ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: تلفن هوشمند Acer Liquid Jade Z

ایسر یکی از سازندگان دنیای فناوری است که تولید لپ تاپ های اقتصادی و خوش قیمت جذابی را در سابقه خود دارد، اما روز به روز کاربران بیشتری تلفن های هوشمند را جایگزین دیگر ابزارهای الکترونیکی می کنند ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

ایسر یکی از سازندگان دنیای فناوری است که تولید لپ تاپ های اقتصادی و خوش قیمت جذابی را در سابقه خود دارد، اما روز به روز کاربران بیشتری تلفن های هوشمند را جایگزین دیگر ابزارهای الکترونیکی می کنند و همین موضوع عرصه را بر تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی تنگ کرده است.

این سازنده تایوانی هم از همین رو به تولید تلفن های هوشمند روی آورده تا تجربه خود در زمینه ساخت محصولات اقتصادی را در این حوزه نیز امتحان کند.

ایسر که در نمایشگاه CES امسال پرچمدار ۸ هسته ای و خوش قیمت خود را با نام Liquid Jade S رونمایی کرده بود، مدتی بعد در نمایشگاه MWC، نسخه ارزان قیمت این پرچمدار را نیز با نام Liquid Jade Z معرفی کرد.

این تلفن هوشمند اقتصادی برای موفقیت لازم است با محصولات محبوبی مثل Moto G و دیگر نمونه های ارزان قیمت و جذاب اخیر ساخته شده در کشور چین رقابت کند، رقابتی که پیروز شدن در آن با توجه به حضور شیائومی و میزو حتی برای غول هایی مثل اپل و سامسونگ هم روز به روز دور از دسترس تر می شود.

محصول جدید ایسر البته با دوربین ۱۳ مگاپیکسلی، نمایشگر ۵ اینچی با رزولوشن ۷۲۰، وزن بسیار سبک، برچسب قیمت حدود ۱۷۰ دلار و سابقه سازنده اش، روی کاغذ تلفن هوشمند اقتصادی جذابی به نظر می رسد، اما در دنیای واقعی چطور؟ در ادامه این مطلب با بررسی دیجیاتو از «لیکویید جید زد» همراه باشید تا پاسخ این سوال را بیابیم.

طراحی

نمایش ۳۶۰ درجه تصویر را بچرخانید

«جید زد» با وزن ۱۱۰ گرم قطعاً یکی از سبک ترین تلفن های هوشمند موجود در بازار است و این نخستین احساسی است که پس از آغاز به استفاده از محصول به شما دست می دهد.

این تلفن هوشمند با ضخامت ۷.۹ میلی متر در مقایسه با موتو جی ۱۱.۶ میلی متری محصول چندان ضخیمی نیز به نظر نمی رسد و ابعاد ۱۴۳.۵ در ۶۹.۸ میلی متری نیز این دستگاه را به یک نمونه خوش دست تبدیل کرده است.

IMG_9873

طراحی «جید زد» انحناهای مناسبی دارد که در کنار اندازه ۵ اینچی، کار کردن یک دستی با این تلفن هوشمند را ساده می کنند.

هرچند وزن و ضخامت کم نشان می دهد سازنده در تولید این محصول تلاش زیادی صرف کرده، طراحی «جید زد» اما جنبه هایی نیز دارد که چندان دلچسب نیست.

برای مثال طرح زبر قاب پشتی با وجود اینکه تقریبا هیچ اثر انگشتی جذب نمی کند، اما حس با کیفیت بودن را منتقل نمی کند و باریکی دستگاه نیز با بیرون زده بودن دوربین امکان پذیر شده است.

درزهای اطراف دستگاه در همه جا فاصله یکسانی ندارد و سوراخ های اسپیکر پشت محصول به شکل عجیبی آنقدر نامنظم هستند که به نظر می رسد به صورت دستی پانچ شده باشند.

IMG_9870

نمایشگر حاشیه های نسبتاً پهنی دارد که البته نسبت ۶۹ درصدی صفحه نمایش به بدنه آن با توجه به بازه قیمتی خصوصیت مرسومی به شمار می رود و سازنده نیز با قرار دادن لوگوی خود در پایین نمایشگر (علاوه بر لوگوی پشت بدنه) تلاش کرده حاشیه ها باریک به نظر برسند، تلاشی که البته به دلیل نرم افزاری بودن دکمه های ناوبری اندروید چندان هم موفقیت آمیز به نظر نمی رسد.

سازنده این محصول را در ۲ رنگ مشکی و سفید تولید کرده و دیگر ویژگی های طراحی دستگاه نیز به شکل معمول هستند، به این شکل که دکمه های صدا در سمت راست، درگاه سیم کارت نانو و حافظه Micro SD در سمت چپ، درگاه Micro USB پایین و دکمه power و ورودی هدفون نیز در بالا قرار گرفته اند.

IMG_9872

هرچند این تلفن هوشمند ارگونومی مناسبی دارد، اما دکمه ها در محلی قرار دارند که باعث می شوند به نظر برسد محصول بیشتر برای کاربران چپ دست طراحی شده باشد.

یک نکته عجیب طراحی نیز اسپیکر گرد و فلزی است که در بالای نمایشگر قرار گرفته و اگر به طراحی های مینیمال و ساده عادت داشته باشید مدتی طول خواهد کشید تا با حضور آن کنار بیایید.

«جید زد» در مجموع و با توجه به قیمتش تلفن هوشمند باریک و سبکی است که خوش دست است اما زیبا ترین محصول موجود در بازار به شمار نمی رود.

نمایشگر

IMG_9887

تلفن هوشمند اقتصادی ایسر به یک نمایشگر ۵ اینچی با پنل IPS و رزولوشن ۷۲۰ مجهز است که تراکم آن ۲۹۴ پیکسل در هر اینچ است.

همه این خصوصیات دقیقا با عمده ترین رقیب، یعنی سومین نسل از موتو جی موتورولا برابر است و هردو این محصولات نیز از گوریلا گلس ۳ برای محافظت از صفحه نمایش خود بهره می برند.

ایسر البته در ساخت این دستگاه از فناوری Zero Air Gap استفاده کرده که با حذف فاصله بین ماژول نمایشگر و شیشه محافظ، موجب افزایش خوانایی صفحه نمایش می شود.

چنین فناوری توسط سازندگانی مثل اپل نیز مورد استفاده قرار می گیرد اما در «جید زد» به نظر می رسد براق بودن سطح صفحه نمایش تا حد زیادی تاثیر آن را از بین برده باشد، این مورد در کنار حداکثر روشنایی ۳۴۰ نیتی باعث شده خوانایی نمایشگر این تلفن هوشمند زیر نور خورشید در سطح متوسطی باشد.

نمایش رنگ ها اما وضعیت مناسبی دارد و «جید زد» قادر است تا ۸۴.۷ درصد بازه رنگ های استاندارد sRGB را به نمایش درآورد. عمق رنگ مشکی و زاویه دید نیز قابل قبول است و در مجموع می توان گفت نمایشگر تلفن هوشمند ایسر کیفیت مطلوبی برای مطالعه و پخش ویدیو ارائه می کند، البته تا زمانی که توقع رقابت با پرچمداران را از این محصول ارزان قیمت نداشته باشید.

سخت افزار

IMG_9857

اگر برای کاهش هزینه نخواهید از چیپست های کوالکام استفاده کنید به شکل معمول دو راه باقی می ماند، یا مثل هواوی باید چیپ های خودتان را طراحی و تولید کنید، یا به سراغ تولیدات مدیاتک بروید.

ایسر هم برای «جید زد» به استفاده از چیپست ۴ هسته ای MT6732 کمپانی هم وطن خود روی آورده که ۱.۵ گیگاهرتز قدرت دارد و به ۱ گیگابایت حافظه رم مجهز است.

هرچند چنین توان سخت افزاری روی کاغذ چندان مطلوب به نظر نمی رسد، اما تلفن هوشمند ایسر قادر است رابط کاربری خود را به خوبی اجرا کند.

جابجایی بین اپلیکیشن ها به نرمی انجام می شود و گذشته از تاخیر های گهگاه، مشکل چندانی در استفاده روزانه از دستگاه به چشم نمی خورد.

برای بررسی بیشتر از این چیپست بنچمارک نیز گرفتیم که در antutu امتیاز ۳۰ هزار و در geekbench امتیاز ۷۰۰ برای عملکرد تک هسته و ۲ هزار برای چند هسته ای ثبت شد.

Acer SC01

هرچند چنین عملکردی با رده قیمتی محصول تناسب دارد، اما باعث می شود در مورد توانایی «جید زد» در اجرای بازی ها شبهاتی به وجود بیاید.

برای رفع این تردید ها انجام بازی های مختلف روی این تلفن هوشمند را امتحان کردیم و نتیجه اینکه محصول اقتصادی ایسر به جز چند مورد تاخیر در بخش های با نرخ تصویر بالا، مشکل چندانی با اجرای بازی های سبک تر مثل Subway Surfers یا Crossy Road ندارد، اما انجام بازی های سنگین تر گرافیکی به دلیل بارگذاری های طولانی و تاخیر های گاه و بیگاه چندان تجربه لذت بخشی نخواهد بود.

در مجموع می توان گفت قدرت سخت افزاری «جید زد» برای اجرای روان رابط کاربری و استفاده روزمره کاملا کافی است و در انجام برخی بازی های نسبتاً سبک تر هم مشکلی وجود ندارد، اما برای موارد سنگین و گرافیکی لازم است به سراغ مدل های رده بالا تر بروید.

از قدرت پردازش که بگذریم، لازم است به حافظه ۸ گیگابایتی این محصول اشاره کنیم که تنها حدود ۴.۵ گیگابایت از آن در اختیار کاربر قرار گرفته و البته امکان افزایش تا ۳۲ گیگابایت از طریق درگاه MicroSD را نیز داراست.

البته باید توجه داشته باشید که درگاه سیم کارت دوم و کارت حافظه «جید زد» یکی است و در نتیجه باید بین استفاده از کارت حافظه و سیم کارت دوم انتخاب نمایید.

از دیگر خصوصیات سخت افزاری تلفن هوشمند اقتصادی ایسر نیز می توان به رادیو، بلوتوث ۴.۰، فلش تک رنگ و پشتیبانی از ارتباط مبتنی بر نسل چهارم اشاره کرد.

نرم افزار

IMG_9914

یکی از نکات منفی «جید زد» این است که ایسر آن را به همراه نسخه ۴.۴ اندروید کیت کت ارائه می کند، موردی که در کنار طراحی نه چندان جذاب رابط کاربری موجب شده احساس کنید در حال استفاده از تلفن های هوشمند چند سال پیش هستید.

Liquid Jade Z SC02-2

سازنده البته برای جبران قدیمی بودن اندروید دستگاه تلاش کرده با اضافه کردن برخی امکانات اضافه، قابلیت های نرم افزاری دستگاه را افزایش دهد. از جمله این قابلیت ها می توان به پنجره های شناور اشاره کرد که عملکردی مشابه برنامک های رابط کاربری سونی دارند و کاربر با استفاده از آنها می تواند برخی از امکانات نرم افزاری مثل ماشین حساب یا اپلیکیشن نوت برداری را به شکل شناور روی اپلیکیشن های دیگر در اختیار داشته باشد.

Liquid Jade Z SC04

رابط کاربری «جید زد» همچنین به دیگر امکانات مرسوم مثل فایل منیجر، اپلیکیشن های پخش موسیقی و فیلم مجهز است که البته به ویژگی متمایز کننده ای مجهز نیستند.

Liquid Jade Z SC05

در مجموع می توان گفت این تلفن هوشمند اقتصادی از امکانات کافی برای رفع نیاز های روزانه و عادی برخوردار است، اما توقع می رود سازنده با ارائه بروزرسانی به نسخه های بالاتر اندروید، امکانات و امنیت بیشتری برای محصول خود به ارمغان آورد، موردی که البته قول هایی هم از سوی ایسر در زمینه آن داده شده است.

دوربین

IMG_9871

وجود سنسور ۱۳ مگاپیکسلی در این تلفن هوشمند اقتصادی ویژگی جذابی به نظر می رسد، اما نکته ای که آن را از رقبا به کلی مجزا می کند گشودگی دهانه لنز f/1.8 است که پیش از این تنها در LG G4 و Vivo X Shot شاهد آن بوده ایم، خصوصیتی موجب می شود «جید زد» قادر باشد در شب با جذب نور بیشتر عکس های روشن تری بگیرد.

بررسی عملکرد این دوربین در شب نشان داد هرچند توقع رقابت با پرچمداری مثل G4 برای این محصول زیاده روی به شمار می رود، اما با در نظر گرفتن قیمت دستگاه می توان گفت میزان روشنایی و نویز تصاویر قابل قبول هستند.

IMG_20150919_232834
برای مشاهده در اندازه بزرگتر تصویر را در تب جدید باز کنید

در روز هم شرایط به همین شکل است و عکس های ثبت شده، به نسبت قیمت محصول از جزئیات مناسب و رنگ هایی پویا بهره مند هستند.

IMG_20150920_171553
برای مشاهده در اندازه بزرگتر تصویر را در تب جدید باز کنید

البته مشکلاتی نیز وجود دارد و برای مثال عملکرد فوکوس چندان رضایت بخش نیست، خصوصا در عکس هایی که سوژه به دوربین نزدیک است گاهی لازم می شود چندبار عکاسی را تکرار کنید تا فوکوس به درستی انجام شود.

IMG_20150920_171013
برای مشاهده در اندازه بزرگتر تصویر را در تب جدید باز کنید

در مورد امکانات نرم افزاری دوربین نیز لازم است بگوییم «جید زد» از امکانات کافی و حالت های متنوع برای عکاسی بهره مند است که از جمله آنها می توان به حالت HDR، روتوش خودکار، Burst، پانوراما و امکان اعمال تنظیمات دستی برای وایت بالانس و نورسنجی اشاره کرد.

Screenshot_2015-09-20-17-23-54

این تلفن هوشمند البته به شکل پیش فرض تصاویر را با نسبت ۱۶:۹ و رزولوشن ۱۰ مگاپیکسل ثبت می کند که برای حداکثر کیفیت لازم است به شکل دستی تنظیمات این بخش را روی نسبت تصویر ۴:۳ و رزولوشن ۱۳ مگاپیکسل قرار دهید.

دوربین جلوی دستگاه نیز به یک سنسور ۵ مگاپیکسلی با گشودگی دهانه لنز f/2.2 مجهز است که برای سلفی گرفتن مناسب است، اما نباید توقع جزئیات چندانی از آن داشته باشید.

IMG_20140101_014207
برای مشاهده در اندازه اصلی تصویر را در تب جدید باز کنید

فیلمبرداری هم عملکرد مناسبی دارد و با در نظر گرفتن اقتصادی بودن دستگاه می توان گفت کیفیت فیلم ها و عکس های ثبت شده در مجموع مناسب و قابل قبول است، البته تا زمانی که آنها را با پرچمداران سازندگان دیگر مقایسه نکنید.

موسیقی

IMG_0004

ایسر روی کیفیت صدای «جید زد» مانور زیادی داده و اسپیکر دایره شکل بزرگی را برای این منظور در پشت دستگاه تعبیه کرده که البته در نگاه اول طراحی عجیبی دارد.

سازنده همچنین برای بهبود عملکرد این بخش از فناوری DTS Studio Sound استفاده کرده که تنظیمات مربوط به آن نیز در رابط کاربری دستگاه ارائه شده است.

کاربر با استفاده از این تنظیمات می تواند نحوه پخش صدا را بر اساس سبک و نوع موسیقی یا فیلم در حال پخش تعیین کرده یا میزان bass و trible آن را به شکل دستی تنظیم کند.

برای بررسی عملکرد این بخش اسپیکر پشت دستگاه را با پخش موسیقی آزمودیم و هرچند میزان بلندی با اندازه بزرگ اسپیکر تناسب نداشت، اما تفکیک صدا به خوبی انجام شده و می توان گفت «جید زد» با توجه به قیمت و در مقایسه با رقبای خود از کیفیت پخش صدای مناسبی برخوردار است.

تلفن

IMG_0005

ایسر یک تلفن هوشمند با قابلیت پشتیبانی از دو سیم کارت است، اما لازم است توجه داشته باشید محل قرار دادن سیم کارت دوم با کارت حافظه MicroSD یکی در نظر گرفته شده و لازم است بین استفاده از آنها انتخاب کنید.

یکی از نقاط مثبت این تلفن هوشمند همچنین پشتیبانی از ارتباط مبتنی بر نسل چهارم است که با استفاده از آن می توانید مرور اینترنت با سرعت بالا را تجربه کنید، البته باید به تاثیر این کار روی باتری نه چندان پر ظرفیت دستگاه نیز توجه داشته باشید.

«جید زد» در مجموع به امکانات لازم و مناسب ارتباطی مجهز است و اسپیکر بالای نماشگر آن نیز هرچند ظاهر عجیبی دارد، اما از کیفیت مطلوبی برای مکالمه برخوردار است.

باتری

IMG_9903

یکی از اولین بخش هایی که برای باریک شدن تلفن های هوشمند فدا می شوند باتری است، اتفاقی که در مورد «جید زد» نیز رخ داده است.

این محصول اقتصادی هرچند به یک باتری با ظرفیت ۲۳۰۰ میلی آمپر ساعت مجهز است که از امکان تعویض یا شارژ سریع نیز برخوردار نیست.

این باتری هرچند زمان standby مناسبی را ارائه می کند (طبق اعلام سازنده ۴۰۰ ساعت و طبق تجربه ما در دنیای واقعی حدود ۲۰۰ ساعت)، اما در آزمایش پخش ویدیوی ما زمان نزدیک به ۸ ساعت را ثبت کرد که فاصله نسبتاً زیادی با نتیجه ۱۲ ساعته باتری Moto G دارد.

علاوه بر این وجود امکاناتی مثل ارتباط 4G و پشتیبانی از ۲ سیم کارت را نیز باید در نظر داشت که استفاده از آنها مصرف شارژ بالایی را به همراه خواهد داشت.

ایسر البته برای جبران این موضوع اپلیکیشن Power save را در رابط کاربری خود تدارک دیده که با محدود کردن فعالیت نرم افزارها در پس زمینه و غیر فعال کردن مواردی مثل GPS و LED دستگاه، کارایی بیشتری را برای کاربر به ارمغان می آورد.

Liquid Jade Z SC06

در مجموع می توان گفت «جید زد» با توجه به امکانات نرم افزاری ارائه شده قادر است به مدت یک روز کاربر را همراهی کند، زمانی که البته در صورت استفاده زیاد از مواردی مثل 4G، سیم کارت دوم و بازی های سنگین به طرز محسوسی کاهش خواهد یافت.

جمع بندی

IMG_9924

«جید زد» در مجموع عملکرد متوسطی در اکثر زمینه ها دارد، باتری آن کارکردی در حد یک روز دارد و دوربین دستگاه نیز در مجموع کیفیت قابل قبولی دارد.

این تلفن هوشمند ارگونومی مناسبی دارد و یکی از سبک ترین تلفن های هوشمند موجود در بازار است و ضخامتش هم از اکثر رقبای هم رده کمتر به شمار می رود.

از نکات منفی دستگاه نیز می توان به کیفیت ساخت نه چندان دلچسب، رابط کاربری با حال و هوای قدیمی و اندروید نسخه پیشین اشاره کرد که البته این مورد آخر ممکن است در آینده توسط سازنده بر طرف شود.

هرچند این تلفن هوشمند ویژگی منحصر به فردی ندارد که آن را از دیگر محصولات هم رده متمایز کند، اما اگر شما هم در زمره کاربرانی هستید که به قوی ترین گزینه های موجود در بازار نیاز ندارید، می توانید برای رفع نیازهای روزمره و عادی خود روی Acer Liquid Jade Z حساب کنید.

نکات مثبت

  • وزن بسیار سبک
  • ارگونومی مناسب
  • کیفیت مطلوب دوربین با توجه به قیمت

نکات منفی

  • حس نه چندان مطلوب جنس بدنه و کیفیت ساخت
  • اندروید کیت کت و رابط کاربری نه چندان زیبا
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • سرنگ
    سرنگ | ۱۰ مهر ۱۳۹۴

    جان هر که میپرستید تلویزیون هم بررسی کنید .

    فقط در بررسی هاتون موبایل دیده میشه !!!!!!!!!!!!!

    ببنید زومیت از شما جلوتره :

    http://zoomit.ir/articles/video-audio/television/24527-samsung-unjs8500-series-review

  • The Valeyard
    The Valeyard | ۳۰ شهریور ۱۳۹۴

    زشت. مدیاتک . کیت کت ؟؟؟؟ جدی؟ icon هاشم که شبیه دوره froyo می مونه.

  • mz
    mz | ۳۰ شهریور ۱۳۹۴

    به رابط کاربری سونی امیدوار شدم

  • Ho3ein
    Ho3ein | ۲۹ شهریور ۱۳۹۴

    سلام
    ورود به فیسبوک و یوتوب بدون شیلتر
    delop.ir

    • JEFRiUM
      JEFRiUM | ۳۰ شهریور ۱۳۹۴

      احمق بیشعور اینجا محل گیگها و حرفه ایی های تکنولوژی هست.این حقه ها رو برو جای دیگه امتحان کن.

      • N.ima
        N.ima | ۳۰ شهریور ۱۳۹۴

        خدایا این حرفه ای ها رو از ما نگیر ، « گیگ » خیلی جالبه با این همه ادعا .«گیک به معنای خوره »

      • غلامرضا محمدی
        غلامرضا محمدی | ۳۰ شهریور ۱۳۹۴

        در جواب بهjefriumواقعا رعایت ادب ونزاکت خوب چیزیه وحرفه ای بودنت را ثابت کردی حالا یه بابایی اشتباهی مرتکب شد باید اینطور پاسخگو باشید ! یه کاربر حرفه ای اخلاقش هم باید حرفه ای باشد.

    • مهدی
      مهدی | ۳۰ شهریور ۱۳۹۴

      خیلی تابلوعه که فیک زدی حداقل ادرس رو مثل فیس بوک میزاشتی

    • ali
      ali | ۳۰ شهریور ۱۳۹۴

      الکی مثلا ما نفهمیدیم فیک پیجه :)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی