرافیان خود در این محیط داشته باشید و بهره وری تان را نیز افزایش دهید.

براساس پژوهشی که در سال 2014 میلادی توسط شرکتی به نام Globeforce انجام گرفت، هر چه دوستان یک فرد در محیط کار بیشتر باشند، فرد شادتر بوده و بهره وری بیشتری خواهد داشت. براساس این پژوهش، بخش اعظمی از کارمندانی که در محیط کار خود دوستانی دارند (71 درصد از آنها) اظهار داشته اند که عاشق شرکت خود هستند و این در حالی است که 24 درصد از آنهایی که دوستی در محیط کار نداشتند کاملا برعکس این را گفتند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همرا باشید.

کارکنانی که دوستانی در محیط کار داشتند همچنین اظهار نمودند که کاملا توجه و حواس خود را معطوف کار می کنند (در حدود 69 درصد) و تنها 21 درصد از افرادی که دوستانی در محیط کار برای خود داشتند اعلام کردند که در نظر دارند شرکتشان را عوض کنند. این درحالی است که از میان افرادی که در محیط کار خود تنها بودند 42 درصدشان اعلام نمودند که قصد رها کردن شغلشان را دارند.

Jane Sunley مولف کتاب It’s Never OK To Kiss The Interviewer و بنیانگذار و مدیرعامل یک شرکت ارائه دهنده مشاوره در زمینه منابع انسانی به نام HR Consultancy Purple Cubed در این رابطه می گوید: افراد بخش اعظمی از زمان خود را در محیط کار سپری می کنند و به همین دلیل طبیعی است که بخواهند اوقات خوشی را در این محیط داشته باشند و اگر دوست یا همراهی را برای خود در محیط کار نداشته باشند، به هیچ وجه زمان خوشی را در آن نخواهند گذراند.

در نظر داشته باشید که همراه شما در محیط کار لزوما نباید بهترین دوستتان باشد (هرچند که این اتفاق گاهی اوقات رخ می دهد) بلکه در مقابل باید کسی را داشته باشید که بتوانید به او اعتماد کرده و اوقات فراغت خود در محیط کار را با او بگذرانید. برای شروع دوستی در محیط کارتان توصیه می کنیم که نکات زیر را در نظر داشته باشید:

به دنبال فرصت هایی برای ملحق شدن به جمع دوستانتان بگردید

در اغلب محیط های کاری رویدادهای اجتماعی مختلفی برگزار می شود و گروه های گوناگونی در آنها تشکیل می گردد؛ مثلا والدین با هم وارد گروه می شوند و افرادی که دوچرخه سواری می کنند با هم تیم تشکیل می دهند و همگی شان علایق غیرکاری مختلفی را دنبال می کنند.

حتی اگر در شرکت شما هیچیک از این گروه ها وجود ندارد می توانید برای صرف ناهار با همکارانتان همراه شوید یا اینکه برای حضور یافتن در یک جلسه یا نشست آنها را همراهی نمایید.

با حرکات ساده شروع کنید

رفتار دوستانه داشتن با همکاران تلاش زیادی نمی خواهد. بلکه آنطور که Katherine Crowley از مولفان به نام کتاب های حوزه مدیریت می گوید: این کار صرفا نیازمند انجام برخی حرکات فکر شده است که به لطف آنها می توانید تمایل خود برای دوستی را نشان دهید.

او ادامه می دهد: به دنبال رفتارهای ساده ای بگردید که علاقه شما برای دوستی با یک فرد را نشان می دهد، مثلا برای نوشیدن قهوه همراه با او اقدام به آماده کردن فنجان کنید یا زمانی که برای آوردن چای از جای خود بلند می شوید پیشنهاد دهید که یک فنجان هم برای او می ریزید.

این رفتارها می توانند هر چیزی را در بر بگیرند: از حمل جعبه گرفته تا جمع و جور کردن وسایل مورد نیاز برای برگزاری کنفرانس همه را در بر می گیرد. به یاد داشته باشید که دوستی ها یک شبه شکل نمی گیرند و این مساله قطعا با گذشت زمان انجام می گیرد.

نقاط مشترک تان را بیابید

Sunley می گوید: آدم ها آنهایی را که شبیه خودشان هستند دوست دارند. به مکالمات پیرامون خود گوش دهید تا نقاط مشترک تان را با آنها بیابید. برای مثال اگر فردی به تازگی از سفرش به شهری خاص باز گشته و شما هم بر حسب اتفاق به آنجا سفر کرده اید می توانید گفتگویی را در مورد نقاط دیدنی آن انجام دهید.

یا اگر همکارتان با کلاه موتورسواری وارد دفتر می شود در مورد تجربه اش سوال کنید. اگر متوجه وجود ساک ورزشی زیر میز همکارتان شده اید هم می توانید در مورد نوع ورزشی که انجام می دهد از او سوال نمایید. صرفا بدانید که پیدا کردن نقاط مشترک کار بسیار ساده ایست.

در مورد اطلاعات شخصی خود محتاط باشید

مطرح کردن اطلاعات شخصی با همکاران می تواند باعث جلب اطمینان آنها شود با این حال، گفتن اطلاعات خیلی شخصی، دیگران را از شما خواهد راند. Sunley توصیه می کند که از صحبت کردن در مورد موضوعاتی با ماهیت شخصی جلوگیری نمایید و از روابط عاطفی خود (دست کم در ابتدای دوستی) با همکارتان سخن نگویید و بیشتر روی موضوعات کلی نظیر فوتبال و تعطیلات تمرکز نمایید.

به حریم شخصی آنها احترام بگذارید

ممکن است وسوسه شوید که از همکاران خود برای صرف شام بعد از ساعت کاری دعوت کنید اما Sunley به شدت با این کار مخالفت می کند. در واقع پس از آنکه دوستی شما به فضای خارج از محیط کار کشیده می شود دیگر کنترل اوضاع از دست شما خارج خواهد شد. بهتر است برای بهبود روابط تان از همان ساعات کاری و وقت ناهار استفاده نمایید یا حتی در حین بازگشت به خانه دوستی خود با همکارتان را تحکیم نمایید.

رویکردی مثبت داشته باشید

شاید شرکت کردن در جمع غیبت گویی و شایع پراکنی کارکنان شرکت راه خوبی برای نزدیک شدن به آنها باشد اما خراب شدن وجهه شما در نتیجه این اقدام، پیامدی است که باید با مشارکت در این گروه ها انتظارش را داشته باشید.

شاید با این کار به دیگران نزدیک شوید اما قطعا دلخوری فرد دیگری را به جان خواهید خرید. شایعه پراکنی باعث ایجاد یک محیط منفی می شود از همین رو اگر دوست دارید ارتباطاتی واقعی را با همکاران خود ایجاد کنید بهتر است که تعاملاتی مثبت با آنها برقرار نمایید و از جهت دار کردن و قطبی نمودن بحث ها خودداری نمایید چراکه با این کار در مقابل فرد دیگری قرار می گیرید که او نیز همکارتان است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • ناشناس
    ناشناس | ۱۵ مرداد ۱۳۹۴

    بد نبود

  • آقا مهدی
    آقا مهدی | ۱۲ مرداد ۱۳۹۴

    این مقاله به درد شرایط کاری ایران نمی خوره و در واقع ترجمه از یه منبع خارجی ایه ..

  • Siamak Gol
    Siamak Gol | ۱۲ مرداد ۱۳۹۴

    فقط همین:
    ..
    »» به حریم شخصی آنها احترام بگذارید ««
    ..
    ""ممکن است وسوسه شوید که از همکاران خود برای صرف شام بعد از ساعت کاری دعوت کنید اما Sunley به شدت با این کار مخالفت می کند. در واقع پس از آنکه دوستی شما به فضای خارج از محیط کار کشیده می شود دیگر کنترل اوضاع از دست شما خارج خواهد شد""
    ...
    پسر خاله نشین...

  • Dj.kaso
    Dj.kaso | ۱۲ مرداد ۱۳۹۴

    خیلی نکته ی خوبیه،واقعا وجود یک‌نفر در محیط کار که بشود بهش اعتماد کرد و یک رابطه دوستی باهاش برقرار کرد خیلی تاثیر گذاره در ارامش روانی ادم د‌ر محیط کار

مطالب پیشنهادی