ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چیپست پرچمدار بعدی مدیاتک؛ Helio X30 چهار خوشه ای با ۱۰ هسته در راه است

مدیاتک سازنده ای است که در سطح جهانی به دلیل عرضه چیپست های ارزان قیمت خود شناخته می شود، اما چنین موضوعی باعث نشده این کمپانی تایوانی از سرمایه گذاری بر روی چیپست های قدرتمند ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۸:۰۰

مدیاتک سازنده ای است که در سطح جهانی به دلیل عرضه چیپست های ارزان قیمت خود شناخته می شود، اما چنین موضوعی باعث نشده این کمپانی تایوانی از سرمایه گذاری بر روی چیپست های قدرتمند و رده بالا صرف نظر کند.

عرضه چیپست Helio X10 یکی از اولین تلاش های مدیاتک در همین راستا به شمار می رفت، چیپستی که به واسطه استفاده توسط محصولاتی مثل +HTC One M9 (بررسی دیجیاتو) و Meizu MX5 پای این شرکت را به بازار تلفن های هوشمند رده بالاتر نیز باز کرد.

سازنده تایوانی در ادامه Helio X20 را معرفی کرد، محصولی که هرچند اولین سیستم-برچیپ مجهز به پردازنده ۱۰ هسته ای به شمار می رود، اما عرضه اولین تلفن هوشمند مجهز به این قطعه احتمالا تا پیش از اواخر مهر ماه اتفاق نخواهد افتاد.

و حالا در حالی که هنوز پرچمدار پیشین به مرحله تولید نرسیده، از منابع چینی خبر می رسد که مدیاتک کار بر روی چیپست پرچمدار بعدی خود یعنی Helio X30 را آغاز کرده است.

بر اساس این گزارش چیپست جدید قرار است بهبودهای قابل توجهی نسبت به مدل پیش از خود داشته باشد و عملکردی بسیار سریع تر از مدل پیشین خود را ممکن نماید. در ادامه با دیجیاتو همراه باشد.

چیپست Helip X20 به یک پردازنده ۳ خوشه ای مجهز است که ۴ هسته ARM Cortex-A53 آن با سرعت ۱.۴ گیگاهرتز و ۴ هسته دیگر نیز مبتنی بر همین معماری اما با سرعت ۲ گیگاهرتز پردازش می کنند. ۲ هسته باقی مانده نیز مبتنی بر معماری ARM Cortex-A72 بوده و سرعت پردازشی ۲.۵ گیگاهرتزی را در اختیار کاربر قرار می دهند.

Helio X30 اما بر اساس گزارش های رسیده از این هم فراهم رفته و به یک پردازنده ۴ خوشه ای مجهز است که هسته های آن به این ترتیب تقسیم شده اند: ۲ هسته ARM Cortex-A53 با فرکانس ۱ گیگاهرتز، ۲ هسته دیگر از همین نوع اما فرکانس ۱.۵ گیگاهرتز، ۲ هسته مبتنی بر ARM Cortex-A72 با سرعت ۲ گیگاهرتز و در نهایت ۴ هسته ۲.۵ گیگاهرتزی مبتنی بر همین معماری.

در مورد واحد پردازش گرافیکی این چیپست نیز گفته می شود ARM Mali-T880 خواهد بود که سریع ترین معماری حال حاضر برای GPU های موبایل به شمار رفته و نسبت به مدل Mali-T800 بکار رفته در Helio X20 به مراتب قدرتمندتر خواهد بود.

چیپست تازه همچنین به ۴ گیگابایت حافظه رم از نوع LPDDR4 خواهد بود که در مدل Helio X20 شاهد آن نبودیم و اگر شایعات فوق حقیقت داشته باشند در مجموع می توان انتظار داشت Helio X30 به طرز قابل توجهی از Helio X20 سریع تر باشد.

در حال حاضر اطلاعات بیشتری در مورد این قطعه وجود ندارد و در گزارش منابع چینی نیز به تاریخی برای عرضه چیپست پرچمدار بعدی اشاره نشده است، اما با توجه به اینکه هنوز چند ماهی تا عرضه مدل Helio X20 باقی مانده، می توان انتظار داشت اولین تلفن های هوشمند مجهز به چیپست Helio X30 تا پیش از آغاز سال ۲۰۱۶ میلادی در بازار مشاهده نشوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • مهدی
    مهدی | ۱۴ مرداد ۱۳۹۴

    مدیاتک خوبه، کوالکام هم خوبه، اگزینوسم خوبه، اینتل هم خوبه،، اصلا همشون خوبه،، شما هم خوبین،، دیجیاتو که حرف نداره

  • sense
    sense | ۱۴ مرداد ۱۳۹۴

    علاوه بر ارزان بودن، تا حدودی به کم مصرف بودن هم مشهورن.

  • Mr. Android
    Mr. Android | ۱۴ مرداد ۱۳۹۴

    دوست عزیز برای چی بیاد روی gpu کار بکنه وقتی ادرنو 320 از پس همه بازی های حال حاظر اندروید برمیاد؟
    مگه انویدیا چی بهش رسید وقتی این همه روی gpu تگرا k1 کارکرد؟ دو سه تا شرکت از این چیپ توی محصولاتشون کار کردن . تازه بعد از یکسال هم اسنپ 810 در مقابل تگرا k1 توی گرافیک کم میاره

مطالب پیشنهادی