ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چگونه بحران های روحی ناشی از شکست را پشت سر بگذاریم؟

کسب و کارهای نوپا معمولا با نوعی شور و اشتیاق وصف ناشدنی فعالیت خود را آغاز می کنند و امید به موفقیت و دستیابی به اهداف از پیش تعریف شده در این شرکت ها موج می ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۳:۰۰

کسب و کارهای نوپا معمولا با نوعی شور و اشتیاق وصف ناشدنی فعالیت خود را آغاز می کنند و امید به موفقیت و دستیابی به اهداف از پیش تعریف شده در این شرکت ها موج می زند.

در ابتدای راه همه اعضای تیم انرژی خوبی دارند و آماده اند که حتی بیشتر از ساعت های معین و استاندارد برای رسیدن به اهداف مشترکشان تلاش کنند.

اما در پاره ای از موارد استارتاپ ها محکوم به شکست هستند و تلاش بیش از اندازه اعضای تیم هم نقشی در تغییر این سرنوشت ندارد. شکست و به طور کلی از دست دادن شغلی که به آن علاقه داشته اید غمی سنگین را بر شانه های شما تحمیل می کند که شاید تا ماه ها با آن درگیر باشید.

اما ایمان و اعتماد به شانس دوباره و به طور کلی امید به زندگی می تواند همان منبع و سرچشمه انرژی شما برای شروع دوباره باشد. افرادی که این حقیقت را باور دارند، حتی از شکست های سنگین اینچنینی نیز سرخورده نمی شوند و با اتحاد و همراهی هم کسب و کار تازه ای را ایجاد می کنند. آنها از یک چیز مطمئن هستند: نمی خواهند تسلیم شوند.

اما برای خالی شدن آن حس ناخوشایند شکست و فراموش کردن شرایط دشوار گذشته، بهترین راه این است که نگاهی به حقایق بیاندازیم، از آن درس بگیریم و برای حرکت به جلو تصمیمات درستی را اتخاذ کنیم.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

1- سم زدایی حسی کنید

شما انسان هستید نه یک ربات، پس احتمال آنکه مغلوب احساساتتان شوید و تمامی جوانب زندگی تان را تحت تاثیر قرار دهند بسیار زیاد است؛ لذا توصیه می شود که ابتدا احساسات خود را مدیریت نمایید.

درک صحیحی از احساسات و شرایط خود پیدا کنید و مشخص نمایید که در جریان مراحل مختلف تجربه خود کدام وضعیت های روحی را پشت سر گذاشته اید و در مورد وضعیت کلی ذهن خود فکر کنید.

2- حقایق را یادداشت نمایید

حال با هم به بررسی این احساسات می پردازیم. شرایط خود را به شیوه خبرنگاران یادداشت کنید و بدون آنکه احساساتتان را درگیر کنید، حقایق را روی کاغذ بیاورید.

روی کاغذ بنویسید که چه اتفاقی برای شما افتاده و چرا. در حین نوشتن از کاربرد قیود و زبان غامض پرهیز کنید و کلماتی ساده را به کار ببرید. در این مرحله نیازی به ثبت تصمیماتتان نیست و تنها کافیست توضیح دهید چه اتفاقی برایتان رخ داده است.

3- درس هایی را که فراگرفته اید بنویسید

ذهن انسان به گونه ای طراحی شده که تا مدت های طولانی در مورد تجربیات منفی فکر می کند، پس چرا از این انرژی ذهنی در جهت مثبت استفاده نکنیم؟ حتی در بدترین شرایط هم درس های مهمی برای فرا گرفتن وجود دارند که نباید از آنها غافل شد. تغییرات کوچکی که می توانید ایجاد نمایید را شناسایی کنید تا از بروز شرایط مشابه خودداری نمایید.

ممکن است این کار ابتدائی به نظر بیاید اما نوعی حس کنترل به شما می دهد که به اعتقاد روان شناسان اصلی ترین نقش را در ایجاد حس خوشحالی در شما دارد.

4- برپایه حقایق، طرحی را تدوین نمایید

پس از طی کردن سه مرحله قبل در شرایط ذهنی خوبی خواهید بود و می توانید طرح مناسبی را برای انجام اقدامات بعدی خود تدوین نمایید. ابتدا بهتر است گزینه های مختلفی را روی کاغذ آورده و از میان آنها یکی را انتخاب نمایید. سپس مرحله به مرحله آن برنامه را تعریف نمایید. طرح خود را به صورت دقیق بخوانید تا مطمئن شوید که کاملا بر پایه حقایق یادداشت شده در مرحله دوم تعریف شده است.

مطمئن باشید که با این روش، شرایط نامطلوب احساسی خود را به فرصت هایی برای رشد تبدیل می کنید و حتی به آرامش خیال می رسید. علاوه بر اینها حتی ممکن است که برای تجربیات تلخ گذشته خود شاکر خداوند شوید چراکه باعث شده به سطح تازه ای از بلوغ شخصیتی و فکری دست پیدا کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Amiran
    Amiran | ۲۵ شهریور ۱۳۹۴

    من بخش مدیران فردا رو خیلی دوست دارم خدا خیرتون بده .تمامشنو میخونم و درس میگیرم .عشقست دیجیاتو.

  • mehdi_naji
    mehdi_naji | ۱۶ شهریور ۱۳۹۴

    خدا نکنه ماهایی که پشتوانه نداریم بعد از شروع یک کار بخواهیم ضرر کنیم و شکست بخوریم.تا زمانی که بخواهیم دوباره رو پا شیم عمرمون تموم شده.الان این دوره ای از زندگی منه که در عمقش گرفتار شدم و هرچی دست و پا میزنم بیشتر غرق میشم.متاسفانه اینجا ایران هست و بیشتر از همه اگه بخوای زمین بخوری بقیه هم لگدت میکنن بیشتر داغون شی.

  • shahryar
    shahryar | ۱۶ شهریور ۱۳۹۴

    جالب بود

مطالب پیشنهادی