ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انتشار گزارش اپل از لیست کارکنان خانم و اقلیت خود

اپل اظهار داشته که تعداد کارکنان خانم، سیاه پوست و اسپانیایی زبان آن در سال گذشته دوبرابر شده اما استخدام های صورت گرفته در 2014 تاثیری در بهبود تنوع کلی کارکنان آن نداشته است. اهالی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

اپل اظهار داشته که تعداد کارکنان خانم، سیاه پوست و اسپانیایی زبان آن در سال گذشته دوبرابر شده اما استخدام های صورت گرفته در 2014 تاثیری در بهبود تنوع کلی کارکنان آن نداشته است.

اهالی کوپرتینو نیز همچون دیگر شرکت های بزرگ حوزه فناوری برای افزایش شمار کارکنان خانم و اقلیت خود که عموما آنها را سفید پوستان، مردان و در نهایت آسیایی ها تشکیل می دهند به شدت تحت فشار قرار دارد.

جس جکسون سرپرست حقوق مدنی کنگره آمریکا به همراه دیگر اعضای کنگره و برخی منتقدان، از شرکت های مستقر در سیلیکون ولی درخواست کرد تا کارکنان خود را به شیوه ای استخدام نمایند که نمادی از جمعیت کل جامعه باشند.

تیم کوک مدیر عامل اپل طی اظهار نظری در روز پنجشنبه اظهار داشت که از تلاش های شرکتش در راستای تنوع بخشیدن به نیروهای کاری خرسند است و در عین حال تصدیق کرد: «می دانیم که هنوز کارهای زیادی باید در این راستا انجام گیرد.»

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

البته سازنده آیفون، آیپد، آیپاد و سیستم های مک بدنبال انتشار گزارش های مشابه از سوی گوگل، فیسبوک، اینتل و دیگر شرکت های عظیم حوزه فناوری گزارش خود را در این رابطه ارائه نمود.

جالب است بدانید که اغلب این شرکت ها درست زمانی اقدام به ارائه لیست استخدام های خود کردند که جکسون آنها را برای این منظور تحت فشار قرار داده بود. البته اینتل از این قاعده مستثنی است چراکه این شرکت سالهاست لیست کارکنانش را منتشر می کند.

اپل اعلام نموده که 35 درصد از استخدام های جدیدش در سراسر دنیا طی سال گذشته را زنان تشکیل داده اند در حالی که در خاک آمریکا تنها 24 درصد نیروهای جذب شده آن سیاه پوستان و اسپانیایی زبان ها بوده اند.

در کل می توان اینطور گفت که 31 درصد از 110 هزار نفر نیروی این شرکت در خاک آمریکا را زنان تشکیل می دهند که نسبت به 30 درصد سال قبل افزایش اندکی را نشان می دهد. همچنین گفته شده که 19 درصد از این نیروها را اسپانیایی زبان ها و سیاه پوستان تشکیل می دهند که در قیاس با سال قبل تنها یک درصد افزایش داشته است.

این آمارها البته دربرگیرنده دارندگان مشاعل غیر فنی از جمله فروشندگان اپل استورها هم می شود. نکته دیگر اینکه 26 درصد از کارکنان اپل در سراسر خاک آمریکا و در تمامی گروه های شغلی را سیاه پوستان و اسپانیایی زبان ها تشکیل می دهند.

لازم به توضیح است که منتقدان به طور مشخص در مورد نرخ پایین تنوع نیروهای کاری در مشاغل فنی از جمله توسعه دهندگان نرم افزار و مهندسان سخت افزار نگران هستند که معمولا پردرآمدترین مشاغل را در سیلیکون ولی دارند.

گفتنی است که شمار کارکنان سیاه پوست و اسپانیایی زبان اپل در مشاغل فنی داخل خاک آمریکا از 13 درصد در سال گذشته به 15 درصد در سال جدید افزایش پیدا کرده است.

55cdee281d00002f00144ce5

شمار کارکنان سفید پوست و آسیایی تبار اپل نیز از 77 درصد در سال گذشته به 78 درصد در سال جاری میلادی رسید که این افزایش ها با کاهش های اندک صورت گرفته در تعداد کارکنان دارای تعدد نژادی کاملا مطابقت دارد.

اپل در گزارش خود همچنین اظهار داشته تعداد سفیدپوستانی که مشاغل مدیریتی را در خاک آمریکا در اختیار دارند نیز از 64 درصد در سال گذشته به 63 درصد در سال جاری میلادی رسید اما تعداد آسیایی ها، اسپانیایی ها و سیاه پوستان نیز به ترتیب همان 21، 6 و 3 درصد سال قبل باقی مانده است.

کوک در اظهار نظری اعلام داشت که متعهد است زنان و اقلیت های بیشتری را در اپل استخدام نماید و علاوه بر این قصد دارد بودجه ای را به دانشگاه های ویژه سیاه پوستان آمریکا تخصیص داده و برنامه هایی را با هدف آموزش مهارت های فنی در جوامع عقب افتاده کلید بزند.

جکسون نیز در واکنش به گزارش اپل از آن به خاطر انتشار جزئیات مربوط به کارکنان این شرکت (که البته همه شرکت های عظیم موظف به ارائه گزارش در این رابطه به دولت مرکزی هستند) تشکر و قدردانی کرد و در عین حال خواستار آن شد که اپل و دیگر شرکت های حوزه فناوری پای را فراتر از درخواست دولت فدرال گذاشته و اطلاعات فراگیر بیشتری را در این باره منتشر نمایند.

البته شرکت های مستقر در سیلیکون ولی هیچگاه تمایلی به انتشار این اطلاعات نداشته اند با این همه، علنا اظهار نموده اند که همه تلاششان را برای بهبود تنوع کارکنان خود انجام خواهند داد. اینتل طی هفته جاری گزارش خود را منتشر کرد و در آن اعلام داشت که بیش از 43 درصد از استخدام های آن در ایالات متحده آمریکا به زنان و اقلیت ها اختصاص یافته است که این رقم اندکی از 40 درصد سال قبل بیشتر شده.

جکسون همچنین در گزارش خود از شرکت اچ پی نام برده است که تاکنون گام های زیادی را برای رفع این نگرانی ها برداشته. این شرکت که در نظر دارد به دو بخش تقسیم شود اعلام نموده که هیئت مدیره هر دوی این شرکت ها دربرگیرنده دو سیاه پوست و 4 خانم خواهند بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • CCR
    CCR | ۲۴ مرداد ۱۳۹۴

    خیلی هم خوب از ایران هم داریم آیا ؟؟؟

    • m. masoud
      m. masoud | ۲۴ مرداد ۱۳۹۴

      تو این چند ساله تعداد ایرانی های استخدام شده به خاطر تحریم ها خیلی کم شده جوری که کشور نپال تعداد افراد استخدامیش در شرکت های سیلیکون ولی از ایران بیشتر بوده.

  • حسین
    حسین | ۲۴ مرداد ۱۳۹۴

    آخه اینام شد ملاک؟
    ملاک دانش باید باشه
    اگر میخان لطفی کنن برن سراغ معلولان

  • حمید
    حمید | ۲۴ مرداد ۱۳۹۴

    تو خط تولیدش ایرانی خیلی زیاده
    میگن سیب هارو گاز میزنن
    :)

    • Masoud
      Masoud | ۲۴ مرداد ۱۳۹۴

      دهنت سرویس! خراب کردم خودمو از خنده! :))

    • حامد
      حامد | ۲۴ مرداد ۱۳۹۴

      وقتی یه ایرانی خودشو مسخره میکنه نباید انتظار زیادی از ایران داشت.

      • مهمان ناخوانده
        مهمان ناخوانده | ۲۴ مرداد ۱۳۹۴

        دادا مگه حرفی جز واقعیت زده؟؟الان اسم ایران هم توی آمریکا مساویه با تروریسم و بمب اتم...چرا؟چون خودمون اونقدر باهاشون جنگ داشتیم که...بتعث شده منزوی شیم

        • | ۲۵ مرداد ۱۳۹۴

          واي كريم به ولا مسلمون نيستي !

        • حامد
          حامد | ۲۵ مرداد ۱۳۹۴

          داداش منم بدم نمی یاد دست دوستی با آمریکاییها بدیم ولی وقتی به هواپیمای سقوط کرده ایران و مسافراش فکر می کنم و مدالی که به اون یارو دادن حرصم میگره... . حداقل میتونستند به عذرخواهی خشک و خالی از مردم ایران بکنن.

    • Homan
      Homan | ۲۱ مهر ۱۳۹۴

      ولي حميد قشنگ گفت روزه بر شدم از خنده . ايراني ها سيب هارو گاو ميزنن

مطالب پیشنهادی