ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ال نینیو با قدرتی فراوان امسال باز خواهد گشت

El Niño (در زبان فارسی: ال نینیو)، چرخه ای آب و هوایی است که سبب تغییرات شدید جوی و معکوس شدن جریان های هوایی شرق به غرب می شود. حالا محققین کالج پارک در مرکز ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

El Niño (در زبان فارسی: ال نینیو)، چرخه ای آب و هوایی است که سبب تغییرات شدید جوی و معکوس شدن جریان های هوایی شرق به غرب می شود. حالا محققین کالج پارک در مرکز پیش بینی تغییرات آب و هوایی مریلند (CPC) می گویند ال نینیو به سطح قدرتمندی رسیده. واقعه ال نینیو از ماه مارس امسال آغاز شد و گفته می شود بیشترین تاثیر خود را زمستان امسال روی هوای ایالات متحده خواهد گذشت، پیش از اینکه وارد بهار شویم. آنچه که در حال رخ دادن است، در میان دومین یا سومین رویداد بزرگی است که تا به حال در این موقع از سال پیش آمده.

هیچ بعید نیست ال نینیوی امسال وضعیتی به مراتب وخیم تر از وقایع سال 98-97 و 83-82 را رقم بزند. اما به هر حال هنوز ال نینیو به طور کامل فرا نرسیده و نمی توان مقایسه درستی ارائه داد. مایل هالپرت از CPC در طول کنفرانسی خبری گفت: «با هر مقیاسی، ال نینیو سال 1997 قوی تر بوده.»

در ماه آگوست، کارشناسان هواشناسی پیش بینی کرده بودند که ال نینیو به احتمال 90 درصد زمستان را هم پشت سر خواهد گذاشت و به بهار خواهد رسید. در گزارشی که سه شنبه منتشر شد، این رقم به 95 درصد رسید.

اما ال نینیو دقیقا چیست و این بار چه بر سر زمین خواهد آورد؟ در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

SSTanomanim

زمانی که ال نینیو رخ می دهد، یعنی بادها روی خط استوا و روی سطح اقیانوس آرام از غرب به شرق می وزند. تغییر جهت باد روی سطح آب اقیانوس سبب می گردد تا آب مناطق گرمسیری به سمت سواحل غرب آمریکا هجوم آورند. این اتفاق سبب می گردد تا کل منطقه تحت تاثیر بارندگی، سیلاب و در برخی مناطق خشکسالی قرار بگیرد.

در تصویر بالا می توانید تغییرات را از تاریخ 17 ژوئن تا 2 سپتامبر مشاهده کنید که توسط کامپیوترهای مرکز مریلند به ثبت رسیده است. توپ های شناوری که روی سطح آب قرار گرفته اند، توسط سنسورهای درون خود، میزان تغییرات سطح آب را اندازه گرفته اند.

ال نینیو با خود چه چیزی می آورد؟

SSTanomSept10

چنین رخدادهایی، نتیجه ی تعامل پیچیده ی اقیانوس با اتمسفر هستند و هر دو در به سرانجام رسیدن آن دخیل اند. تغییر در ریزش باران های گرمسیری که از آثار ال نینیو است، به توزیع دوباره گرما در اتمسفر کمک می کند. وقتی که در یک ناحیه گرمسیری باران آغاز شود، همانند یک دومینو، به باقی مناطق نیز سرایت می کند و به این شکل تمام کره ی زمین درگیر ماجرا می شود.

به بیانی دیگر، ال نینیو را می تواند همانند یک تکه سنگ در نظر گرفت که وسط رودخانه ای می افتد. امواجی از آن حاصل می شود که پیش از این وجود نداشته اند. تاثیرات ال نینیو فراتر از ریزش باران و برف است. محققین حالا متوجه ارتباط ال نینیو، لا نینیا و بیماری وبا در بنگلادش شده اند.

سوال مهم اینجاست که مردم در سراسر جهان، از شرق آفریقا تا هند و از سوی دیگر تا ایالات متحده آمریکا، چه برداشتی باید از این رویداد داشته باشند؟ آیا مردم کالیفرنیا شاهد ریزش شدید باران و ایجاد سیلاب در خیابان های شهر خود خواهند بود؟ درست همانطور که در سال 97 و 98 میلادی رخ داد. آیا به جای بارش برف در کوهستان ها، باران خواهد بارید؟

SSTAnomNASAAug

هالپرت می گوید قطعا چنین رویدادی به معنا بارش بیشتر باران در زمستان خواهد بود. وقتی ال نینیو رخ می دهد، باید انتظار بارش غیر معمول را داشت. اما اینکه سیلاب رخ می دهد یا خیر، سوالی نیست که هالپرت بتواند به آن پاسخ دهد.

کالیفرنیا طی چهار سال گذشته با خشکسالی عمیقی روبرو بوده و حالا در زمستان امسال قرار است بارش بیش از حد معمول باشد. در عین حال که می توان برداشتی منفی از آن داشت، می شود آن را مثبت نیز پنداشت. زمستان امسال، 2.5 الی 3 برابر حالت عادی در کالیفرنیا باران خواهد بارید.

اگرچه ایالات متحده حالا از برخورد داشتن با ال نینیو در حال کسب منفعت است اما کشورهای دیگر چندان شانس نیاورده اند. با چرخش جریان آب و هوایی، مناطق بسیاری از جمله جزایر اندونزی تا استرالیا با کمبود جدی آب مواجه خواهند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • امیر
    امیر | ۲۱ شهریور ۱۳۹۴

    برا پاییز بارش های خوبی برای کشور داره بخصوص نیمه غربی کشور اواخر پاییز و تا حدودی اوایل زمستون بارش ها نرمال و زیر نرمال ولی از اواسط زمستون و بهار بارش های خیلی خوبی برا کشورمون هست

  • الکی مثلا منم عکس پروفایلم کشیده و دراز :)
    الکی مثلا منم عکس پروفایلم کشیده و دراز :) | ۲۱ شهریور ۱۳۹۴

    ال نینو=پسر
    لا نینا=دختر

  • فرزاد
    فرزاد | ۲۰ شهریور ۱۳۹۴

    پس یه فاجعه در حال اتفاق افتادنه.کاش مسؤلین از همین الان به فکر راه کار واسه مشکلات حتمی پیش رو بیوفتن

    • مهمان ناخوانده
      مهمان ناخوانده | ۲۱ شهریور ۱۳۹۴

      دلت خوشه ها؟مسئولین کجا بودند؟؟؟؟اونا تا اتفاقی نیافته و عواقبش مردمو چنگ نزنه بیدار نمی شن

      • Enasiri
        Enasiri | ۲۱ شهریور ۱۳۹۴

        بلاخره موقع بازسازی میشه بریز به پاش کرد و پول به جیب زد.

    • Enasiri
      Enasiri | ۲۱ شهریور ۱۳۹۴

      یادت باشه همیشه بلایای طبیعی واسه کفار هستش و اگر در اینجا اتفاقی افتاد خواست خدا بوده.
      مثلا خدا به ما عقل نداده

  • جواد
    جواد | ۲۰ شهریور ۱۳۹۴

    مهمترین چیز این بود که بگین چه تاثیری رو کشور خودمون میزاره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی