ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا درآمد گوگل از جستجو و تبلیغات در آن برای همیشه تضمین شده است؟

جستجو را می توان موتور درآمدزای گوگل نامید. هزینه پروژه های بلند پروازانه این شرکت که اکنون تحت نظارت «آلفابت» به عملکرد خود مشغول گشته اند نیز تا کنون از محل درآمدهای جستجو تامین شده ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۰

جستجو را می توان موتور درآمدزای گوگل نامید. هزینه پروژه های بلند پروازانه این شرکت که اکنون تحت نظارت «آلفابت» به عملکرد خود مشغول گشته اند نیز تا کنون از محل درآمدهای جستجو تامین شده بود و باید در سیستم جدید چه شرایطی برای آنها در نظر گرفته شده.

در هر صورت، جستجو هنوز هم با ارزش ترین منبع درآمد گوگل است و در گزارش مالی این شرکت از عملکرد مالی سال ۲۰۱۴، مشخص شد که حدود ۹۰ درصد از درآمدهایش از طریق همین یک مورد و تبلیغاتی که در آنها به کار برده به دست آمده اند.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی موسسه eMarketer، ارزش کلی بازار تبلیغات دیجیتال در سال گذشته معادل ۱۴۵ میلیارد دلار بوده که گوگل، به تنهایی ۴۸ درصد آن را در اختیار داشته است. به طور کلی، گوگل بازار جستجو و درآمدهای ناشی از آن را به شکل کامل در دست دارد. برای مثال در آگوست سال ۲۰۱۵، ۶۳.۸ درصد از جستجوی دسکتاپ در ایالات متحده متعلق به این کمپانی بوده اند. شرکت دوم در این بخش، مایکروسافت با بینگ بوده که توانسته سهمی برابر با ۲۰.۶ درصد را از آن خود کند.

اکنون ولی جستجو، آنچنان که ما آن را می شناسیم با چالش های بسیار بزرگی رو به رو شده است. در واقع از همان روز اول، این اکو سیستم برای پلتفرم دسکتاپ و استفاده در یک مرورگر با نمایشگری بزرگ توسعه یافته بود. حال اما، دوران فرا-پی سی از راه رسیده و کاربران نیز به سوی محصولات موبایلی سوق پیدا کرده اند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

در یک دستگاه موبایل (چه تلفن هوشمند و چه تبلت) کاربران به اندازه کامپیوتر های شخصی دسکتاپ به جستجو مشغول نمی شوند و دلیل این موضوع نیز، استفاده آنها از اپلیکیشن هاست. در واقع اپ ها آمده اند تا نیازهای کاربران را رفع نمایند.

121221115052-147372583-w600

در چنین شرایطی، حتی اگر کاربر نیاز به جستجو نیاز داشته باشد، آن را درون اپلیکیشن انجام خواهد داد و در نتیجه شاهد کاهش نتیجه های جستجو در پلتفرم های همراه بوده ایم. [البته باید خاطر نشان کرد که گوگل و بینگ، هر کدام وظیفه جستجو در اپلیکیشن های بسیاری را بر عهده دارند.]

بر اساس داده های ارائه شده از سوی موسسه های آماری، اکنون همین اتفاق در حال روی دادن است و می تواند باعث ضربه زدن به هسته اصلی تجارت شرکت هایی همچون گوگل، یاهو و مایکروسافت [بینگ] شود. داده های موسسه eMarketer بیانگر افت رشد جستجو به شیوه قدیمی از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ هستند.

Stefan Bardega،‌ مدیر ارشد محتوای دیجیتال موسسه آماری ZenithOptimedia است که به تازگی در کنفرانس Dmexco در مورد همین موضوع به سخنرانی مشغول شد. وی برای حضار این اسلاید را به نمایش گذاشت:

تعداد کاربرانی که می گویند برای یافتن یک برند، محصول و یا سرویس از موتورهای جستجو بهره می گیرند در حال کاهش است. 

gwi search data-w600

کاهش به خوبی محسوس است و در مدت یک سال از ۵۵ درصد به ۴۹ درصد رسیده. حال آنکه بخش سمت راست نمودار مربوط به افراد جوانتر،‌ یعنی ۱۶ تا ۲۴ سال است که همین تغییر رویه در آن به شکل محسوس تری به نمایش کشیده می شود.

البته باید در نظر گرفت که این نمودار، صرفا از نظرسنجی کاربران به دست آمده و نه از داده های حقیقی. اما به هر حال، جالب است که بدانیم خود مردم و کاربران چنین سرویس هایی، چه نظری در مورد آنها داشته اند.

چرا این اتفاق روی داده و جستجوی دسکتاپ کمتر شده؟ موسسه های ZenithOptimedia و GlobalWebIndex چنین به این سوال پاسخ می دهند:

  1. رفتار موبایلی کاربر، بر بستر اپلیکیشن های بهینه شده. یک کاربر ۸۶ درصد از زمان خود در یک موبایل را صرف اپلیکیشن های مختلف می کند.
  2. کاربران از طریق شبکه های اجتماعی محتوای جدید را کشف می کنند. هشت سرویس شبکه اجتماعی برتر جهان، در سال ۲۰۱۴ حدود ۳۰ درصد ترافیک را به خود اختصاص دادند. این آمار در سال ۲۰۱۳ برابر با ۲۲ درصد بود.
  3. اندازه نمایشگر کوچک است. در اندازه ای کوچک، نمی توان به راحتی پرسش های طولانی را در یک موتور جستجو تایپ کرد.

صرفا ۱۲.۶ درصد از جستجوی صورت گرفته در سه ماهه چهارم در ایالات متحده مربوط بوده به تلفن های هوشمند.

screen shot 2015-09-18 at 5.19.34 pm-w600

آقای Bardega، آینده جستجو را در فرامین صوتی می بیند. گوگل اکنون با «Google Now» این نیاز کاربران را پوشش می دهد اما از طرفی «سیری» از اپل، کورتانا از مایکروسافت و Duer از Baidu و اخیرا هم Facebook M، همه آمده اند تا سهمی در بازار جستجو توسط  فرامین صوتی را متعلق به خود نمایند.

جستجوی صوتی در حال رشد است

screen shot 2015-09-18 at 5.22.18 pm-w600

داده هایی که آقای Bardega توسط آنها نمودارهای خود را تهیه کرده بود، حاصل همکاری و نظرات ۲۰۰ هزار کاربر از ۳۴ کشور مختلف بودند.

از سوی دیگر، جستجو، به شکلی که اکنون با آن آشنایی داریم، در زمانی کوتاه قرار نیست به کار خود پایان دهد اما مشخصا درآمد شرکت های فعال در این زمینه، در حال کاهش است. Bardega می گوید: «جستجو در مرورگرهای کنونی، به سرعت باید دست خوش تغییرات گسترده ای شده و تکامل پیدا کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • علی
    علی | ۲۹ شهریور ۱۳۹۴

    به نظر من موتور جستجوی گوگل بزرگترین اختراع بشره و به شخصه عاشقشم

  • JimLi
    JimLi | ۲۹ شهریور ۱۳۹۴

    و این یعنی 90 درصد درآمد گوگل از فروختن اطلاعات من و شما به سرویس های تبلیغاتی هست.

    پ ن: آقا میخواید کامنت نزاریم بگید دیگه، این چه باگیه نمیتونیم وارد حساب کاربریمون بشیم؟
    ازون بدتر چرا سایت نصف اوقات تو ابراست؟ پریروز ساعت 3 نصف شب اومدم دیجیاتو تو ابرا بود، 3 نصف شب!

    • Shayan_Q9
      Shayan_Q9 | ۲ مهر ۱۳۹۴

      دیجی همیشه روی ابرا است! :D کیه توجه کنه؟

  • N.ima
    N.ima | ۲۹ شهریور ۱۳۹۴

    رفقا بهترین گوشی زیر یه تومن (جز M4)???

    • aria
      aria | ۲۹ شهریور ۱۳۹۴

      هانر ۶.. دوربینش خیلی خوبه. داغ نمیکنه. باتریش باور نکردنیه. من واسه مادرم گرفتم. با روشنایی ۴۰ درصد ۱۲ ساعت وبگردی داره.ا خودم تست کردم البته صفحه رو روی hd گذاشتم. پخش فیلم با حداکثر روشنایی هر چهارونیم دقیقه یک درصد کم میکنه . دوربین جلوشم که واقعا خوبه. فقط اپدیت نقطه ضعفشه که امیدوارم لالیپاپ واسش بیاد.

      • N.ima
        N.ima | ۲۹ شهریور ۱۳۹۴

        می گن گرافیک آنر ۶ ضعیفه ، نمی دونم تو کدوم بازی کم آورده که اینو می گن ؟؟؟

        • نیما
          نیما | ۲۹ شهریور ۱۳۹۴

          سلام من سنگین ترین بازی ها را باش اوردم

      • نیما
        نیما | ۲۹ شهریور ۱۳۹۴

        سلام میخواستم بگم ده مهر لالیپاپ برا نسخه های ایران و هند (h60-l04) عرضه رسمی میشه.منم الان نسخه بتا را دارم اجرا میکنم.نسخه لالیپاپ من الان 5.1.1 هستش.

مطالب پیشنهادی