ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سازماندهی جدید گوگل با آلفابت برای «اندروید» چه معنایی دارد؟

اکنون که گوگل زیر مجموعه ای محسوب می شود از کمپانی «آلفابت»، بیشتر توجهات به این موضوع جلب گشته اند که گوگل دیگر شامل چه بخش هایی نمی شود. حال دیگر خودروهای بدون راننده، پهپادها و ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

اکنون که گوگل زیر مجموعه ای محسوب می شود از کمپانی «آلفابت»، بیشتر توجهات به این موضوع جلب گشته اند که گوگل دیگر شامل چه بخش هایی نمی شود. حال دیگر خودروهای بدون راننده، پهپادها و سرویس اینترنت مبتنی بر فیبر نوری جزیی از کمپانی خاطره انگیز دوران ابتدایی اینترنت برای ما نیستند.

نسخه جدید گوگل اما بخش های جستجو، تبلیغات، اندروید و سایر سرویس ها نظیر یوتوب را به ارث برده است. درآمدها به شکل عمده همچنان به برند گوگل اختصاص خواهند داشت اما دیگر این برند، حالتی «استارتاپ-گونه» نخواهد داشت و باید مدیریتی قوی سکان هدایت آن را در دست گیرد.

این تقسیمات به نفع گوگل هستند و مشخصا در این میان اندروید نیز سود بالایی خواهد برد. اندروید اکنون دیگر در کنار پروژه های جانبی نظیر Fiber، Nest و Wing قرار نگرفته و همین امر مشخصا باعث می شود تا شاهد مدیریت بهتری در آن باشیم.

زمانی که گوگل دست به خرید Nest زد، همه تصور می کردند که به زودی تبلیغات در محصولات این شرکت نیز نمایان خواهند شد اما در همان زمان تونی فادل، مدیر عامل نست به شدت این ادعاها را رد کرد. این بخش اکنون به شکلی مستقل توسط خود فادل گردانده می شود و حتی کارمندانش نیز خود را «نستر» می دانند نه «گوگلر» و از آدرس ایمیل Nest استفاده می کنند نه گوگل.

اندروید اما چنین نیست. این محصول شروع کننده حروف الفباست که البته نتوانسته درآمد بالایی را نصیب توسعه دهنده اش کند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

ساندر پیچای مدتی می شود که در گوگل می درخشد و مسئولیت های فراوانی را نیز به خود اختصاص داده. این تغییرات جدید اگرچه اکنون وی را بر صندلی ریاست نشانده اند اما در واقع سمت جدید پیچای، بیش از هر چیز به نفع اوضاع کلی اندروید است.

در دو مراسم مربوط به کنفرانس توسعه دهندگان گوگل ملقب به I/O، این پیچای بود که ارائه نطق اصلی را بر عهده داشت و در بیشتر رویدادهای تکنولوژیک نیز این پیچای است که از طرف گوگل حاضر می شود و به سخنرانی می پردازد.

او کار خود را با کروم در گوگل آغاز کرد و پس از تصمیم اندی رابین مبنی بر رها سازی مدیریت اندروید و به دست گرفتن بخش رباتیک گوگل، سرپرستی پر طرفدارترین پلتفرم موبایل جهان را نیز بر عهده گرفت.

بر اساس گزارشات، او واقعا سخت کوش است و قادر گشته تا تیمی وفادار در کنار خود دست و پا کند. از طرفی ساندر پیچای اکنون احترام زیادی در گوگل کسب کرده و جز مدیران محبوب به شمار می رود.

وی البته به همین احترام نیاز دارد تا بتواند اندروید را تبدیل به موتوری بکند که از همان ابتدا قرار بوده به آن تبدیل شود. می گویند که گوگل از اندروید هیچ درآمدی ندارد؛ این شرکت پلتفرم خود را به شکل رایگان در اختیار سازندگان محصولات الکتریکی قرار می دهد تا از آن استفاده کنند. البته سیاست گوگل این است که سرویس های خود را نیز در جلوی چشم کاربر قرار دهد و از استفاده ی مشتریان از محصولات و سرویس هایش، به درآمد بیشتری دست پیدا کند و یا به عبارتی مشتری جدید بیابد.

google-android-io-w600

اگرچه این استراتژی روی کاغذ بسیار بی نقص به نظر می رسد اما تا کنون و به شکل عملی، چندان هم طبق نقشه پیش نرفته است. کسب درآمد از اندروید به تنهایی یکی از کارهای بزرگی است که اکنون گوگل و پیچای باید روی آن تمرکز ویژه ای داشته باشند.

ضمنا باید به این نکته نیز توجه کرد که سازندگان موبایل های اندرویدی، تا کنون خواسته اند تا ساخته های خود را از دیگران متمایز نمایند و به همین شکل رابط های کاربری اختصاصی را روی اندروید خالص کشیده اند. همین امر موجب شده تا گوگل با مشکل بزرگ دیگری رو به رو گردد: اکنون تنها ۱۸ درصد از کاربران اندروید از نسخه ۵ استفاده می کنند در حالی که نسخه بعدی تا چند ماه آینده از راه می رسد. حال توجه کنید که در نقطه مقابل، ۸۵ درصد از آیفون ها دارای پلتفرم iOS 8 هستند.

این نکته را نیز در نظر بگیرید که پلتفرم گوگل در صدها دستگاه مختلف به کار گرفته می شود که خدا می داند هر کدام از آنها نیز از چه چیپستی استفاده می کنند و در مجموع چه بلایی بر سر تجربه کاربری اندروید می آورند. سهم بازار اندروید اکنون عالیست اما حتما دلیلی دارد که توسعه دهندگان، ابتدا اپلیکیشن های خود را برای iOS توسعه می دهند.

سهم آیفون در برابر اندروید ناچیز است اما همین سهم ناچیز، می تواند ۹۲ درصد سود در صنعت تلفن های هوشمند را از آن خود بکند. یکی از دلایل چنین اتفاقی نیز اینکه کاربران زمانی که بتوانند تجربه خوبی را از اجرای اپلیکیشن ها کسب کنند، برای آنها هزینه خواهند کرد.

این ها همه مشکلاتی هستند که گریبان اندروید را گرفته اند و اگر یک شخص باشد که بتواند به خوبی از پس آنها برآید، کسی جز ساندر پیچای نیست. او باید در کنار حل این مشکلات، دامنه ی اندروید را به خودروها، پوشیدنی ها و لوازم خانگی هوشمند نیز بکشاند. چاره این مشکلات نیز به نظر نمی رسد طرحی به نام Android One باشد، چرا که در گذشته نیز هیچ کدام از مشکلات با این طرح حل نشدند.

البته حتی اگر آلفابت به وجود نمی آمد هم، نکات یاد شده مسائلی به شمار می رفتند که پیچای باید به آنها توجه می کرد اما اکنون می توانیم بگوییم و البته امیدوار باشیم که سرنوشت روشن تری در انتظار اندروید است و به زودی هم از بار مشکلاتش کاسته خواهد شد. حال دیگر مدیر عامل گوگل نیازی ندارد تا ذهن خود را درگیر پروژه های بلندپروازانه موسس کند؛ موسس اکنون رفته و می خواهد با همکاری دوست دوران دانشگاهش مشغول رویاپردازی شده و همان ایده ها را به سرانجام برساند و البته کمی هم از فضای مدیریتی دور شود. یادتان نرود که این همان لری پیجی است که در سال های دور، برای اضافه شدن هر کارمند به گوگل باید شخصا با او مصاحبه و فرمش را امضا می کرد.

پیج اکنون به پیچای سه ماموریت داده است:

  • سر و سامان دادن به اوضاع اندروید و وضعیت اسفناکی که شرکای سخت افزاری ایجاد کرده اند.
  • برداشتن گام هایی بلند.
  • انجام دو کار قبلی بدون کاهش سرعت رشد اندروید.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • genius
    genius | ۲۲ مرداد ۱۳۹۴

    عجیب گوگل رو دوست دارم!!کمپانی ای که از دور هم جمع شدن و ایده پردازی چند جوون جویای نام متولد شد و امروز کار بجایی رسیده که تصور زندگی مدرن بدون حضور گوگل هم غیر ممکنه!!

    • Abolfazl_Ahmady
      Abolfazl_Ahmady | ۲۳ مرداد ۱۳۹۴

      خسته نباشه... اصن کار سومش خیلی طاقت فرساست...

  • sniper.393
    sniper.393 | ۲۱ مرداد ۱۳۹۴

    مورد سوم کار هاش واقعا خیلی مهمه اصلا باید اول می نوشتنش

    • Abolfazl_Ahmady
      Abolfazl_Ahmady | ۲۳ مرداد ۱۳۹۴

      نه نمیشد.. اون موقع میشد: “انجام دو کار بعدی بدون کاهش سرعت رشد اندروید.”

  • H A M E D
    H A M E D | ۲۱ مرداد ۱۳۹۴

    مورد سوم کارای پیچای هلاکم کرد
    سختههه

  • m. masoud
    m. masoud | ۲۱ مرداد ۱۳۹۴

    android tv رو باید گسترش بده تا این تلویزیون های هوشمند هم یه سر و سامونی بگیرن

مطالب پیشنهادی