ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

در گذر زمان؛ نگاهی بر سیر تکامل مکینتاش ظرف 30 سال گذشته

مکینتاش یا همان کامپیوتر شخصی اپل در سال 1984 میلادی توسط استیو جابز معرفی شد و برای نخستین بار رابط کاربری گرافیکی و ماوس را برای کاربران به ارمغان آورد. این دستگاه ها قیمت بالایی داشتند ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

مکینتاش یا همان کامپیوتر شخصی اپل در سال 1984 میلادی توسط استیو جابز معرفی شد و برای نخستین بار رابط کاربری گرافیکی و ماوس را برای کاربران به ارمغان آورد.

این دستگاه ها قیمت بالایی داشتند و به همین خاطر در ابتدای امر، توان رقابت در بازاری که پیشتر توسط کومودور 64 و کامپیوترهای شخصی آی بی ام، تسخیر شده بود را نداشتند، با این همه دیری نپایید که مکینتاش در حوزه های مختلف از جمله آموزش به موفقیت دست پیدا کرد و یک دهه بعد، اپل نام خود را به عنوان دومین تولید کننده بزرگ کامپیوترهای شخصی به ثبت رساند.

در ادامه، شرکت سازنده این محصول پروسه تولید سخت افزار آن را به تولیدکنندگان آسیایی از جمله ایسوس محول نمود و قدرت و توان کنترلی خود را روی محصول نهایی معطوف کرد. در مقابل، رقبای این شرکت از جمله مایکروسافت تلاش کردند نرم افزاری را ارائه کنند که قابلیت اجرا روی طیف گسترده ای از سخت افزارهای موجود در بازار از جمله محصولات اچ پی، دل و لنوو را داشته باشد.

همانطور که تایید خواهید کرد اپل استراتژی کاملا متفاوتی را از سایر شرکت های فعال در این حوزه اتخاذ کرده و سعی دارد با یکپارچه سازی هر چه بیشتر و بهتر سخت افزار و نرم افزار اختصاصی خود، کاربران را به خرید و استفاده از میکنتاش های گران قیمتش جلب نماید.

با ذکر این مقدمه قصد داریم نگاهی داشته باشیم به تکامل سیستم مک اپل ظرف بازه زمانی 30 سال گذشته. با دیجیاتو همراه باشید.

1984: مکینتاش 128K

0x600 (1)

مکینتاش 128 کیلوبایتی در جریان بازی های فوتبال جام سوپر بول XVIII در سال 1984 میلادی و در یک پیام بازرگانی به یادماندنی معرفی شد. کارگردانی آن آگهی را ریدلی اسکات بر عهده داشت که با اقتباس از رمان «1984» جرج اورول در مورد یک ویرانشهر ساخته شده بود. در این پیام بازرگانی مکینتاش تحت عنوان «کامپیوتری برای مابقی انسان ها» معرفی گردیده بود.

1987: مکینتاش 2

MacII

نسخه دوم مک به خاطر بهره گیری از یک نمایشگر رنگی و همچنین سیستم ماژولارش در قیاس با مدل اولیه بهبودی قابل توجه پیدا کرده بود و به کاربران امکان می داد که لوازم جانبی مورد نظر خود را به دستگاه متصل نمایند.

1991: پاور بوک 140

102633064p-03-02

پاوربوک 140 نخستین محصول از سری پاوربوک اپل بود که تا سال 2006 میلادی تولید می شدند. این دستگاه را می توان اولین نمونه پرتابل واقعی از کامپیوترهای مک نیز قلمداد نمود چراکه Macintosh Portable که قبل از آن ارائه گردیده بود قیمتی برابر با 6500 دلار داشت و وزنش از 7 کیلوگرم فراتر می رفت.

1993: مکینتاش کالر کلاسیک

snap24

کالر کلاسیک نخستین مک با نمایشگر رنگی و ابعاد کوچک بود.

1998: iMac G3

 

Indigo_iMac_G3_slot_loading

نسخه اولیه iMac G3 یکی از ابتکارات «عظیم الجثه» جانی آیو بود که قبل از آیفون 5C طیف گسترده ای از رنگ ها را برای محصولات اپل به ارمغان آورد.

1999: iBook

maxresdefault

آی بوک با بدنه «تاشوی» خود لپ تاپی ارزان قیمت اما با توان پایین تر نسبت به پاور بوک محسوب می شد.

2000: iMac G4

maxresdefault (1)

طراحی غیرعادی این محصول که با نام «گل آفتاب گردان» هم شناخته می شد، به گونه ای بود که می شد پنل باریک آن را که روی یک پایه سنگین تعبیه شده بود به راحتی به جهت های مختلف تنظیم نمود.

2006: مک بوک پرو

0x600 (7)

مک بوک پرو دارای یک بدنه آلومینیومی بود و به عنوان جایگزینی برای پاور بوک G4 ارائه گردید.

2008: مک بوک ایر

0x600 (8)

زمانی که اپل مک بوک ایر را معرفی کرد، تحت عنوان «باریک ترین لپ تاپ دنیا» از آن یاد نمود که تنها 1.3 کیلوگرم وزن داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (28 مورد)
  • mohammadmj
    mohammadmj | ۱۸ مرداد ۱۳۹۴

    مک خوبه اما فقط با ویندوز سرعت انیمیشن ها و دستورات ویندوز روی مک از سیستم عامل بومی اپل بهتر عمل میکنه ...

  • سینا
    سینا | ۱۸ مرداد ۱۳۹۴

    کاملا قابل احترام و تحسین برانگیز.
    ولی هیچ علاقه ای به سیستم عاملش ندارم.

  • علی
    علی | ۱۸ مرداد ۱۳۹۴

    یکی از چیزایی که منو جذب میکنه کیفیت بالای نمایشگر مک بوک ایر هست با یه لبتاپ 5 ملیونی که صفحه فول اچ دی داشت مقایسه کردم بازم کیفیت صفحه بالاتر بود دیگه ببین مک بوک پرو رتینا چی هست !!
    همچنین وزنش خداییش عالیه کلن نوتبوک باید زیر 1.5 کیلو باشه بالاتر برای کسایی که کارشون کامپیوتر هست جالب نیست . هرچند 90% لبتاپ های بازار بالای 2 کیلو هستن !!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی