ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کورتانا هزار چهره دارد؛ داستان دستیاری که می خواهد کاربران سراسر جهان را عاشق خود کند

در زمانه ای گام بر می داریم که دیگر صحبت کردن با کامپیوتر ها، «عجیب» به نظر نمی رسد، با این حال، باز هم وقتی که با گجت ها به گفتگو می پردازید به شکل دقیقی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

در زمانه ای گام بر می داریم که دیگر صحبت کردن با کامپیوتر ها، «عجیب» به نظر نمی رسد، با این حال، باز هم وقتی که با گجت ها به گفتگو می پردازید به شکل دقیقی این احساس به شما دست خواهد داد که یک گفتگوی ماشینی دارید و کامپیوتر، تبلت، موبایل یا هر وسیله‌ی دیگری که با آن سخن می گویید، نمی تواند دقیقا متوجه منظورتان گردد.

مایکروسافت اما می خواهد با کورتانا، همین احساس را از میان بردارد.

این سرویسِ متصل به اینترنت که در لایه های درونی ویندوز ۱۰ جای گرفته، اکنون به شکل کامل در دسترس کاربران است و پیش از آن نیز به شکل آزمایشی در سال ۲۰۱۴، با ویندوز فون راه خود را در میان علاقه مندان به دنیای تکنولوژی باز کرد.

کورتانا یک شخصیت مبتنی بر هوش مصنوعی است که در بازی Halo برای اولین بار صدایش شنیده شد. می توانید از او درخواست هایی داشته باشید؛ اینکه برایتان یک یادآور را تنظیم کند، به یک پیام دریافتی پاسخ دهد، یک پیام متنی را برایتان بخواند یا به سراغ اخبار رفته و سر تیتر مهم ترین خبرهای جهان را به اطلاعتان برساند. با دیجیاتو همراه باشید.

همانگونه که گفتیم، مایکروسافت کورتانا را در سال ۲۰۱۴ برای موبایل های مبتنی بر ویندوز فون ارائه کرد اما آنچه اکنون در برابر کاربران قرار گرفته، به هیچ عنوان با نمونه‌ی پیشین قابل مقایسه نیست.

QObobEalOGML.878x0.Z-Z96KYq-w600

شخصیت شما در سرورهای مایکروسافت نقش می بندد.

اکنون دستیار دیجیتالی مورد بحث می تواند عادات شما را به خاطر سپرده و بر اساس صفات شخصیتی‌تان، با شما رفتار کند، اینکه خود را با مکان جغرافیایی زندگی شما نیز تطبیق می دهد هم مورد هیجان انگیز دیگری است.

رفتارهای کورتانا اما در چین، با رفتارهایش در اسپانیا متفاوت هستند. در حال حاضر این سرویس صرفا در هفت کشور قابل دسترسی است که عبارت هستند از: ایالات متحده، انگلستان، چین، فرانسه، ایتالیا، آلمان و اسپانیا. کشورهای دیگر هم تا انتهای سال جاری به این لیست افزوده خواهند شد.

در سال های گذشته کشتی خوشبختی به ساحل دنیای تکنولوژی نزدیک شد، اپل و گوگل هم از اولین شرکت هایی بودند که دست و پا زنان خود را به درون آن انداختند اما هنگامی که این کشتی لنگر را کشید و در حال دور شدن از ساحل بود، مایکروسافت تازه به خود آمد و تلاش کرد تا شنا کنان، خود را به آن برساند و البته هنوز هم در حال تلاش است و نتوانسته در امر حضور در بازار تلفن های هوشمند نتایج درخشانی کسب کند.

اکنون سیری و گوگل ناو بیشترین استفاده را در میان ابزارهای الکتریکی دارند و کورتانا هم آنچنان که باید و شاید هنوز شناخته شده نیست؛ جدا از اینکه چندان هم در کشور های مختلف در دسترس نیست. با این حال بزرگ ترین توسعه دهنده نرم افزاری جهان نهایت تلاش خود را می کند تا برگ برنده اش به نام کورتانا را با تمام قدرت بر سر میز کوبیده و توجه ها را به خود جلب کند.

LEAD WP10TP_021315_Cortana-1-w600

کورتانا اولین گام مایکروسافت است در جهانی جدید و جذاب. 

خود را مدیر عامل شرکت معظم مایکروسافت فرض کنید؛ چگونه می خواهید توجه ها را به خود جلب کنید؟ آن هم زمانی که صرفا سهمتان ۳ درصد از بازار تلفن های هوشمند است! مایکروسافت راهکار را در ارائه‌ی کورتانا برای اندروید و iOS دیده. اهالی ردموند [حتی موسس این شرکت، آقای گیتس] آینده‌ی پردازش کامپیوتری را در تعامل با این محصولات می بینند؛ حال کورتانا اولین گام مایکروسافت است در این جهان جدید و جذاب. پنداری در آینده تنها راه تعامل با سیستم های کامپیوتری نیز گفتگو با این محصولات است.

در این میان نباید فراموش کرد که مایکروسافت، تا کنون نرم فزار و اپلیکیشن های متعددی را نیز برای پلتفرم های iOS و اندروید توسعه داده و کاربر همان سیستم عامل ها به خوبی می تواند در آینده با وجود کورتانا، آن اپلیکیشن ها را مدیریت نماید.

«جان داوسون» یکی از تحلیلگران موسسه پژوهشی «Jackdaw Research» باور دارد: «مایکروسافت می خواهد کورتانا را به عنوان یک مرکز کنترل دیجیتالی برای متصل کردن همه اپلیکیشن هایش به یکدیگر در پلتفرم های رقیب توسعه دهد.»

دستیار دیجیتالی مایکروسافت از هوش مصنوعی بالایی بهره می برد و این ویژگی خود را نیز به شکل کامل در برابر دیدگان کاربرش قرار می دهد. اگر فیلم «مرد آهنی» را دیده باشید، مشخصا می دانید که در پوشش «تونی استارک» به عنوان مرد آهنی، کامپیوتر یا یک سیستم هوشمند سخنگو وجود دارد به نام «جارویس» که هوش بسیار بالایی داشته و با سنجش موقعیت، گاهی حتی به شکل خودسرانه به انجام برخی اقدامات می پردازد.

iron-man-jarvis-android-4-4-w600

گوگل ناو، سیری و حتی کورتانا اکنون هیچکدام به پای جارویس نمی رسند اما تحلیلگران باور دارند که در دهه آینده، می توان شاهد پیشرفت های مناسبی در این حوزه بود و کورتانا، یکی از اولین گام هاست در همین مسیر.

کورتانا در جاده‌ای قدم بر می دارد که می تواند روابط انسانی و رباتیک را بهبود بخشد و یا بهتر است بگوییم «ایجاد کند». همین سرویس اکنون به مرحله ای رسیده که قادر است عادات روزانه تان را تشخیص داده و بر اساس آنها، برخی از اطلاعات را در اختیارتان قرار دهد.

«باب اندرل» تحلیلگر Enderle Group باور دارد که همه‌ی اینها، قدم هایی ابتدایی هستند اما در نهایت به مرحله ای می رسیم که ربات ها [و دستیارهای مجازی] می توانند واقعا به یاریمان آیند و در آینده فقط به یک صدای رباتیک بسنده نخواهیم کرد. اکنون صرفا این بازی محدود شده به صدایی که از تلفن هوشمندتان پخش می شود و یا رابط کاربری که در داشبورد اتومبیل خود می بینید و یا لوازم اندکی هوشمند منزل.

windows_10_cortana_weather-100563972-orig-w600

هوشمندتر شدن دستیارها کافی نیست؛ باید اندکی فرهنگ به آنها آموخت. 

البته برای پیشرفت دستیارها، هوشمندتر شدن آنها صرفا کافی نیست و باید اندکی هم «فرهنگ» به آنها آموخت؛ مخصوصا اگر قرار است تا در همه جای کره زمین مورد استفاده قرار گیرند.

مایکروسافت می گوید کورتانا را توسعه داده تا در سال های پیش رو نیز در میان دستگاه های ویندوزی حضور داشته باشد؛ در آینده هم تصمیم دارد تا آن را به شدت جلو رانده و قدرتمندترش کند. همین هوشمندتر شدن اما باعث می گردد تا برخی از کاربران به فکر حریم خصوصی خود افتند اما مایکروسافت می گوید کاربران می توانند هرآنچه که کورتانا در خصوص آنها آموخته را مشاهده کنند و در نهایت اگر لازم دیدند، بخش هایی از آن اطلاعات را حذف کنند.

«سوزان هندریک» یکی از مدیران پروژه‌ی مشغول در مایکروسافت است و می گوید: «این یک بازی بسیار بلند مدت برای ماست؛ اینکه در ۱۰ سال آینده می توانیم با تکنولوژی خود به شکل مستقیم و طبیعی صحبت کنیم امری بسیار هیجان انگیز است.»

مایکروسافت تلاش می کند تا با دستیار دیجیتالی خود مزایای اپل، گوگل و حتی آمازون (نرم افزار Alexa) را به شکل یکجا به کاربر خود تقدیم کند. این شرکت ها البته قبل از مایکروسافت به این صنعت وارد شده اند اما نقطه ضعف هایی هم دارند.

18kxzzoq3j03ojpg

گوگل Now پرکار اما سرد است؛ سیری گرم اما کودن است. 

برای مثال قابلیت های گوگل ناو بسیار بالا هستند اما این دستیار (اگر بتوان نامش را دستیار گذاشت) به هیچ عنوان شخصیتی کسب نکرده و بسیار سرد است. از آن سوی ماجرا اما سیری تلاش می کند تا با شما صمیمی شود اما ویژگی خاصی را در اختیارتان نمی گذارد.

اگر مایکروسافت بتواند در آینده این سرویس را هوشمند و صمیمی تر از دو رقیب اصلی اش نماید، می توان گفت برنده‌ی مشخص این بازی است و قادر گشته به یک استاندارد طلایی در زمینه ساخت دستیار مجازی دست پیدا کند.

سوزان هندریک می گوید که مایکروسافت تلاش می کند به همین تعادل طلایی دست پیدا کند و تیم ها نیز به شدت در حال توسعه کورتانا هستند. شاید باورش سخت باشد اما در توسعه کورتانا تیم های مختلفی نقش دارند که از میان آنها می توان به زبان شناسان، نمایش نامه نویسان، جامعه شناسان، کمدین ها و طنز نویسان اشاره کرد. البته در نظر داشته باشید که برای هر زبانی که کورتانا به آن صحبت می کند، یک تیم بزرگ اینچنینی گرد هم آمده است.

گفته می شود از هر تیم که کوتانا را به زبانی به جز انگلیسی توسعه داده خواسته شده تا هرچقدر که می توانند آن را «وطنی و بومی» طراحی کنند.

windows-10-cortana-w600

در چین، کورتانا نقش «خواهر بزرگتر» کاربر را بر عهده خواهد گرفت.

هندریک می گوید برای مثال در چین، به دلیل اینکه بیشتر کاربران خواهر و برادر ندارند، کورتانا نقش «خواهر بزرگتر» کاربر را بر عهده می گیرد. در انگلستان اما کورتانا اندکی گستاخ می شود و گاهی هم سر به سر انگلیسی های رسمی می گذارد. در ایالات متحده اما مایکروسافت می خواهد تا دستیار صوتی اش نقش یک همکار مهربان را برای کاربران ایفا کند.

کورتانا یاد گرفته تا در ایتالیا، کلمه «We» را با صدایی بسیار بلند و خاص تلفظ کند و زمانی که از او بخواهید برایتان آهنگی بخواند، گاهی به سراغ سرود ملی این کشور می رود. در کانادا اما طرفدار ورزش «هاکی» است.

بروزترین تکنولوژی ها با چاشنی فرهنگ.

دسته بندی های جغرافیایی کورتانا با چاشنی فرهنگ با هم یکجا شده اند تا به کاربران هر کشور، طعم خوش استفاده از تکنولوژی را با روشی نوین بشناسانند. همانگونه که توضیح دادیم کورتانا در مکان های مختلف عکس العمل های متفاوتی دارد و اگرچه در چین ترافیک و کیفیت بد هوا را به اطلاعتان می رساند، اما در انگلستان بیشتر علاقه دارد تا شخصیتی طعنه زن و سرزنش کننده به خود گیرد.

صدای کورتانا به زبان انگلیسی همانند شخصیت «جن تیلور» در بازی Halo است اما پژوهشگران و تیم توسعه دهنده کورتانا به زبان های دیگر، هر کدام از میان صدها صدای مختلف، تلاش کرده اند تا صدایی را انتخاب نمایند که بیشترین نزدیکی را نسبت به فرهنگ کشورشان داشته باشد.

cortana-w600

کورتانا هنوز راه زیادی در پیش دارد و در حال برداشتن اولین قدم های خود است.

هندریک می گوید طراحی این نرم افزار تا کنون دستخوش تغییرات فراوانی شده و مهندسان و تیم های توسعه تلاش داشته اند تا آن را به گونه ای طراحی کنند که حس رفاقت را برای کاربران به ارمغان آورد.

تا ۵ سال آینده و سال های پس از آن، مایکروسافت تلاش خواهد کرد تا قابلیت های کورتانا را افزایش دهد، به گونه ای که بتوان به زبان طبیعی و کاملا عادی با آن به گفتگو نشست. از سوی دیگر این شرکت در فکر آن است که کورتانا بتواند برخی از کارها را از سوی کاربرش انجام دهد؛ بخصوص دستوراتی که در خصوص برخی اقدامات در اپلیکیشن های شخص ثالث صادر می گردند.

هندریک باور دارد در آینده نزدیک می توانید بگوید: «نت‌فلیکس، فیلم ترمیناتور را به مجموعه ام اضافه کن.» کورتانا هم به سراغ اپلیکیشن این سرویس رفته و همین کار را برایتان انجام می دهد. البته می توانید انتظار داشته باشید این دستیار دیجیتالی همزمان با انجام دادن همین دستور، طعنه ای هم به شما در مورد سلیقه‌تان در مورد انتخاب فیلم بزند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (28 مورد)
  • بابک
    بابک | ۲۰ مرداد ۱۳۹۴

    برا فعال کردنش در ویندوز 10 حتما باید به حساب مایکروسافتت لاگین بشی این مشکلی نداره ولی نمیدونم لاگینش طوریه که هر دفه برا بالا اومدن ویندوز باید پسورد اون حسابتو بزنی و حتما هم باید به اینترنت متصل باشی تا ویندوز بالا بیاد براهمین من از خوبیش گذشتمو غیر فعالش کردم...:(((

  • آریا
    آریا | ۲۰ مرداد ۱۳۹۴

    چرا میگین فقط در 7 کشور کار میکنه؟!! برای من بدون وی پی ان تو ایران راحت کار میکنه

    • امیر تبریزی
      امیر تبریزی | ۲۰ مرداد ۱۳۹۴

      چون location ات united states اِ ... حتی store هم باز میشه...

  • siavasha24
    siavasha24 | ۲۰ مرداد ۱۳۹۴

    همین عصری ویندوز 10 رو ریختم چند ساعته با کورتانا سرگرمم! واقعا فوق العادست. با سیری کار نکردم ولی از گوگل ناو بهتره.

    تشخیصش هم خیلی خوبه انصافا.واقعا دستیاره نه فقط یک کارد سخن گو

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی