ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ویندوز 95 بیستمین سالروز تولدش را جشن می گیرد

بیست سال پیش در چنین روزی ویندوز 95 توسط مایکروسافت رونمایی گردید و با پیشرفت های قابل ملاحظه ای که نسبت به نسخه های قبلی اش در آن ایجاد شده بود، برگ تازه را در ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۹:۰۰

بیست سال پیش در چنین روزی ویندوز 95 توسط مایکروسافت رونمایی گردید و با پیشرفت های قابل ملاحظه ای که نسبت به نسخه های قبلی اش در آن ایجاد شده بود، برگ تازه را در دفتر تاریخ این شرکت نرم افزاری رقم زد.

حال به این مناسبت در نظر داریم نگاهی گذرا داشته باشیم به برخی از قابل توجه ترین امکانات این نسخه از ویندوز و همچنین اثرات آن بر ویندوز 10. با دیجیاتو همراه باشید.

ویندوز 95 در تاریخ 24 اوت سال 1995 میلادی منتشر گردید و نقطه عطفی قابل توجه را هم در گذشته و هم آینده این شرکت رقم زد. این نسخه از سیستم عامل محبوب مایکروسافت با یکپارچه نمودن MS-DOS و محصولات ویندوز که پیشتر دو موجودیت جدا از هم بودند، طیف گسترده ای از بهبودها را نسیت به نسخه های قبلی اش یعنی ویندوز 3.0 و ویندوز 3.1 با خود به همراه آورد.

1_win30

ویندوز 95 همچنین آغاز مهاجرت از معماری 16 بیتی به 32 بیتی را رقم زد و تا سال ها نام خود را به عنوان محبوب ترین سیستم عامل به ثبت رساند و به خاطر امکانات و خصوصیاتی چون دکمه استارت به شهرت رسید.

بازطراحی اینترفیسی که کاربران از طریق آن با کامپیوترهایشان تعامل می کردند باعث شد که بسیاری از اجزای تجربه کاربری از نسخه های پیشین ویندوز حذف گردند.

در این نسخه کاربران می توانستند میانبرهایی را برای دستیابی به فایل ها، فولدرها و اپلیکیشن های پرکاربرد خود بسازند. اپلیکیشن های در حال اجرا نیز روی تسکباری که در قسمت پایین صفحه قرار داشت به نمایش در می آمدند. علاوه بر این، تسکبار یا همان نوار وظیفه بخش های دیگری چون دکمه تنظیم صدا و زمان را از طریق آیکون های کوچکی نشان می داد.

البته این روزها، همه این موارد از جمله بخش های آشنای تجربه ویندوز محسوب می گردند اما در زمان معرفی ویندوز 95 تغییراتی قابل توجه در مقایسه با نسخه های پیشین به شمار می رفتند.

منوی استارترا می توان اصلی ترین تغییری قلمداد نمود که در نسخه های قبل از ویندوز 95 دیده نمی شد، کاربران با کلیک روی این دکمه می توانستند به اپلیکیشن های نصب شده دسترسی پیدا کرده، اسناد مورد نظر خود را باز نمایند و به سریع ترین شکل ممکن به شرتکات ها یا میانبرهای خود دست پیدا کنند.

1_windows-95-start-menu

ویندوز 95 در اصل بدون اینترنت اکسپلورر ارائه گردید با این همه، این مرورگر کمی بعد به عنوان یک افزونه جداگانه برای آن عرضه شد و تا زمانی که نسخه سوم از این مرورگر معرفی نشد، هنوز برای خود لوگوی اختصاصی نداشت.

iedesktop

ویندوز 95 همچنین اینترنت اکسپلورر 4 را به کاربران معرفی نمود که در برگیرنده آپدیت اختیاری برای دسکتاپ ویندوز بود و به کاربران امکان می داد که محتوی اینترنت را مستقیما روی دسکتاپ خود مشاهده نمایند.

اما مایکروسافت همزمان با ارائه ویندوز 8 و 8.1، منوی استارت را از محیط این سیستم عامل حذف نمود و با ویندوز 10 مجددا آن را باز گرداند. در آخرین نسخه از ویندوز، این منو شکلی جمع و جورتر پیدا کرده بود و در عین حال به درخواست کاربران امکانات و قابلیت های بیشتری را در خود داشت.

windows_95_at_first_run

ویندوز 95 به کاربران خود امکان می داد که از طریق تعامل با آیکون های موجود در ویندوز اکسپلورر، فایل ها، فولدرها و اپلیکیشن های خود را مدیریت نمایند.

علاوه بر این، مایکروسافت این توانایی را به کاربران این نسخه از ویندوز داده بود تا با دابل کلیک روی فایل ها و اپلیکیشن ها اطلاعات موجود در هارد درایو خود را مدیریت نمایند.

دابل کلیک که در آن دوران از آن تحت عنوان یک قابلیت مهم و انقلابی یاد می شد امکانی را برای کاربر فراهم می کرد تا اسناد مورد نظر خود را گشوده و اپلیکیشن هایی که آن را ایجاد کرده بودند را باز نمایند.

همانطور که تایید خواهید کرد بسیاری از این قابلیت ها به تدریج و با ارائه نسخه های مختلف ویندوز بهبود یافتند با این همه باز هم نمی توان اهمیت نقش ویندوز 95 بر جدیدترین و آخرین نسخه از ویندوز را نادیده گرفت.

البته مواردی که در بالا ذکر گردید تنها مشتی هستند نمونه خرواری از قابلیت ها و امکانات جدیدی که ویندوز 95 برای کاربرانش به ارمغان آورد و قطعا تعدادشان بیشتر از اینهاست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • علی
    علی | ۳ شهریور ۱۳۹۴

    نود و هشت نبود احیانا

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی