ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

چالش های پیش روی مدیرعامل جدید در حیاتی ترین سال تاریخ نینتندو

یکی از اولین گفته های تاتسومی کیمیشیما، مدیرعامل تازه برگزیده شده نینتندو در قامت پست جدید خود این بود که «گرداندن یک شرکت گیمینگ تنها با آمار و ارقام کار اشتباهی است». پس از اینکه ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

یکی از اولین گفته های تاتسومی کیمیشیما، مدیرعامل تازه برگزیده شده نینتندو در قامت پست جدید خود این بود که «گرداندن یک شرکت گیمینگ تنها با آمار و ارقام کار اشتباهی است».

پس از اینکه وی به عنوان یک مدیرمالی به سمت مدیرعاملی رسید، طرفداران نینتندو نگرانی هایی از بابت فدا شدن کیفیت برای رسیدن به سوددهی بیشتر پیدا کردند، بنابراین جمله ی فیکیشیما کاملا هوشمندانه بیان شده ولی نباید فراموش کنیم که یک مدیر مالی، چیزی جز آمار و ارقام نمی بیند و آینده نینتندو نیز قطعا پیوستگی لاینقطعی با افزایش فروش خواهد داشت.

چالش هایی که نینتندو با آن ها درگیر است، بزرگ، چند جانبه و بی رحم اند. همزمان با تغییر شکل صنعت بازی، آن ها در حال از دست دادن بازار سنتی خود هستند و در همین حال اشتباهات بزرگی هم مرتکب شده اند.

Wii U قادر نبود تا موفقیت عمده Wii را تکرار کند و تاکنون به عنوان کم فروش ترین کنسول کمپانی در صف فروش دست و پا می زند. 3DS به فروش فوق العاده اش ادامه می دهد و نینتندو کمابیش با وجود اینکه بازار کنسول های دستی را می شناسد و سلطان آن است، حضور موبایل را حس می کند؛ و چه سودهایی که نمی توان از این حوزه بیرون کشید.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

BN-KH093_Ninten_J_20150914100134

بدترین اتفاق ممکن، مرگ ناگهانی مدیرعامل پیشین، ساتورو ایواتا در ماه جولای بود. نینتندو شرکتی است که در طول تاریخ تراژدی های بسیاری را به چشم دیده اما نمی توان مرگ ایواتا را دست کم گرفت. این مسئله سبب شد تا تعهد داخلی نینتندو به ایده های ایواتا قدرت بیشتری بگیرد و انتخاب کیمیشیما نیز به همین دلیل است.

تاتسومی کیمیشیما پنجمین شخصی است که طی 125 سال گذشته، مدیریت نینتندو را عهده دارد شده. وی سال 1950 در توکیو متولد شد و بعدها در دانشگاه هیتوتسوباشی به تحصیل در رشته حقوق مشغول شد، پس از آن قریب به سه دهه در یکی از بزرگ ترین بانک های ژاپن مشغول به کار گشت. اولین ارتباط وی با دنیای بازی های ویدیویی و نینتندو به سال 2000 باز می گردد، زمانی که وی به عنوان مدیر Pokemon Company برگزیده شد. دو سال گذشت و مدیران بالارده نینتندو تصمیم گرفتند مدیریت نینتندوی آمریکا را به وی بسپرند.

وی حالا به عنوان مدیری اجرایی باید هر سه ماه یک بار به سهام داران و هیئت مدیره نینتندو گزارش دهد اما فعالیت های وی گسترده تر است. وی در بخش تجزیه و تحلیل آمار و ارقام و همچنین مدیریت روابط عمومی نیز دستی خواهد داشت.

پیش زمینه مالی و مدیریتی کیمیشیما در تضاد کامل با فعالیت ساتورو ایواتا در حوزه طراحی و برنامه نویسی، پیش از رسیدن به سمت مدیر عاملی است. اما باز باید در نظر داشت که حتی ایواتا هم با مدیرعامل پیشین، هیروشی یامائوچی تفاوت بسیار داشت. یامائوچی که هیچ ارتباطی با بازی های ویدیویی نداشت، شرکتی را بنیان نهاد که به پیشرو این صنعت تبدیل شد. بنابراین با قطعیت نمی توان مدیران را (حداقل مدیران نینتندو را) به خاطر «پیش زمینه» ای که دارند قضاوت کرد.

kimishima

آنچه که این روزها تحلیلگران می گویند، محکم، قدرتمند و دلخوش کننده است. کیمیشیما انتخابی است با حمایت داخلی و قرار نیست اوضاع نینتندو را به هم بریزد. باید قبول کرد که کیمیشیما استحقاق این پست را دارد، به این علت که زمان انتخاب او به عنوان مدیرعامل همزمان شده با ورود کمپانی به حوزه بازی موبایل و معرفی کنسول NX.

مسئله اینجاست که NX همین حالا پشت درهای بسته نمایش داده شده و فارغ از اینکه چه کسی مدیر نینتندو خواهد بود، دیگر تغییری کلی روی آن صورت نخواهد گرفت. NX بعدی دیگر از فلسفه سخت افزاری ایواتا را به نمایش می گذارد. در ماه مارس، زمانی که ایواتا کنسول را معرفی نمود، وی آن را طرحی جدید خواند و در یکی از آخرین مصاحبه هایش گفت: «اگر فقط روی سخت افزارهای موجود ارتقا ارائه دهید، کسل کننده است. به گونه ای، ما همیشه به این فکر می کنیم که چگونه بازیکنان را سورپرایز کنیم و چگونه زندگی ویدیوگیمینگ مردم را تغییر دهیم.»

یک مسئله ای که NX قطعا در آن دخیل خواهد بود، سیستمی آنلاین و اشتراکی میان محصولات نینتندو، پی سی و تلفن. ایواتا همزمان با NX، ورود نینتندو به حوزه موبایل را نیز اعلام نمود اما ساخت بازی موبایل لزوما به مفهوم ترک بازار سخت افزار نیست. اما مهم ترین بخش قرارداد نینتندو با DeNA مربوط به ساخت سرویسی شبکه ای می شود. بخش آنلاین همیشه ضعف نینتندو بوده در حالی که DeNA دقیقا در همین بخش غولی برای خود محسوب می شود.

nintendo-tatsumi-kimishima-e-il-nuovo-presidente-della-compagnia-v2-237500-1280x720

نقش کیمیشیما، عرضه ی NX، مدیریت نینتندو در بازار موبایل و صحیح و سلامت نگه داشتن کمپانی و شرکای آن در همین بازه ی زمانی است. پس از قبول سمت مدیرعاملی، وی مصاحبه ای با Nikkei به انجام رسانید که در بخشی از آن کیمیشیما می گوید، ایواتا هیچگاه دستورالعملی برای اداره کمپانی به وی نداده. وی برای یک سال انتخاب شده و باید طی این مدت، لیاقت خود را ثابت کند. کیمیشیما می گوید شکست Wii U را پیش بینی کرده بود و از نگاه وی، شباهت بیش از حد کنسول با Wii، قرار بود کار دست نینتندو بدهد که داد.

مدیرعامل جدید سعی دارد تا ساختار مدیریتی جدیدی برای شرکت شکل دهد و این مسئله در به وجود آمدن سمت های Creative Fellow و Technology Fellow کاملا واضح است. این دو عنوان که به ترتیب برای شیگرو میاموتو و گنیو تاکدا در نظر گرفته شده، به عبارتی دو قسمت مهم نینتندو را تشکیل داده اند. شینیا تاکاهاشی نیز به عنوان مدیر بخش سرگرمی های نینتندو برگزیده شده.

جالب است بدانید که ایواتا با انتخاب کیمیشیما به عنوان مدیرعامل بعدی مخالف بوده (به هر حال وی از مریضی خود اطلاع داشته و به دنبال جایگزینی می گشته). از نگاه ایواتا، یک مهره ی جوان تر و نه مدیری 65 ساله، بهتر می تواند نینتندو را از این مسیر خطرناک عبور دهد.

به هر حال، کیمیشیما نیز موقتا این سمت را به عهده دارد و شاید بالاخره آنچه که ایواتا خواستار آن بود در آینده رقم بخورد اما به هر حال نینتندو در وضعیت کنونی نیاز به ساختاری محکم و سازمانی دارد و جایی برای آزمون و خطای یک مدیر جوان نیست.

2937693-6480174073-Ninte

ایواتا پیش از مرگ خود آکیهیرو هینو، مدیرعامل کنونی شرکت Level-5 را برای شغل در نظر داشت. Level-5 سال 1998 توسط هینو تاسیس شد و از آن زمان تاکنون به یکی از بزرگ ترین شرکت های تولید کننده و ناشر ژاپنی تبدیل شده. هینو در مصاحبه های اخیر خود گفته که قصد دارد Level-5 را به شرکتی در حد دیزنی تبدیل کند.

اهداف ایواتا هنوز هم برای مدیران نینتندو اولویت به حساب می آیند و آنچه که اکنون درون شرکت می گذرد، چیزی نیست جز نتیجه تفکرات مدیرعامل فقید. کیمیشیما نیز در مصاحبه اش این موضوع را روشن کرد و گفت به طور کلی استراتژی شرکت همانی است که در زمان ایواتا بوده.

NX و بازی های موبایل، اهداف بلند مدت نینتندو هستند و تمام تمرکز شرکت، تولید محتوا در این دو بخش است. اگر NX به لطف بازار بازی های موبایل موفق شود، نینتندو می تواند یک بار دیگر لقب پیشروی صنعت را از آن خود کند اما اگر NX شکست بخورد، شاید زمان آن رسد که نینتندو را کم کم به خاطره ها بسپریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Hoodi
    Hoodi | ۲۸ شهریور ۱۳۹۴

    نینتندو بسیار شرکت دوست داشتنی ای است و واقعا آرزو دارم به موفقیت گذشته باز هم دست پیدا کنه! اما امیدوارم کنسول NX نوآورانه باشه در کنار سخت افزار خوب!

  • رضا
    رضا | ۲۷ شهریور ۱۳۹۴

    من وقت اضافه ندارم و حال و حوصله سر و کله زدن با افراد کم سن و سال رو هم همینطور. به همین خاطر از دوستان میخوام با دیدن این دو تا اسنپ شات به من که «خر نفهم» هستم، ثابت کنند که هر یک گیگ اینترنت موبایل ۱۰۰ دلار قیمت داره:
    https://goo.gl/Rrpv21
    https://goo.gl/NKdVaB
    ---
    این هم صفحه تی موبایل تو امریکای شمالی که با ۸۰ دلار میتونید اینترنت نامحدود داشته باشید: http://www.t-mobile.com/cell-phone-plans/individual.html

    • barham
      barham | ۲۸ شهریور ۱۳۹۴

      80 دلار !???? چه خبره ؟! خیلی گرونه !?!!!!! ما تو المان با قیمت 20€ نت نامحدود با سرعت 2mb/s . داریم . یعنی راحت ویدیو با کیفیت FHD بدون حتی ثانیه ای تاخیر تو یوتوب نگاه میکنم...اصلا اینجا خیلی کم کسی از یوتوب یا... دانلود نمیکنه چون همیشه در دسترسه دیگه چه کاریه...

  • Milad
    Milad | ۲۷ شهریور ۱۳۹۴

    سلام به دوستان
    من ديشب اي او اس ٩ رويه ايفون ٤اس نصب كردم
    از لحظه اي گوشيو به شارژر وصل ميكنم ايفونم به صورت عجيبي ترافيك اينترنت ميخوره و اينترنتو مصرف ميكنه . ايكلود وصل نيست دانلوذ اتوماتيكم خاموش
    دليل خاصي داره ؟
    اصلا معلوم نيست چيكار ميكنه
    تويه چند ساعت يه گيگ اينترنتو بدون هيچ استفاده اي به هدر داده
    تورو خدا نظري داريد چيكار كنم؟

مطالب پیشنهادی