ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

افت قیمت پرچمداران موبایل و عرضه محصولات ارزان قیمت چینی؛ بازار تلفن های همراه به کدام سو می رود؟

تلفن های هوشمند مرتبا ارزان و ارزان تر می شوند و فروش پرچمداران 700 تا 800 دلاری نیز با افت همراه است که این روند هم می تواند به دلیل ارائه این دستگاه ها با فواصل زمانی کوتاه ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۷ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

تلفن های هوشمند مرتبا ارزان و ارزان تر می شوند و فروش پرچمداران 700 تا 800 دلاری نیز با افت همراه است که این روند هم می تواند به دلیل ارائه این دستگاه ها با فواصل زمانی کوتاه از یکدیگر باشد و هم از عوامل دیگری از جمله ظهور شرکت های چینی در این بازار نشات گرفته باشد.

آیا دوران حکمرانی پرچمداران گران قیمت به سر آمده؟ آیا سامسونگ، الجی یا حتی اپل می توانند همچنان از کاربرانشان پول های گزافی را برای ارائه پرچم داران خود طلب کنند؟

چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟

اگر نگاهی به جدیدترین دور عرضه پرچمداران به بازار داشته باشید درخواهید یافت که به سختی می توان نوآوری را در این محصولات تشخیص داد و در سال های اخیر کمتر شاهد گنجانده شدن امکانات جدید و اغواکننده در آنها بوده ایم.

اما زمانی که بازار تلفن های هوشمند دچار رکود می شود یکی از معدود گزینه های پیش رو برای باقی ماندن شرکت ها در این عرصه این است که قیمت محصولات خود را کاهش دهند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

متوسط قیمت یک تلفن هوشمند اندرویدی در سال 2010 میلادی برابر با 441 دلار بود که در سال گذشته به 254 دلار تنزل پیدا کرد. این مساله نیز تا حدودی به خاطر فراوانی اسمارت فون های اندرویدی مقرون به صرفه در بازار است.

مردم دریافته اند که تلفن های هوشمند مقرون به صرفه لزوما هم ارزان نیستند
مردم دریافته اند که تلفن های هوشمند مقرون به صرفه لزوما هم ارزان نیستند

در سال های اخیر، این پلتفرم بهبود قابل توجهی پیدا کرد و سخت افزار آن نیز افت زیادی را شاهد بود. حالا دیگر تلفن ها ی هوشمند اقتصادی کارایی لازم را دارند و برخی از محصولات میان رده بازار از لحاظ قیمتی در حال رقابت با پرچمداران و امکانات سطح بالایشان هستند.

اگر نگاهی به برخی محصولات از قبیل وان پلاس 2 بیاندازید که از قیمت پایه 329 دلار موجود است می توانید فشار را در بازار ببینید. این محصول آنطور که مدیران شرکت سازنده اش می گویند، قاتل پرچمداران سال 2016 نیست اما دست کمی هم از پرچمداران گران قیمت ندارد و همراه با آنها در یک گروه جای می گیرد.

افت سریع قیمت ها

flagship-smartphones-aa-11-of-18-710x399

سابق بر این، اینطور بود که پرچمداران برای یک سال کامل با همان قیمت زمان معرفی شان به فروش می رفتند و قیمت آنها در بازه زمانی مذکور اختلاف چندانی با قیمت اولیه شان نداشت. در گذشته قیمت ها در بازه زمانی یک ماهه از معرفی نسخه جدید پرچمداران، تازه شروه به پایین آمدن می کرد اما این روزها اوضاع فرق کرده و اندکی پس از معرفی، قیمت این محصولات هم به یکباره پایین می آید.

برای نمونه موبایل جی 4 الجی از 600 دلار به 470 دلار در سایت آمازون رسیده که افت قابل ملاحظه ای را نشان می دهد یا در نمونه ای دیگر می توانید تلفن همراه گلکسی اس 6 یا اس 6 اج را در ازای 550 دلار خریداری نمایید که به مراتب از قیمت اولیه شان پایین تر است. نمونه دیگر نکسوس 6 است که بهای آن به 500 دلار در سایت آمازون رسیده.

به همین دلیل بسیاری از کاربران اپراتورهای خارجی این روزها ترجیح می دهند که در بند قراردادهای دو ساله نباشند و در عوض جدیدترین پرچمداران را بلافاصله پس از عرضه شدنشان به بازار خریداری نمایند.

معایب و مزایا کدامند؟

android-chorus-smartphones-google-710x408

این مساله تنها یک مزیت مهم دارد و آن امکان خرید پرچمداران ارزان تر برای همه است. اما این موضوع از سویی هم می تواند به نفع مشتریان باشد چراکه به موجب آن اپراتورها خدمات خود را با قیمت پایین تر و به شکلی رقابتی تر در اختیار کاربران می گذارند.

اما برای تولید کنندگان نیز کم شدن سریع قیمت پرچمداران تنها یک ایراد جدی دارد و آن افت سودشان است. اما آیا این موضوع به ضرر کاربران است؟ ممکن است استدلالتان این باشد که با کم شدن سود شرکت ها، از فعالیت هایشان در بخش توسعه و تحقیق هم کاسته می شود و شاید به همین علت کمتر دست به خلاقیت و نوآوری بزنند اما حتما تایید خواهید کرد که در این صورت، بازنده خود این شرکت ها خواهند بود.

همگام با روند روز

samsung-galaxy-s6-vs-apple-iphone-6-aa-19-of-29-710x399

همواره تعدادی از کاربران هستند که حاضرند بیشترین مبلغ را برای استفاده از جدیدترین تجهیزات صرف نمایند و اگر واقع گرا باشید درخواهید یافت که این گرایش از جذابیت بالای سخت افزاری این دستگاه ها و روش های موثری سرچشمه می گیرد که برای بازاریابی و فروش آنها دنبال شده است. اما حتی اپل نیز که در هر دوی این بخش ها موفق ظاهر شده از این قاعده کلی مستثنی نبوده است.

متوسط قیمت فروش آیفون از سال 2010 میلادی روندی کاهشی را دنبال کرده و از 702 دلار به 657 دلار در سال 2014 میلادی رسیده است. اما بخش قابل توجهی از فعالیت های این شرکت با الگوی قدیمی سازگاری دارد؛ اهالی کوپرتینو پرچمداران خود را با قیمتی گزاف به فروش می رسانند و تنها زمانی که نسخه جدیدی از آن را ارائه می کنند، قیمت را اندکی پایین می آورند.

این موفقت هم از واقعیت های متعددی ریشه می گیرد که از جمله آنها می توان به پلتفرم اختصاصی آیفون، قدرت بالای برند اپل و رضایت بالای مشتریان محصولات آن اشاره نمود.

مرگ پرچمداران سنتی در مقابل موفقیت مستمر آیفون بر کسی پوشیده نیست با این همه اسمارت فون های اندرویدی متفاوت از محصول اپل هستند و شاید قیاس آنها با یکدیگر کار درستی نباشد.

استراتژی های در حال تغییر

Galaxy-S6-Edge-Gold-Hands-On-AA-7-of-20-840x473

شرکت سامسونگ تا به امروز دو استراتژی مختلف را برای مقابله با ادامه این روند دنبال کرده که ظاهرا بیش از سایر روش ها اثر بخش بوده اند.

نخست اینکه گرایش کاربران به سمت تولید نمایشگرهای بزرگ تر همزمان با ورود فبلت ها به بازار به میزان زیادی به موفقیت سری گلکسی نوت سامسونگ مربوط می شود. مشخص شده که مردم حاضرند برای دستگاه های بزرگ تر پول بیشتری بپردازند و همین مساله باعث شده که فبلت ها جای پرچمداران جدید را بگیرند.

همین مساله الجی را بر آن داشت تا این دو گروه از محصولات را با هم ادغام نماید و در همین راستا هم G3 و G4 را وارد بازار کرد که هم نام پرچمدار این شرکت کره ای را یدک می کشند و هم در گروه فبلت ها جای می گیرند.

طولی نکشید که اپل هم به این جرگه پیوست و آیفون 6 پلاس را به عنوان نسخه جایگزین و استاندارد آیفون 6 به بازار عرضه نمود.

دومین استراتژی، طراحی خمیده نمایشگر تلفن هوشمند اس 6 اج بود که فروشی بیشتر از سطح انتظار را برای این شرکت به ارمغان آورد. روشن است که سامسونگ انتظار داشته فروش نسخه استاندارد اس 6 از مدل اج فراتر رود اما اینطور نشد.

با در نظر داشتن این نکته که تلفن هوشمند اج در ابتدای معرفی اش گران تر از مدل استاندارد بود، روشن است که کاربران همچنان منتظر عرضه تلفن های هوشمند مبتکرانه تری از سوی این شرکت هستند و این عطش (علیرغم قیمت بالای این محصولات) هنوز هم در آنها وجود دارد.

چندی پیش تلفن هوشمند گلکسی اس 6 اج پلاس از سوی این شرکت کره ای معرفی گردید که هم نمایشگر خمیده ای دارد و هم به لحاظ اندازه در گروه فبلت ها جای می گیرد و حالا گران قیمت ترین موبایل موجود در لیست محصولات سامسونگ است که باید دید تا چه اندازه مورد استقبال کاربران قرار خواهد گرفت.

تردیدی نیست که الگوی سنتی ارائه پرچمداران به بازار رو به افول گذشته و اگر نگاهی به محصولات مختلف از جمله  HTC One M9 بیاندازید این مساله را به خوبی درک خواهید کرد. این روزها تولید کنندگان دیگر نمی توانند همان محصول سال قبل خود را ارائه دهند و فرقی هم ندارد که آن موبایل تا چه اندازه طراحی جذابی داشته است.

حالا مردم همان تغییراتی را در طراحی و امکانات محصولات موبایل می خواهند که به راحتی برایشان قابل تشخیص باشند و حتی اگر واحدهای بازاریابی شرکت ها در مورد آنها کمی اغراق کرده باشند یا اینکه محصول مورد نظرشان از جنبه های دیگر از نسخه سال قبلش پایین تر باشد، باز هم این مساله تفاوتی در انتخاب آنها ایجاد نخواهد کرد.

پرچمداران موبایل و قیمت این محصولات همچنین از جمله حوزه هایی بوده اند که سونی را دچار دردسر نموده. از طرفی هیچیک از شرکت های تازه وارد این حوزه شامل لنوو (و موتورولا)، هوآوی، شیائومی، زی تی ای و آلکاتل، پرچمدارانی در رنج قیمتی 700 تا 800 دلار ندارند که این نکته روند کاهش قیمت پرچمداران را تایید می کند.

پس از گفتن تمام اینها باید این را نیز اضافه نمایید که همچنان فضای لازم برای عرضه تلفن های گران قیمت و بزرگی که ترکیبی از امکانات پیشرفته، طراحی فوق العاده و بازاریابی هوشمندانه را در خود داشته باشند، باز است. شاید بازار پرچمداران سنتی در رکود به سر ببرد اما فعلا نمی توان آن را حذف شده قلمداد نمود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • علی اکبر
    علی اکبر | ۲ اسفند ۱۳۹۴

    آخه این چه نظریه که شرکتهایی که گوشی ارزون تولید میکنند بازارو خراب میکنن
    اصل رقابت تو بازار بستگی به قیمت و نوآوری داره اگه بنا باشه ی شرکت هرچی دلش خواست بکشه رو تولیداتش اونوقت بازار خرابه

  • امیر
    امیر | ۸ شهریور ۱۳۹۴

    کلا چین مثل انگل میمونه لامصب هر جا میاد گند میزنه از جمله مملکت خودمون که متاسفانه خیلی ها رو بیکار کرد

  • parsamps
    parsamps | ۸ شهریور ۱۳۹۴

    واقعا برند هایی مثل هواوی و شیائومی دارن بازارو خراب میکنند، نمیگم گوشیاشون بد هستن، باعث به هم ریختن قیمت های بازار و کاهش قیمت پرچمدارای سامسونگ و سونی و ... شدن و درسته تو یه نگاه به نفع مشتری باشه، اما تو طولانی مدت برعکسه، این یعنی مرگ نو اوری و تغییرات بزرگ... و جنگ سر قیمت!!!

  • مهمان ناخوانده
    مهمان ناخوانده | ۸ شهریور ۱۳۹۴

    مقاله کوتاه و کاملی بود دستتون درد نکنه...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی