ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اینتل از چیپست پیشرفته Z3590 سری اتم خود برای دستگاه های موبایل پرده برداشت

در بازار چیپست های ویژه لپ تاپ و دسکتاپ اینتل همواره از نام های پیشروی صنعت بوده است. با این همه، در صنعت چند میلیارد دلاری تلفن های هوشمند که روز به روز هم بزرگ تر ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۲ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۴:۴۱

در بازار چیپست های ویژه لپ تاپ و دسکتاپ اینتل همواره از نام های پیشروی صنعت بوده است. با این همه، در صنعت چند میلیارد دلاری تلفن های هوشمند که روز به روز هم بزرگ تر می شود، این شرکت همچنان بازیگری کوچک محسوب می شود که برای رسیدن به نام های مهمی نظیر کوالکام و مدیاتک سخت در حال جنگیدن است.

تا سال 2013 میلادی، کوالکام 95 درصد از سهم بازار موبایل دنیا را با چیپست های اسنپدراگون خود در اختیار داشت اما سهم آنها به خاطر قدرت گرفتن مدیاتک که حالا 17 درصد از بازار این محصولات را در اختیار دارد به 66 درصد تقلیل پیدا کرد.

حالا اینتل برای مطرح کردن نام خود در بازار تلفن های همراه از چیپست تازه ای به نام  Atom Z3590 پرده برداشته که در ادامه قصد داریم به ذکر مشخصات آن بپردازیم. با دیجیاتو همراه باشید.

این چیپست براساس معماری Moorefield ساخته شده با این همه، نسبت به نسخه قبلی خود قدرتمند تر است و از CPU و پردازنده های گرافیکی سریع تری پشتیبانی می کند.

پردازنده چیپست جدید اینتل سرعت کلاکی برابر با 2.5 گیگاهرتز دارد در حالی که پردازنده گرافیکی آن قادر است با سرعت 640 مگاهرتز گرافیک دستگاه را مدیریت نماید (اگر خاطرتان باشد در نسخه قبلی این رقم ها به ترتیب برابر با 2.33 گیگاهرتز و 533 مگاهرتز بودند و تا پیش از عرضه این نسخه، Z3580 تنها چیپست پرسرعت ساخته شده براساس این معماری به شمار می رفت).

چیپست جدید اینتل، جدای از اینکه پرسرعت تر است، تفاوت قابل توجه دیگری با نسخه قبلی اش ندارد. هر دوی این محصولات 4 بیتی و چهار هسته ای هستند که با استفاده از فرایند 22 نانومتری ساخته شده اند و همانطور که در تلفن هوشمند ذن فون 2 مشاهده نمودید تا 4 گیگابایت رم و تکنولوژی های USB 2.0 و USB 3.0 را پشتیبانی می کنند.

علاوه براین، این دو چیپست از تکنولوژی های مجازی سازی اینتل، SpeedStep، Smart Idle و رمزنگاری AES نیز پشتیبانی می کنند.

کوالکام و مدیاتک از معماری ARM در محصولات خود استفاده می کنند اما اینتل ترجیح می دهد که از استاندارد x86 خود برای ساخت این قطعات سیلیکونی کوچک بهره بگیرد که معمولا در کامپیوترهای دسکتاپی و لپ تاپ ها یافت می شود.

اما سری چیپست های اتم این شرکت مشخصا برای تبلت ها و اسمارت فون ها ساخته شده و این دستگاه ها هم نیازهای مختص به خود را دارند که از آن جمله می توان به دمای عملیاتی پایین، فقدان مکانیزم فعال اتلاف حرارت و مصرف برق کم اشاره نمود.

ناگفته نماند که این چیپست در ذن فون زوم ایسوس مورد استفاده قرار گرفته است که روز گذشته در جریان نمایشگاه IFA معرفی گردید و امکاناتی نظیر نمایشگر 5.5 اینچی، چهار گیگابایت رم و یک دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی با زوم اپتیکال 3X دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • morteza
    morteza | ۱۳ شهریور ۱۳۹۴

    من زنفون دو دارم میتونم بگم اصلا داغ نمیکنه نه لگی داره نه چیزی یازده تا بازی رو آمادت بکار نگه میداره کلا بگم سی پیوش عالیه به نظرم اینتل اگه یکم مدیریت داشت از مدیاتک های سامسونگ که خیلی ضایع جلوی زنفون دو کم آورد و دو تا بازی رو نتونست آماده به کار نگه داره درصد فروشش بیشتر میشد

  • سرفیس ...
    سرفیس ... | ۱۲ شهریور ۱۳۹۴

    اگه مایکروسافت گوشی سرفیسش را با امکانات و معماری 86 بده بیرون. وای اپل تا مرز نابودی میره
    به دلیل انکه اپل درآمدش بسیار به فروش آیفون وابسته است شاید بشه گفت حدود ۵۰ در صد از دآمد و شاید هم بیشتر

  • m. masoud
    m. masoud | ۱۲ شهریور ۱۳۹۴

    غیر از ایسوس کدوم شرکت از پردازنده های گوشی اینتل استفاده کرده؟

    • الکی مثلا منم عکس پروفایلم کشیده و دراز :)
      الکی مثلا منم عکس پروفایلم کشیده و دراز :) | ۱۲ شهریور ۱۳۹۴

      لنوو

  • سرفیس ...
    سرفیس ... | ۱۲ شهریور ۱۳۹۴

    سیستمی بر اساس معماری ۸۶ اینتل و قدرت پردازندگی بالا.
    به نظر بهترین بازدهی برای پروژه کانتین.. باشه

  • سرفیس ...
    سرفیس ... | ۱۲ شهریور ۱۳۹۴

    با اینکه همه از گوشی‌های سری لومیای پرچمدار صحبت می‌کنند اما شاید پروژه گوشی‌های سرفیس را از یاد برده‌اند. یه چیز خفن شاید شاید

مطالب پیشنهادی