ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مروری بر تاریخچه طراحی آیفون

آیفون را می توان انقلاب دنیای تلفن های هوشمند خواند که با پرچمداری اپل رقم خورد و سمت و سوی بازار این گجت ها را برای همیشه تغییر داد. با ظهور آیفون، نمایشگرهای تاچ برای ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

آیفون را می توان انقلاب دنیای تلفن های هوشمند خواند که با پرچمداری اپل رقم خورد و سمت و سوی بازار این گجت ها را برای همیشه تغییر داد. با ظهور آیفون، نمایشگرهای تاچ برای نخستین بار به گروه محصولات موبایل راه پیدا کرد و استانداردهای تازه برای طراحی این محصولات تعریف شد.

در ادامه این مطلب قصد داریم نگاهی گذرا داشته باشیم به تاریخچه هشت ساله این محصول و تغییراتی که در جریان این روند در طراحی و امکانات آن به وجود آمد. با دیجیاتو همراه باشید.

آیفون (سال 2007)

1-w600

نسخه اولیه آیفون در سال 2007 میلادی از راه رسید اما شایعات در مورد وجود این دستگاه از سال 2004 شروع به قوت گرفتن کرد. با عرضه این تلفن هوشمند، بسیاری معترف شدند که آیفون در میان موبایل های عرضه شده به بازار زیباترین طراحی را دارد و استانداردهای تازه ای برای ورود نسل های بعدی این دستگاه ها به بازار تعریف خواهد کرد.

فریم اطراف بدنه این دستگاه از جنس فولاد ضد زنگ ساخته شده بود و نمایشگر 3.5 اینچی اش را احاطه می کرد. در قسمت پشت بدنه هم یک سطح آلومینیومی قرار داشت که پیشتر در ساخت مک بوک ها مورد استفاده قرار گرفته بود.

قسمت پشت بدنه دستگاه دو رنگ مختلف داشت و نواری از پلاستیک مشکی رنگ در بخش پایین آن به چشم می خورد و همخوانی خوبی با سبک طراحی معمول اپل داشت.

کاربران AT&T احتمالا فیش 3.5 میلیمتری صدای این نسخه را که صرفا با هدفون های خود دستگاه همخوانی داشت خوب به یاد می آورند. در قسمت زیرین دستگاه نیز دو اسپیکر قرار گرفته بود که هر کدام در دو طرف پورت شارژ آن جای گرفته بودند و تا به امروز هم موقعیت شان تغییر نکرده است (منتها در مدل های جدید تنها یکی از این اسپیکرها آن هم در سمت راست پورت باقی مانده است).

اما ویژگی متمایز کننده آیفون اولیه این بود که کلیه تعاملات کاربر با آن از طریق صفحه نمایش لمسی اش انجام می شد و صرفا یک دکمه فیزیکی هوم در قسمت جلوی بدنه آن قرار داشت که حالا به نمادی از آیفون تبدیل شده و سبک طراحی خاص شرکت سازنده اش را تعریف می کند.

آیفون 3 جی (سال 2008)

2-w600

در تابستان سال 2008 میلادی اپل آیفون 3G را با قیمت 200 دلار وارد بازار کرد. فریم نقره ای رنگ اطراف نمایشگر تاچ آن دستگاه باز هم سر جایش بود اما قسمت پشتی آن تماما از پلاستیک براق مشکی رنگی ساخته شده بود و پورت های صوتی دستگاه هم با اعمال پاره ای اصلاحات توسط مهندسین این شرکت با دستگاه های بیشتری همخوانی داشتند.

ابعاد نمایشگر همچنان همان 3.5 اینچ بود و پنل پشتی دستگاه هم انحنای اندکی پیدا کرده بود. لوازم جانبی نسخه اولیه با آیفون 3g همخوانی نداشتند و این بار دستگاه در قالب دو رنگ مختلف عرضه می شد و آنها که به رنگ سفید علاقه داشتند هم در طراحی آن مد نظر گرفته شده بودند.

آیفون 3 جی اس (سال 2009)

3-w600

«اگر استقبال از محصولی خوب باشد نیاز به تغییر آن نیست» این دقیقا همان کاری است که اپل در طراحی نسل سوم آیفون در سال 2009 میلادی انجام داد. خود دستگاه تقریبا تغییری نکرده بود و اصلاحات صورت گرفته به قطعات داخلی آن مربوط می شد. درست مانند نسخه قبلی، این آیفون هم در قالب دو رنگ مشکی و سفید عرضه گردید.

آیفون 4 (سال 2010)

4-w600

آیفون 4 که در سال 2010 میلادی معرفی شد، بیشترین فرق را با طراحی همیشگی آیفون های قبلی داشت. در این مدل پنل اندک خمیده پلاستیکی پشت دستگاه و همچنین فریم نقره ای اطراف نمایشگر حذف شده بودند و جای خود را به دو شیشه یک دست در هر دو طرف داده بودند.

آیفون 4 (سال 2010)

5-w600

به جای نوار نقره ای رنگ اطراف بدنه هم از فولاد ضد زنگ استفاده شده بود و دکمه هایی که روی آن قرار داشتند برای همخوانی بیشتر از همین جنس ساخته شده بودند و این طراحی بعد ها در مدل های آتی نیز به کار گرفته شد.

البته در این مدل آنتن دستگاه در جای مناسبی قرار نگرفته بود و به همین خاطر زمانی که کاربر دست خود را روی محل قرارگیری آن می گذاشت تماس هایش قطع می شد. یکی دیگر از تغییرات اعمال شده در بدنه این موبایل دکمه تنظیم صدای آن بود که شکل یکپارچه خود را از دست داده بود و به دو دکمه مجزا تبدیل شده بود.

همچنین برای نخستین بار یک دوربین ثانویه هم در قسمت جلوی دستگاه کار گذاشته شده بود که امکان گرفتن سلفی را برای دارندگانش فراهم می کرد.

آیفون 4 اس (سال 2011)

6-w600

درست مانند نسخه 3GS که در مقایسه با مدل 3G تنها از لحاظ قطعات داخلی تغییر یافته بود، همین رابطه میان مدل های 4S و 4 برقرار بود. در این مدل نیز هر دو طرف بدنه از شیشه ساخته شده بودند و فریم فولادی به کار گرفته شده برای اتصال دو سطح شیشه ای پشت و جلو با پیچ های صنعتی شکل و قابل رویت خود همچنان سر جایش قرار داشت. در این مدل نیز اغلب تغییرات در قطعات داخلی دستگاه صورت گرفته بود و در کنار آن دستیار صوتی اپل و نسخه جدیدی از iOS نیز به کاربران ارائه می شد.

آیفون 5 (سال 2012)

7-w600

در این نسخه از آیفون اپل تصمیم گرفت که نوار نقره ای رنگ اطراف نمایشگر را بردارد و در عوض مدل دودی رنگ از این دستگاه را به فریمی مشکی رنگ مزین نماید. آیفون 5 در قیاس با نسخه 4 تحولی عظیم را از باب طراحی و زیبایی ظاهری با خود به همراه داشت و در کنار آن قطر و وزن آن نیز کمتر شده بود. در واقع این مدل تنها اندکی از نوار به کار گرفته شده در اطراف بدنه دستگاه قطورتر بود.

اپل همچنین برای ایجاد همخوانی بیشتر، کلیه دکمه های کناره بدنه را نیز به رنگ مشکی درآورده بود. در قسمت پشت دستگاه هم یک صفحه آلومینیومی تیره رنگ کار گذاشته شده بود که از بالا و پایین به دو نوار شیشه ای می رسید.

آیفون 5 (سال 2012)

8-w600

 

آیفون 5 علاوه بر اینکه از استاندارد LTE پشتیبانی می کرد کمی کشیده تر شده بود. برخلاف اظهارات قبلی استیو جابز که همواره نمایشگرهای 3.5 اینچی را بهترین گزینه برای این دستگاه می دانست، این بار نسخه جدید آیفون همراه با نمایشگر 4 اینچی عرضه گردید تا امکان مشاهده محتوی آیتونز با نسبت تصویر 16 به 9 برای کاربران آن فراهم گردد.

مدل سفید رنگ این دستگاه برخلاف نسخه مشکی رنگ نوار نقره ای ساخته شده از فولاد و همچنین پنل پشتی مات خود را حفظ کرده بود. فیش هدفون در این مدل به قسمت زیرین دستگاه منتقل شده و کنار اسپیکرها و پورت لایتنینگ دستگاه جای گرفته بود که یک بار دیگر اتصال طیف گسترده ای از لوازم جانبی شخص ثالث را با دستگاه غیر ممکن می کرد.

آیفون 5 اس (سال 2013)

9-w600

در این مدل نیز یک بار دیگر نسبت آیفون 4s به 4 و همچنین دو نسل قبلی اش تکرار شده بود.  اما این بار یک نسخه طلایی رنگ هم برای آیفون عرضه می شد تا طیف گسترده تری از کاربران به سمت آن جذب شوند و اسکنر اثر انگشت هم که از مدت ها قبل شایعه کاربردش در آیفون شنیده می شد در زیر دکمه هوم قرار گرفته بود. اما علاوه بر این سیستم تشخیص هویت جدید، یک فلاش ال ای دی دوگانه نیز روی بدنه دستگاه به چشم می خورد که آن نیز تغییر مختصر اما قابل توجه دیگری در طراحی کلی آیفون محسوب می شد.

آیفون 5 اس (سال 2013)

10-w600

علاوه بر مدل طلایی رنگ، یک مدل نقره ای و نوع تماما مشکی هم برای این سری در نظر گرفته شده بود. اما نرم افزار دستگاه قابل توجه ترین تغییر در تمام طول عمر خود را تجربه می کرد و iOS 7 به لطف وجود رابط کاربری اصلاح شده و آیکون های تازه اش ظاهری کاملا متفاوت به خود گرفته بود.

آیفون 5 سی (سال 2011)

11-w600

برای اولین بار بود که اپل، دو مدل آیفون را در یک سال معرفی می کرد. در کنار نمونه آلمینیومی 5s، این شرکت 5c را نیز به کاربران عرضه داشت که می توان آن را در کنار آیپاد، به عنوان یکی از رنگارنگ ترین محصولات اپل به شمار آورد.

این محصول آمده بود تا به عنوان یک محصول ارزان تر در سبد کالای اپل قرار گیرد. شرکت یاد شده به شکل سالانه قیمت آیفون های قدیمی خود را با کاهش مواجه می کرد اما حال، آیفونی ارزان تر از راه رسیده بود که نمی شد لقب قدیمی را به آن چسباند.

آیفون 5 سی (سال 2013)

12-w600

بدنه کناری و پشتی آیفون ۵ سی از پلی‌کربنات تشکیل شده بود و پس از iPhone 3Gs، اولین باری بود که اپل برای تلفن همراه لوکس خود، از پلاستیک بهره می گرفت. از طرف دیگر تاچ آی‌دی نیز جایی در این موبایل نداشت. به کلید های کنترل کننده صدا در طراحی آن نیز که توجه کنید، متوجه خواهید شد که همانند آیفون 5s، گرد نبودند.

 آیفون 6 و 6 پلاس (سال 2014)

13-w600

اپل برای بار دوم دست به معرفی دو آیفون زد؛ نمونه هایی که به شکل مشخصی باریک تر شده بودند. شرکت یاد شده در بخش مارکتینگ، تبلیغات گسترده ای را برای این خصوصیت آیفون های جدید انجام داد. دیگر خبری هم از لبه های مستطیلی iPhone 5 و iPhone 5s نبود. طراحی این نسل از آیفون ها، بیشتر به آیپاد تاچ شباهت پیدا کرد.

در میان آیفون ۶ و ۶ اس، مشخصه متمایز کننده ظاهری به جز سایز آنها وجود ندارد. اپل، آیفون ۶ را با نمایشگری ۴.۷ اینچ و آیفون ۶ پلاس را نیز با نمایشگر ۵.۵ اینچ به دست کاربران مشتاق برای آنها رساند.

 آیفون 6 و 6 پلاس (سال 2014)

14-w600

از زمان iPhone 5s به بعد، تعداد رنگ های آیفون های اپل به سه عدد رسیده بودند و در واقع، رنگ طلایی نیز به آنها افزوده شده بود. خانواده ۶ نیز از همین ویژگی برخوردار بود و به سه رنگ خاکستری، طلایی و نقره ای به بازار عرضه شد.

کلیدهای کنترل کننده صدا نیز تغییر ظاهر داده و به بهترین شکل، در بدنه جدید آیفون جا خوش کرده بودند. در این میان می شد حلقه ای را نیز مشاهده کرد که دور کلید «هوم» قرار گرفته؛ اپل با وجود این حلقه درکلید هوم محصولاتش، به کاربر خبر می دهد که «تاچ آی دی» را در آن گنجانده است.

آیفون 6 (سال 2014)

15-w600

بدنه بیرونی آیفون های ۶ و ۶ پلاس، از آلمینیوم یکپارچه تشکیل شده، بخشی یک تکه که از طرفین، به نمایشگر می رسد. همانگونه که ذکر کردیم، این محصولات باریکترین آیفون های تولید شده تا به امروز هستند و ضخامت آنها، صرفا برابر است با ۶.۹ و ۷.۱ میلیمتر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (46 مورد)
  • کیکو
    کیکو | ۱۷ شهریور ۱۳۹۴

    اچ تی سی اولین شرکتی بود که گوشی لمسی وارد بازار کرد نه اپل.بعدش هم اپل فقط قیمتش بالاست.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی