ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ال جی و هوآوی چگونه می توانند درخشش برند نکسوس را به گوگل بازگردانند؟

سال گذشته گوگل ششمین تلفن هوشمند با برند نکسوس را با همکاری موتورولا روانه بازار کرد. موبایلی با نمایشگر بزرگ ۶ اینچ که با یک اتیکت قیمت ۶۴۹ دلاری نیز همراه شده بود. نکسوس ۶ ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

سال گذشته گوگل ششمین تلفن هوشمند با برند نکسوس را با همکاری موتورولا روانه بازار کرد. موبایلی با نمایشگر بزرگ ۶ اینچ که با یک اتیکت قیمت ۶۴۹ دلاری نیز همراه شده بود.

نکسوس ۶ [بررسی دیجیاتو] زمانی که به دست کاربران رسید، از آخرین سخت افزارها استفاده می کرد و همه قابلیت های گوگل نیز به ناب ترین شکل ممکن، در آن گنجانده شده بودند اما دیدگاها نسبت به این موبایل به دو بخش تقسیم می شدند. برخی این تلفن همراه را محصولی بی نظیر دانسته و دسته دیگر معتقد بودند که این موبایل دو اشکال بسیار بزرگ دارد: ۱- ابعاد دستگاه بیش از اندازه غول پیکر هستند و از طرفی ضخامت آن نیز نسبت به پرچمداران دیگر بالاست. ۲- قیمت ششمین موبایل سری نکسوس، همانند گذشته مناسب نیست.

ما پیشتر عادت کرده بودیم که گوگل یک موبایل عالی [نه پرچمدار] را با قیمتی بسیار مناسب در اختیارمان قرار دهد. در آخرین نسخه اما چنین نشد و گوگل نیز از فروش این تلفن هوشمند سود مناسب و برداشتی نداشت ولی در عوض، تجربه هایی به دست آورد.

اپل، ساموسنگ و سایر بازیگران بزرگ دنیای اسمارت فون ها، در سال های اخیر یک رویکرد جدید را در پیش گرفته اند و دو پرچمدار قدر با دو اندازه نمایشگر را به بازار عرضه می کنند. گوگل نیز این راهکار جدید را دیده، پسندیده و در کنار تجربیات قبلی اش از ارائه نکسوس ۶ گذاشته و حالا شاهد آن هستیم که قرار است دو نکسوس معرفی شوند که یکی نمایشگری ۵.۲ اینچ و دیگری نمایشگری ۵.۷ اینچ خواهد داشت. در این میان ال جی سازنده نکسوس کوچکتر و هوآوی نیز قرار است سازنده نکسوس بزرگ تر باشد.

اکنون ادعا می شود که گوگل نمی خواهد اجازه دهد تا تجربه سال گذشته تکرار گردد و بر همین اساس، قرار است تا در ساخت دو نکسوس بعدی، از متریال با کیفیتی استفاده شود. با دیجیاتو همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به پروژه نکسوس و جاده ای که اکنون گوگل در حال قدم برداشتن در آن است.

درسی کوتاه از تاریخ

htc-google-nexus-one-w600

اندکی بیش از پنج سال پیش، نیروهای گوگل و اچ تی سی با هم ادغام شدند تا آغازگر پروژه ای باشند به نام نکسوس. پروژه ای که قصد داشت موبایلی متفاوت از آنچه کاربران از اندروید تصور می کردند را برایشان به ارمغان آورد.

نام حاصل این همکاری «نکسوس وان» شد و گوگل تلاش کرد تا آن را با عنوان «تجربه خالص اندروید» به کاربران این پلتفرم بشناساند. دیگر خبری از اپلیکیشن و سرویس های زائدی که سازندگان آنها را به اندروید اضافه می کردند نبود و خریدار نیز می توانست به سادگی به سراغ گوگل رفته و از فروشگاهش، تلفن همراه یاد شده را با مبلغ ۵۳۰ دلار‌ (بدون هیچگونه قراردادی) خریداری کند.

سایر موبایل ها بروز رسانی اندروید را دیرهنگام دریافت می کنند چرا که در مرحله اول سازندگان باید نسخه اختصاصی خود را تولید کرده و سپس اپراتورها باید آن را مورد بررسی قرار داده و برای کاربران بفرستند اما پروژه نکسوس چنین نیست؛ گوگل به شکل مستقیم با کاربر ارتباط برقرار کرده و بروز رسانی جدید را در اختیارش قرار می دهد.

nexus-one-four

اگرچه روی کاغذ، این شرایط متحول کننده هستند اما در عمل، نکسوس وان نتوانست به شکل تجاری تجربه ای موفق باشد. مشکل البته از جای دیگری بود نه عملکرد بد خود نکسوس وان؛ گوگل این تلفن همراه را بدون هیچ تبلیغات خاصی معرفی کرد که همین موضوع سبب شد تا تبدیل گردد به یک تلفن همراه عالی برای توسعه دهندگان، و به احتمال زیاد در آن زمان کاربران زیادی حتی از حضور آن نیز بی اطلاع بودند.

در هر صورت، ۱۱ ماه بعد گوگل همکاری اش با سامسونگ را آغاز کرد و حاصل این همکاری هم نکسوس اس شد. اولین موبایلی که از اندروید Gingerbread بهره می برد و همچنین اولین تلفن هوشمندی که تکنولوژی NFC را به کاربران شناساند. با یک برچسب قیمت ۵۲۹ دلاری، نکسوس اس از نسل قبلی اش موفقیت تجاری بیشتری کسب کرد و از طریق اپراتورهای مخابراتی بسیاری نیز می شد آن را خرید و دیگر یک فروش مستقیم به کاربر نبود.

دو تلاش ابتدایی گوگل هنوز آنقدرها سر و صدا به پا نکرده بودند و در این میان کمپانی ساکن مانتین ویو تصمیم گرفت تا برای بار دوم، برای سومین نکسوس به سراغ سامسونگ رود. سومین نکسوس ولی قادر شد تا طیف بسیار گسترده ای را به خود معطوف سازد. گوگل این تلفن هوشمند را به شکل مستقیم و از طریق فروشگاه پلی با قیمت ۳۹۹ دلار به مشتریان عرضه کرد و توانست بازخورد بسیار مناسبی را نیز برایش دریافت کند. «گلکسی نکسوس» هم قادر شده بود توجه گیک ها را به خود جلب کند و هم کاربران عادی را با قیمت بسیار مناسبش ترغیب به خرید نماید.

برای موبایل های چهارم و پنجم از سری نکسوس ولی گوگل به سراغ ال جی رفت. نکسوس ۴ در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۲ از راه رسید و از قیمت ۲۹۹ دلار برخوردار بود. نکسوس ۵ اما که می توان آن را پرطرفدارترین تلفن همراه در میان همه نکسوس ها دانست، در اکتبر ۲۰۱۳ با قیمت ۳۴۹ دلار موجود شد.

همه در حال عادت کردن به موبایل هایی بی نظیر با قیمتی عالی از سوی گوگل بودند؛ اسمارت فون هایی که برچسب قیمت آنها به ۴۰۰ دلار هم نمی رسید اما ناگهان نکسوس ۶ از راه رسید و با قیمت ۶۴۹ دلاری اش، تعجب طرفداران این سری از تلفن های هوشمند را برانگیخت.

آیا ال جی و هوآوی می توانند اوضاع را بهبود دهند؟

lg-nexus-5-leak-e1439823246124-840x649-w600

در زمینه ساخت موبایل های سری نکسوس، ال جی یک رزومه بی نظیر دارد. اگرچه پرچمدار فعلی این شرکت، G4 اکنون از قیمت بالایی برخوردار است اما به نظر می رسد در نکسوس بعدی که ال جی در حال توسعه اش است، شاهد قیمت رقابتی دیگری نیز خواهیم بود.

آنچه اکنون از ال جی می خواهیم این است که صرفا تجربه های قبلی اش را تکرار کرده و محصولی بی نقص را تحویلمان دهد. این شرکت پیشتر به خوبی یاد گرفته بود تا قابلیت های یک پرچمدار را با قیمتی عالی به کاربر ارائه نماید. بر اساس تصاویر لو رفته هم می توان حدس زد که همین اتفاق در حال روی دادن است. اکنون حسگر اثر انگشت و اسپیکرهایی قدرتمند نیز به آن طراحی مینیمالیستی افزوده شده اند.

اندکی پیش موتورولا از چند تلفن همراه رونمایی به عمل آورد که یکی از آنها نیز Moto X Pure Edition نام داشت. این موبایل قرار است تجربه ای مشابه با سری نکسوس و اندروید خالص را ارئه دهد. حال آنکه موتورولا نیز موبایل های اخیر خود را با قیمت های رقابتی عرضه کرده و کار ال جی نیز برای برتر ساختن محصولی که در حال توسعه اش است هم بسیار سخت تر شده.

huawei_nexus_6_leak_6_632x304x32_expand-w600

ال جی در زمینه ساخت تلفن های هوشمند سری نکسوس تجربه دارد اما هوآوی در این زمینه بی تجربه بوده و البته چالش اصلی اش نیز این است که به طور کلی در بازار های زیادی شناخته شده نیست.

اما به یک نکته توجه داشته باشد؛ در حالی که اخیرا اپل توانسته در بازار چین غوغا به پا کند، گوگل به هیچ عنوان رابطه مناسبی با این کشور ندارد و بیشتر سرویس هایش نیز در کشور یاد شده در دسترس نیستند. حال همکاری با هوآوی می تواند عاملی باشد برای بهبود روابط.

اگرچه در بیشتر نقاط جهان، حتی تلفظ نام «هوآوی» نیز هنوز به درستی انجام نمی گیرد اما در هر حال این سازنده که البته بیشتر یک غول ارتباطات به شمار می رود تا توسعه دهنده تلفن هوشمند، توانسته در سال های اخیر موبایل هایی با کیفیت بالا را به بازارهای جهانی عرضه نماید.

همانگونه که پیشتر نیز گفتیم، وظیفه ساخت نکسوس ۵.۷ اینچ با هوآوی است و این شرکت برای تولید آن از فلز یکپارچه استفاده می کند و البته یک سنسور اثر انگشت را نیز در بخش پشتی اش جای می دهد.

چشم امید طرفداران سری نکسوس می تواند به محصول در دست ساخت از سوی هوآوی باشد چرا که این شرکت، تولیداتی بسیار قدرتمند دارد و از سوی دیگر گوگل نیز از قیمت بالای نکسوس ۶ و عدم استقبال کاربران درس هایی گرفته. پس می توان انتظار داشت که قیمت مناسب را در کنار کارایی و متریال عالی، با نکسوس هوآوی تجربه کنیم.

000-5-w600

اوضاع برند نکسوس اکنون هنوز آنقدرها بد نشده و هنوز طرفدارن این برند منتظر یک اسمارت فون بهتر هستند. سال گذشته این شرکت با موتورولا تجربه ای نا موفق داشت و حال در صورتی که تجربه ای ناموفق بار دیگر تکرار شود، شاهد شک طرفداران گوگل به برند نکسوس خواهیم بود. مخصوصا حالا که موتورولا از این خلا استفاده کرده و تلفن هایی هوشمند ارائه نموده که تجربه ای بسیار مشابه با اندروید خالص را به کاربران عرضه می کنند.

رویکرد «پلاس-گونه» سازندگان موبایل ها اما تا کنون موفق بوده است و گوگل نیز می خواهد با عرضه همزمان دو نکسوس در پاییز، به سراغ طرفداران برند مورد بحث آید.

اکنون گوگل، ال جی و هوآوی دور یک میز نشسته اند و مشغول کارند؛ هر کدام هم مشکلات مربوط به خود را دارد. ال جی باید تلاش کند تا با قیمتی پایین تر، اسمارت فونی همرده با G4 را ارائه دهد. هوآوی مشکل نا شناخته بودن در برخی از بازارها را دارد و مشخصا اگر گوگل این همکاری را با سامسونگ، اچ تی سی یا سونی انجام می داد می توانست استقبالی بیشتر دریافت کند اما غول جستجو به سازنده ای چینی نیاز داشت تا روابط خودش را با این کشور بهبود داده و به درآمدهای بالاتری دست پیدا کند.

در این میان باید اشاره داشت که موبایل های ارزان نکسوس نیز همواره با مشکلاتی دست به گریبان بوده اند؛ مشکلاتی نظیر عمر کوتاه مدت باتری و دوربین بسیار معمولی. حال اگر دو سازنده ی یاد شده بتوانند مشکلات موبایل های پیشین را رفع کرده و از طرفی نیز همچنان اسمارت فون های خود را با قیمتی مناسب عرضه کنند، شاید دوباره شاهد اوج گیری پروژه نکسوس باشیم؛ پروازی که این بار می تواند به قله های بلندتری دست پیدا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (49 مورد)
  • m
    m | ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

    اﻝ ﺟﻲ ﻛﺎﺭﻭ ﺧﺮاﺏ ﻣﻴﻜﻨﻪ... ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺠﺎﺵ ﻣﻴﺪﺣﺪ ب اﭘﻞ :D

    • abbaskk
      abbaskk | ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

      اصلا چه ربطی داشت اپل که سیستم عاملش ایو اسه و رقیب اندروید به نظرت دوتا دشمن میتونن باهم کار کنن به نظر من که ال جی بهتریت اسمارت فون بازارو معرفی کرده وهکاریش میتونه یه گوشیه خوبه دیگه به بازار راهی کنه

  • m. masoud
    m. masoud | ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

    یعنی نکسوس ال جی مثله گوش های جدید ال جی دکمه هاش پشتشه؟

    • MaKenZi
      MaKenZi | ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

      درود

      خیر
      با توجه به اینکه میان‌رده هست، ال‌جی هم از طراحی اختصاصی خودش استفاده نکرده

  • m
    m | ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

    ﻭﻟﻲ ﺑﻨﻆﺮﻡ اﻳﻦ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﮔﻮﮔﻞ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺟﺎﻟﺐ ﻧﻴﺲ... ﻫﺮ ﺩﻓﻌﻪ ﺑﺎ ﻳﻜﻲ... ﺧﻮﺩﺵ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺳﺖ ﺑﻜﺎﺭ ﺑﺸﻪ ﺧﻄ ﺗﻮﻟﻴﺪﻱ ﺭاﻩ ﺑﻨﺪاﺯﻩ... ﻣﺤﺒﻮﺑﻴﺘﺶ ﻋﺎﻟﻴﻪ

  • m
    m | ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

    ﻳﻌﻨﻲ اﻳﺮاﻧﻮ ﺯﻳﺮﻭﻛﻨﻲ اﻳﻦ nexus 6 ﭘﻴﺪا ﻧﻤﻴﺸﻪ ﺣﺘﻲ ﺳﺎﻳﺖ ﺭﺳﻤﻴﻪ ﻣﻮﺗﻮﺭﻭﻻ ﻫﻢ ﻧﺪاﺷﺖ... ﻣﻦ اﻻﻥ ﭼﻴﻜﺎﺭ ﻛﻨﻢ?!!!!!

    • همایون
      همایون | ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

      یه سر به بخش فروشنده‌های mobile.ir بزن

    • the one with mind
      the one with mind | ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

      من ک دو هفته پیش خریدم. نمی دونم از کجا در اومده ولی خلاصه پیدا شده.

      • m
        m | ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

        ﻣﻦ ﻣﺸﻬﺪﻡ...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی