ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: +HTC One E9 ؛ برادر زاده نجیب

چندی پیش در دیجیاتو بررسی وان ام 9 را خواندید که پرچمدار فعلی اچ تی سی محسوب می شود. M9 تلفن هوشمند خوبی است اما تکراری است بر مکررات و می توان گفت به جز ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

چندی پیش در دیجیاتو بررسی وان ام 9 را خواندید که پرچمدار فعلی اچ تی سی محسوب می شود. M9 تلفن هوشمند خوبی است اما تکراری است بر مکررات و می توان گفت به جز دوربین 20 مگاپیکسلی، پیشرفت چشمگیری نسبت به ام 8 نداشت. شاید همین نبود نوآوری در آن دلیل افت فروش و پسرفت HTC باشد. دلیلش هم این است که تایوانی ها به قدری M8 را خوب ساخته بودند که ارتقای آن کار دشواری بود.

در هر صورت، تایوانی ها بیکار ننشستند و بعد از دریافت بازخوردهای کاربران، تلفن های جدید ساختند. یکی از این مدل ها، +E9 است که یک فبلت پرچمدار محسوب می شود. +E9 در کنار +M9 اولین موبایل های اچ تی سی هستند که از نمایشگر QHD بهره می برند. مدل های پلاس سری E و M، نسبت به مدل های معمولی بزرگتر هستند و به نمایشگری با رزولوشن بیشتر مجهز هستند. همیشه به این شرکت ایراد گرفته می شد که چرا با وجود مجهز بودن رقبا به نمایشگر QHD، اچ تی سی از آن در موبایل هایش استفاده نمی کند. حالا می بینیم که تایوانی ها بالاخره به حرف کاربران گوش دادند.

بعضی تلفن های خوب، بی سر و صدا می آیند و می روند. +E9 هم به نظر مظلوم می آید. نمی دانیم چرا اچ تی سی این کار را کرده اما +E9 پتانسیلش را دارد که یکی از محصولات پرفروش این شرکت باشد. نمایشگر فوق العاده، سیستم صدای با کیفیت و اسپیکرهای استریو، دوربین خوب و ... همگی از ویژگی هایی هستند که +E9 را به یک تلفن هوشمند خوب تبدیل می کنند.

در ادامه مطلب با بررسی دیجیاتو از مدل دو سیم کارته +HTC E9 همراه باشید.

طراحی

نمایش ۳۶۰ درجه تصویر را بچرخانید

ما همیشه طراحی M9 را دوست داشته ایم اما به تکراری بودن آن انتقاد کرده ایم. خوشبختانه، +E9 طراحی متفاوتی دارد و تلفیقی از طراحی سری M و سری Desire را یدک می کشد. جلوی دستگاه شبیه به وان و پشت آن شبیه به دیزایرها است. ما نسخه مشکی رنگ این موبایل را در اختیار داشتیم که ظاهری شیک و جدی دارد.

از آنجا که سری E سعی دارد امکانات سری M را با قیمتی اقتصادی تر ارائه کند، اچ تی سی در آن از بدنه کاملاً پلاستیکی استفاده کرده است. پلاستیک به کار رفته در این دستگاه از نوع پلاستیک فشرده یا پلی کربنات است که کیفیت بسیار خوبی دارد. بدنه +E9 مات است و وقتی آن را در دست می گیرید، حس خوبی به شما می دهد.

HTC E9 + (2)

اچ تی سی توانسته سبک خود را در طراحی پیاده کند اما گویا هنوز به تکنولوژی برتر در این زمینه دست پیدا نکرده است. حاشیه اطراف نمایشگر +E9 بسیار زیاد است به طوری که ابعاد آن را به شکل چشمگیری افزایش داده است. این موبایل با ابعادی معادل 156.5x76.5x7.5 میلی متر جزو 5.5 اینچی های غول پیکر به شمار می رود. تنها تلفن هوشمند 5.5 اینچی بزرگتر از این دستگاه، آیفون 6 پلاس است که طولی برابر با 158.1 میلی متر دارد و LG G3 نیز با طول 146.3 میلی متر، پادشاه سرزمین کم حاشیه های 5.5 اینچی است.

HTC E9 + (16)

+E9 علی رغم اندازه بزرگش، ارگونومی خوبی دارد و اصطلاحاً موبایل خوش دستی است. در کنار ضخامت کم 7.5 میلی متری، شاید بتوان وزن پایین آن را مهم ترین عامل این ویژگی اش دانست. اچ تی سی به خوبی با به کار بردن پلاستیک در بدنه، وزن دستگاه را کاهش داده به طوری که +E9 عدد 150 گرم را روی ترازو از خود به جا می گذارد. پلاستیک به هیچ عنوان بد نیست؛ اما فقط به شرطی که پلاستیک با کیفیتی مثل آنچه که در این مدل و موبایل های نوکیا وجود دارد، در دستگاه به کار رود و این کار برای آن موبایل، ارزش افزوده ای مثل کاهش وزن به همراه داشته باشد.

HTC E9 + (10)

گوشه های +E9 به صورت گرد طراحی شده اند و در دو بخش پلاستیکی بالا و پایین دستگاه، از پلاستیک با بافتی مانند فلز برس خورده استفاده شده است. در جلوی دستگاه، دو اسپیکر استریوی با کیفیت BoomSound به همراه دوربین اولتراپیکسل اچ تی سی قرار دارند که برای عاشقان سلفی خبر خوبی است.

HTC E9 + (19)

دکمه های پاور و تنظیم صدا نیز در سمت راست دستگاه جای گرفته اند. اگر به خاطر داشته باشید، در M9 دکمه پاور در محل مناسبی قرار نداشت و گاهی دکمه کاهش صدا را به جای آن فشار می دادیم. اما در +E9 این مشکل برطرف شده و دکمه ها در جای خوبی قرار گرفته اند.

HTC E9 + (15)

در پشت دستگاه، دوربین 20 مگاپیکسلی به همراه فلش تک رنگ جای گرفته که از پوشش یاقوت کبود برای محافظت از آن استفاده شده است. طراحی دوربین دو مشکل دارد: اول آن که زیاد برجسته است و دوم، بیش از حد بالا قرار دارد به طوری که در حاشیه دستگاه قرار گرفته است. این مورد باعث می شود که اگر دستگاه به زمین بیفتد، دوربین بیشتر در معرض آسیب قرار داشته باشد. حتی یاقوت کبود هم ممکن است در چنین شرایطی آسیب ببینید.

HTC E9 + (21)

تایوانی ها سعی کرده اند از تکنیکی که در طراحی M9 به کار بردند، در اینجا نیز استفاده کنند و +E9 را با حاشیه های رنگی ساخته اند. این موبایل در رنگ های مشکی با نوار نقره ای، سفید با نوار مسی و خاکستری با نوار طلایی عرضه شده است. اچ تی سی توانسته در +E9 یک طراحی خوب و متعادل را پیاده کند. اگر با ابعاد این موبایل مشکلی نداشته باشید، طراحی آن را دوست خواهید داشت.

نمایشگر

HTC E9 + (9)

همانطور که گفتیم، اولین بار است که اچ تی سی از نمایشگر QHD در موبایل هایش استفاده می کند و این افتخار نصیب +E9 و M9+ شده است. +E9 از یک نمایشگر 5.5 اینچی با رزولوشن 1440x2560 بهره می برد که تراکمی معادل 534 پیکسل در اینچ دارد و وضوح شگفت انگیزی به تصاویر می بخشد.

کیفیت تصویر نمایشگر در حد اعلایی قرار دارد و رنگ ها کاملاً پویا به نمایش در می آیند. درجه رنگ نمایشگر به سردی گرایش دارد و کمی آبی می زند. این مورد می تواند سلیقه ای باشد، اگر رنگ های گرم را دوست دارید به سمت سوپر آمولدهای سامسونگ می رود و اگر رنگ های سرد را می پسندید، اچ تی سی را انتخاب کنید.

HTC E9 + (8)

پنل این نمایشگر از نوع IPS است و پیکسل ها با چینش RGB در آن قرار گرفته اند. شاید بتوان تنها ایراد نمایشگر را کنتراست پایین آن دانست چرا که رنگ مشکی با عمق کافی نمایش داده نمی شود.

نمایشگر +E9 دارای حداکثر روشنایی 500 نیت است که باعث می شود زیر نور مستقیم خورشید عملکرد رضایت بخشی داشته باشد. در کل +One E9 نمایشگر بسیار خوبی دارد و از نگاه کردن به آن لذت خواهید برد.

نرم افزار

+One E9 به همراه اندروید ۵٫۰٫۲ و هفتمین نسخه از رابط کاربری محبوب Sense عرضه شده است. رابط کاربری اچ تی سی همواره مورد تحسین بوده است به طوری که بسیاری از کاربران، HTC را به خاطر رابط کاربری اش می خرند. هر چند این رابط به قدری توسط HTC شخصی سازی شده که گویی سیستم عامل دیگریست، اما سنس 7 یک تجربه کاربری عالی را در اختیار شما می گذارد.

برخلاف دیگر تلفن های هوشمند، حرکت منوها در Sense UI 7.0 به صورت عمودی است و با سوایپ به طرف بالا و پایین بین منوها جا به جا می شوید. با توجه به نحوه حرکت انگشت شصت، این نوع حرکت، ارگونومیک تر محسوب می شود و راحتی بیشتری را برای شما به همراه دارد. هر چند مدتی طول می کشد تا به آن عادت کنید. اما بعد از این که به آن عادت کردید، جدایی سخت خواهد بود. جا به جایی در منوها کاملاً روان، سریع و بدون لگ صورت می گیرد و از این لحاظ، +One E9 عملکرد بسیار خوبی از خود به جا می گذارد.

HTC قابلیت های شخصی سازی خوبی را برای این موبایل فراهم کرده است. با استفاده از اپلیکیشن HTC Themes قادر خواهید بود تم های مختلف را دریافت و نصب کنید. همچنین می توانید با استفاده از تصاویر دلخواه خودتان، تم شخصیتان را با همین اپلیکیشن طراحی کنید.

مورد دیگر، ویجت Home است که در صفحه اصلی قرار می گیرد و می توانید با توجه به کاربرد مورد نظر، اپلیکیشن های مورد نیاز را به سرعت در صفحه اصلی جایگزین کنید. ۳ حالت Home، Out و Work برای این ویجت وجود دارند که بنا به استفاده مورد نظر، می توانید آن ها را انتخاب کنید. اگر این محل ها را مشخص کنید، دستگاه به صورت خودکار با توجه به موقعیت شما، یکی از این سه پروفایل را برای این ویجت انتخاب می کند.

کیبورد HTC بسیار ساده طراحی شده و امکانات خاصی به جز سوایپ و دیکشنری ندارد. البته دقت آن بالاست و می تواند به راحتی برای تایپ با سرعت بالا مورد استفاده قرار بگیرد. اپلیکیشن های مختلفی نیز به صورت پیش فرض روی دستگاه وجود دارند که می توان به Zoe و Scribble اشاره کرد. Zoe شبکه اجتماعی کوچک کاربران HTC است که در آن، تصاویر و ویدیوهای خود را به اشتراک می گذارند. اپلیکیشن دوم هم ویژه یادداشت برداری است.

در صفحه اصلی با رفتن به چپ، وارد صفحه BlinkFeed می شوید که یک خبرخوان (Feed) و نوعی هاب برای شبکه های اجتماعی شما است. این اپلیکیشن تمامی اطلاعات یاد شده را به صورت یکجا و ساده در اختیار شما می گذارد.

بخش گالری امکانات بسیار مفیدی را در خود جای داده است. با اسکرول کردن در گالری، ویدیوها به صورت پیش نمایش پخش می شوند و در عین حال، هیچ لگی وجود ندارد. با پخش ویدیوها، یک آیکن کوچک دوربین در سمت راست نمایش داده می شود که می توانید در حین پخش ویدیو، از صحنه مورد نظر خود عکس بگیرید.

از دیگر امکانات جالب این بخش، می توان به دستورهای حرکتی اشاره کرد. یکی از این دستورها، روشن شدن صفحه با دو ضربه روی نمایشگر است. قابلیت آنلاک کردن دستگاه با حرکت سوایپ به سمت بالا نیز وجود دارد. یکی از بهترین قابلیت های این بخش، اجرای سریع اپلیکشن دوربین با فشردن دکمه های تنظیم صدا است. برای این کار کافیست تلفن را در حالت افقی قرار دهید و یکی از دکمه های تنظیم صدا را فشار دهید تا اپلیکیشن دوربین سریعاً اجرا شود. برای فعال کردن دستورهای حرکتی باید در بخش تنظیمات به قسمت Display & gestures بروید. همچنین نمایشگر از حساسیت بالایی برخوردار است و با فعال کردن Glove mode، از دستکش نیز پشتیبانی می کند.

عملکرد HTC در بخش نرم افزار فوق العاده است و +One E9 یکی از بهترین رابط های کاربری را بین موبایل های اندرویدی دارد؛ زیبا، روان و کم نقص.

دوربین

HTC E9 + (13)

+E9 از همان دوربین 20 مگاپیکسلی M9 در پشت به همراه فلش سفید رنگ بهره می برد. این دوربین دارای لنز ساخته توشیبا با f/2.2 است که نسبت به دوربین G4 و Galaxy S6 گسترده دید بیشتری دارد اما نور کمتری جذب می کند. این دوربین به حسگر BSI نیز مجهز شده تا بتواند در محیط های کم نور نیز به خوبی عمل کند.

رابط کاربری دوربین ساده است و از تنظیمات متنوعی بهره می برد. تنظیماتی از جمله ISO، Exposure Value و White Balance در دسترس شما هستند. حالت های مختلفی از جمله بوکه، پانوراما، و ... نیز برای عکاسی در نظر گرفته شده اند. البته تصاویر بوکه آن طور که انتظار دارید ثبت نمی شوند و بیشتر اسم بوکه روی آن ها است. برای انتخاب بین این حالت ها می توانید آیکن پنجره مانند گوشه پایین سمت چپ را لمس کنید یا این که با سوایپ به سمت پایین بین حالت های مختلف جا به جا شوید که کار کردن با دوربین را راحت تر می سازد.

کیفیت دوربین +E9 نسبت به M9 پیشرفت داشته است. تصاویر، شفاف و با جزئیات ثبت می شوند اما هنوز مشکلاتی در تصاویر دیده می شود. عکس ها از نظر رنگی تعادل ندارند و دوربین نیز نور بیش از حدی جذب می کند. از دیگر معایب دوربین، نداشتن لرزشگیر اپتیکال است. گاهی نیز فوکوس به خوبی انجام نمی گیرد و بخشی از تصویر تار می شود که آزار دهنده است.

این دوربین می تواند با کیفیت 4K نیز به فیلم برداری بپردازد که به 6 دقیقه محدود شده است. کیفیت فیلم ها در حد مطلوبی قرار دارد. حالت های فیلم برداری به صورت صحنه آهسته و تند نیز برای آن در نظر گرفته شده اند. تنظیمات دوربین بسیار متنوع است و به راحتی می توانید به آن ها دسترسی پیدا کنید اما رابط کاربری آن کمی لگ دارد.

HTC E9 + (12)

تایوانی ها حالا دوربین اصلی M8 را به عنوان دوربین جلوی +E9 به کار برده است و شاهد دوربین 4 مگاپیکسلی UltraPixel اچ تی سی در این قسمت هستیم. البته مدل دیگری از +E9 با دوربین جلوی 13 مگاپیکسلی نیز عرضه شده اما اچ تی سی در ایران، نسخه اولتراپیکسلی را عرضه کرده است. دوربین جلو قادر است با کیفیت 1080p به فیلم برداری بپردازد.

رزولوشن این دوربین برای گرفتن خودنگاره یا همان سلفی، کافی به نظر می رسد و کیفیت بسیار خوبی دارد. این دوربین در ثبت رنگ ها و جزئیات خوب عمل می کند اما همان مشکل دوربین اصلی در این قسمت نیز وجود دارد. در فضاهای باز، دوربین نور بیش از حدی جذب می کند که به تصاویر آسیب می زند. همچنین قابلیت خاصی مثل دستورات حرکتی یا دستور صوتی برای راحت تر سلفی گرفتن در آن وجود ندارد و اچ تی سی آن را تنها به شمارشگر معکوس مجهز کرده است.

در کل می توان گفت دوربین +E9 نسبت به M9 پیشرفت داشته اما هنوز تا خوب بودن فاصله دارد و عملکرد آن رضایت بخش نیست. در ادامه، گالری تصاویر دوربین +HTC One E9 را مشاهده می کنید:

موسیقی

HTC E9 + (14)

اسپیکرهای استریوی +E9 به دلیل بهره مندی از آمپلی فایرهای قدرتمند، فضای زیادی از بالا و پایین دستگاه را به خود اختصاص داده اند. اما کیفیت صدای آن ها، ارزشش را دارد. صدای این اسپیکرها شفاف و با کیفیت است. البته صدای چندان بلندی ندارند و تمرکز آن ها بیشتر روی عمق و باس صدا است. اسپیکرهای بوم ساند اچ تی سی توانایی تولید باس را هم دارند که به صدا عمق می بخشد. همچنین این اسپیکرها از صدای دالبی هم پشتیبانی می کنند و با تولید صدایی فراگیر، تجربه موسیقیایی منحصر به فردی برایتان رقم می زنند. البته قرار گرفتن اسپیکرها در جلوی دستگاه هم حرکت هوشمندانه ای است که در تولید صدای فراگیر نقش مؤثری دارد.

کیفیت پخش صدا بسیار عالی است اما اپلیکیشن پخش موسیقی، مشکلاتی دارد. هیچ تنظیمات ویژه ای برای اکولایزر، حالت های صدایی، نوع Reverb و … وجود ندارد و حالت های اسپیکر بوم ساند، به Theater و Music محدود می شوند. شاید HTC آنقدر به تنظیمات صدا و اسپیکرهای خود اطمینان دارد که تنظیماتی را برای آن ها در نظر گرفته اما یک گوش کننده حرفه ای، ترجیح می دهد آن ها را داشته باشد.

داخل جعبه E9+ یک جفت هندزفری اچ تی سی با آن گوشی های لاستیکی قرمز معروف وجود دارد. عملکرد این هندزفری نیز فوق العاده است و صدایی بلند و با کیفیت به گوش شما می رساند. گوشی های این هندزفری جنس خاصی دارند که باعث می شود به راحت در گوش شما قرار گیرد و دیگر تکان نخورد. همچنین سیم تخت آن مانع گره خوردنش می شود.

سخت افزار

HTC E9 + (18)

+One E9 اگر چه به عنوان پرچمدار معرفی نشده اما مشخصاتی در حد یک پرچمدار و حتی فراتر از بسیاری از پرچمدارها دارد. در این دستگاه از چیپ 64 بیت helio X10 مدیاتک استفاده شده که 8 هسته پردازشی با فرکانس 2 گیگاهرتز دارد. چیپ گرافیکی آن PowerVR Rogue G6200 است و 3 گیگابایت رم نیز این مجموعه را همراهی می کند.

Untitled-1

عملکرد خوب سخت افزار به خوبی در کارکرد روان سیستم عامل مشخص است و بازی ها و اپلیکیشن های سنگین نیز به راحتی روی آن اجرا می شوند. در حین کارکرد ما با این دستگاه، بدنه آن داغ نکرد و می توان چیپ helio X10 را جایگزین خوبی برای اسنپدراگون 810 دانست. بنچمارک آنتوتو نیز با امتیاز بسیار خوب 49345 این گفته را اثبات می کند. بنابراین +E9 در حد قدرتمند ترین پرچمدارها ظاهر شده و آن ها را به راحتی به چالش می کشد.

موبایل جدید تایوانی ها قابلیت افزایش حافظه از طریق کارت حافظه را نیز دارد. به گفته اچ تی سی می توان حافظه +E9 را تا 2 ترابایت افزایش داد اما می دانیم که در عمل چنین اتفاقی نمی افتد. این موبایل از NFC و بلوتوث نسخه 4.1 پشتیبانی می کند.

باتری

HTC E9 + (20)

قبل از این که به مشخصات باتری بپردازیم، باید اشاره کنیم که این دستگاه از یک نمایشگر QHD و سخت افزاری قدرتمند بهره می برد و از این جهت حتی نسبت به M9 انرژی بیشتری مصرف می کند. بنابراین به باتری قدرتمندی هم نیاز دارد. چیپ اسنپدراگون 810 به پرمصرف بودن مشهور است و حالا که در +E9 از چیپ کم مصرف تر helio X10 مدیاتک استفاده شده، شاید بتوان به عملکرد باتری امیدوار بود.

+E9 از یک باتری 2800 میلی آمپر غیر قابل تعویض بهره می برد که نسبت به موبایلی مثل G3 که سخت افزار ضعیف تری دارد هم کمتر است. این در حالی است که M9 با سخت افزار کم مصرف تر و نمایشگر Full HD یک باتری 2840 میلی آمپری داشت. بنابراین نباید انتظار عملکرد بهتری نسبت به M9 داشته باشید. این ظرفیت برای چنین نمایشگر و سخت افزار گرسنه ای مثل یک میان وعده کوچک می ماند به طوری که این دستگاه می تواند با استفاده سنگین حداکثر یک روز شما را همراهی کند.

تلفن

HTC E9 + (5)

درگاه های سیم کارت و کارت حافظه در سمت چپ دستگاه قرار دارند و با یک درپوش بلند محافظت می شوند. باز کردن این درپوش با سختی بسیار صورت می گیرد و ما هر بار برای باز کردن آن اذیت می شدیم.

دو درگاه برای سیم کارت نانو در زیر این درپوش قرار دارند که هر کدام دارای یک سینی کوچک هستند. سیم کارت در این محفظه قرار می گیرد و به داخل می رود.E9+ Dual Sim  از نسل چهارم شبکه مخابراتی پشتیبانی می کند.

کیفیت صدای مکالمه خوب نیست و نویز دارد. میزان صدای آن نیز کم است و احتمالاً در حین مکالمه با آن در محل های شلوغ دچار دردسر خواهید شد.

جمع بندی

HTC E9 + (11)

تایوانی ها با این که کمی دیر می جنبند، اما روز به روز بهتر می شوند. +One E9 یک تلفن هوشمند تمام و کمال است و به خوبی نیازهای شما را برآورده می کند. رابط کاربری این فبلت 5.5 اینچی یکی از بهترین ها است و یکی از قوی ترین سخت افزارهای موجود را دارد. با نمایشگر فوق العاده اش نگاه شما را خیره نگه می دارد و با اسپیکرهای BoomSound گوش هایتان را نوازش می دهد. هر چند دوربین آن هنوز به اندازه کافی خوبی نیست و نمی تواند با دوربین رقبایی مثل Galaxy S6 یا LG G4 رقابت کند. باتری آن نیز عملکردی معمولی دارد و شایسته بود که حداقل اچ تی سی امکان تعویض باتری را مهیا می کرد.

با این که M9 و +M9 پرچمدارهای HTC هستند، اما سری E هیچ دست کمی از آن ها ندارند و تنها تفاوت اصلی در جنس بدنه آن هاست که خوشبختانه +E9 از بدنه پلاستیکی با کیفیتی بهره می برد. این فبلت نسبت به قیمتش امکانات و کیفیت مناسبی ارائه می کند و اگر قصد خریدن موبایل جدیدی دارید، نیم نگاهی هم به +E9 داشته باشید.

HTC One E9+ Dual sim به قیمت 1 میلیون و 580 هزار تومان در ایران به فروش می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (66 مورد)
  • مجتبی
    مجتبی | ۱۱ فروردین ۱۳۹۵

    سلام دوستان
    من حدود سه ماه قبل برای اولین بار گوشی HTC e9 plus خریدم، که متاسفانه از همون اول فیلمبرداریش مشکل داشت، یک ثانیه که میگذره قطع میشه، دو بار هم فلشش کردم درست نشده، اگه کسی میدونه باید چکار کنم لطفا راهنمایی کنه، ممنون.

  • بهار
    بهار | ۸ اسفند ۱۳۹۴

    توی اکثر سایت ها نوشته شده که از اسپیکر های قدرتمندی استفاده شده ولی اصلا اینطور نیست صدا بشدت ضعیف هستش می خواستم ببینم تنظیمات خاصی داره؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی