ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

10 حقیقت اعجاب انگیز در مورد فضا

ندانسته های بسیاری در مورد گیتی وجود دارد و ما شاید اندازه سر سوزنی هم اطلاعات پیرامون دنیای اطراف خود نداشته باشیم اما با این وجود گاهی اوقات با شنیدن برخی حقایق بسیار متعجب و ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۵ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

ندانسته های بسیاری در مورد گیتی وجود دارد و ما شاید اندازه سر سوزنی هم اطلاعات پیرامون دنیای اطراف خود نداشته باشیم اما با این وجود گاهی اوقات با شنیدن برخی حقایق بسیار متعجب و شگفت زده می شویم.

نمی دانیم زندگی از کجا منشا گرفته، آیا موجودات فضایی وجود دارند یا می توان از طریق کرمچاله به میلیاردها سال نوری دورتر در یک چشم به هم زدن سفر کرد یا خیر اما با دانش فعلی برخی سوالات را می توان پاسخ داد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا به مرور 15 مورد اعجاب انگیز بپردازیم و شگفت زده شویم.

15-facts-about-space-that-will-melt-your-mind-1
وقتی پرتاب شاتل ها را تماشا می کنیم می بینیم که تقریبا یک دقیقه طول می کشد تا با حداکثر سرعت این راکت ها از جو خارج شوند. اما اگر می خواستیم با ماشین به صورت عمود حرکت کنیم، تقریبا یک ساعت طول می کشید تا مسیر یک دقیقه ای شاتل را طی کنیم، البته با سرعتی در حدود 95 کیلومتر بر ساعت. فضا دورتر از آن چیزی است که فکرش را می کردید یا نزدیک تر؟ یک ساعت می تواند مسیر میان دو شهر بزرگ باشد. اما به هر حال، خوشبختانه قرار نیست با ماشین های مان به فضا برویم، دست کم تا چند ده سال آینده.
15-facts-about-space-that-will-melt-your-mind-2
روسیه کشور پهناوری است، پهناور به اندازه 17 میلیون مایل مربع و جالب است بدانید که همین کشور عظیم از اندازه کل پلوتو بزرگ تر است. در واقع تمام مساحت پلوتو در 16.6 میلیون مایل مربع خلاصه می شود که با این وجود روسیه برنده است. اگر کل روسیه را بخواهیم روی پلوتو پیاده کنیم، احتمالا مقداری هم اضافه باقی می ماند.
15-facts-about-space-that-will-melt-your-mind-3
زمین با سرعتی معادل 30 هزار متر بر ثانیه درون کهکشان به دور خورشید می چرخد و با سرعت تقریبی 450 متر بر ثانیه هم به دور خودش چرخش می کند. اوسین بلت، سریع ترین دونده دنیا نهایتا می تواند با سرعت تقریبی 12.42 متر بر ثانیه بدود. اگر زمین همانند تصویر بالا نمی شود فقط به خاطر نیروی جاذبه بین ستاره ای و زمین است.
15-facts-about-space-that-will-melt-your-mind-4
همه ما می دانیم جاذبه چیست، البته کاملا سطحی و ابتدایی اما آنچه که کمتر در مورد قانون جاذبه شنیده ایم، در ارتباط با تئوری آلبرت اینشتین است که سال 1907 مطرح شد. اینشتین معتقد است جاذبه نه تنها فضا را، بلکه زمان را هم تحت تاثیر خود قرار می دهد. اتساع زمان گرانشی که توسط اینشتین مطرح شد به طور مثال می گوید که هر چه جسمی از زمین و اثر گرانشی اش دورتر باشد، زمان نیز کندتر می شود. این مسئله چندین بار مورد آزمایش قرار گرفته و تقریبا می توان آن را جزو حقایق علمی دانست.
15-facts-about-space-that-will-melt-your-mind-5
اگر مطلب خورشید چگونه کار می کند را خوانده باشید می دانید نوری که در لحظه به پوست شما برخورد می کند، 8 دقیقه و 17 ثانیه قبل از سطح خورشید به بیرون تابانده شده. در حقیقت، نور با سرعتی نزدیک به 300 هزار کیلومتر بر ثانیه حرکت می کند و با یک حساب سر انگشتی می توان متوجه شد که فاصله ما با خورشید چقدر زیاد است.
15-facts-about-space-that-will-melt-your-mind-6
365 روز طول می کشد تا زمین یک دور کامل به دور خورشید بزند اما تا به حال به این فکر کرده اید چقدر طول می کشد تا خورشید یک چرخ کامل به دور کهکشان بزند؟ پاسخی قطعی در این ارتباط وجود ندارد اما رقمی بین 225 تا 250 میلیون سال برآورد شده. حدودا ربع میلیارد سال طول می کشد تا خورشید یک دور کامل مسیر خود را درون راه شیری طی کند. در حقیقت ما همین حالا با سرعتی در حدود 20 هزار کیلومتر در حال حرکت هستیم و حتی ذره ای هم آن را احساس نمی کنیم.
15-facts-about-space-that-will-melt-your-mind-7
بگذارید ارقامی را به شما بگوییم که ذهن تان را آشفته کند. راه شیری تقریبا 100 هزار سال نوری وسعت دارد (فاصله ما از خورشید فقط 8 دقیقه نوری است) و هر سال نوری معادل 9,460,730,472,580,800 متر محاسبه می شود. با در اختیار داشتن این ارقام به راحتی می توانیم بگوییم که راه شیری تا چه حد بزرگ است: فقط و فقط 1,000,000,000,000,000,000 کیلومتر.
15-facts-about-space-that-will-melt-your-mind-13
برخی می گویند که منشا ما از زمین نبوده و در واقع ما به زمین آمده ایم و نئاندرتال ها از بین رفته اند. شاید حقیقت داشته باشد اما در زمینه علوم زیستی حلقه ای مفقود وجود دارد و آن هم بی ارتباط با این مسئله نیست. فیلم هایی نظیر Interstellar نیز به صورت حرفه ای تر درگیر تئوری بوده اند. کمابیش نظرات و گفته های مشابهی دیده و شنیده می شود اما ناسا فعلا علاقه ای به صحبت کردن در مورد زندگی فرازمینی ها ندارد.
15-facts-about-space-that-will-melt-your-mind-14
گیتی از آنچه که فکرش را می کنید بسیار بسیار پیرتر است. در واقع کیهان از زمانی که متولد شده تاکنون در حال گسترش بوده و این پروسه به مدت 13.8 میلیارد سال به طور انجامیده ولی ممکن است در آینده همین پروسه در سراشیبی خود قرار بگیرد. البته مطمئن باشید هیچ یک از ما قرار نیست میلیون ها و شاید میلیاردها سال دیگر را ببینیم، با فراغ بال زندگی کنید.
15-facts-about-space-that-will-melt-your-mind-15
دانشمندان می گویند دنیای ما با انفجار بزرگ آغاز شده و انرژی عظیمی در سرتاسر جهان پخش شده. این انرژی میزان خاصی دارد و براساس قانون آنتروپی، بالاخره یک روز به انتها می رسد، هیچ راهی هم برای متوقف کردن آن وجود ندارد. بنابراین آماده یک گرمایش عظیم باشید و بدانید که روزی دنیا از شدت گرما از هم فرو می پاشد.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (37 مورد)
  • وحید
    وحید | ۳ بهمن ۱۳۹۴

    این همه کهکشان مثل حلقه ای کوچک در صحرای قیامته

  • saeed_ebrahimi
    saeed_ebrahimi | ۶ شهریور ۱۳۹۴

    مرسی دیجیاتو.

    جالب بود.

  • saeed
    saeed | ۶ شهریور ۱۳۹۴

    حالا با این همه ی توصیف ها بگید ببینم اول مرغ بوده یا تخم مرغ؟ =)

  • ابوالفضل دلاور
    ابوالفضل دلاور | ۶ شهریور ۱۳۹۴

    خواستم از مدیریت سایت تشکر کنم دوستان اگر مطلبی در خصوص اکتشافات فضایی دارید برام بفرستید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی