ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بوئینگ لیزری ساخته که می تواند پهپادها را سرنگون کند

بوئینگ مدتهاست که تلاش دارد راهکاری را برای غیر فعال کردن پهپادها از طریق لیزر بیابد. در هفته ای که گذشت این شرکت ویدئوی تازه ای را در قسمت سیستم های تسلیحاتی لیزری خود منتشر نمود ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۸ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۰

بوئینگ مدتهاست که تلاش دارد راهکاری را برای غیر فعال کردن پهپادها از طریق لیزر بیابد. در هفته ای که گذشت این شرکت ویدئوی تازه ای را در قسمت سیستم های تسلیحاتی لیزری خود منتشر نمود که یک دستگاه قابل حمل سوار شده روی سه پایه را به تصویر می کشید که قادر بود ظرف تنها چند ثانیه حفره ای را در داخل هواپیماهای بدون سرنشین یا هلی کوپترهای چهار پره ایجاد نماید.

این سیستم در واقع نسخه ضعیف تری از سیستم لیزری ساطع کننده انرژی سطح بالای شرکت مورد بحث موسوم به HEL MD است؛ نوعی لیزر سوار شده روی یک دستگاه کامیون که می تواند خمپاره ها را در حین پرواز غیرفعال نماید.

شاید روزی پای این سیستم به میادین نبرد باز شود با این همه، نسخه کوچک تر آن با این هدف توسعه یافته تا پهپادها را از مناطق حساس دور نگه دارد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

این سیستم پرتابل در چهار جعبه به اندازه چمدان جای می گیرد و ظرف تنها چند دقیقه می توان آن را راه اندازی کرد و باید بگوییم که همچون HEL MD با کمک لپ تاپ و یک کنترلر قابل هدایت کردن است.

دستگاه مورد بحث نیز همچون هر سیستم تسلیحات لیزری دیگری انرژی مورد نیازش را یا از طریق یک ژنراتور و یا باتری تامین می کند و هزینه هربار استفاده و شلیک با آن نیز بسیار پایین است.

بوئینگ ابراز امیدواری کرده که ظرف دو سال آینده از این سرویس ها به صورت فعال در بخش های نظامی بهره بگیرد و آنها را به عنوان مکملی برای سیستم های سنتی سپر موشکی به کار ببرد.

دیوید دیانگ مدیر سیستم های لیزری و اپتیکال بوئینگ گفته است: زمان هایی وجود دارند که لازم است از یک موشک استفاده شود و در برخی موارد نیاز خواهد بود سیستم های لیزری به کار گرفته شوند.

drone-laser-boeing (1)

با این همه اینکه از چه لیزری برای این منظور استفاده شود مساله ایست که سال ها به موضوع بحث و مناقشه تبدیل شده و انواع انتخابی نتوانسته اند که سطح بالای انتظارات را برآورده نمایند.

لیزرها علاوه بر اینکه توانایی حمل سطح بالایی از انرژی را ندارند (ناگفته نماند که طبق اعلام سایت Wired، راهکارهای باتری سیستم های تسلیحات لیزری بوئینگ می توانند انرژی مورد نیاز برای تنها چند شلیک را تامین نمایند)، شرایط نامساعد جوی از جمل گرد و غبار یا مه نیز به راحتی می تواند جهت آنها را منحرف نماید.

برای مثال سیستم لیزری هواپیمای بوئینگ 747 به عنوان نخستین «سلاح نوری» آمریکا معرفی گردید و در سال 2012 میلادی از رده خارج شد و به انبار نیروی هوایی این کشور فرستاده شد.

شاید برد سیستم تسلیحاتی لیزری جدید این شرکت کمتر از میزانی باشد که بتواند موشک ها را از آسمان سرنگون کند اما زمانی که نوبت به مبارزه با پهپادهای کوچک می رسد، این دستگاه می تواند بهترین راهکار باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • ح راد
    ح راد | ۸ شهریور ۱۳۹۴

    اختراعات دراین زمینه را ما رسانه ای نکنیم

  • ali.n
    ali.n | ۸ شهریور ۱۳۹۴

    پیشرفت های زیادی دارن ،البته شاید سازمان های نظامیشون این تکنولوژی رو پیشرفته تر و عملیاتی دارن و رو نمیکنن .....
    کسی میدونه ایا نور لیزر ها رو میشه منعکس یا منحرف کرد ،یا ماده ای که هست که توسط این لیزر های قوی اسیب نبینه ؟

    • kayba
      kayba | ۸ شهریور ۱۳۹۴

      روی موشکت یه لایه نقره بزنی بیشتر نور لیزر منعکس میکنه و همینطور مسیر حرکتش نباید مستقیم باشه و هی جابجا بشه تا نشه روش قفل کرد

      • مهمان
        مهمان | ۸ شهریور ۱۳۹۴

        به همین سادگی ؟؟؟؟
        یه جوری حواب دادید انگار داریم راجع به موشک کاغذی حرف میزنیم ، اصلا بحث مقاومت و خردگی و اینا به کنار ، اینم که به راحتی تو هر راداری معلوم میشه به کنار ، دیگه اینو میدونیم که در ابعاد بالا گرانقمت در میاد و اکسید نقره ای که به طور مستمر به وجود میاد کدره ...

      • پویان
        پویان | ۹ شهریور ۱۳۹۴

        عزیز اون آینه خونتون فقط طیف خاصی از نورو منعکس می کنه اونم نه صد در صد لیزر های نظامی از طیف مادون قرمز استفاده می کنن که توسط اکثر مواد جذب می شه مخصوصا پلاستیک سطح درون و هیچ ماده ای هم وجود نداره که بتونه هر طیف الکترو مغناطیسو صد در صد منعکس کنه و تو تعوری هر لیزری اگه به اندازه کافی قوی باشه حتی اگه مثلا بیست درصد انرژیش به هدف بخوره بازهم باعث نابودی هدف میشه. بزرگترین دشمن لیزر شرایط جوی نه آینه

      • آریا
        آریا | ۹ شهریور ۱۳۹۴

        عزیزم . با لیزر آینه برش میدن

  • soora
    soora | ۸ شهریور ۱۳۹۴

    پهباد ها هم کم کم دارند مسئله ساز می شند.

مطالب پیشنهادی