ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پژوهشگران بدافزاری را طراحی کردند که کامپیوترهای مک را برای همیشه آلوده می کند

چنین گفته می شود که بین ویندوز و مکینتاش، سیستم عامل توسعه یافته توسط اپل از ایمنی بالاتری برخوردار است اما اکنون با توجه به گفته ها و همچنین آزمایشات پژوهشگران مختلف، می توان اذعان داشت ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰

چنین گفته می شود که بین ویندوز و مکینتاش، سیستم عامل توسعه یافته توسط اپل از ایمنی بالاتری برخوردار است اما اکنون با توجه به گفته ها و همچنین آزمایشات پژوهشگران مختلف، می توان اذعان داشت که کامپیوترهای مک سطح بالاتری از ایمنی را نسبت به ویندوز و سایر سیستم عامل های متفرقه دارا نبوده و از همان آسیب پذیری ها برخوردار هستند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

پرژوهشگران مدتی قبل موفق شدند تا یک کرم کامپیوتری توسعه دهند که به واسطه آلوده کردن ROM، میتواند باعث استخراج داده ها از کامپیوترهای مک شود. لازم به ذکر است که این کرم به سادگی و از طریق یک وسیله جانبی آلوده مانند آداپتور تاندربولت به اترنت، می توانست به کامپیوتر قربانی راه پیدا کند و نامش نیز Thunderstrike بود. اکنون اما همین محققان خبر می دهند که از قادر گشته اند از طریق اینترنت و به واسطه یک لینک، نرم افزار مخرب را در چیپ های کامپیوتری مک ها جای دهند. پژوهشگران، نام کرم جدید را  Thunderstrike 2 گذاشته اند.

پس از آلوده شدن نیز هیچکدام از نرم افزارهای آنتی ویروس نمی تواند به ویروس یاد شده دسترسی داشته باشد و یا حتی آن را بشناسد چرا که این کرم، جزیی از ROM شده و حتی نصب دوباره OS X هم مشکل را حل نخواهد کرد.

محققان می گویند که این مشکلات را با اپل در میان گذاشته اند و شرکت یاد شده نیز تا اکنون تا حد زیادی آنها را برطرف کرده.

Xeno Kovah، یکی از دو پژوهشگری که این کرم کامپیوتری را توسعه داده می گوید: «شناسایی این نوع از حمله بسیار مشکل است و کاربر به راحتی نمی تواند از آن رها گردد. به طور کلی زمانی که یک بدافزار جزیی از پلتفرم نرم افزاری شما شود، محافظت کردن از خود امری بسیار مشکل خواهد شد. برای برخی از افراد تنها راه این است که دستگاه خود را دور انداخته و یک نمونه جدید بخرند چرا که به ابزاری دسترسی ندارند که بتوانند چیپ های داخلی را دوباره برنامه ریزی کنند.»

در نمونه اولیه از کرم Thunderstrike، هکر مجبور بود تا دسترسی فیزیکی به کامپیوتر داشته باشد اما همانگونه که ذکر کردیم، Thunderstrike 2 از طریق اینترنت می تواند به کامپیوتر مک قربانی راه پیدا کند. اپل حمله ی نمونه اول از این کرم را در OS X 10.10.2 خنثی نمود و اکنون نیز خطرات نسل دوم این کرم در OS X 10.10.4 تا حد زیادی مرتفع گشته اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • محمد
    محمد | ۱۳ مرداد ۱۳۹۴

    من نزدیکه 15 ساله که کارم ( و بازی و مالتیمدیا و ...) با کامپیوتره، تمام ویندوز ها رو از 98 به اینور باهاشون کار کردم، الانم 10 pro دارم.

    تا الان هیچ آنتی ویروسی رو سیستم نصب نکردم. به همین راحتی. سیستم هم به هیچ وجه ویروسی نمیشه.
    فقط اجازه نمیدم احدی فلش مموری متفرقه به سیستم متصل کنه. همین و بس.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی