ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دورترین کهکشان با عمر 13.2 میلیارد سال شناسایی شد

مدتهاست دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که نخستین کهکشان ها حدودا 500 میلیون تا یک میلیارد سال پس از بیگ بنگ یا همان انفجار بزرگ به وجود آمده اند، اما پیدا کردن اجرام آسمانی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ | ۰۱:۰۰

مدتهاست دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که نخستین کهکشان ها حدودا 500 میلیون تا یک میلیارد سال پس از بیگ بنگ یا همان انفجار بزرگ به وجود آمده اند، اما پیدا کردن اجرام آسمانی باستانی به خصوص زمانی که نور ساطع شده از آنها حتی با وجود تخصصی ترین ابزارهای ساخته شده برای این منظور بسیار ضعیف دیده می شود، کاری است بس دشوار.

علیرغم این، دانشمندان موفق به کشف کهکشانی شده اند که به خاطر قدمتش کلیه برآوردهای قبلی از عمر هستی را به زیر سوال می برد.

آنها دریافته اند کهکشان EGS8p7 که اخیرا کشف شد در حدود 13.2 میلیارد سال قدمت دارد و همین مساله آن را به دورترین کهکشان شناخته شده دنیا که تا به امروز کشف شده تبدیل می کند که در حدود 600 میلیون سال نیز از برآوردهای صورت گرفته قبلی جوان تر است.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

به لحاظ نظری مشاهده این کهکشان اصلا ممکن نیست، چراکه تصور می شود در دوران EGS8p7، فضا مملو از ابرهای هیدروژن خنثی بود که تشعشعات را به خود جذب می کردند و در نتیجه امکان مشاهده شدنشان را برای نسل های آتی از بین می بردند.

اما دانشمندان نظریه های متعددی را در مورد علل پیدا کردن این هاب ستاره ای دور دست ارائه نموده اند. یونیزاسیون سازی مجدد هیدروژن در آن دوران احتمالا به صورت تکه تکه صورت گرفته و در نتیجه امکان مشاهده برخی از کهکشان ها فراهم شده است.

علاوه بر این، احتمال می رود که EGS8p7 با ستاره هایی بسیار داغ پر شده باشد و همین حرارت به شکل گیری نوعی حباب هیدروژنی عظیم انجامیده و حضور آن کهکشان را به اثبات رسانده است.

اما هر عاملی که دانشمندان را به این نتایج تازه رهنمون کرده باشد، روشن است که درک انسان از قدیمی ترین کهکشان ها هنوز هم نیازمند بررسی مجدد است.

EGS8p7-galaxy-caltech

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • m. masoud
    m. masoud | ۱۷ شهریور ۱۳۹۴

    احتمالا تا حالا از بین رفته

  • saman_sattari
    saman_sattari | ۱۷ شهریور ۱۳۹۴

    خب من که نفهمیدم الان مشکل پیدا شدن این کهکشان چیه؟
    تو مستند cosmos میگفت 13.8 میلیارد سال قبل Big Bang اتفاق افتاده و عمر اینم که 13.2 میلیارد ساله. خود مقاله هم که همینو گفته:
    "نخستین کهکشان ها حدودا ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد سال پس از بیگ بنگ یا همان انفجار بزرگ به وجود آمده اند"

    الان مشکل کجاس؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی