ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا اپل استایلوسی را معرفی کرد که جابز از آن متنفر بود؟

زمانی که فیل شیلر مدیر بازاریابی اپل استایلوس تازه این شرکت برای آیپد پرو را معرفی کرد، جمعیت حاضر در سالن خنده ای بلند را سر دادند. اما این خنده از کجا نشات می گرفت؟ ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۹ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰

زمانی که فیل شیلر مدیر بازاریابی اپل استایلوس تازه این شرکت برای آیپد پرو را معرفی کرد، جمعیت حاضر در سالن خنده ای بلند را سر دادند. اما این خنده از کجا نشات می گرفت؟ با نگاهی عمیق به گذشته، به موضع گیری مشهور استیو جابز مدیرعامل فقید این شرکت می رسیم که در سال 2007 میلادی و در جریان مراسم رونمایی از آیفون اولیه اظهار داشت: «چه کسی به استایلوس نیاز دارد؟ باید آنها را با خود همراه داشته باشید، ممکن است گمشان کنید و ..»

اما هشت سال پس از این اظهارات زمانه به گونه ای تغییر کرده که ظاهرا کاربران به استایلوس نیاز پیدا کرده اند و این گجت ها نیز بهبودی قابل توجه را در جریان سال های اخیر پیدا کرده اند و دیگر آن ابزارهای بی مصرفی که زمانی جابز مدعی بود، به شمار نمی روند.

با این همه، معرفی Pencil از سوی اپل بلافاصله واکنش های شدید الحنی را به دنبال داشت؛ اپل را چه می شد؟ این شرکت گجتی را معرفی می کرد که استیو جابز از آن متنفر بود.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا به موشکافی استراتژی اهالی کوپرتینو برای ارائه استایلوس بپردازیم.

شبکه ABC نیز در اقدامی جالب، خلاصه ای از واکنش ها به این خبر را گردآوری کرده و آن را در قالب کلیپی منتشر کرد که در آن میان یکی از تامین کنندگان رقابت های تنیس گرند اسلم شاید جالب ترین واکنش را نشان داد. این شرکت که Denny نام دارد از خلال دندان ها تازه خود با این شعار رونمایی کرد: «دندان های شما بالاترین پتانسیل خود را به نمایش خواهند گذاشت.»

p1010085-1

اما چیزی که در میان این واکنش ها غایب به نظر می رسد تایید این نکته است که استیو جابز نتنها از کاربرد استایلوس همراه با محصولی کاملا متفاوت (یعنی آیفون 3.5 اینچی) سخن می گفت، بلکه در صحبت هایش به استایلوس ها و نمایشگرهایی اشاره داشت که به واسطه تکنولوژی های جدیدتر به کلی منسوخ خواهند شد.

آیفون اولیه که جابز از آن سخن می گفت یکی از نخستین اسمارت فون هایی بود که از نمایشگر تاچ خازنی بهره می برد و همین ویژگی بود که باعث محبوبیتش شده بود.

در واقع این نخستین باری بود که کاربران ژست های مالتی تاچ را روی موبایل های خود داشتند و می توانستند با انجام اعمالی نظیر نزدیک کردن دو انگشت روی نمایشگر، تصویر را بزرگ نمایی کنند.

از طرف دیگر اپل نیز با استفاده از این تکنولوژی موفق شده بود که از لایه های باکیفیت شیشه برای بالا بردن حساسیت و همچنین ارتقاء سطح روشنایی و شفافیت آن بهره بگیرد.

به روز رسانی صورت گرفته در قیاس با نمایشگرهای تاچ مقاومتی (که در تلفن های هوشمند قبلی مورد استفاده قرار می گرفت) پیشرفتی قابل توجه محسوب می شد. اما توسعه فناوری تاچ خازنی در سال های پس از معرفی آیفون اولیه نیاز به دستگاه های PDA را از بین می برد و موبایل های بلک بری را که در آن دوران طرفداران زیادی داشتند منزوی کرد و اپل را به طلیعه دار تعاملاتی استوار در تمامی پلتفرم های موبایلی بدل نمود.

نمایشگرهای تاچ خازنی قاعده بازی را تغییر دادند

تفکیک تکنولوژی های مقاومتی-خازنی، به همان استایلوس هایی که جابز در حرف های خود به آن اشاره می کرد نیز تعمیم می یابد. استایلوس هایی که پیش از ارائه تکنولوژی تاچ خازنی عرضه گردیدند با هدف ایجاد برخی توانمندی های اولیه در نمایشگرهای تاچ مقاومتی به آنها اضافه شدند.

هشت سال بعد از آن زمان، این استایلوس ها را می توان صرفا در کنار دستگاه هایی نظیر 3DS نینتندو مشاهده کرد.

p1010086-1

اپل می داند تکنولوژی تاچ خازنی، وارد کردن داده به دستگاه ها را راحت تر خواهد کرد و به همین خاطر است که جابز ایده استفاده از استایلوس را در وهله نخست به طور کامل کنار گذاشت.

اما آیپد پرو که قلم 99 دلاری Pencil برای آن طراحی گردیده، دستگاه کوچکی نیست که بتوان آن را در هر جایی همراه داشت و با یک دست حملش کرد.

این تبلت یک نمایشگر 12.9 اینچی دارد که برای استفاده در حوزه های مختلفی از جمله گیمینگ و تماشای فیلم تا نوشتن اسناد و یادداشت برداری ساخته شده است.

و اما نقاشی؛ به اعتقاد استیو جابز، iPhone 1 ابزار خوبی برای طراحان و گرافیست ها و همچنین کاربران محصولات شرکت هایی نظیر Wacom نبود. حالا این قلم ابزاری فوق العاده برای آنهایی است که دوست دارند از آیپد پرو به عنوان یک صفحه کاغذ استفاده نمایند و خود استایلوس نیز همچون یک قلم واقعی عمل می کند.

اپل این قلم را به گونه ای طراحی کرده که کم ترین تاخیر را در پاسخ دهی دارد و با وارد کردن اندکی فشار می توان خطوطی ضخیم تر را با آن ترسیم کرد و با تغییر جهت گیری راس آن عمق رنگش را عوض کرد و همین ویژگی ها نشان می دهند که Pencil برای انجام امور ساده ای چون پاک کردن اینباکس طراحی نشده و مصارفی فراتر از این موارد دارد.

با این همه اپل همواره به خاطر تقلید کردن از رقبایش مورد انتقاد قرار می گیرد. حتما تایید خواهید کرد این سامسونگ بود که با ارائه تلفن هوشمند غول پیکر خود به نام نوت و همچنین عرضه قلم برای آن این ابزار را به محبوبیت رساند و مایکروسافت نیز که شاهد موفقیت سری نوت سامسونگ بود، تصمیم گرفت دل را به دریا بزند و در کنار تبلیت هیبریدی خود یک استایلوس را نیز به کاربرانش عرضه نماید.

به بیان دیگر اصرار سامسونگ به تولید تلفن های هوشمند با نمایشگر بزرگ بود که مسیر بسیاری از شرکت های فعال در این حوزه را تغییرداد و البته تمایل و گرایش عموم به این نمایشگرها نیز در این موضوع بی تاثیر نبود. همین مساله باعث شد که اپل آیفون را با نمایشگر 4.7 اینچی و آیفون پلاس را با نمایشگر 5.5 اینچی عرضه کند.

حقیقت این است که اهالی کوپرتینو به خاطر همسویی شان با گرایشات بازار شهرت دارند؛ تلفن های هوشمند بزرگ تر، تبلت های کوچک تر، ساعت های هوشمند و تبلت های بسیار بزرگ تنها بخشی از این موارد هستند و تا زمانی که این تغییر مسیر برایش سود داشته باشد از باز پس گیری حرف های سابق خود ابایی ندارد.

همین مساله نیز در مورد تبلت غول پیکر این شرکت با استایلوس 99 دلاری اش صادق است که البته در صورت احساس نیاز به آن می توانید این قلم را داشته باشید و در صورتی که احتیاجی به آن ندارید می توانید همچنان به انگشتان خود برای کار با این دستگاه متکی باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (29 مورد)
  • Meysam++
    Meysam++ | ۲۱ شهریور ۱۳۹۴

    How wants a stylus? You have to get them and put them away and you lose them. YHAAAC!! :-)

    Steve Jobs at Macworld 2007 in San Francisco

  • غزل
    غزل | ۲۰ شهریور ۱۳۹۴

    عالی

  • genius
    genius | ۱۹ شهریور ۱۳۹۴

    اپل تو این سالهای بعد از جابز بطورکلی زده زیر مکتب جابز!هییچکس از فانهای اپل نمیتونن بگن که چی شد اپل یهویی از فلسفه چینی برای تمسخر صفحات نمایش بزرگ سامی به تقلید از اونها اونهم تو هر دونسخه عادی و s خودش دست زد!قلم استایلوس که بالا بریم و پایین بیایم ایدش تقلیدی مطلقه حتی اگه اپل سازوکارش رو بالکل تغییر بده!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی