ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پیوند دنده و جناق سینه پرینت شده به یک بیمار سرطانی اسپانیایی

این روزها به سختی می توان حوزه ای را نام برد که پرینترهای سه بعدی به آن ورود پیدا نکرده باشند. یک بیمار اسپانیایی 54 ساله که در قفسه سینه خود توموری سرطانی داشت چندی پیش ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰

این روزها به سختی می توان حوزه ای را نام برد که پرینترهای سه بعدی به آن ورود پیدا نکرده باشند. یک بیمار اسپانیایی 54 ساله که در قفسه سینه خود توموری سرطانی داشت چندی پیش به لطف این دستگاه ها، تعدادی دنده و جناق جدید را دریافت کرد.

این پیوند عضو که در نوع خود اولین هم محسوب می شود در وهله نخست عجیب به نظر می آمد، اما باید بگوییم که به حق، ابتکاری بی نظیر و راهکاری فوق العاده برای نجات جان این بیمار اسپانیایی بود و با استفاده از تیتانیوم سبک و در عین حال محکم عملیاتی شد.

پزشکان بیمارستان دانشگاه سالامانکا در اسپانیا به لطف این تکنیک پرینت فلزات توانستند آناتومی پیچیده و منحصربفرد قفسه سینه بیمارشان را شبیه سازی کرده و جان او را نجات دهند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

آنها برای ساخت این دنده ها، از یک شرکت استرالیایی به نام Anatomics کمک گرفتند که در زمینه تولید تجهیزات پزشکی فعالیت دارد و با کمک آن موفق شدند که عضو پیوندی را طراحی کرده و پرینت نمایند.

تیم استرالیایی نخست با استفاده از اطلاعات به دست آمده از سی تی اسکن کیفیت بالای بیمار، طرح سه بعدی قفسه سینه و تومور وی را تهیه کردند تا پزشکان جراح نیز با دقت بالاتری تصمیم گیری نمایند.

در مرحله بعد، آنها از طریق یک فایل سه بعدی دیجیتالی با فرمت CAD جزئیات مربوط به آناتومی بیمار را مشخص کردند تا عضور پیوندی بهینه سازی شده را به صورت لایه به لایه از طریق پرینتر فلزی پرتوی الکترونی 1.3 میلیون دلاری Arcam بسازند.

هرچند این نخستن باری نیست که از یک پرینتر سه بعدی برای ساخت اعضای بدن تیتانیومی بهره گرفته می شود با این وجود، تا به امروز هیچگاه یک قفسه سینه با استفاده از این تکنولوژی تولید نشده بود.

طبق اعلام سازمان تحقیقات دولتی CSIRO در استرالیا که آزمایشگاه خود را برای این منظور در اختیار  تیم دست اندرکار پروژه قرار داد، ساخت این بخش از بدن به خاطر ظاهر هندسی پیچیده اش بسیار دشوار است و باید برای هر بیمار به صورت جداگانه طراحی گردد.

عضو پیوندی نهایی پس از آماده سازی به سرعت به اسپانیا ارسال شد و حالا 12 روزی از انجام عمل جراحی روی فرد یاد شده می گذرد و بیمار دریافت کننده آن نیز، دوران نقاهت خود را پشت سر می گذارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • HOSSEIN T
    HOSSEIN T | ۲۳ شهریور ۱۳۹۴

    ممنون میشم این پست رو هم پوشش بدین.

    http://www.iflscience.com/human-head-transplant

  • genius
    genius | ۲۳ شهریور ۱۳۹۴

    بارها گفته ام و بار دگر میگویم.....
    علم پزشکی کلاسیک مدتهای مدیدی است که به پایان کار خود رسیده است و اگر من جای متولیان علمی جهان بودم بجای تعلیم دانش آموختگانی که یاد میگیرند در 80%موارد به مراجعه کننده خود بگویند کاری از دستمان بر نمی آید در مکانهای فعلی آموزش طب کلاسیک مراکز رشد و تکنولوژی مهندسی دایر میکردم تا با تولید قطعات یدکی بدن(!!)مثل متن همین خبر بیماران را از رنج و غم برهانند.

  • m. masoud
    m. masoud | ۲۳ شهریور ۱۳۹۴

    خیلی عالیه.
    فقط قیمتش هم خیلی بالاس که با رواج این گونه اعمال و صنعتی شدن اون هم کاهش پیدا می کنه.

مطالب پیشنهادی