ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساخت نوعی پیل خورشیدی بر پایه هنر کری گامی با قابلیت دنبال کردن مسیر خورشید

پژوهشگران دانشگاه میشیگان روز چهارشنبه گذشته اعلام کردند به روشی دست یافته اند که به واسطه آن می توانند پیل های خورشیدی را به بدون نیاز به موتورهای سنگین و پرمصرف به سمت خورشید حرکت دهند. در ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۰

پژوهشگران دانشگاه میشیگان روز چهارشنبه گذشته اعلام کردند به روشی دست یافته اند که به واسطه آن می توانند پیل های خورشیدی را به بدون نیاز به موتورهای سنگین و پرمصرف به سمت خورشید حرکت دهند.

در روش ابداعی این پژوهشگران از هنر ژاپنی کری گامی بهره گرفته شده که شبیه به همان اورگامی است اما علاوه بر تا،از برش نیز برای شکل دادن به صفحات کاغذ استفاده می شود. پنل ساخته شده توسط این تیم روی زیرماده منعطف کپتون پرینت شده و برش هایی مورب در سرتاسر آن ایجاد شده اند.

زمانی که این سطح کشیده می شود، پنل به یک سطح مشبک تبدیل می گردد که هر یک از قسمت های آن نیز چرخش اندکی دارند. اما میزان چرخش این پنل ها که به پنل امکان می دهد مسیر خورشید را دنبال نمایند به اندازه کشیده شدن کلی آن بستگی دارد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

به گفته آرون لاموروسک نویسنده ارشد مقاله منتشر شده در این رابطه، طراحی این پنل درست شبیه انواع بزرگ تر دنبال کننده خورشید است و پس از جمع شدن به شکل یک سطح صاف در می آید.

تیم دست اندرکار این پروژه دریافته اند که پنل های ساخته شده با این روش همان اثربخشی و کارایی پنل های خورشیدی متداول دنبال کننده خورشید را دارند و کارایی آنها 36 درصد نسبت به انواع غیرمتحرک بیشتر است.

البته این را هم باید اضافه کنیم که پنل های جدید در حدود یک دهم انواع دنبال کننده وزن دارند و به همین خاطر گزینه ای ایده آل برای نصب در منازل به شمار می روند.

لاموروسک در ادامه صحبت های خود یادآور شد: «ما تصور می کنیم که این پنل ها پتانسیل بسیار بالایی دارند و به همین خاطر تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم تا مصارف واقعی برای آنها را پیدا کنیم چراکه باور داریم این پنل ها در نهایت می توانند هزینه استفاده از انرژی الکتریسیته خورشیدی را پایین بیاورند.»

inspired-by-art-lightweight-solar-cells-track-the-sun-orig2-20150909

البته باید بگوییم این نخستین باری نیست که از هنر کری گامی در حوزه های صنعتی استفاده می شود. چندی پیش در ایالت آریزونا از نوعی باتری کشسان پرده برداری شد که برپایه تکنیک تا و برش ساخته شده بود.

یا به عنوان نمونه ای دیگر، موسسه تکنولوژی سوئیس از هنر اورگامی برای ایجاد هواپیماهای بدون سرنشین تاشونده بهره گرفت. تیمی از پژوهشگران دانشگاه هیروشیمای ژاپن نیز موفق به ساخت نوعی پل جمع شونده شدند که درست مانند درب های آکاردئونی تا می شد و در جالب ترین مثال، دانشمندان MIT نوعی پهپاد تاشو ساختند که می توانست فضای درون بدن انسان را مورد بررسی و معاینه قرار دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Siamak Gol
    Siamak Gol | ۲۳ شهریور ۱۳۹۴

    خیلی جالب بود...
    ...
    تو اهواز برای بعضی چراغا پنل خورشیدی گذاشتن...
    بعد از یه هفته گرد و خاک نشست روشون دیگه کار نکردن :|

  • drona
    drona | ۲۳ شهریور ۱۳۹۴

    جالبه این کری گامی.

مطالب پیشنهادی