ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان آمریکایی با ساخت یک دوربین دیجیتالی 3.2 گیگاپیکسلی آسمان شب را زیر نظر می گیرند

اگر حسگر 23 مگاپیکسلیِ دوربین پیشرفته ترین دستگاه های موبایل که هم اکنون در بازار موجود هستند توجه شما را به خود جلب نمی کند آنگاه احتمالا از خبر ساخت یک حسگر 3.2 گیگاپیکسلی شگفت زده خواهید شد. البته ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۸:۳۰

اگر حسگر 23 مگاپیکسلیِ دوربین پیشرفته ترین دستگاه های موبایل که هم اکنون در بازار موجود هستند توجه شما را به خود جلب نمی کند آنگاه احتمالا از خبر ساخت یک حسگر 3.2 گیگاپیکسلی شگفت زده خواهید شد.

البته این دوربین قرار نیست که روی تلفن های هوشمند یا هر دستگاه مشابه دیگر به کار گرفته شود و در عوض گفته می شود که نقش نوعی چشم دیجیتالی را برای تلسکوپ تحقیقاتی عظیم سینوپتیک بر فراز رشته کوه های Cerro Pachón در شیلی ایفا می کند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

این حسگر همچنین موافقت وزارت انرژی آمریکا برای شروع فرایند ساختش را دریافت کرده و امید می رود که پس از تکمیل شدن، دیدی عمیق تر نسبت به اسرار هستی در اختیار محققین قرار دهد.

حتما می خواهید بدانید که علت مداخله وزارت انرژی آمریکا در پروژه ساخت این تلسکوپ چیست؟ باید بگوییم که این نهاد دولتی در اصل منبع تامین کننده سرمایه برای ساخت این دستگاه است. هرچند بودجه لازم برای ساخت خود تلسکوپ، سیستم ها و زیرساخت های پشتیبانی کننده از آن در اصل توسط بنیاد ملی علوم آمریکا تامین می شود.

هدف از ساخت این تلسکوپ عکسبرداری از بخش جنوبی آسمان قابل رویت شب است که در دوره های ده روزه انجام می گیرد و انتظار می رود که به لطف، آن امکان طبقه بندی یکباره بیشترین تعداد از ستاره ها و کهکشان های مشاهده شده تا به امروز (که پیش بینی شده حتی از جمعیت زمین نیز بیشتر باشند) فراهم گردد.

LSST_filter_switch_loop

اما قطعا برای مدیریت این حجم داده به نرم افزارهای تخصصی نیاز خواهد بود و به همین منظور آزمایشگاه شتاب دهنده ملی SLAC در دانشگاه استفورد وظیفه توسعه این پایگاه داده ای را با بودجه تخصیص یافته از سوی بنیاد ملی علوم آمریکا بر عهده گرفته است.

برای آنکه درکی از میزان داده هایی که حجم سالانه شان به 6 میلیون گیگابایت می رسد و قرار است توسط این نرم افزارها مدیریت شوند پیدا کنید، تنها کافیست تصور کنید هر شب و به مدت 10 روز، 800 هزار عکس توسط یک دوربین 8 مگاپیکسلی گرفته شود.

همه این تلاش ها اما، با هدف ایجاد درکی درست از جهان پیرامون صورت می گیرند؛ از اطلاعاتی نظیر منبع و منشا هستی گرفته تا سیستم های هشدار اولیه ستاره هایی که انقراض شان نزدیک است، همه و همه مواردی هستند که به لطف این تلسکوپ مشخص خواهند شد. در هر صورت تلسکوپ تحقیقاتی عظیم سینوپتیک و دوربین 3.2 گیگاپیکسلی آن قرار است که آسمان بی پهنای شب را تحت نظر گرفته و تا سال ها ذهن دانشمندان را به خود جلب کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • بهزاد
    بهزاد | ۱۱ شهریور ۱۳۹۴

    دقیقاً...
    Lumia 1020
    41 megapixel

  • genius
    genius | ۱۰ شهریور ۱۳۹۴

    هوافضا فقط تو سفیرامید خلاصه میشه!!!!!!!!

  • بله
    بله | ۱۰ شهریور ۱۳۹۴

    بله...حسگر بهترین دوربین گوشی 23 مگاپیکسل است.
    لطفا دقت کنید

  • بهداد
    بهداد | ۱۰ شهریور ۱۳۹۴

    الان یکی میاد شر را میندازه که زد 5 من اندازه این کیفیت داره اونیکی میاد میگه نوت فلان یکی دیگه آیفون ....

    طفلی بچه ها ویندوزی با اون کیفیت دوربینای عالیشون صداشونم در نمیاد

  • صابر
    صابر | ۱۰ شهریور ۱۳۹۴

    اوفففففف

مطالب پیشنهادی