ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

یوتوب مشغول توسعه فرمتی برای نصف کردن مصرف پهنای باند رزولوشن 4K است

هرچند رزولوشن 4K هنوز آنقدر گسترش پیدا نکرده که همه کاربران به آن دسترسی داشته باشند، اما انتظار بی جایی نیست اگر بگوییم این رزولوشن تا یک یا دو سال دیگر بر بازار غالب خواهد ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۰

هرچند رزولوشن 4K هنوز آنقدر گسترش پیدا نکرده که همه کاربران به آن دسترسی داشته باشند، اما انتظار بی جایی نیست اگر بگوییم این رزولوشن تا یک یا دو سال دیگر بر بازار غالب خواهد شد.

استریم کردن ویدیو هم مورد دیگری به شمار می رود به شکل همزمان روز به روز در حال گسترش است و دیری نخواهد پایید که خود را با روش های سنتی استفاده از محتوی تصویری مثل DVD و Bluray جایگزین کند.

در این میان یوتوب و Netflix از بازیگران اصلی این صنعت هستند که هم اکنون از این رزولوشن پشتیبانی می کنند، اما مصرف بسیار زیاد پهنای باند مشکلی است که بین این سرویس دهندگان و کاربران فاصله انداخته است.

VP10 نام codec جدیدی است که حدود یک سال است گوگل برای رفع این مشکل در دست توسعه دارد و حالا با اطلاعاتی که در این باره منتشر شده به نظر می رسد در آینده شاهد جایگزین شدن آن بجای فرمت VP9 باشیم.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

به گفته یکی از توسعه دهندگان گوگل، VP9 تنها نصف فرمت H.264 پهنای باند مصرف می کند و سازنده موفق شده این میزان را در VP10 باز هم به نصف کاهش دهد.

البته کاهش پهنای باند تنها مزیت VP10 نیست و این فرمت کیفیت بالاتر، رنگ های بهتر و دامنه پویا تاریکی و روشنی پویا تری را نیز برای تصویر به ارمغان خواهد آورد.

اما با وجود همه این مزیت ها و تلاش های غولی مثل گوگل، باز هم این H.264 است که بازار را در اختیار دارد و سازنده لازم است با جانشین آینده آن یعنی HEVC/H.265 به رقابت شدیدی بپردازد تا موفق شود پشتیبانی از VP10 را به محصولات آینده بی آورد.

از سوی دیگر اما VP10 پشتیبانی یوتوب را پشت سر خود دارد که می تواند یاری گر این فرمت در مبارزه با HEVC باشد و علاوه بر آن باید به متن باز بودن codec گوگل نیز اشاره کنیم که می تواند مزیت دیگری در مقابل فرمت رقیب باشد که توسعه دهندگان و سازندگان ابزارهای الکترونیکی باید هزینه استفاده از آن در محصولاتشان را بپردازند.

گفتنیست گوگل اعلام کرده امیدوار است VP10 تا پایان سال آینده میلادی به میزان آمادگی هدفگذاری شده برسد، پس می توان گفت حداقل در آینده بسیار نزدیک شاهد تغییر عمده در شرایط و به نصف رسیدن مصرف پهنای باند مورد نیاز برای تماشای محتوای 4K روی این سرویس نخواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • رضا
    رضا | ۱۰ شهریور ۱۳۹۴

    ما که به زور با کیفیت 360p نگاه میکنیم دیگه چه برسه به رزولیشن های بالاتر .

مطالب پیشنهادی