ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بلیپار و تلاش قابل تقدیرش برای ایجاد تحولی عظیم تر از اینترنت

بلیپار را بیشتر به عنوان اپلیکیشن واقعیت افزوده می شناسند که به کاربران امکان می دهد دوربین موبایل خود را به سمت اشیاء مختلف گرفته و به آنها جان بدهند. اما این شرکت اخیرا اعلام کرده که ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

بلیپار را بیشتر به عنوان اپلیکیشن واقعیت افزوده می شناسند که به کاربران امکان می دهد دوربین موبایل خود را به سمت اشیاء مختلف گرفته و به آنها جان بدهند.

اما این شرکت اخیرا اعلام کرده که چشم به پروژه ای بلند پروازانه تر دوخته است: یک «مرورگر بصری» که کاربران را قادر می سازد با نگاه کردن به اجسام مختلف از طریق تلفن های هوشمند، اطلاعات مورد نظر خود را در مورد آنها بیابند و این اشیاء می توانند هر چیزی باشند؛ از یک گربه گرفته تا یک کاخ یا حتی اثری هنری.

گفتنی است که پروژه مرورگر بصری بلیپار فعلا در مرحله بتا قرار دارد و قرار است که تا اواسط آذرماه امسال به صورت عمومی ارائه گردد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

جذابیت این مساله خبرنگار بیزنس اینسایدر را بر آن داشت تا مصاحبه ای با آمباریش میترا مدیرعامل و بنیانگذار بلیپار در دفتر اصلی این شرکت در لندن داشته باشد و در مورد اهمیت این فناوری برای شرکت هایی مانند گوگل و مایکروسافت بگوید و احتمال خریده شدن بلیپار توسط یکی از این دو شرکت را بررسی کند.

میترا در پاسخ به این پرسش، احتمال خریده شدن را مردود دانست و اظهار داشت که نظرش در این باره تغییر نخواهد کرد چراکه قلبا باور دارد مشغول ساخت چیزی به مراتب بزرگ تر و مهم تر از اینترنت است.

وی در ادامه گفت: فروش چنین مرورگری کاری بسیار احمقانه خواهد بود و من این کار را انجام نخواهم داد چراکه باید این پروژه را به سرانجام برسانم.

اما ایجاد یک مرورگر بصری کاری بس دشوار و پیچیده است. فهرست بندی همه وبسایت های دنیا در داخل اینترنت (که توسط گوگل انجام می شود) یک کار است و لیست کردن همه اشیاء موجود در این هستی یک کار. میلیاردها میلیارد شی در این دنیا وجود دارد و البته اشیاء زنده ای که مرتبا خصوصیاتشان تغییر می کند.

توسعه یک مرورگر بصری شبیه به یکی از همان پروژه های بلندپروازانه گوگل به نظر می رسد و حتی شرکتی با ابعاد و اندازه گوگل هم تا به امروز اعلام نکرده که قصد کلید زدن چنین پروژه ای را دارد.

البته اپلیکیشن فایرفلای آمازون که تلفن های سری فایر این کمپانی نیز از آن بهره می برند کاری مشابه به این را انجام می دهد اما نتوانسته به موفقیتی چشمگیر در این زمینه دست پیدا کند.

با این همه، میترا باور دارد که با عزمی راسخ برای دست یابی به این مهم، می تواند بلیپار را به موفقیت برساند و کسب و کار خود را از توسعه اپلیکیشن های واقعیت افزوده به «هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی» ارتقاء دهد.

گفتنی است که بلیپار تاکنون 45 میلیون دلار سرمایه جذب کرده و براساس برآوردهای انجام شده ارزشی برابر با 1.5 میلیارد دلار دارد و در زمره معدود شرکت های فعال در حوزه فناوری بریتانیا جای گرفته که ارزشی بالغ بر یک میلیارد دلار دارند.

این شرکت هم اکنون در حدود 300 نفر کارمند دارد و 11 دفتر مختلف آن در کشورهای مختلف دنیا دایر هستند. بلیپار از طریق همکاری اش با کمپانی های تبلیغاتی، ناشران و شرکت های فعال در حوزه آموزش پول در می آورد؛ بدین ترتیب که شرکت های تبلیغاتی لوگوی آن را روی محصولات خود چاپ می کنند و ناشران نیز با استفاده از اپلیکیشن ارائه شده توسط آن، داستان هایی تعاملی را به خوانندگان خود ارائه می دهند و به لطف از واقعیت افزوده کتاب ها و محتواهای چاپی خود را از حالت خسته کننده شان خارج می کنند.

میترا در مورد درآمدهای شرکت خود حرفی به میان نیاورد اما اظهار داشت که این مبلغ «چند میلیون دلاری» است و در مورد سوددهی اش نیز حرفی نزد و یادآور شد که این شرکت بیشتر تمرکز خود را روی سرمایه گذاری برای داشتن آینده ای بهتر قرار داده است.

برخی از این سرمایه گذاری ها در قالب خریدهایی هستند که این شرکت هم اکنون انجام می دهد و آنطور که میترا اظهار داشته شمار شرکت های خریداری شده آن به بیش از 50 عدد می رسد.

وی اضافه کرد: «این کار مانند فعالیت یک شرکت قطعه سازی است. هیچکس [در فضای مرورگر بصری] روی یک مقوله کلی کار نمی کند و در عوض تمرکز افراد روی قطعات و بخش های مختلف است. بنابراین اگر تشخیص دهم که فردی می تواند ماشین های در حال حرکت در سطح خیابان را بهتر از هر فرد دیگری شناسایی کند، آنگاه به سمت جذب آن فرد یا شرکت خواهم رفت. اگر شرکتی بگوید من همه اجزاء هنر را فهرست بندی کرده ام، من به آن شرکت علاقه نشان خواهم داد.»

میترا می گوید: پدیده اینترنت اشیاء به قرار دادن چیپ در داخل هر چیزی باز می گردد اما برای تشخیص این اشیاء نیازی نیست به انجام این کار نیست. من در نظر ندارم که در داخل هر گیاه، حیوان یا پروانه ای یک چیپ کار بگذارم چراکه توانایی تشخیص همه این موارد را دارم. ساخت این مرورگر در واقع نیامند کل تاریخچه علم دانش بشری است.

اما این همه تلاش و ممارست برای ساخت چنین مرورگری عاقبت این سوال را در ذهن به وجود می آورد که «چرا؟». آیا یک ذره آلودگی روی زمین ارزش فهرست بندی و شناسایی شدن را دارد؟

میترا می گوید ما به دانش اهمیت زیادی می دهیم. تنها کافیست زندگی خود در 15 سال گذشته را تصور کنید. در آن زمان خبری از گوگل نبود و زندگی بدون هیچ مشکلی جریان داشت. اما حالا چطور؟ آیا می توانید بدون این جستجوگر حتی یک تصمیم کوچک بگیرید؟ نیاز به اطلاعات مرتبا در حال افزایش است چراکه مردم دوست دارند هر لحظه بیشتر بدانند.

اما ما با جمعیت 30 الی 35 درصدی زمین هم که تا به حال موبایل نداشته اند روبرو هستیم. میترا می گوید: همه این افراد به زودی صاحب تلفن همراه می شوند چراکه قیمت دستگاه های موبایل روز به روز کمتر می شود و در نتیجه رسیدن این وسایل به دست جمعیت یاد شده چندان طول نخواهد کشید.

این افراد به زودی درخواهند یافت که تلفن های همراه زمانی کیبورد داشتند و همچنین متوجه می شوند که به زودی نوعی سیستم عامل به دنیا عرضه می شود که صرفا با تصویر و نگاه کردن به اجسام کار می کند.

این سیستم عامل جایگزین دانای روستا خواهد شد و ساکنین روستا به جای مراجعه به پیر قبیله برای اینکه در مورد اشیاء مختلف بدانند به این سیستم عامل مراجعه خواهند کرد.

تصویری که میترا از آینده ترسیم می کند بسیار هیجان انگیز و البته محتمل است، اما برای شرکتی با این ابعاد که تنها چهار سال از عمرش می گذرد شاید بیش از اندازه دور از ذهن به نظر بیاید.

میترا می گوید: جامعه سرمایه گذار توجه ویژه ای به شرکت او دارد و چنانچه بتواند رویای خود را محقق کند، به هیچ وجه عرضه سهام بلیپار در بازار بورس را دور از ذهن نمی داند.

او در ادامه گفت: حتی مارک زاکر برگ نیز اوایل همین سال گفت که بزرگ ترین گرایش آتی به حوزه واقعیت افزوده مربوط می شود و نحوه تعامل ما با اشیاء به زودی تغییر خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Mr. Nick
    Mr. Nick | ۱۷ مرداد ۱۳۹۴

    عکس متن خیلی خوب انتخاب شده همچین پروژه فعلا بدرد عینک گوگل میخوره
    .
    ولی بعید بلیپار بتونه رقیب گوگل بشه الان آپ photos گوگل عکس طبقه بندی میکنه عکس های میلیون ها استفاده کننده از اندروید و با هوش یادگیری و قدرت پردازش تصویر عالی که داره
    .
    طبق گفته های گوگل در آینده وقتی عینک بصورت بزنید نتنها میتونه بگه این شی مثلا پرتقال حتی میتونه کالری پرتقال هم بگه

    • Mr. Nick
      Mr. Nick | ۱۷ مرداد ۱۳۹۴

      نمیدونم چرا گیت هاب یا شرکت بزرگ متن باز که سرور قدرتمند دارن وارد نمیشن و api آزاد منتشر نمیکنن
      .
      چند وقت دیگه همین گوگل با اطلاعات که از ما کاربرا آنالیز کرده از طریق دادن دسترسی به هوشش میلیونی از دولوپر میگیره .
      .
      نمونه فعلیش اطلاعات دکل‌های مخابراتی که بدون اجازه ما در سرور هاش ذخیره کرده و به دولوپر میفروشه حالا همین کار موزیلا با پروژه رابین هود اینترنت به صورت متن باز انجام میده و رایگان در اختیار دولوپر قرار میده و هزاران نفر کاربر عادی با کمال میل از این برنامه استقبال کردن

      • Mr. Nick
        Mr. Nick | ۱۷ مرداد ۱۳۹۴

        حالا که پروژه گفتم لینکم بدم
        https://location.services.mozilla.com/map#2/15.0/10.0
        توضیح جادی درباره اش
        http://jadi.net/2014/02/help-the-robin-hood
        و حتی یه مسابقه از طرف sito.ir برگزار شد برای کسانی نقاط بیشتر ذخیره کنن والان چند ایرانی جزو 10 نفر اول
        ----------
        پست ظهر الان خوندم ظاهرا طرفدار آزاد/متن باز اینجا زیادن گفتم اینو معرفی کنم به دوستان و همفکر کمک کنن اگه طرفدار گنو نیستین با این کار آپ نصبی مثلا ios خودتون ارزون تر و بهتر میکنید

مطالب پیشنهادی