ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جان اسکالی و برند Obi؛ تجربیات مدیریت در اپل و پپسی تا کجا به کار خواهند آمد؟

جان اسکالی، شخصی که پس از برکناری استیو جابز از اپل، هدایت این کمپانی را در دست گرفت در سال ۲۰۱۴ شرکت را به نام Obi Mobiles تاسیس کرد. استارتاپی در زمینه توسعه موبایل های هوشمند ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۸ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

جان اسکالی، شخصی که پس از برکناری استیو جابز از اپل، هدایت این کمپانی را در دست گرفت در سال ۲۰۱۴ شرکت را به نام Obi Mobiles تاسیس کرد. استارتاپی در زمینه توسعه موبایل های هوشمند اندرویدی که اتفاقا تصمیم ندارد دستاوردهای خود را به بازارهای تراز اول جهانی ارسال کند.

در عوض، Obi تلاش می کند تا به سراغ بازار کشورهایی برود که در آنها، تلفن های «پرچمدار» معنای خاصی ندارند و کاربران هم زیاد با آیفون و گلکسی های مرغوب آشنا نیستند. جایی که کاربران بیشتر به سراغ موبایل های میان رده و اقتصادی می روند و برای اولین بار نیز دست به خرید یک «تلفن هوشمند» می زنند.

استارتاپ مورد اشاره در روز پنجشنبه هفته گذشته دو موبایل اندرویدی را معرفی کرد. موبایل ۱۹۹ دلاری SF1 (اشاره به سان فرانسیسکو) از تکنولوژی LTE پشتیبانی به عمل می آورد و بدنه اش نیز از فایبر گلاس و فلز تشکیل شده. این موبایل همچنین از نمایشگر ۵ اینچی بهره می برد که که لایه رویی آن هم با گوریلا گلس ۴ محافظت می شود و پردازنده اش نیز اسنپدارگون ۶۱۴ - هشت هسته ای است. اسپیکرهای دالبی دارد و باتری آن هم ۳۰۰۰ میلی آمپریست و از تکنولوژی شارژ سریع کوالکام نیز بهره می برد.

SJ1.5 (اشاره به سن خوزه) اما یک تلفن همراه ۱۲۹ دلاری است که از فناوری 3G پشتیبانی می کند. بدنه اش پلاستیکی است و نمایشگری ۵ اینچ دارد که با گوریلا گلس ۳ محافظت می شود. چیپست اش هم معمولی تر بوده و از سوی مدیاتک توسعه یافته.

در نگاه اول، هر دو موبایل برای قیمت هایی که دارند و با توجه به ظاهرشان، بسیار مناسب به نظر می رسند. این اسمارت فون ها از سوی گروه Ammunition  با مدیریت «رابرت برونر» طراحی شده اند؛ شخصی که در زمان مدیریت اسکالی بر اپل نیز وظیفه مدیریت بخش طراحی صنعتی شرکت یاد شده را بر عهده داشت. پس از بازگشت استیو جابز به اپل، دوره مدیریت «برونر» نیز به پایان رسید و «جاناتان آیو» جانشین وی شد. حتی مشاور مارکتینگ Obi هم «Satjiv Chahil» است که در زمان مدیریت اسکالی، در اپل مشغول به کار بوده است.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

چنین مسائلی مشخصا ذهن را به خود درگیر خواهند کرد که گویی اسکالی می خواهد یک اپل دیگر راه اندازی کند و موبایل هایی آیفون-مانند را نیز به دست مشتری برساند. چنین نیست؛ اسکالی می گوید: «ما برای اپل احترام بسیار زیادی قائلیم؛ هم من و هم برونر. به دلیل اینکه در سال هایی که در این کمپانی کار می کردیم، درس های بسیاری را آموختیم. اپل در زمینه طراحی یک پیشتاز است. ما هم قرار است یک پیشتاز در زمینه طراحی باشیم؛ البته در بازاری کاملا متفاوت. بازاری که اپل مشخصا هیچگاه به سراغش نخواهد رفت.»

جان اسکالی در مصاحبه اش به جای اینکه از سال های کار در اپل صحبت کند، از سال هایی می گوید که در پپسی مشغول بوده و توانسته درس های فراوانی را بیاموزد. وی از سال ۱۹۷۷ الی ۱۹۸۳ به عنوان مدیرعامل و نماینده پپسی ایفای نقش می کند تا در نهایت استیو جابز از راه می رسد و از او می پرسد: «آیا می خواهی تا آخر عمرت آب شکر به مردم بفروشی یا می خواهی با من در تغییر دنیا همراه شوی؟»

اسکالی می گوید که پایه ریزی آنچه امروز نتیجه اش شده برند «Obi»، از سال های گذشته آغاز گشته. وی اذعان دارد که مدتی قبل، به همراه برخی از همکارانش در Inflexionpoint تصمیم می گیرند که پیشنهاد خرید بلک بری را به کمپانی کانادایی ارسال کنند.

Obi-UAE-Launch-John-Sculley-Jumbo-Dubai-55-w600

بلک بری در آن زمان حتی پس از اخراج های فراوان، باز هم هفت هزار کارمند داشت و در نهایت هم تصمیم گرفت تا جواب منفی بدهد. به جای تلاش بیشتر و یا رفتن به سراغ یک خرید دیگر، اسکالی و همکارانش به این فکر افتادند که چه می شود اگر خودشان تصمیم بگیرند یک کمپانی توسعه دهنده تلفن هوشمند تاسیس کنند.

اسکالی در همین زمینه می گوید: «به این مورد توجه کردیم که بسیاری از این کمپانی ها حتی به سود دهی نمی رسیدند اما باز هم به فعالیت خود ادامه می دادند. به اچ تی سی، سونی، نوکیا نگاه کردیم؛ شرکت هایی که زیان های سنگینی را در بازار اسمارت فون ها متحمل شده اند. زیان هایی که البته بیشتر به دلیل هزینه های بالایشان بود: هزینه های سربار، تحقیق و توسعه و... . پیش خود گفتیم کسی دیگر اینچنین یک شرکت بزرگ را مدیریت نمی کند. باید از ابتدا و ساده شروع کرد؛ چیزی شبیه به مدل مرسوم در سیلیکون ولی.»

ایده پرورش Obi این بود که شرکتی تاسیس شود که بتواند در میان صدها کمپانی دیگر ابراز وجود کند. خاصیت Obi، موبایل های ارزانش است اما همین حالا کمپانی های دیگری همچون شیائومی نیز با همین راهکار توانسته اند نام خود را سر زبان ها بیاندازند. کمپانی تاسیس شده از سوی «اسکالی» اما قرار است با قیمت پایین، موبایل بهتری را عرضه کند. موبایلی که از سوی «برونر» طراحی شده؛ طراح صنعتی اسبق اپل.

3050377-slide-obiworldphonesf105-w600

جان اسکالی باور دارد: «مهم ترین بخش برای طراحی این نیست که به محصول ظاهری جذاب بدهید؛ این است که پای جزییات عرق بریزید. چینی ها به داشتن چنین کیفیتی خو نکرده اند. همین نکات بسیار کوچک در طراحی صنعتی هستند که باعث زیبا به نظر رسیدن یک محصول می شوند.»

Obi همچنین تلاش می کند تا با استفاده از بهترین قطعات، جلوه ای دیگر به قیمت پایین محصولاتش بدهد: «به جای رفتن به سراغ کمپانی های چینی، یک راست به سراغ تولید کننده های قطعات برتر رفتیم، چرا که با این اکوسیستم آشنا هستیم و روابط خوبی با شرکت های مختلف داریم. برای مثال برای بخش دوربین به سراغ سونی رفتیم؛ این شرکت بهترین ماژول های دوربین برای تلفن های هوشمند را توسعه می دهد.»

اسکالی در مورد پلتفرم نرم افزاری موبایل هایش نیز توضیح می دهد: «ما از اندروید بهره می بریم و به همین دلیل نیز، تا حدی می توانیم تجربه کاربری را تغییر دهیم. سعی کرده ایم این تغییر در بخشی ایجاد شود که مشتری بالاترین اهمیت را به آن می دهد؛ برای مثال دوربین. موبایل ما قادر است تا در فاصله ای بسیار اندک، دو تصویر با فلاش و بدون فلاش را به ثبت رسانده و سپس آنها را با هم ادغام کرده و یک تصویر زیبا را به شما تحویل دهد.»

کشور به کشور

John-Sculley-Obi-Mobiles-Viet-Digiworld-w600

موبایل های Obi به ایالات متحده نخواهند آمد و اسکالی نیز می گوید که علت این موضوع در تجربه شخصی وی و شناخت بالایی است که از بازار این کشور دارد: «افراد و برندهای بسیار کمی می توانند راه خود را در بازار آمریکا باز کرده و توجه ها را به خود جلب نمایند. در اینجا، برندهای بسیار با سابقه ای وجود دارند که شکست دادن آنها با یک نام تازه، به هیچ عنوان ساده نیست. حس‌ ما می گفت که بهتر است از جایی شروع کنیم که احتمال موفق شدنمان بیشتر باشد.»

به نظر می رسد که اسکالی می خواهد موبایل هایش را در ابتدای کار، به نیجریه، ویتنام، ترکیه و پاکستان برساند. این شرکت همچنین تصمیم دارد تا به هند نیز برود اما ابتدا باید اعتماد به نفس لازم برای این کار را پیدا کند. اسکالی همچنین نام «Worldphone» را به موبایل هایش افزوده چرا که قرار نیست به شکل قراردادی به فروش برسند و از طرف دیگر، دو درگاه برای قرارگیری سیم کارت نیز در آنها وجود خواهد داشت.

از نوشابه تا تلفن هوشمند

3050377-slide-packagingobiworldphonesf1-w600

فروش تلفن هوشمند چه شباهتی با فروش نوشابه دارد؟ اسکالی می گوید راهکار در این است که برند خود را به جهان واقعی بکشانید و سپس مطمئن شوید که مردم آن را می بینند: «پپسی و کوکا کولا در سراسر جهان با هم مبارزه می کنند و استراتژی آنها هم چیزی است که ما در دنیای خودمان به آن می گویید "استراتژی حضور". برندهای بسیاری مشغول این کار هستند، روی دیوار پر از تبلیغات مختلف برای نوشیدنی هاست اما در اصل، داشتن یک لوگوی عالی، رمز موفقیت در زمینه فروش نوشیدنی است.»

گویا نام این برند هم به همین دلیل تا این حد ساده است: «Obi نامی است که در همه زبان ها به سادگی تلفظ می شود. راحتی استفاده از آن همانند کلمه Coke است.»

obi-worldphone-1-800x420-w600

اسکالی در زمینه توسعه موبایل چنین می گوید: «یک سال پیش از اینکه Obi تلفن های همراهش را با کمک گروه Ammunition طراحی کند، تئوری های خود را در امارات متحده عربی با موبایل های اندرویدی عامه پسندتری مورد آزمایش قرار دادیم و توانستیم به فروش بالایی نیز دست پیدا کنیم.»

موبایلی که با قیمت ۲۰۰ دلار به دستتان برسد و شما را نیز پایبند به هیچ تعهدی نکند، هر جایی خریدار دارد. اسکالی در این زمینه می گوید: «مردم این موبایل را در دستم می بینند و می گویند چرا آن را به بازار ایالات متحده نمی آوری؟ پاسخ من این است که وقتی استارتاپ هستید، باید تمرکز بالایی داشته باشید. اکنون ما هم تلاش می کنیم تا تمرکزمان را از دست ندهیم.»

اگرچه Obi تمایلی ندارد تا موبایل هایش را در آمریکا به فروش برساند اما اسکالی خاطرنشان می کند که بازار همواره در حال تحول است و در آینده هیچ چیز مشخص نیست: «بازار همواره به نفع اپل خواهد بود؛ چرا؟ چون اپل تحسین شده ترین محصولات را دارد. ما نیز موارد قابل توجهی در جاده پیش روی خود قرار داده ایم که باید به آنها برسیم؛ آنچه اکنون معرفی شده، صرفا آغاز راه ماست.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • saman
    saman | ۹ شهریور ۱۳۹۴

    مثلا میرم توی شرکتش میگم نگاه این اوبیا بعد مدیونین فکر کنید با کارمندا بودم :|
    نه خوشم اومد آفرین :| ولی دمت گرم اینارو نفرس تو ایران آبروی مردم در خطره :/

  • mohammad
    mohammad | ۹ شهریور ۱۳۹۴

    -سلام
    +سلام
    -گوشی جدید خریدی ؟
    +آره
    -مارکش چیه؟
    +اوبی
    -چرا فوش میدی مارک گوشیتو پرسیدم

    بزودی در ایران :|

  • محمد
    محمد | ۹ شهریور ۱۳۹۴

    بیاد تو ایران دیدن داره
    فکر کنم نمایندگیشو تو پارک دانشجو بزنن
    خخخخخخخخخخخخخخخ

  • امیر
    امیر | ۹ شهریور ۱۳۹۴

    یه جور حس گوشی های سونی رو به آدم میده

  • حامد
    حامد | ۹ شهریور ۱۳۹۴

    تو فیلم جابز,جان اسکالی رو آدمی نشون داد که نظرش با استیوجابز فرق داشت.واستیو جابز هم گفت بدترین کاری که کردم استخدام جان اسکالی بوده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی