ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چین برای مقابله با آلودگی هوای پکن دست نیاز به سمت IBM دراز کرده است

IBM مشغول بررسی روش تازه ای برای کاهش آلودگی هوای کُشنده پکن با کمک هوش مصنوعی است. پایتخت چین همچون بسیاری از شهرهای دیگر آن در احاطه کارخانجات متعدد است که سوخت اکثرشان را نیز ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۰

IBM مشغول بررسی روش تازه ای برای کاهش آلودگی هوای کُشنده پکن با کمک هوش مصنوعی است. پایتخت چین همچون بسیاری از شهرهای دیگر آن در احاطه کارخانجات متعدد است که سوخت اکثرشان را نیز ذغال سنگ تشکیل می دهد که ذرات بسیار خطرناک و مضری را از خود تولید می کند.

اما سطوح آلودگی هوا بسته به فاکتورهایی مختلفی نظیر فعالیت های صنعتی، ترافیک، تراکم جمعیت و شرایط آب و هوایی می تواند متغیر باشد.

حالا پژوهشگران IBM اعلام کرده اند که مشغول تست نوعی سیستم کامپیوتری با قابلیت یادگیری پیش بینی شدت آلودگی هوا در بخش های مختلف این شهر، آن هم از چند روز قبل هستند که با ترکیب کردن مقادیر عظیمی از داده های به دست آمده از مدل های مختلف آماری کار می کند و می توان آن را یک چالش محاسباتی به شدت پیچیده خواند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

این سیستم عاقبت می تواند پیشنهادات ویژه ای را در مورد نحوه کاهش آلودگی و رساندن آن به سطح قابل قبول ارائه دهد؛ برای نمونه ممکن است توصیه کند که برخی از کارخانجات مشخص تعطیل شوند یا اینکه تعداد رانندگان خودروهای شخصی به صورت موقت در برخی مناطق کم شود.

البته سیستمی مشابه به این هم اکنون برای یکی از شهرهای استان Hebei در دست ساخت است که آلودگی هوای آن تاثیر بسیار بدی روی نواحی شمالی این کشور گذاشته.

شیائووی شن، مدیر واحد تحقیقات IBM در چین اظهار داشته: «ما نوعی سیستم اولیه ساخته ایم که قادر است از 72 ساعت قبل، پیش بینی های دقیقی را از کیفیت هوا ارائه نماید.»

او در ادامه گفت: پژوهشگران ما در حال حاضر تلاش دارند توانمندی این سیستم را بهبود بخشیده و هوای مناطق آلوده را در میان مدت و دراز مدت (حتی از 10 روز قبل) پیش بینی کرده و منابع آلوده کننده را تحت نظر بگیرند. این سیستم همچنین می تواند تحلیل هایی را در مورد سناریوهای مختلف ارائه دهد و اطلاعات مفیدی را برای تصمیم گیری پیرامون اقدامات مقابله با آلودگی هوا فراهم نماید.

پروژه جدید IBM که تحت عنوان افق سبز از آن یاد گردیده تنها نمونه ای از امیدهای گسترده این موسسه برای به کارگیری پژوهش هایش در مورد کاربرد یادگیری ماشینی پیشرفته و استخراج اطلاعات مهم از حجم انبوه داده هاست که خود این شرکت از آن تحت عنوان «محاسبات شناختی» یاد کرده است.

این پروژه همچنین به موارد مصرف تکنولوژی هایی اشاره دارد که IBM دوست دارد به کشورهای دیگر و سایر نواحی آلوده دنیا صادر کند.

شرکت مورد بحث هم اکنون یادگیری ماشینی را در صنایع مختلفی به کار گرفته که بخش های گوناگونی شامل بهداشت و درمان و همچنین مشاوره را در بر می گیرد. تلاش های صورت گرفته در حوزه محاسبات شناختی دربرگیرنده پردازش زبان طبیعی و تکنولوژی هایی می شوند که در اصل برای سیستم کامپیوتری واتسون توسعه یافته اند.

اما پیش بینی سطح آلودگی هوا کاری بس چالش برانگیز است. IBM برای این منظور از داده هایی استفاده می کند که توسط اداره حفاظت محیط زیست پکن تهیه شده و در نهایت آنها را برای بهینه سازی الگوهای خود به کار می گیرد.

شن مدعی شده که این پیش بینی ها دقتی معادل با یک کیلومتر دارند و 30 درصد دقیق تر از اطلاعاتی هستند که توسط رویکردهای معمول ارائه می گردند.

وی اظهار داشته که این سیستم از یادگیری ماشینی «انطباقی» برای تعیین بهترین ترکیب از مدل هایش استفاده خواهد کرد.

آلودگی هوا مشکلی جدی در چین است که به شدت سلامت شهروندان آن را تهدید می کند و براساس مطالعه ای که توسط پژوهشگران دانشگاه برکلی کالیفرنیا انجام گرفت سالانه بیش از یک میلیون نفر از جمعیت این کشور را به کام مرگ می کشاند و این مساله به موضوعی مهم در محافل عمومی و سیاسی آن بدل گردیده.

از همین رو، مقامات چین تلاش داشته اند تا با اجرای طرح پیشگیری از آلودگی هوا و اقدامات کنترلی کیفیت هوای چین را تا سال 2017 میلادی به میزان 10 درصد بهبود ببخشند.

در آوریل گذشته تحلیل های صورت گرفته روی 360 شهر چین که توسط یک سازمان خیریه به نام Greenpeace East انجام گرفت نشان داد که سطح آلودگی 351 عدد از این شهرها از کیفیت هوای استاندارد تعریف شده توسط خود این کشور فراتر رفته. گفتنی است که میزان ذرات معلق موجود در هوای این شهرها دو و نیم برابر محدوده توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • جوزفو
    جوزفو | ۱۱ شهریور ۱۳۹۴

    خوب چرا با هواپیما از بالا آب نمیریزن.

  • m. masoud
    m. masoud | ۱۰ شهریور ۱۳۹۴

    طوفان گرد و خاک دیشب تهران تازه شروع طوفان های گرد وخاک تهرانه.
    با خشک شدن دشت های قزوین هر بادی که از غرب به شرق بیاد، گرد و خاک به سمت تهران و البرز میاره

  • علی
    علی | ۱۰ شهریور ۱۳۹۴

    هر روز و هر روز بیماران قلبی و ریوی تو تهران بیشتر میشه

  • علی احمدی
    علی احمدی | ۱۰ شهریور ۱۳۹۴

    IBM قوربون دستت یه سری به تهران هم بزن هموطنامون مظلوم واقع شدن :-)

    • mostafa
      mostafa | ۱۰ شهریور ۱۳۹۴

      تهران، هه
      شما بیا یه سر بزن اهواز !

مطالب پیشنهادی