ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: گلکسی نوت 5 ؛ از خشت خام تا آینه

گذشت آن زمان که می گفتند نیازی به داشتن قلم موبایل نداریم. اگر هم نیازی نبود، سامسونگ نیازش را ایجاد کرد و اکنون چنان بر بازار این نوع موبایل ها مسلط شده که به جرأت ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۱۳ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۳:۵۰

گذشت آن زمان که می گفتند نیازی به داشتن قلم موبایل نداریم. اگر هم نیازی نبود، سامسونگ نیازش را ایجاد کرد و اکنون چنان بر بازار این نوع موبایل ها مسلط شده که به جرأت می توان گفت رقیبی ندارد. احتمالاً الان که داریم این جملات را می گوییم، استیو جابز دارد در گور به خودش می لرزد. وقتی روی استیج می رفت تا آیفون را معرفی کند، انگشتانش را در هوا تکان می داد و می گفت «چه کسی به قلم نیاز دارد؟ خداوند به ما بهترین قلم را داده؛ انگشتانمان»

البته که آن مرحوم جملات متأثر کننده و با شکوهی می گفت اما در واقعیت، کاربران خواسته شان مبنی بر احساس نیاز به قلم را به زبان آورده اند. سامسونگ نیز در این سال ها از عدم حضور اپل نهایت استفاده را برده و بهترین فبلت قلم دار را ساخته است. گلکسی نوت محصولی است که طی سال ها، سیر تکامل را با توجه به خواسته کاربران طی کرده است. تنها چیزی که این فبلت کم داشت، یک طراحی زیبا و بدنه با کیفیت بود که اکنون گلکسی نوت به این مورد نیز دست یافته است.

گلکسی نوت 4 فبلت کم نقص و موفقی بود که سامسونگ، سیره آن را در گلکسی نوت 5 نیز ادامه داده و آن را بهتر از قبل ساخته است. علاوه بر بهبود در زمینه طراحی، قلم معروف این دستگاه به نام S Pen نیز نسبت به قبل پیشرفت کرده است. گلکسی نوت 5، فبلتی زیبا و قدرتمند است که به کمک قلم بسیار پیشرفته اش، تقریباً از پس هر کاری که انتظارش را داشته باشید به خوبی بر می آید.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

نمایش ۳۶۰ درجه تصویر را بچرخانید

طراحی

IMG_9328

سامسونگ از سبک طراحی جدیدش که گلکسی اس 6 آغازگر آن بود، در گلکسی نوت 5 استفاده کرده با این تفاوت که این دستگاه مستطیلی تر و کم حاشیه تر است. آنچه که در نوت 5 خود نمایی می کند، زیبایی محض است به طوری که مشابه آن فعلاً در هیچ موبایلی دیده نمی شود. هر چند گلکسی نوت 4 هم با قاب فلزی و درب چرم مانندش در این زمینه پیشرفت قابل توجهی نسبت به نوت 3 داشت، اما پیشرفت طراحی در نوت 5 به اوج خود رسیده است.

بدنه نوت 5 با ترکیبی دوست داشتنی از فلز و شیشه ساخته شده است. دور دستگاه با آلومینیوم پوشانده شده و جلو و پشت دستگاه، با شیشه گوریلا گلس 4 محافظت می شوند. نوت 5 زیبایی خیره کننده ای دارد و بدنه براق آن چنان چشمانتان را به خودش جذب می کند که نمی خواهید از آن چشم بردارید. فبلت سامسونگ که زمانی به خاطر پلاستیکی بودنش مورد انتقاد بود، حالا ظاهری بسیار لوکس و تجملی پیدا کرده است.

IMG_9181

وقتی گلکسی نوت 5 را در دست می گیرید، حس بهتری هم پیدا می کنید. حس خوب متریال به کار رفته در بدنه یک طرف، صیقلی بودن آن یک طرف و ارگونومی بهبود یافته از آن طرف دیگر، باعث می شوند حس خوبی و راحتی از در دست گرفتن این فبلت داشته باشید. هر چند نوت 5 هنوز یک فبلت با نمایشگر بزرگ 5.7 اینچی است، اما نسبت به قبل با آن راحت تر هستید.

البته اینطور هم نیست که طراحی دستگاه از همه لحاظ عالی کار شده باشد. نوت 5 به خاطر بدنه شیشه ای، مستعد لیز خوردن روی سطوح صاف است. وقتی آن را دست می گیرد بسیار خوب و محکم جا می گیرد اما روی سطوح صاف باید مراقب آن باشید چون به هر حال بدنه آن شیشه ای است و هر چه قدر هم محکم باشد، احتمال شکستنش وجود دارد. مشکل دیگر، جا ماندن اثر انگشت روی بدنه آن است.

IMG_9211

در نسخه طلایی که در اختیار ما قرار داشت، جا ماندن اثر انگشت، ظاهر دستگاه را تحت تأثیر قرار می داد. شاید تنها رنگ سفید آن باشد که خیالتان را از این بابت راحت کند. در غیر این صورت، نوت 5 به قاب محافظ نیاز خواهد داشت تا در مقابل ضربه و لکه از آن محافظت کند. خود قاب وسیله مفیدی است اما تمام لذت در دست گرفتن این فبلت خوش ساخت را از شما می گیرد.

IMG_9146

سامسونگ برای بهبود ارگونومی دستگاه، کناره های پشتی آن را به صورت منحنی طراحی کرده است. در این قسمت، نوار فلزی با ظرافت باریک تر شده تا برای شیشه های خمیده کناری جا باز کند. مورد دیگر، کاهش حاشیه اطراف نمایشگر است. سامسونگ به طرز استادانه ای از فضای جلوی دستگاه بهره برداری کرده به طوری که 76 درصد از مساحت جلوی دستگاه به نمایشگر اختصاص داده شده که در نوع خودش بی نظیر است.

نوت 5 با ابعاد 153.2x76.1x7.6 میلی متر نسبت به نوت 4 که ابعادی برابر 153.5x78.6x8.5 میلی متر داشت، کوچکتر و باریک تر شده است. در جلوی آن دوربین 5 مگاپیکسلی و دکمه Home که حسگر اثر انگشت را در خود جا داده، قرار دارند. کناره های دستگاه خلوت هستند و دکمه پاور در سمت راست و دکمه های تنظیم صدا در سمت چپ قرار دارند.

IMG_9177

در بالای دستگاه شیار سیم کارت و میکروفون دوم که برای ضبط صدای استریو و کاهش نویز به کار می رود، قرار گرفته اند. پشت نوت 5 نیز جایگاه دوربین 16 مگاپیکسلی به همراه فلش، حسگر مادون قرمز برای تنظیم نور دوربین و حسگر ضربان سنج است. دوربین نوت 5 همچنان برجسته است اما برجستگی ملایم تری نسبت به اس 6 دارد و کمی ظاهر بهتری نسبت به آن پیدا کرده است که باعث می شود بتوانیم تحملش کنیم.

IMG_9200

با وجود ایرادات که هنوز در طراحی نوت 5 دیده می شوند، اما بدونشک تحول بزرگی در سری نوت و طراحی سامسونگ به شمار می رود. این فبلت ظاهر بسیار زیبایی دارد که تا مدت ها برای شما تازگی خواهد داشت و کیفیت ساخت خوب آن، حس خوبی را برای دستان شما به همراه می آورد. با این حال، اگر قصد خرید این فبلت را دارید، باید حسابی به فکر مراقبت از آن باشید. گلکسی نوت 5 در رنگ های مشکی، طلایی پلاتینیومی، نقره ای تایتان و سفید مرواریدی عرضه شده است.

نمایشگر

IMG_9205

سامسونگ همیشه در صنعت نمایشگرها پیشرو بوده و نمایشگرهای سوپر آمولد این شرکت کیفیت خود را اثبات کرده اند.  گلکسی نوت 5 دارای نمایشگر 5.7 اینچی Super AMOLED با رزولوشن 1440x2560 است. این نمایشگر با پوشش گوریلا گلکس 4 محافظت می شود و حاشیه بسیار کمی دارد. چگالی نمایشگر آن نیز برابر با 518 پیکسل در اینچ است که وضوح بالایی برای این نمایشگر به همراه می آورد.

IMG_9221

همانطور که انتظار داریم، این نمایشگر عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می دهد. تصاویر در این نمایشگر با طراوت و پویا نمایش داده می شوند. با کنتراست بسیار بالایی که این نمایشگر دارد، رنگ مشکی با خلوص کامل نشان داده می شود و تصاویر با عمقی را برای شما مهیا می کند.

IMG_9277

البته نمایشگرهای سوپر آمولد رنگ ها را به صورت اشباع شده نشان می دهند. چنین تصاویری واقعاً چشم نواز و زیبا هستند، اما تا زمانی در نمایشگر نوت 5 آن ها را ببینید. اگر همان تصاویر را در نمایشگر دیگری ببینید، تفاوت آن ها از زمین تا آسمان خواهد بود. البته سامسونگ تلاش کرده رنگ ها را با رساندن به درجه 6700K کمی به واقعیت (درجه رنگ 6500K) نزدیک کند اما در واقعیت، رنگ ها همچنان اشباع شده هستند. رنگ های اشباع شده زیبا هستند اما مشکل اینجاست که با واقعیت یکی نیستند و فقط در نمایشگر نوت 5 زیبا خواهند بود.

جدول طیف های رنگ که در آن محدوده طیف های sRGB، Adobe و NTSC مشخص شده است.
نمودار طیف های رنگ که در آن محدوده طیف های sRGB، Adobe و NTSC مشخص شده است.

نسل قبلی گلکسی نوت نمایشگر فوق العاده ای داشت اما باز هم بهتر شده است. حال از بهبودهای نمایشگر سوپرآمولد نوت 5 نسبت به نوت 4 بشنوید. دقت رنگ ها بیشتر شده به طوری که رنگ های نمایشگر نوت 5 کاملاً بر طیف رنگ sRGB منطبق هستند. همچنین نور نمایشگر حدود 10 نیت افزایش یافته و به 470 نیت رسیده است که باعث می شود نمایشگر نوت 5 خوانایی مطلوبی زیر نور مستقیم خورشید داشته باشد.

نرم افزار

1 galaxy note 5

سامسونگ تا پیش از عرضه نسخه فعلی تاچ ویز همیشه به خاطر پیچیدگی و امکانات فراوان و غیرکاربردی نرم افزارش مورد انتقاد بود. اما کره ای ها متوجه شدند که استفاده از رابط کاربری و قابلیت های نرم افزاری دستگاه باید راحت و کاربردی باشد. خوشبختانه سامسونگ به خوبی توانست این مشکل را مدیریت کند. آن ها با پیش گرفتن رویه «هر چه ساده تر، بهتر» توانستند تاچ ویز را به یک رابط کاربری زیبا، ساده و کاربردی تبدیل کنند. البته بسیاری از قابلیت هایی که قبلاً وجود داشتند حذف شده اند اما مطمئن باشید از نبود آن ها خوشحال خواهید شد.

گلکسی نوت 5 با اندروید 5.1.1 و جدیدترین نسخه رابط کاربری تاچ ویز سامسونگ عرضه شده که هسته اصلی آن مشابه همان چیزی است که در گلکسی اس 6 دیدیم. البته بهینه سازی هایی متناسب با اندازه نمایشگر و کاربردهای ویژه قلم نوت 5 صورت گرفته است. قابلیت های شخصی سازی فراوانی در این رابط کاربری در نظر گرفته شده است؛ از تعداد آیکن های صفحه که شامل 4x4، 4x5 و 5x5 می شود، گرفته تا انواع تم های مختلف ویژه سامسونگ، قابل شخصی سازی هستند.

2 galaxy note 5

در اندروید معمولا یک نسبت ثابت بین اجزای صفحه برقرار است و به طور مثال چه در حال استفاده از نکسوس ۴ باشید و چه نکسوس ۶ تنها اندازه اجزا کوچکتر یا بزرگتر است و تفاوت چندانی در تجربه کاربری وجود ندارد. در نوت ۵ سامسونگ موفق شده با بهینه تر کردن این نسبت ها یک تجربه کاربری متناسب با اندازه نمایشگر این فبلت را عرضه کند؛ مثلا بجای ۱۶ اپلیکیشن که تعداد معمول در این پلتفرم است می توانید ۲۵ اپلیکیشن را در هر صفحه به شکل یکجا داشته باشید.

این مورد در کنار سخت افزاری بودن دکمه های ناوبری اندروید در نوت ۵ باعث شده وقتی تجربه کاربری این دستگاه با یک محصول تقریبا هم اندازه (مثلا G4 با نمایشگر 5.5 اینچی که تنها ۲ دهم اینچ کوچکتر است) مقایسه می کنید، احساس کنید آزادی عمل و فضای بسیار بیشتری در اختیار دارید، چرا که نسبت اجزای تصویر بهینه تر هستند و تمام نمایشگر نیز در اختیار شماست بدون آنکه درصدی از آن به دکمه های لمسی اختصاص داده شده باشد.

6 galaxy note 5

نوت 5 همچنین از قابلیت Split Screen پشتیبانی می کند. با استفاده از این قابلیت می توانید دو اپلیکیشن را به صورت همزمان و نیم صفحه اجرا کنید. نمایشگر بزرگ 5.7 اینچی این فبلت فضای مناسبی را برای این کار در اختیار شما می گذارد. البته تنها اپلیکیشن های مشخصی مانند اپلیکیشن پیام رسانی، کروم یا اپلیکیشن های خود سامسونگ از این حالت پشتیبانی می کنند.

7 galaxy note 5

این نمایشگر بزرگ اما همانقدر که آزادی عمل فراهم می کند امکان استفاده یک دستی را نیز از شما می گیرد و این یکی از نقطه ضعف های فبلت ها است که سامسونگ برای رفع آن «حالت یک دستی» را ارائه کرده است. برای فعال کردن این حالت باید دکمه home را ۳ بار فشار دهید تا رابط کاربری کوچک شده و به سمت گوشه پایین راست متمایل گردد و استفاده از آن با یک دست به سادگی امکان پذیر شود.

سامسونگ دستورات حرکتی مختلفی را نیز برای ساده تر شدن کارکرد دستگاه فراهم کرده است. مثلا در صورتی که پیامی متنی یا تماس بی پاسخ دریافت کنید و بخواهید با آن شخص تماس برقرار کنید تنها کافی است فبلت را روی گوش خود قرار دهید تا شماره شخص به شکل خودکار گرفته شود. یا اگر بخواهید تماس یا زنگ هشدار را قطع کنید کافی است دستگاه را به پشت روی میز بگذارید. علاوه بر این می توانید با بلند کردن فبلت از روی میز نوتیفیکیشن ها را مشاهده کنید یا با کشیدن دست روی نمایشگر، از آن اسکرین شات بگیرید.

در کنار رابط کاربری خوب، چند اپلیکیشن کاربردی نیز روی گلکسی نوت 5 وجود دارند. با استفاده از اپلیکیشن Smart Manager می توانید سیستم دستگاه خود را بهینه کنید. این اپلیکیشن دارای 4 بخش مختلف باتری، حافظه، رم و امنیت است که می توانید تنها با لمس یک دکمه، همه را بهینه کنید. در قسمت رم یک تسک منیجر ساده وجود دارد که می توانید اپلیکیشن ها را مدیریت کنید. در قسمت باتری نیز می توانید حالت های مختلف ذخیره انرژی را فعال سازید.

5 galaxy note 5

در بخش امنیت، قابلیت ویژه ای برای مدیران و افرادی که می خواهند کار و امور عادی را از هم جدا کنند وجود دارد. با نصب کردن My KNOX می توانید فضای امن و جداگانه ای از حافظه دستگاه را برای کار خود اختصاص دهید. امنیت نوت 5 توسط Intel Security تأمین می شود. در کنار این موارد، 100 گیگابایت فضای ابری رایگان OneDrive هم به همراه نوت 5 ارائه می گردد.

با اپلیکیشن S Voice، می توانید از دستیار صوتی سامسونگ استفاده کنید. این اپلیکیشن دقت و سرعت خوبی در تشخیص گفتار دارد و نتایج را به صورتی ارائه می کند که مزاحم کار شما نشود. مثلاً اگر آب و هوا را از آن بخواهید، آن را در قالب یک ویجت نمایش می دهد. اپلیکیشن دیگر، S Planner است که یک تقویم ساده با قابلیت اضافه کردن رویدادها و یادآور است. البته این تقویم از تاریخ خورشیدی پشتیبانی نمی کند.

4 galaxy note 5

یکی از اپلیکیشن های مفید سامسونگ، S Health است که با دقت فعالیت های ورزشی شما را تحت نظر می گیرد. با استفاده از این اپلیکیشن می توانید ضربان قلب، میزان استرس، تعداد قدم های پیموده شده و ... را اندازه بگیرید و یک برنامه ورزشی ثابت برای خود داشته باشید. مزیت اصلی این اپلیکیشن، ساده بودن استفاده از آن است.

امکانات مختلفی در رابط کاربری سامسونگ وجود دارند اما سامسونگ به طرز هوشمندانه ای، آن ها را به گونه ای طراحی کرده که مستقیماً یک اپلیکیشن یا کاربرد مجزا نیستند و به بخشی از ذات تجربه کاربری تبدیل شده اند. چنین قابلیت هایی بدون این که خودتان متوجه بشوید، شما را همراهی می کنند و تجربه ای متفاوت را برایتان رقم می زنند. مثلاً وقتی تعدادی عکس می گیرید، گالری به صورت خودکار یک کلیپ اسلاید شو به همراه موسیقی متن از آن ها تهیه می کند و وقتی فردای آن روز از خواب بیدار می شوید، نوت 5 آن را به شما نشان می دهد. قابلیتی که دوست داشتنی و خاطره ساز است.

3 galaxy note 5

کیبورد سامسونگ دقت بالایی دارد و می توانید به سرعت با آن تایپ کنید. قابلیت تایپ به صورت سوایپ و تنظیم ارتفاع آن نیز وجود دارد تا بتوانید کیبورد را مطابق میل خود شخصی سازی کنید. یکی از قابلیت های ویژه این کیبورد، تبدیل دست خط به نوشتار است که با استفاده از قلم S Pen به بهترین شکل صورت می گیرد. خوشبختانه این کار با دقت بالایی انجام می شود و پشتیبانی از فارسی نیز به خوبی به عمل می آید؛ حتی اگر دست خط خوبی نداشته باشید.

قلم S Pen

IMG_9329

قلم استایلوس S Pen نسبت به قبل تغییرات زیادی به خودش دیده است. اولین و بزرگترین تغییر این است برای بیرون آوردن قلم، باید آن را به داخل فشار دهید تا از بدنه به بیرون بجهد. البته نه آنطور که فکر می کنید. به جای کار گذاری فنر در داخل بدنه دستگاه، انتهای قلم حالت دکمه ای پیدا کرده که با فشردن، باز و بسته می شود. مزیت این ویژگی این است که مطمئن می شوید قلم از بدنه دستگاه بیرون نمی افتد. اما ایرادش این است که نسبت به قبل، برای بیرون آوردن قلم باید یک مرحله اضافه تر برای فشردن دکمه قلم طی کنید و سپس آن را از بدنه دستگاه بیرون آورید.

IMG_9335

مورد دیگر مربوط به طول قلم است که بلند تر و باریک تر شده که باعث می شود در دست گرفتن آن راحت باشد و بتوانید مسلط تر با آن بنویسید. جنس بدنه قلم از پلی کربنات و بخش بالایی آن از فلز است که لوگوی سامسونگ روی آن حک شده است. یک دست بودن رنگ قلم با دستگاه نیز بر هماهنگی بیشتر این دو افزوده است.S Pen  بسیار سبک است و با وجود پلاستیکی بودن بدنه اش، سامسونگ آن را با پوشش خاصی پوشانده که حس خوبی به شما می دهد و می توانید راحت و بدون نگرانی از لیز خوردن، با آن روی نمایشگر نوت 5 بنویسید.

IMG_9338

یکی دیگر از پیشرفت های مهم قلم، میزان تماس آن با نمایشگر است به طوری که به خاطر سطح اصطکاک مناسب و جنس مواد به کار رفته در نوک آن، دیگر روی نمایشگر لیز نمی خورد و اگر چه حسی مثل نوشتن روی کاغذ به شما نمی دهد، اما خیلی بهتر از قبل می توانید با آن روی نمایشگر بنویسید.

از دیگر موارد بهبود یافته در S Pen می توانیم به کاهش تأخیر و افزایش حساسیت به فشار اشاره کنیم. اما برسیم به کاربرد قلم و بخش نرم افزاری آن. کار کردن با قلم بسیار لذت بخش است. سامسونگ این قلم را به قدری خوب و کاربردی طراحی کرده که بعد از مدتی چنان به آن عادت می کنید که حتی دیگر از انگشتان خود استفاده نمی کنید. این مسأله را تنها زمانی که با قلم آن کار کنید، متوجه می شوید. آنگاه از قلم می پرسید «تو تا حالا کجا بودی؟»

pen1 galaxy note 5

با نزدیک کردن قلم به نمایشگر، نشانگر شناور آن به نمایش در می آید و کافیست دکمه روی قلم را بفشارید یا روی آیکن آن که همیشه روی نمایشگر در دسترس است ضربه بزنید تا وارد منوی Air command شوید. در این قسمت می توانید به اپلیکیشن ها و قابلیت های ویژه قلم دسترسی داشته باشید. همچنین می توانید دو اپلیکیشنی را که می خواهید همیشه سریعاً در دسترس شما باشند، به این قسمت اضافه کنید.

pen3 galaxy note 5

اپلیکیشن Action Memo برای یادداشت برداری سریع به کار می رود. یکی از کاربردهای این اپلیکیشن، زمانیست که دستگاه قفل و نمایشگر آن خاموش است. در این حالت اگر قلم را بیرون آورید، Action Memo به طور خودکار اجرا می شود و می توانید سریعاً یادداشت برداری کنید.

pen4 galaxy note 5

با استفاده از اپلیکیشن Smart Select می توانید بخش های دلخواه از تصویر نمایشگر را کراپ کنید و روی آن یادداشت های دلخواهتان را بنویسید. نوشتن یادداشت روی اسکرین شات از کل صفحه نیز با اپلیکیشن Screen Write امکان پذیر است.

مهم ترین اپلیکیشن نوت 5، S Note است که امکان یادداشت برداری و طراحی و نقاشی را فراهم می کند. تمامی یادداشت ها و نقاشی هایی که با قلم می کشید از جمله فایل های Action Memo همگی در این اپلیکیشن ذخیره می شوند. امکانات مختلفی برای طراحی با قلم در این اپلیکیشن وجود دارند که همگی به سادگی در دسترس هستند.

pen2 galaxy note 5

می توانید انواع قلم ها را انتخاب و اندازه و رنگ آن ها را مشخص کنید. اگر هم تنظیمات خاصی برای قلم مورد نظرتان انجام دادید، می توانید آن را در قلم های مورد علاقه تان ذخیره کنید تا همیشه به راحتی به آن دسترسی داشته باشید. در این قسمت، قابلیت اضافه کردن متن نیز وجود دارد. چنین اپلیکیشنی برای گرافیست ها، طراحان و افرادی که در زمینه نقاشی دیجیتال فعالیت می کنند می تواند یک محیط خوب برای ثبت ایده های اولیه شان باشد.

IMG_9280

از دیگر قابلیت های مفید S Pen می توان امکان گرفتن اسکرین شات ممتد با اسکرول در صفحه و همچنین نوشتن یادداشت روی صفحات PDF را نام برد که برای افراد کتابخوان قابلیت ویژه ای محسوب می شود.

دوربین

IMG_9192

در دوربین نوت 5 از همان لنز 16 مگاپیکسلی گلکسی اس 6 با سنسور ISOCELL LSI3P3 استفاده شده است. البته این فبلت پیشرفت هایی هم در این بخش نسبت به اس 6 داشته که باعث می شود دوربین آن را در سطح بالاتری نسبت به اس 6 قرار دهیم.

این دوربین دارای لرزشگر اپتیکال، فلش تک رنگ و سنسور مادون قرمز برای تشخیص نور است. تفاوت اصلی دوربین نوت 5 با اس 6 در همین سنسور مادون قرمز است که کمک می کند در حین عکاسی بتوانید سریعاً میزان نور و Highlight را کنترل کنید تا از نور زدگی در عکس جلوگیری نمایید.

این قابلیت در کنار تنظیمات دیگری مثل Exposure Value، ISO و سرعت شاتر که در حالت عکاسی Pro در دسترس هستند، آن را به گزینه ای ایده آل برای عکاسی حرفه ای با موبایل تبدیل می کند. فیلم برداری 4K نیز از قابلیت های دوربین نوت 5 است که به کمک لرزشگیر اپتیکال، می توانید با آن ویدیوهای با کیفیت و کم لرزشی تهیه کنید.

cam1 galaxy note 5

رابط کاربری دوربین اگرچه نسبتاً ساده است، اما هنوز جای کار دارد تا کار کردن با آن راحت تر شود. گزینه های مختلفی از جمله حالت عکاسی، HDR، افکت ها و فیلترها، رزولوشن و شمارشگر معکوس از طریق رابط کاربری و تنظیمات در دسترس شما هستند.

حالت های عکاسی مختلفی از جمله Pro، پانوراما، کلاژ ویدیویی، پخش زنده آنلاین، صحنه آهسته، Fast Motion و Virtual shot در بخش Mode وجود دارند. دوست داریم در مورد این حالت ها بیشتر صحبت کنیم چرا که حالت های نوآورانه ای در آن ها وجود دارد. یکی از حالت های جالب، کلاژ ویدیویی است که می توانید در آن 4 ویدویوی 6 ثانیه ای مختلف را در یک قاب با هم ضبط کنید. پس از ضبط، هر 4 ویدیو با هم پخش می شوند و می توانید از طریق ویرایشگر خود دوربین، روی آن موسیقی متن بگذارید و ویرایشش کنید.

cam2 galaxy note 5

در حالت Fast Motion، همانند فیلم برداری صحنه آهسته، تعداد فریم های زیادی ثبت می شوند اما با سرعت بالا پخش می شوند. ضمن این که می توانید سرعت آن را در حین پخش نیز تغییر دهید. یکی دیگر از حالت های جالب دوربین، عکس برداری Virtual shot است. در این حالت دوربین را در حالت عکاسی به دور یک جسم می چرخانید. سپس یک عکس متحرک ثبت می شود که با چرخاندن نوت 5 می توانید به صورت همزمان آن جسم را از زوایای مختلف تماشا کنید.

حالت جدیدی که سامسونگ برای دوربین نوت 5 معرفی کرد و بسیار بحث برانگیز شد، پخش زنده آنلاین در یوتیوب است. بسیاری معتقدند چنین سرویسی را سونی پیش تر ارائه کرده و فقط مثل سامسونگ آن را بزرگنمایی نکرده است. این سرویس سامسونگ به عقیده افراد زیادی رقیب جدی سرویس پریسکوپ توییتر است که به افراد اجازه می دهد به صورت همزمان تصویر دوربین موبایلشان را استریم کنند.

در این حالت، می توانید حداکثر ویدیوهایی با کیفیت 1080p را به صورت آنلاین استریم کنید. پخش زنده جدای از سرعت اینترنت شما، به صورت پیش فرض با 30 ثانیه تأخیر صورت می گیرد. شما می توانید مخاطبان ویدیوی خود را نیز مدیریت کنید. ویدیوها امکان پخش به صورت عمومی یا خصوصی را دارند. در حالت خصوصی، می توانید با لمس گزینه Invite، افراد مورد نظر خود را از دفترچه تلفن موبایل، دعوت کنید یا لینک پخش زنده را برای دوستان خود بفرستید.

IMG_9183

اما برسیم به کیفیت تصاویر. همانطور که گفتیم، از همان دوربین گلکسی اس 6 در نوت 5 استفاده شده به علاوه سنسور مادون قرمز برای تشخیص نور. اس 6 دوربین بسیار با کیفیتی دارد و یکی از بهترین دوربین ها را میان تلفن های هوشمند فعلی دارد. بنابراین بدیهی است که انتظار همان کیفیت خوب را در اینجا نیز داشته باشیم.

دوربین 16 مگاپیکسلی نوت 5 تصاویر بسیار با کیفیت و شفافی ثبت می کند. رنگ ها و جزئیات در نور طبیعی روز عالی است. سرعت عکس برداری نیز در حد مطلوبی قرار دارد و سامسونگ توانسته زمان اجرای اپلیکیشن تا اولین اولین عکس را به 2.1 ثانیه برساند که به عدد 1.93 آیفون 6 پلاس نزدیک است. سرعت عکس برداری در حالت HDR نیز با همان شرایط یاد شده، 2.7 ثانیه است. این در حالی است که در دیگر تلفن ها، عکاسی HDR کمی بیشتر از حالت عادی زمان می برد. در کل سرعت عکس برداری در نوت 5 نسبت به نوت 4 پیشرفت چشمگیری داشته است.

نگران از دست دادن لحظات خاص هم نباشید. نوت 5 در هر حالتی که باشد، با دو بار فشردن Home اپلیکیشن دوربین در حالت Auto با سرعت برق آسایی اجرا می شود و می توانید سریعاً عکس بگیرید. فوکوس سریع و لرزشگیر اپتیکال آن نیز کمک می کند تا تصاویر شفاف تر ثبت گردند. نوت 5 از نظر سرعت و سهولت دسترسی به دوربین واقعاً بی نظیر است.

این دوربین با گشودگی دیافراگم f/1.9 در جذب نور عملکرد خوبی دارد و می تواند در نور کم با آن تصاویر کم نویز و با کیفیتی برسید که در کمتر تلفنی شاهد چنین تصاویری هستیم. البته بهتر بود سامسونگ از فلش دو رنگ برای این دوربین استفاده می کرد.

در جلوی نوت 5 یک دوربین 5 مگاپیکسلی وجود دارد که کیفیت مطلوبی برای گرفتن سلفی دارد. این دوربین از فیلم برداری 1080p نیز پشتیبانی می کند. از ویژگی های خوب دوربین جلو، گسترده دید وسیع آن است به طوری که حتی اگر دوربین را نزدیک خود بگیرید، میدان وسیعی را پوشش می دهد.

موسیقی

IMG_9139

قبلاً از سامسونگ به خاطر کم توجهی به بخش صدا و موسیقی انتقاد کرده بودیم. اکنون به نظر می رسد سامسونگ کمی به این قسمت توجه نشان داده است. تنها اسپیکر گلکسی نوت 5 که در زیر آن قرار گرفته، صدایی بلند و کم نویز تولید می کند. هر چند هنوز به اندازه کافی صدای شفافی ندارد، اما عملکرد آن قابل قبول است. از سامسونگ انتظار می رفت این مدل را به اسپیکرهای استریو مجهز کند ولی گویا این گزینه را برای مدل های بعدی نگه داشته است.

music1 galaxy note 5

با وجود این که اسپیکر نوت 5 صدای بلندی تولید می کند، اما اگر می خواهید صدای آن را بشنوید باید حواستان را جمع کنید که انگشتتان روی اسپیکر نپوشاند. اگر مثل من از کسانی باشید که موقع کار با تلفن های بزرگ، انگشت کوچکتان را زیر دستگاه قرار می دهید، باید این عادتتان را کنار بگذارید تا جلوی اسپیکر را نگیرید.

music2 galaxy note 5

به اپلیکیشن موسیقی که می رسیم، عملکرد سامسونگ قابل توجه است. علاوه بر دسترسی آسان و رابط کاربری خوب این اپلیکیشن، امکانات فراوانی نیز برای آن در نظر گرفته شده که دوستداران موسیقی را راضی نگه می دارد. امکان تنظیم میزان باس و صدای ساز یا خواننده، افکت های صوتی مثل صدای سه بعدی، Reverb و ... را در کنار اکولایز خواهید داشت. دیگر امکانات این اپلیکیشن، شبیه ساز صدای فراگیر، UHQ Upscaler (برای افزایش کیفیت و شفافیت صدا در موسیقی و ویدیوها) و لامپ خلاء مجازی برای تصفیه صدا هستند.

IMG_9237

بهترین بخش صوتی گلکسی نوت 5 هندزفری های با کیفیت آن هستند. این هندزفری ها از سیم تخت برخورداند که از گره خوردن آن ها جلوگیری می کند. گوشی های لاستیکی آن نیز طراحی خاصی دارند که خیلی راحت در گوش جا می شوند و در عین حال، تکن نمی خورند و در حین حرکت بیرون نمی آیند. علاوه بر این، نویز محیط را نیز می گیرند. روی سیم این هندزفری، دکمه های کنترل تماس و تنظیم صدا نیز وجود دارند. کیفیت صدای این هندزفری در حد بسیار خوبی قرار دارد. صدای آن شفاف، بلند، با کیفیت و با عمق است. باس آن نیز در حد متعادلی قرار دارد و تجربه شنیداری لذت بخشی را برای شما به ارمغان می آورد.

حسگر اثر انگشت

IMG_9179

سامسونگ در بخش حسگر اثر انگشت چندان عملکرد خوبی از خود نشان نداده بود. اما در گلکسی نوت 5 شاهد بهبود چشمگیر عملکرد حسگر اثر انگشت که درون دکمه Home قرار گرفته، هستیم. طبق معمول می توانید چند اثر انگشت به عنوان قفل امنیتی دستگاه تعیین کنید.

finger galaxy note 5

این بهبود از زمان تعریف اثر انگشت جدید به چشم می خورد. به سادگی و چند بار جا به جایی انگشتتان می توانید آن را اسکن کنید. شناسایی اثر انگشت با دقت و سرعت مطلوبی صورت می گیرد و از هر زاویه و هر نقطه ای که انگشت خود را روی حسگر بگذارید، تشخیص داده می شود.

سخت افزار

IMG_9195

گلکسی نوت جدید مطابق معمول به قوی ترین سخت افزاری مجهز شده که تاکنون از سوی سامسونگ ارائه گردیده است. اگر چه به دلیل اینکه سری نوت پس از تلفن های هوشمند سازنده کره ای عرضه می شوند معمولا شاهد شباهت های مختلفی بین آنها هستیم، این بار اما سامسونگ ترجیح داده تقریبا به شکل کامل خصوصیات سخت افزاری گلکسی اس ۶ قدرتمند را تقریبا به شکل یکجا به درون نوت ۵ انتقال دهد.

چشمگیر ترین این خصوصیات، چیپست اگزینوس ۷۴۳۰ است که سامسونگ آن را با فناوری ۱۴ نانومتری خود موسوم به FinFET تولید کرده و این بار برخلاف نسل های پیشین، در تولید تمام نسخه های مختلف نوت برای بازار های سراسر جهان همین قطعه را بکار برده است.

bench

درباره FinFET لازم است بدانید این فناوری با افزایش تعداد ترانزیستور ها موجب افزایش کارایی تا ۲۰ درصد می گردد و در عین حال مصرف انرژی آن نسبت به تکنولوژی ۲۰ میلی متری (به طور مثال اسنپدراگون ۸۱۰) ۳۵ درصد کمتر است. همچنین به خاطر اندازه کوچکتر فناوری 14 نانومتری، سخت افزار دستگاه در فضای کمتری جا شده که در نهایت منجر به کوچکتر شدن قاب و حاشیه نمایشگر دستگاه گردیده است.

اگزینوس ۷۴۳۰ از دو چیپ ۴ هسته ای تشکیل شده، یکی از نوع Cortex A57 با سرعت ۲.۱ گیگاهرتز و دیگری نیز از نوع A53 با فرکانس ۱.۵ برای پردازش های سبک تر، تا انرژی ارزشمند باتری بیهوده هدر نرود. سامسونگ همچنین چیپست خود را برای نخستین بار به ۴ گیگابایت حافظه رم از نوع LPDD4 مجهز کرده، موردی که ۱ گیگابایت از گلکسی اس ۶ قدرتمند هم بیشتر است و اگر دیگر شرایط هم مهیا بود، این فبلت با استفاده از آن می توانست حتی با لپ تاپ ها هم به رقابت بپردازد.

برای بررسی توان پردازشی، از دستگاه با antutu بنچمارک گرفتیم و امتیازی نزدیک به ۷۰ هزار به دست آمد که بر اساس آن علاوه بر اینکه رقبای هم سایز اما قدیمی تر مثل نکسوس ۶ (با امتیاز ۵۰ هزار) از رده خارج می شوند، بلکه حتی گلکسی اس ۶ هم با وجود نمایشگر کوچک تر نمی تواند عملکرد چندان بالاتری از آن ارائه کند.

این مورد علاوه حافظه رم ۴ گیگابایتی، با کمک قدرت پردازش واحد گرافیکی Mali-T760MP8 امکان پذیر شده که در زمره بهترین های بازار به شمار رفته و کاربر می تواند تا مدتها پس از تهیه این محصول از توان پردازشی آن اطمینان داشته باشد.

IMG_9185

برای بررسی بیشتر این موضوع تعدادی از بازی های سنگین گرافیکی را به شکل همزمان در کنار اپلیکیشن های دیگر اجرا کردیم و تنها می شود گفت در نهایت به این نتیجه رسیدیم که در حال حاضر هیچ نرم افزاری یارای غلبه کردن بر قدرت این فبلت نیرومند را ندارد. تنها ضعف سخت افزار نوت 5 این است که در صورت استفاده سنگین کمی داغ می کند که کاملاً محسوس است و ممکن است شما را اذیت کند.

هرچند نوت ۵ در عرض ۲۵ ثانیه پس از فشردن دکمه پاور آماده به کار می شود و عملکرد تمام اجزای رابط کاربری آن نیز روان و لذت بخش است، اما یک نکته منفی نیز وجود دارد که به نحوه مدیریت حافظه دستگاه باز می گردد، اینکه در هر زمان بیشتر از ۴ یا ۵ اپلیکیشن نمی توانند در حافظه رم باز باشند، به همین دلیل اگر اپلیکیشن های بیشتری را باز کنید موارد قبلی بسته شده و با مراجعه مجدد شاهد بارگذاری مجدد آنها خواهید بود پس بهتر است پیش از انجام این کار در صورت لزوم عملکرد خود را ذخیره سازی کنید.

IMG_9178

علاوه بر میزان حافظه رم، یک تفاوت دیگر نوت با اس ۶ میزان حافظه داخلی آن است که به ۲ انتخاب ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت محدود است و دیگر خبری از نسخه ۱۲۸ گیگابایتی نیست. این مورد در کنار حذف درگاه MicroSD که یک ضعف بزرگ محسوب می شود، و همچنین اشغال بودن حدود ۱۰ گیگابایت از حافظه برای سیستم عامل، احتمالا باعث خواهد شد به استفاده از خدمات ابری ۱۰۰ گیگابایتی مایکروسافت که به شکل رایگان همراه محصول ارائه می شود نیاز پیدا کنید. پس اگر قصد تهیه نسخه ۳۲ گیگابایتی را دارید بهتر است از هم اکنون به فکر یک اتصال اینترنت سریع و قابل اطمینان باشید.

هرچند حذف درگاه MicroSD در نهایت یک نقطه ضعف محسوب می شود که برای کاربر محدود کننده است، اما این مورد در عوض باعث شده سامسونگ بتواند حافظه دستگاه را با استفاده فناوری UFS 2.0 بسازد که به گفته شرکت کره ای عملکردی ۲.۷ برابر سریع تر از گذشته را برای محصول به ارمغان می آورد.

فبلت تازه سامسونگ همچنین به آخرین استانداردهای ارتباطی بی سیم مثل وای-فای 802.11 a/b/g/n/ac دو بانده (۲.۴ و ۵ گیگاهرتز)، بلوتوث نسخه ۴.۲ و NFC مجهز است و درگاه USB آن نیز از فناوری های MHL 3.0 و USB HID پشتیبانی می کند، اما بر خلاف گلکسی اس ۶ و نوت ۴ این بار درگاه ماورا قرمز حذف شده که اگر به کنترل سیستم صوتی تصویری منزل خود با آن عادت دارید بهتر است به فکر راه حلی جایگزین باشید.

باتری

IMG_9184

باتری ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی نوت ۵ نسبت به مدل پیشین ظرفیت کمتری دارد و قابل تعویض هم نیست. این مورد در کنار قدرت بسیار بالا، تراکم زیاد پیکسل ها و اندازه نمایشگر باعث می شود با تردید زیادی بررسی عملکرد این بخش از دستگاه را آغاز کنیم.

با وجود تمام تردید ها اما لازم است بگوییم جای نگرانی از بابت عملکرد این فبلت تازه وجود ندارد. این دستگاه موفق شد به مدت حدود ۱۳ ساعت برای ما به نمایش ویدیو بپردازد که نشان دهنده عملکرد بهتر این فبلت نسبت به نسل پیشین خود است، آن هم با وجود کاهش ۲۲۰ میلی آمپر ساعتی ظرفیت باتری. این عملکرد علاوه بر غلبه به رقبایی مثل آیفون ۶ پلاس، از تلفن های هوشمند های هوشمندی با نمایشگر کوچکتر مثل +HTC One M9 هم بهتر است.

battery

بر اساس تخمین های ما بر اساس چنین عملکردی می توانید با استفاده نسبتاً سنگین روی دوام یک روز کامل حساب کنید. با استفاده سبک تر هم نوت 5 می تواند 2 روز دوام بیاورد. گلکسی نوت ۵ همچنین به امکان شارژ وایرلس با پشتیبانی از فناوری Ultra Fast Charging مجهز است که با استفاده از آن می توانید در یک بازه بسیار کوتاه نیم ساعته تا نیمی از ظرفیت باتری و در ۹۰ دقیقه نیز آن را به طور کامل شارژ کنید.

وجود چنین خصوصیاتی گلکسی نوت ۵ را به یک نمونه مناسب برای سفر و استفاده از محیط های بیرونی تبدیل می کند. در فضاهای داخلی نیز می توانید از یک شارژر Qi یا PMA به عنوان پایه رومیزی استفاده کنید تا در مواقعی که به دستگاه احتیاجی ندارید آن را بدون دردسر و به سرعت شارژ نمایید.

در اپلیکیشن Smart Manager قسمتی نیز به باتری اختصاص داده شده تا در صورت لزوم، با بهینه سازی نرم افزاری، طول عمر باتری را افزایش دهید. این بخش دارای دو گزینه Power saving mode و Ultra power saving mode است که باتری را بهینه می کنند و در حالت اولترا، حداکثر بهینه سازی صورت می گیرد.

تلفن

IMG_9260

گلکسینوت 5 از فناوری 4G LTE پشتیبانی می کند و امکان استفاده از شبکه اینترنت پرسرعت را برای شما فراهم ساخته است. این فبلت از سیم کارت نانو پشتیبانی می کند. مدل دو سیم کارته نوت 5 دارای یک شیار سیم کارت در بالای دستگاه است که هر دو سیم کارت درون یک آداپتور قرار می گیرند.

phone galaxy note 5

به کمک دو میکروفون که یکی وظیفه کاهش نویز را بر عهده دارید، صدای مکالمه به بهترین شکل منتقل می شود. اسپیکر قدرتمند آن نیز به خوبی نقش خود را در واضح شنیده شدن صدای طرف مقابل ایفا می کند. رابط کاربری اپلیکیشن Phone نیز ساده و کاربردی طراحی شده و می توانید به راحتی به همه امکانات و دفترچه تلفن دسترسی داشته باشید و گلکسی نوت 5 به خوبی از پس قابلیت های ارتباطی که از آن انتظار دارید، بر می آید.

جمع بندی

IMG_9326

گلکسی نوت 5 فبلتی بسیار زیبا و قدرتمند است که نقطه عطفی نه تنها در سری نوت، بلکه در کل موبایل های سامسونگ محسوب می شود. سامسونگ در طراحی آن نهایت هنر و دقت را به کار برده و علاوه بر طراحی، بهبودهای فراوانی در بخش دوربین و قلم آن ایجاد کرده است.

قلم نوت 5 کاربردی تر و حساس تر از قبل شده و به کمک آن می توانید به راحتی یادداشت برداری کنید و نقاشی بکشید. هر چند همه افراد به قلم نیاز ندارند و می توان مدیران، گرافیست ها و خبرنگارها را کاربران اصلی این محصول دانست، اما اگر با این محصول کار کنید شیفته آن خواهید شد.

IMG_9241

دوربین این فبلت یکی از نقاط قوت آن است و با تنظیمات مختلف و کیفیت خوبش، دست شما را در عکاسی باز می گذارد. البته این محصول هم مانند دیگر محصولات بازار بی عیب و نقص نیست. محدود بودن حافظه داخلی و عدم پشتیبانی از درگاه MicroSD بزرگترین عیب این محصول به شمار می رود. همچنین قیمت بسیار بالایی دارد و گران ترین مدل سری گلکسی نوت محسوب می شود. اگر بتوانید با این مشکلات کنار بیایید، گلکسی نوت 5 با کارایی و عملکرد خوبش، نظر شما را جلب خواهد کرد.

Galaxy Note 5 مدل دو سیم کارته با قیمت 2 میلیون و 410 هزار تومان به فروش می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (132 مورد)
  • Parham Hemati
    Parham Hemati | ۸ اسفند ۱۳۹۵

    سلام من ۱ سال میشه این گوشی نوت ۵ رو گرفتم همه چیزش علیه فقط صدای میکروفونش خیلی زیاده کمم میکنی تا صدا بیرون نرود ولی بلز میاد بیرون از لحاظ بدنه هم خیلی ضعیفه ولی سخت افزار داخلیش خیلی قدیه من دو بار شکوندمش هر بار ۱ میلیون دادن تاج ال سیدیشو عوض کردن ولی اصلا به سخت افزارش چیزی نشد به نظر من بهترین گوشیه تو دنیاست از کلکسی اس۷ یا اس ۸ که هنوز به بازار نیومده و یا از خوده ایفون ۷ هم بهتره و سرعتش هم بیشتره

  • sin ra
    sin ra | ۲ مرداد ۱۳۹۵

    عالیه حرف نداره فقط در یک سری زمینه ها طوری شده که انگار سامسونگ میخواسته گوشیشو بد جلوه بده
    یکیش اینه مثلا دوربین بر خلاف lg g4 ویا sonyبا دوبار فشردن کلید فقط اجرا میشود اما این دو عکس هم میگیرند که برای این پردازنده حیف بود البته خوشبختانه هنگام اجرای دوبین گزینه عکسبرداری دقیقا بالای کلید هوم قرار گرفته و بازم خوبه یا مثلا کاش نوت 5 از درون فنر داشت یا مثلا بهتر بود که در نسخه دو سیم کارت مثل سری A از دو قطع مختف استفاده میشد که بشه بجای یکی از سیم کارت ها ازمیکرو سیم استفاده کرد همچنین میشد که با این پردازنده قدرتمند اسپیکر قدرتمند رو هم میذاشتن راستی ببخشید یک سوال حجم صداش که خدایی نکرده به galaxy a5 مدل قدیم نمیرسه انقدر کم باشه خیلی بده انقدر حجمش کمه از g3 و s6 و z3 کمتره یا بیشتر لطفا بگید مرسی

    • حسین محمدی
      حسین محمدی | ۱۰ آذر ۱۳۹۵

      با نرم افزار فون اینفو سامسونگ گوشی را چک کن

  • نسرین
    نسرین | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵

    دوستان تو بوشهر یا جنوب 400 تا 500 تومن با شهرهای دیگه اختلاف داره و عالیه من بچه تهرانم ولی جنوب محشره تو قیمت موبایل با وجدان کار میکنند

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی